Kirjoittaja Aihe: Veljeskunnat on kiellettävä, vaatii professori  (Luettu 357 kertaa)

fido

Yle: Vaarallinen talo - Yhdysvaltoja kuohuttaa epäilty joukkoraiskaus arvostetun Cornellin yliopiston kampuksella. Kävimme selvittämässä, mistä on kyse.

https://yle.fi/a/74-20249389

Mr Birch

• V.I.P.
  • Testi näyttää, että on aika häipyä (82 % vanilla)
  • Galleria
Vs: Veljeskunnat on kiellettävä, vaatii professori
« Vastaus #1 : 02.10.2026, 14:34 »
Noissa kuvioissa on niin monta monessa, että selvyyden saaminen on ulkopuoliselle mahdotonta.
Pointteja Ylen jutussa:
- kaikenlaista ohjelmaa mutta etenkin suurimmat juhlat
- alaikäisille viinaa
- "yliopistojen juhlimiskulttuurin ongelmiin keskittymisen sijaan sosiaalisessa mediassa on keskitytty syyttämään joko seitsemää miestä raiskaajiksi tai naista valehtelijaksi", tämä on sinänsä tyypillinen yhteenveto kärjistyneistä some-reaktioista
- "Veljeskuntien rekrytointivaiheessa miehiä simputetaan julkisesti kuukausia", sisaruskuntien kulttuurista ei mainita mitään
- bileiden toimintamalli: otanpa tässä hevosten nukutusainetta (ketamiini) biletuulelle päästäkseni, lieventävä asianhaara: yksi viiva jännästi peniksen päältä nautittuna

Tietenkään ei naiivia eka vuoden opiskelijaa, mahdollisesti eka kertaa kunnolla poissa kotoa, voi syyttää olosuhteista, joiden uhriksi joutui. Sitä voi miettiä onko hän jälkitraumatisoitunut vai saanut parin vuoden kuluttua rahanarvoisen vinkin. Jos oikeusjuttu onnistuu, voi saada ensimmäiset miljoonansa kasaan, koska Amerikka.

Nimimerkki En tuomitse ketään, mutta ihmettelen

Gamygym

« Vastaus #2 : 02.10.2026, 14:57 »
[...]
- bileiden toimintamalli: otanpa tässä hevosten nukutusainetta (ketamiini) biletuulelle päästäkseni, lieventävä asianhaara: yksi viiva jännästi peniksen päältä nautittuna

Tietenkään ei naiivia eka vuoden opiskelijaa, mahdollisesti eka kertaa kunnolla poissa kotoa, voi syyttää olosuhteista, joiden uhriksi joutui. Sitä voi miettiä onko hän jälkitraumatisoitunut vai saanut parin vuoden kuluttua rahanarvoisen vinkin. Jos oikeusjuttu onnistuu, voi saada ensimmäiset miljoonansa kasaan, koska Amerikka.

Nimimerkki En tuomitse ketään, mutta ihmettelen

Hm. Ensimmäistä kertaa kotoaan lähtenyt opiskelija on maailman kynnyksellä. Mikään ulkomaailmasta ei ole varmaa, sillä sitä ei oikein olla nähtykään. Voikohan siinä ajautua tekemään "rajuja juttuja", paineesta tehdä kuten "kuulutaan"?

Tyttöhän tekstasi pojalle jotakin sensuuntaista jälkikäteen, että oli kivaa, mutta sen ketamiinin ja viisi miljardia miestä voisi jatkossa jättää vähän vähemmälle.

Hoo

« Vastaus #3 : 03.10.2026, 07:54 »
Emotionaalisesti poissaolevien isien poikia on maailma täynnä. Ei niitä kukaan pysty kasvattamaan paremmiksi enää tietyn iän jälkeen. Ottavat vaimon tuon episodin jälkeen, tekevät pari lasta ja avot. Sama ralli jatkuu seuraavassa sukupolvessa.

Toisaalta: Adolesce elokuva Netflixissä toi esiin vaihtoehtoisen näkökulman. Samasta kertoo Shakespearen Lucrece. Itse uskon että raiskaaminen on vain tietynlainen primitiivinen vietti ihmisellä. Erityisesti miessukupuolella hormonitoiminnan vuoksi. Taitaa olla että suurimman osan eläimistä lisääntymistapa on jossakin määrin raiskaamista. Jotkut hämähäkkinaaraat taitaa tosin syödä ne pojat sen jälkeen. Ihminen laittaa ne kirjottaan tieteellisen tuotoksen aiheesta.
« Viimeksi muokattu: 03.10.2026, 08:36 kirjoittanut Hoo »

Mr Birch

• V.I.P.
  • Testi näyttää, että on aika häipyä (82 % vanilla)
  • Galleria
« Vastaus #4 : 03.10.2026, 12:26 »
Itse uskon että raiskaaminen on vain tietynlainen primitiivinen vietti ihmisellä.
Sitä ja eräitä muita tapoja on sitten yritetty ns. kulttuurin myötä kitkeä tai ainakin hallita. Mutta kun kulttuuri on juuri ja vain sitä, miksi yhteisö sen luo ja eri resursseista valikoiden haalii, niin raiskaaminen saattaa päätyä sen samaisen kulttuurin osaksi, jos se on vaikkapa vallan edistämisen ja keskittämisen kannalta hyvä idea. Esimerkiksi ns. itsekkään geenin teoriaan raiskaaminen sopii myös erinomaisesti, koska se on aikatehokas (ei siis "aika tehokas") tapa levittää geenejä.

Toisekseen kulttuuri on olennaiselta osin juuri rajoituksia geenien vapaaseen levittämiseen, koska yhteiskunnan monet osat hyötyvät siitä, ettei geenejä levitetä holtteettomasti; ei ole esimerkiksi hyvä, että viljelys- tai riistamaat hajoavat liian monelle hyödyntäjälle. Sotajoukon vallatessa maata ja pyrkiessä heikentämään sen puolustajia tilanne on taas erilainen.

Kulttuurin resurssien lukutavat voivat kuitenkin tuoda erilaisia tulkintoja. Esimerkiksi Raamatun kertomus Onanista (1. Moos. 38 luku) perustuu siihen, että soturikansan geenejä piti levittää, joten Onanin tuli hedelmöittää veljensä leski, mutta se ei syystä tai toisesta kiinnostanut häntä, rakastelu maistui kuitenkin. Yhteisön kannalta Onan siis petti sen ja poimi rusinat pullasta. Tarinaa on käytetty sitten sujuvasti itsetyydytyksen kiellon perustana eli tarkoituksenmukaisesti sekoitettu keskeytetty yhdyntä ehkäisykeinona ja itsetyydytys luvattomana nautintona toisiinsa.

Mr B
« Viimeksi muokattu: 03.10.2026, 13:17 kirjoittanut Mr Birch »

Hoo

« Vastaus #5 : tänään kello 08:13 »
Erittäin hyvin kirjoitettu Mr.B. Veikkaan että moni mies olisi tunnistanut saman vastauksen mistä itse aloitin, he eivät vain uskalla sitä sanoa ääneen. On myös todellinen some-ilmiö että naiset puolustavat isosti uhria, miesten hieman vaieten aiheesta. Tästä he saavat kuraa niskaan. Itse näen miesten vaikenemisen aiheen edessä sen kautta että he eivät puolusta kuin omiaan. Naisten empatia on eri tyyppistä ja ulottuu tuntemattomiin. Myös somessa.

Sotapropagandassa raiskaushan on hyvin tavallista, kuten kirjoitat. Lapin sodasta muistan nähneeni kuvia missä kuolleiden naisten yläruumis oli paljastettu. Viimeinen nöyryytys ja viesti vastapuolelle. Sinun nainen. Näin sen teimme. Ukrainan sodasta olemme lukeneet miten siellä kuljetaan kylästä kylään jättäen jäljelle elossa olevia, mutta raiskattuja. Viesti sekin.

Naisten käyttämät vastaavat keinot ovat hyvin eri tyyppistä. Konotopin noidat olivat kuitenkin loistava esimerkki! Taistelivat omituisin, mutta yllättävän tehokkain keinoin ukrainan sodan alkupuolella.
« Viimeksi muokattu: tänään kello 08:47 kirjoittanut Hoo »

stoge

• PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Väkivalta kuuluu makuuhuoneeseen
  • Galleria
« Vastaus #6 : tänään kello 11:38 »
Tota joo.

Ottamatta nyt kantaa asiaan muuten.

Toi "somessa sitä sun tätä" on vallan vitun huono mittari, koska se ei ole statistiikkaa vaan rankattua näkyvyyttä ja
algoritmpohjaista valintaa siitä, mitä kullekin näytetään. Harmittavan yleistä nykyään, että tätä ei sillai mielletä (vittuilematta kenellekään).

Täähän johtaa asioissa, oli ne asiat mitä tahansa, sitten mielipiteiden ja näkemysten muodostumiseen, mitkä perustuu siihen, mitä sulle on päätetty näyttää.
Esim. tätä ko. tapausta koskien, mulla suhde ruudulla on, omalla arviolla, ehkä joku 70-20 niin päin, että se 70% on tuomitsevia miehiä ja 20% naisia.
Se puuttuva 10% on sitten niitä, jotka kertovat lakiteknisiä faktoja siitä, että kenenkään syyllisyyttä ei ole osoitettu.

Se vielä ongelmallisempi on, että asiasta on kirjottaneet artikkeleita vaikkapa joku Guardian ja Vogue.
Perustuen toimittajien omaan virtaan, jonkin asteiseen skraippaamiseen, mikä taas, ei ole statistiikkaa, se on otanta hakijan lähtömääritelmillä.

We know what we hear, he who controls that, controls us.

*foliohattuhymiö*

O0

Hoo

« Vastaus #7 : tänään kello 11:58 »
No otappa asiaan kantaa äläkä minun kommenttiin. Nähdään sitten miten se sukupuolijakauma menee asian määrittelyssä. Vai uskallatko sanoa asiaan itsessään mitään. Vityuiluhymiö. Oho, hyvä kirotusvire.

toysnstuff

• Baarikärpänen
  • Sinä antaudut, minä pidän sinusta huolen
  • Galleria
« Vastaus #8 : tänään kello 12:20 »
Tästä ilmiöst oli useampi vuosi sitten monet kerrat juttua jenkkimediassa. Tuli seurattua asianlaidan kehittymistä ja aikamoinen taistelu piti opiskelijoiden ja aktivistien käydä, että yliopistojen boardit alkoivat yleensäkään rankaisemaan tekijöitä. Nyt on päästy erottamisiin saakka.

Proffalla on hyvä pointti tuossa, että kiellettäisiin veljeskuntatoiminta. Ehkä muutaman vuosikymmenen tai puolen vuosisadan jälkeen homma voitaisiin aloittaa järkevämmällä tavalla uudestaan. Se meininki mitä jotkut porukan jäsenistä harjoittivat sekä uusia tulokkaita kohtaan alistamisen muodossa että eritoten opiskelijanaisia kohtaan - levittäen asennetta "uutena normina", joka kuuluu veljeskunnassa olemisen kulttuuriin ja siten siirtäen sitä vuosikurssilaisilta toiselle - oli jotain todella hämmentävää. Sosiaalisen mukaanpääsemisen vs. ulossulkemisen uhkaa käytetään häikäilemättömästi hyödyksi tuossa seksuaalisen hyväksikäytön pelissä.

Jos yksittäinen nuori mies, jolla on määrittävinä taipumuksina olla huomiota, valtaa, hallintaa ja alistamista himoitseva, päätyy kampukselle, hän voi yrittää kerätä itselleen kavereita tai kaveriporukan, jonka piirissä ja avulla voi harjoittaa toimintaansa. Ehkä parhaimmillaan urheilujoukkueen tähtenä tai muuna vastaavana. Mutta veljeskuntatoiminnassa "kuka tahansa" urpo saa käytettävikseen välineen, millä peli nostetaan aivan uudelle vaikuttavuustasolle. Niin suhteissa vertaisiin, kuin naisopiskelijoihin.

Huumavien aineiden käytön yleisyys noissa raiskauskeississä oli jotenkin vaikea käsittää - että okei, öö, nää jampat tykkää raiskata.

Samoihin aikoihin kun Jenkeissä aihe oli kampuksilla kuumana, myös täällä Suomessa joutui törmäämään samantapaiseen raiskauskeissiin. Päällisin puolin osataan olla ilmeisen mukavaa poitsua. Eikai sitä raiskarin kannatakaan esiintyä helposti tunnistettavana.

stoge

• PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Galleria
« Vastaus #9 : tänään kello 13:15 »
No otappa asiaan kantaa äläkä minun kommenttiin. Nähdään sitten miten se sukupuolijakauma menee asian määrittelyssä. Vai uskallatko sanoa asiaan itsessään mitään. Vityuiluhymiö. Oho, hyvä kirotusvire.

Melko laimee vittuiluyritys, sun pitää treenata tota  :-\  ;D

Mun oma näkemys on melko pitkälti se, että mun mielipide oletetuista tapahtumista perustuen tiedonmurusiin on melko turha.

Oikeastaan ne oleelliset, mun näkemyksen mukaan on :

1- Paljonko jatkuva mediavirta kaikenlaisesta paskasta vääristää meidän ihmisten näkemyksiä, suhteessa se, että sitten kun sitä paskaa esiintyy tasolla,
    että voidaan itse vaikuttaa, ohitetaanko me se kun ollaan liian turtuneita ja esitetäänkö me vaan lisää mielipiteitä jotka ei varsinaisesti auta ketään

vai

2- Koska jälkipuinnilliset näkemykset tilanteista, on melko turhia, suhteessa siihen, että se tilanne jo tapahtu, niin oleellisempaa on puuttuminen tilanteisiin,
    joissa me voidaan vielä vaikuttaa siihen tapahtumaan.

eli jos tää nyt heijastetaan niin, että jos mä ite olisin tilanteessa, joka perustuu mediassa esitettyihin kuvauksiin, voin melkolailla kertoa, kokemuksesta, miten mä niissä käyttäytyisin ja sitä kautta sitten jos pitäisi olla jotain mieltä, mä helvetin lujaa tuomitsen jokaisen miehen joka on tietoinen tilanteesta, että naista raiskataan/hakataan/tms ja ei puutu tilanteeseen, vaikka, se puuttuminen vaarantaisi sen miehen itse, oli se sitten altistuminen väkivallalle tai vaikka oikeudelliset seuraukset.

Joten joo, sun mediavirrassa mä oon siellä mikä sulle ei näy.

Vastasko tää ny sit ?  ;D

Hoo

« Vastaus #10 : tänään kello 13:36 »
Oikeaa vittuilua vain kunnon tarpeeseen. Tämä on ihan turhanpäiväistä hommaa siihen kuluttaa energiaa.

Juu. Ymmärrän. Vaikka kirjoituksiasi on raskas lukea, vaadit paljon rivien välistä tulkintaa. Somea puolustaisin sen verran että sen kautta muun muassa julkinen media on saanut vastineen. Ihmiset jakavat tietoa laajemmin kuin julkinen media. Sen vuoksi tietyt valtiot rajaavat nykyään isosti sen käyttöä. Yksi ensimmäisiä esimerkkejä somen voimasta oli arabikevät. Miten kansannousut lähtivät liikkeelle ylipäätään. Ihmiset jakoivat somen kautta koordinaatteja missä kokoontuvat. Näin kaatui kokonaisia hallintoja lopulta tietyissä maissa. Tässä ymmärryksessä ainakin olen, korjatkoon viisaammat. Joten somen positiivista voimaa ei oikein voi kieltää myöskään.

stoge

• PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Galleria
« Vastaus #11 : tänään kello 13:44 »
Oikeaa vittuilua vain kunnon tarpeeseen. Tämä on ihan turhanpäiväistä hommaa siihen kuluttaa energiaa.

Juu. Ymmärrän. Vaikka kirjoituksiasi on raskas lukea, vaadit paljon rivien välistä tulkintaa. Somea puolustaisin sen verran että sen kautta muun muassa julkinen media on saanut vastineen. Ihmiset jakavat tietoa laajemmin kuin julkinen media. Sen vuoksi tietyt valtiot rajaavat nykyään isosti sen käyttöä. Yksi ensimmäisiä esimerkkejä somen voimasta oli arabikevät. Miten kansannousut lähtivät liikkeelle ylipäätään. Ihmiset jakoivat somen kautta koordinaatteja missä kokoontuvat. Näin kaatui kokonaisia hallintoja lopulta tietyissä maissa. Tässä ymmärryksessä ainakin olen, korjatkoon viisaammat. Joten somen positiivista voimaa ei oikein voi kieltää myöskään.

Joo, mediat on hyviä kun niillä jaetaan todenperäistä tietoa.

Sitten ne ei enää ole kun se voittaa joka huutaa kovimpaan perustuen ei mihinkään ja siinä sivussa tuomitsee kaikki muut ja tää kohdentuu perustuen siihen,
mikä oli selaajien oma alkuperänen näkökanta jollon se höpöhöpöön perustuva kanta vaan vahvistuu.

Ongelmat alkaa kun toi viimesin aletaan jotenkin mieltää totuutena.