Kirjoittaja Aihe: Mitä tunteita tavoittelet ja tarpeita haluat tyydyttää?  (Luettu 6229 kertaa)

Zjp

  • Vieras
Kiinnostaisi kuulla millaisia tunteita muut tavoittelee sessioihin (tai laajemmin) liittyen ja mihin tarpeeseen se liittyy. Jotta nämä linkittyy toisiinsa, ehdotan seuraavaa lauserakennetta:

Tykkään / haluaisin (tulla - jos alistuva/alistettava) <mitä?>, koska tunnen/tuntisin itseni <mikä/mitkä tunteet?>, ja se tyydyttää/tyydyttäisi <mitä?> tarvettani.

Esimerkiksi:
Tykkään sitoa, koska tunnen itseni voimakkaaksi sekä luovaksi, ja se tyydyttää kontrollin, vallan ja yhteyden tarpeitani.

Lisää tarpeista esim täältä:  https://sovittamo.fi/blogi/mika-meita-ohjaa/
Tunneympyrä: https://medium.com/age-of-awareness/how-to-use-wheel-of-emotions-to-express-better-emotions-8037255aa661

Janetar

Olipa hyvää pohdinnanaihetta! Ja käyttökelpoinen lista toimintaa ohjaavista tarpeistamme. Teksti toi mieleen myös nonviolent communicationin.

Zjp

  • Vieras
Olipa hyvää pohdinnanaihetta! Ja käyttökelpoinen lista toimintaa ohjaavista tarpeistamme. Teksti toi mieleen myös nonviolent communicationin.

Lopputulosta odotellessa  ;)

Joo, nvc:n pohjalta tätä ajatusta lähdin rakentamaan. HTTP (Havainto, Tunne, Tarve, Pyyntö) yksinkertaistua HTT:ksi (Halu…) vai pitäisikö sitä kutsua KTT:si (kierouma), niin ei mene sekaisin?  :D

Tilda

  • Vieras
Kiitos tästä aloituksesta!

Todella hyvä kysymys. Olen paljon miettinyt tunnetaitoja, tunteita ja tarpeita sekä niiden taustavaikuttimia valtasuhteessa, mutta tämä pisti aivan uuden vaihteen niihin ajatuskeloihin. Täytyy tehdä hieman omaa ajatusjumppaa ennen kuin vastaan pidemmin.

Oletko muuten huomannut tämän ”D/s ja henkinen kasvu” -miitin 6.11 Helsingissä? Täällä voisin kuvitella tätäkin teemaa sivuttavan keskusteluissa. Lisätietoa: https://www.bdsmbaari.net/index.php?topic=37354.0


Lillybite

Tykkään alistua, koska tunnen itseni vahvaksi sekä herkäksi, ja se tyydyttää kontrollista luopumisen ja turvallisuuden kaipuun tarpeitani😇😈

Zjp

  • Vieras
Kiitos tästä aloituksesta!

Todella hyvä kysymys. Olen paljon miettinyt tunnetaitoja, tunteita ja tarpeita sekä niiden taustavaikuttimia valtasuhteessa, mutta tämä pisti aivan uuden vaihteen niihin ajatuskeloihin. Täytyy tehdä hieman omaa ajatusjumppaa ennen kuin vastaan pidemmin.

Siistiä! Tätä voi kokeilla myös asioiden tunnistamiseen ja työstämiseen, mitkä mietityttää. Esim:

Ajatus toisen piiskaamisesta ällöttää (ja kiihottaa) minua, sillä se ei palvele toisen hyvinvoinnin edistämisen tarvettani.

Mutta, entä jos toinen nauttii siitä?


Oletko muuten huomannut tämän ”D/s ja henkinen kasvu” -miitin 6.11 Helsingissä? Täällä voisin kuvitella tätäkin teemaa sivuttavan keskusteluissa. Lisätietoa: https://www.bdsmbaari.net/index.php?topic=37354.0

Kiitos tästä! Vaikuttaa hyvin kiinnostavalta  :)

susa-anniina

  • Smurffit
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 696
  • Sekarotuinen subikoiranarttu tai jotakin muuta
  • Galleria
Itse olen miettinyt vuosien saatossa sitä, mihin tarpeeseen tämä oma tarve tulla alistetuksi, nöyryytetyksi ja vastaanottaa kipua pohjautuu, ja tullut kaikessa yksinkertaisuudessaan siihen tulokseen, että oikeastaan vain siihen, että saan siitä seksuaalista mielihyvää. En tarkoita väheksyä muiden pohdintoja, ja varmasti monella asioista löytyy syvällisiä asioita, mutta itselle ei. Tämä on sitä mitä haluan seksiltä. "Vanilijaseksi" ei anna itselle mitään, eli vaikka sanon ettei itsellä ole fetissejä, niin on nämä. Tai onko sitten kun mikään edellä mainituista ei sitten kuitenkaan toimi, jos se toinen osapuoli ei nauti myös. Kokeiltu on sekin vuosien saatossa, että tiettyjä asioita tehdään koska minä pidän niistä... Eli en sitten kuitenkaan pidä asioina näistä vaan yhdistelmänä nämä asiat ja ne sen toisen osapuolen reaktiot on se juttu.

Joskus mietin että alistuminen kumpuaisi jostakin sellaisesta että kun olen työssä vastuussa muista tai päätän asioista, nämä olisi jotenkin vastapainoa sille mutta nyt olen päätynyt ajattelemaan, ettei näin ole. Vaikka terottaisin kyniä työkseni, pitäisin tämän kaltaisesta seksistä.

Joku miellyttämisen tarvi minulla kaiketi on sitä ihmistä kohtaan kenen kanssa olen intiimissä kanssakäymisessä. Eli muuten olen tämä v-mäinen itseni. Yleisesti tarvetta olla kiva kaikille, minulla ei ole.

Lisäksi olen tunnistanut sellaisen "pelätä turvallisesti" tunteen ja se ehkä liittyy tiettyyn elämyshakuisiuteen laajemmassa mittakaavassa ja ulottuu seksin lisäksi muillekin elämän osa-alueille. Ehkä joku seikkailijageeni selittää sen?
« Viimeksi muokattu: 09.10.2023, 16:56 kirjoittanut susa-anniina »

kuunlilja

Ehkä se on osittain seksuaalinen tarve.

Osittain tarve tulla huomioiduksi.
Nähdyksi ja kuulluksi.
Tarve tulla huolehdituksi.
Kokea olevansa haluttu ja himoittu.
Ja turvassa.

Erityisen suureksi tämä tarve muuttuu silloin kun itse on ihan väsynyt ja loppu ja yksinäinen.
Se että joku muu on hetken vahvempi ja määrää ja huolehtii.
« Viimeksi muokattu: 09.10.2023, 22:01 kirjoittanut kuunlilja »

susa-anniina

  • Smurffit
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 696
  • Sekarotuinen subikoiranarttu tai jotakin muuta
  • Galleria
Kuunlilja kyllä tossa yllä kiteytti tosi hyvin. Onhan siinä tosiaan itselläkin noita kaikkia mukana.

Tre74

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 88
  • Alistuva narttuni - missä lienet?
  • Galleria
Haluaisin olla juurikin se joka on sen hetken vahvempi ja määrää, kunnes olemme taas tasa-arvoisia...

subwoofer

Mulla on miellyttämisen halu ja sub-puoleni varmaan peilaa kyllä vahvasti sitä. Alistuessa koen olevani väline toisen nautintoon ja se tuntuu kiihottavalta. Dominoivalta puolelta on vähemmän kokemuksia ja ehkä vähemmän fantasioitakin, mutta siinä sisäinen virnuilijani nauttii toisen kiusaamisesta ja kiusoittelusta. Se voi olla esim. orgasmikontrollia tai kevyttä kivun tuottamista eli nautin vastapuolen turhautumisen ja reaktioiden näkemisestä. Tämä peilautuu myös toisinpäin itseeni eli nautin myös seksuaalisesti turhautuneena ja toisen kivun tuottamiseen reagoivana olemisesta.

En osaa tehdä tästä mitenkään yksinkertaisen selkeää kun ei se ole sellaista päässäni.

Light

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 282
  • Kiltti tyttö
  • Galleria
Tämä on oivallinen ketju!  :love:

Edelliset kommentoijat ovat luetelleetkin hyvin asioita liittyen alistumisen tarpeeseen, kuten tulla nähdyksi, saada huomiota, luopua kontrollista, olla turvassa (mutta jännittävällä tavalla).
Iso juttu on myös se että toinen on vahvempi, langat käsissä, huolehtii.

Lisäisin myös tarpeen syvään luottamukseen, luottaa ja olla luotettava itse.

Tarpeen saada toisessa reaktioita aikaan, tyytyväisyyttä, ylpeyttä, sitä ilkikurista virnettä..

Tarpeen saada palvella,
olla tarpeellinen, hyvä, tärkeä, miellyttää toista.

Yhteyden tarpeen, yhteinen voimakas läsnäolo ja tilanteen intensiteetti, siinä hetkessä on koko maailma sillä hetkellä ja siinä vain me kaksi.

Sitten tarve nousta arjen yläpuolelle, saada vapautusta, hetken levähdystä, jännitystä, taikaa.
« Viimeksi muokattu: 11.10.2023, 11:27 kirjoittanut Light »

Zjp

  • Vieras
Tämä on oivallinen ketju!  :love:

 Edelliset kommentoijat ovat luetelleetkin hyvin asioita liittyen alistumisen tarpeeseen, .

Näinpä!  :love:

Olisi mielenkiintoista kuulla ajatuksia myös dominoivien näkökulmasta.



Lisäisin myös tarpeen syvään luottamuksen, luottaa ja olla luotettava itse.

Tarpeen saada toisessa reaktioita aikaan, tyytyväisyyttä, ylpeyttä, sitä ilkikurista virnettä..

Yhteyden tarpeen , yhteinen voimakas läsnäolo ja tilanteen intensiteetti, siinä hetkessä on koko maailma sillä hetkellä ja siinä vain me kaksi.

Sitten tarve nousta arjen yläpuolelle, saada vapautusta, jännitystä, taikaa.

Nämä kaikki tarpeet tunnistan myös itsessäni. Tosin haetut reaktiot voivat olla erilaisia, tilanteesta riippuen.

Lisäksi tunnistan ainakin seuraavia tarpeita: todellisuuksien kohtaaminen, oppiminen, inspiraatio, arvostus, kunnioitus, ennakoitavuus, jännitys, toisen hyvinvoinnin edistäminen, helppous, seksuaalinen ilmaisu, ilo, nautinto, rakkaus, spontaanius ja huumori.

Erilaiset tarpeet liittyvät jossakin määrin erilaisiin dynamiikkoihin. Tykkäänkö, että toinen brättäilee? Se ei tyydytä ennakoitavuuden ja helppouden tarpeitani, mutta toisaalta tyydyttää jännityksen, spontaaniuden, huumorin jne. tarpeitani.

Ennen tätä pohdintaa ajattelin, että riippuen roolista, erilaiset tarpeet tyydyttyvät. Mutta onko sittenkin niin, että tietyssä dynamiikassa on ainakin jotkin samat tarpeet molemmilla osapuolilla?

Light

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 282
  • Kiltti tyttö
  • Galleria


Olisi mielenkiintoista kuulla ajatuksia myös dominoivien näkökulmasta.

Kyllä!




Lisäksi tunnistan ainakin seuraavia tarpeita: todellisuuksien kohtaaminen, oppiminen, inspiraatio, arvostus, kunnioitus, ennakoitavuus, jännitys, toisen hyvinvoinnin edistäminen, helppous, seksuaalinen ilmaisu, ilo, nautinto, rakkaus, spontaanius ja huumori.


Näitä(kin) tunnistan minäkin.
Tosin itselle helppouden sijaan päinvastaisesti haastavuus ja rajojen ylitys (eh, sillä oikealla tavalla, omien mielen rajojen venytys tms  :)) ) ja ennakoitavuuden sijaan juuri se, ettei tiedä mitä tapahtuu ja mitä mun pään menoksi on suunniteltu.

 Ja sitten myös tärkeänä oma henkinen kasvu tän aihealueen kautta ja itsestä oppiminen.

Täähän on ihan loputonta.  ;D



Ennen tätä pohdintaa ajattelin, että riippuen roolista, erilaiset tarpeet tyydyttyvät. Mutta onko sittenkin niin, että tietyssä dynamiikassa on ainakin jotkin samat tarpeet molemmilla osapuolilla?

Pohdin samaa, samat tarpeet osin mutta eri vinkkelistä.

Zjp

  • Vieras
Lisäksi tunnistan ainakin seuraavia tarpeita: todellisuuksien kohtaaminen, oppiminen, inspiraatio, arvostus, kunnioitus, ennakoitavuus, jännitys, toisen hyvinvoinnin edistäminen, helppous, seksuaalinen ilmaisu, ilo, nautinto, rakkaus, spontaanius ja huumori.


Näitä(kin) tunnistan minäkin.
Tosin itselle helppouden sijaan päinvastaisesti haastavuus ja rajoen ylitys (sillä oikealla tavalla  :)) ) ja ennakoitavuuden sijaan juuri se, ettei tiedä mitä tapahtuu ja mitä mun pään menoksi on suunniteltu.

 Ja sitten myös tärkeänä oma henkinen kasvu tän aihealueen kautta ja itsestä oppiminen.

Täähän on ihan loputonta.  ;D.

Loputonta hyvinkin  ;D

Helppous liittyy itselläni myös siihen, että voi puhua seksistä ja kaikesta tästä hyvin suoraan ja kiertelemättä. Sekä mahdollisesti kokeilla jotain sellaista, mistä ei ole aikaisemmin oikein uskaltanut edes haaveilla.

Ennen tätä pohdintaa ajattelin, että riippuen roolista, erilaiset tarpeet tyydyttyvät. Mutta onko sittenkin niin, että tietyssä dynamiikassa on ainakin jotkin samat tarpeet molemmilla osapuolilla?

Pohdin samaa, samat tarpeet osin mutta eri vinkkelistä.

Hyvänä esimerkkinä nähdyksi ja kuulluksi tulemisen tarpeet?