Kirjoittaja Aihe: Dominoivat ihmiset ja narsistinen persoonallisuushäiriö  (Luettu 33763 kertaa)

Lady Whip

  • Turun Baletti
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 3433
  • Sadistinen Gfe-Domina
  • Galleria
Niin Nick.
Menisin vielä hieman pidemmälle.
Dominoivat ihmiset jotka ovat erityisen hyviä henkisessä alistamisessa, onko heillä enemmän narsismiin taipuvaisuutta.
Onko peräti narsismi ehtona jotta kykenevät henkiseen alistamiseen.

submit

  • Vieras
Juu, ja muistetaan erottaa varsinainen narsistinen persoonallisuushäiriö ja henkilön narsistiset piirteet toisistaan.:.

bikantti

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2569
  • Ymmärrä taaksepäin, elä eteenpäin, nauti tässä.
  • Galleria
Tulinpa pyöräyttäneeksi tällaisen checklistin, että minkä asioiden kohdalla kannattaa antaa hälytyskellojen soida:


Sinun asemasi Hänen maailmassaan:

-   Hän on nostanut sinut ensin ihailun kohteeksi, mutta alkaa ampua sinua sieltä alas. Kiinnostus katoaa ja Hänestä tulee kylmäkiskoinen ja etäinen.
-   Et saa niitä oikeuksia tai turvattua asemaa, joita toivoisit ja jotka olisivat esim. lain edessä päteviä (esim. yhteinen omaisuus, avio). Hän on sinusta riippuvainen vain juuri täsmälleen niin pitkään, kuin hän hyötyy sinusta riittävästi esim. palvonnan ja palvelusten muodossa.
-   Sinä alat hiljalleen tulla Hänestä riippuvaisemmaksi, tavalla tai toisella. Et pärjäisi enää ilman Häntä; taloudellisesti, henkisesti, seksuaalisesti, sosiaalisesti jne.
-   Tiedon kulkua rajoitetaan. On vain Hänen totuutensa, ja vaihtoehtoisten näkemysten luokse et pääse, sillä tottakai luotat Häneen.
-   Et saa referenssejä. Et tiedä, keiden kanssa Hän on aiemmin ollut ja miten ne tarinat ovat päättyneet. Olet pimennossa.
-   Sosiaalisia suhteitasi rajoitetaan. Voit olla tekemisissä vain niiden ihmisten kanssa, joiden kanssa Hän tulee toimeen. Kaverinne saattavat vaihtua tiuhaan ja vihamiehiä alkaa kertyä, sillä kritiikille ei ole sijaa. Jos kritisoit, menetät arvosi ja asemasi Hänen maailmassaan.


Hänen käytöksensä:

-   Hänen toimintansa ei tunnu johdonmukaiselta, vaan on ennustamatonta ja epävarmaa.
-   Hän reagoi suhteettoman voimakkaasti ja arvaamattomasti. Valehtelee, raivostuu, pitää mykkäkoulua, suunnittelee kostoa, manipuloi, kontrolloi, terrorisoi yms.
-   Hän elää minä-näkökulmasta käsin. Kaikki asiat, eleet, ilmeet, puheenaiheet, keskustelut, erimielisyydet liittyvät Häneen ja ovat henkilökohtaisiksi loukkauksiksi tarkoitettuja.
-   Mokia sattuu, mutta vastuu on sinulla. Hän ei ota vastuuta tapahtumista eikä teoistaan. Ei pahoittele osuuttaan, ei pyydä anteeksi käytöstään.
-   Hänelle kaikki huomio on huomiota, oli se sitten positiivista tai negatiivista. Asiat eivät ole ohi, ennen kuin Hän niin päättää eli kun Hänen näkökulmansa on tullut ainoaksi oikeaksi näkökulmaksi asiaan.
-   Hän alkaa vaikuttaa vainoharhaiselta. Joka puolella on salaliittoja ja klikkejä Häntä vastaan.


Hän ja muut ihmiset:

-   Hän ei tavoita eikä ymmärrä muiden näkökulmia, vaan tarkastelee maailmaa omasta näkökulmastaan käsin.
-   Hän ei osallistu tunnepuheeseen vilpittömästi eikä “kuule” muiden tunteita siten, että pyrkisi vastaamaan niihin.
-   Hän voi olla huulenheittäjä, mutta itseensä kohdistuvaa huumoria tai poikittaista sanaa Hän kestää heikosti, vaan ottaa sen vakavasti.
-   Hänen tarinansa muuttavat ajan kuluessa muotoaan siten, että ne parhaiten palvelevat Hänen tarkoitusperiään ja hallinnan säilymistä itsellä. Hän on päättänyt vaihtaa ystävät ja kumppanit parempiin, Hän ei ole tullut jätetyksi.
-   Hän puhuu entisistä kavereista ja kumppaneista ikävään sävyyn ja näkee viat vain heissä.
-   Muut ihmiset ovat Hänelle välinearvoisia. He voivat olla välineitä saada muita Hänen puolelleen ja ymmärtämään Hänen näkökantansa. He voivat tarjota jotain, mitä Hän haluaa. Muut ihmiset ovat täysin vaihdettavissa “paremman tuoton” ihmisiin milloin vain.
-   Koska muut ihmiset ovat vain välineitä ja instrumentteja, ei heitä voi Hänen mielestään satuttaa tai sillä ei ole väliä. Heitä voi kohdella miten vain ilman seuraamuksia. Hänen tarpeensa oikeuttavat kaikki toimet. 
-   Jotkut tuntevat Hänen seurassaan olonsa huonoksi ilman selvää syytä ja toiset pitävät Häntä vallan hurmaavana, eivätkä voi käsittää, mistä moinen paha fiilis toisille syntyy.
-   Hän suhtautuu avun tarjoamiseen tai huolestuneeseen kysymykseen hyökkäyksenä, nöyryytyksenä ja Hänen arvovaltansa kyseenalaistamisena.
-   Keskusteluissa Hän suhtautuu keskustelukumppaneihin mustavalkoisesti; samanmieliset ovat ihailun ja imartelun sekä kiittelyn kohteita ja “vääräuskoiset” alentamisen, piikittelyn ja nöyryyttämisen kohteita.
-   Peruskohteliaisuus vihamiesten seurassa toteutuu vain, mikäli mahdollisia nykyisia ja tulevia ihailijoita on lähipiirissä. Muutoin näkyvillä on vaivoin kätketty vihamielisyys ja kylmä vetäytyminen tai raivokohtaukset.
-   Hän tuo esiin statustaan. Se voi olla taloudellista, älyllistä, kokemukseen tai asemaan perustuvaa, suosioon perustuvaa tms.


Tavallisia lauseita, joissa Hän ei ota vastuuta omista teoistaan:

“Ei sinua kohdeltu väärin, sinä vain kuvittelet asioiden tapahtuneen noin.”
“Ei se niin mennyt, ei se ollut hyväksikäyttöä.”
“Sinun käyttäytymisesi sai aikaan sen, että lopputulos oli sellainen, jossa sinua sattui.”
“Tein tuon kaiken vain sinun parhaaksesi.”
“En tarkoittanut sillä mitään pahaa.”
“Kukaan muu ei olisi kokenut sitä väärinkohteluna.”
“Anteeksi jos koet itsesi loukkaantuneeksi.”
“Sori jos koit käytökseni silleen, että sua sattui.”

Mieti itseäsi:

-   Reagoiko kroppasi kuten stressiin? Nukutko huonosti, onko vatsavaivoja, oletko ärtyisä ja pahantuulinen, oireileeko sydämesi, hikoiletko jne.?
-   Oletko läheisriippuvainen? Ihailetko ja palveletko kumppaniasi? Jäljitteletkö häntä? Janoatko kumppaniltasi jatkuvaa ihailua?
-   Oletko masokisti, joka hakeutuu itselle vahingollisiin suhteisiin?
-   Onko sinulla ajatus siitä, että toinen oppii toimimaan paremmin kun vain rakastat enemmän?
-   Arvostatko itseäsi?
-   Alatko epäillä omaa mielenterveyttäsi? Koetko olosi vainoharhaiseksi? Pidetäänkö sinua yhtäkkiä epätasapainoisena? Onko Hänen ajattelumaailmansa tarttunut sinuun?




Lähteenä narsistien uhrien kokemukset sekä: http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Vaknin.html
« Viimeksi muokattu: 02.04.2018, 09:52 kirjoittanut bikantti »

vila

  • Vieras
Sellainen sivuhuomautus Sam Vakhnista, että hänellä on diagnosoitu narsistinen persoonallisuushäiriö (joka on siis oikeasti diagnosoitu kun hänet tuomittiin petoksesta). Ja hänen teorioihinsa suhtaudutaan akateemisessa maailmassa varauksellisesti.

saatana

  • Vieras
Kiitos tästä. Aivan mahtavaa keskustelua vakavasta aiheesta. Palaan tähän vielä varmasti itsekkin kun Joutsa istuu alas.

hwyl

Tulinpa pyöräyttäneeksi tällaisen checklistin, että minkä asioiden kohdalla kannattaa antaa hälytyskellojen soida:

Tämä on todella hyvä ja hyytävä lista. Eräs läheiseni oli pitkään narsistin uhri hyvin karuissa olosuhteissa ja monet näistä kohdista ovat kuin suoraan hänen elämästään. Pelottavaa ja surullista.

Blondewolf

Kuuntelin tässä tänään

The Psychology Of Narcissism - Professor W Keith Campbell | Modern Wisdom Podcast #278

https://www.youtube.com/watch?v=YDRHAcdVRqU

Jos aihepiiri kiinnostaa. MM narsismin periytyvyydestä, jakautumisesta sukupuolien kesken, diagnosoinnin luotettavuus, eri narsismin tyypit ja narsismi + seksuaalisuus.

Yllättävää kyllä narsistit kuulemma haluavat iän myötä muuttua koska havaitsevat siitä olevan itselleen haittaa ja pitkäaikainen terapia toimii hoitona jos ei jätä sitä kesken.
« Viimeksi muokattu: 10.02.2021, 18:17 kirjoittanut Blondewolf »

mirbe

  • Vieras
Tää aihe kiinnostaa mua itseäni kovasti. Itse olin joitakin vuosia sitten suhteessa mieheen, jonka kanssa pääsin tutustumaan BDSM-maailmaan. Hänen vakiolauseensa aina ”Tiedän että tarvit mua ja tiedän miten saada sun olo hyväksi” ja ”Sinä olet aina mun”. Nämä lauseet olivat aluksi jotain mikä nostatti mua, sai haluamaan enemmän ja toi mulle mielikuvan huolehtimisesta ja siitä, että hän tuntee mut. Jos jokin ei sujunut, niin vika oli minussa. Minulla ei olisi saanut olla rajoja. Oli vaikea päästä eroon ja olin jollain tapaa onnellinen kun hän sitten päätyi parisuhteeseen toisen ihmisen kanssa. Vasta jälkikäteen olen huomannut miten paljon tämä kaikki vaikutti mun olotilaan silloin negatiivisella tavalla.

Index

  • Vieras
Minä olen viime aikoina miettinyt, että narsistisia piirteitä voi hyvin olla myös alistuvalla, itsestään epävarmalla henkilöllä. Se voi jäädä huomaamatta, koska kyse ei ole siitä kliseiden mukaisesta hahmosta.

emeritus

  • Vieras
Tässä ketjussa on varmasti sanottu näistä ihmisistä jo kaikki, mutta jotain komppaamista vielä:

Narsistilla ei ole resursseja, kuten sanotaan, "asettua toisen ihmisen asemaan" ja lisäksi hän (vai pitäisikö sanoa SE!),
huomioi tarkasti ns heikkouden/"heikkouden" ja nauttii suuresti huomiostaan: "taas tollanen vitun surkimus, heheh!". Ja ai miten
onnellistuttavaa SILLE on päästä lapsellisella(kin) tavoin henkisesti rääkkäämään.

Narsisti on taitava peluri, irtopisteiden kerääjä, runsaidenkin sellaisten, kun se on TARKOITUKSENmukaista  sille itselleen. On tavattoman
sydämellinen, erittäin kiinnostunut toisen ihmisen ongelmatilanteistakin, jolloin maineensa erityisen miellyttävänä, empaattisena ihmisenä,
saa hyvää jalansijaa "piireissä", joissa se antaa sille nostetta. Tietyt yksityiset palvelualat jne, pyrkimykset poliitikoiksi vain kunnallisella
tasolla... voih, juuri näin en saisi tehdä, nyt olen aivan rajalla kuvaamaan, erästä jonka NARSISMI, maailmoja - muualla syleilevästä
"ihanasta ihmisestä"- muuttui - parissa sekunnissa jopa Doctor Jekyll and Mr Hyde-tyyliin PSYKOPAATIKSI. "Narsisti" on joskus liian lievä
sana.
Psykopatologisuus on siitä onnellinen mielen sairaus, että sitä sairastavan ei tarvitse koskaan kokea kärsimystä. Sehän on vain hyvää oloa
tuottavaa. Se on kivaa.
Ketjussa on mainittu, että narsisti voi olla myös jonkun isä tai äiti. On totta. Olen kokenut. Nainen oli. Ei kuitenkaan biologinen vanhempi.

Koskaan seurustelusuhteissani en kokenut narsistista persoonallisuushäiriöisyytta.
(Joo, olen ollut D:na ja väliin ihan subbarinakin, seurustelut oli - suuri suru kylläkin - minun kannaltani - tavattoman tylsää vaniljatötteröä vain. :(

Hannu Lauerman sanoin: Oleellista eroa psykopatologiassa (rajankäynti narsistisen persoonan ja psykopatogisen persoonan välillä on joskus
pelkkää veteen piirrettyä viivaa) - ei ole raakoihin, mitään katumusta aiheuttamattomiin, väkivaltarikoksiin syyllistyneillä/suuryrityksen toimitus-
johtajalla, joka palaa kotiinsa rakastavana perheenisänä tjsp ja NUKKUU YÖNSÄ HYVIN (noin Lauerma, sanatarkasti), laitettuaan samana päivänä kilometritehtalle 900 työntekijää, miettimättä tuon taivaallista heidän mahdollisia asuntolainojen koronmaksuja, lastensa tulevaisuutta
ym pieniä sivujuttuja...   Tuo 900kpl tuli mieleen, mitä kaikkea aiheutui eräälle ystävälleni perheineen kun ELISAN (tulkoon mainittua!),ihka uusi
toimitusjoht. oli pyörinyt kaksi viikkoa paikalla, pällistellyt ja älynnyt, että VOIHAN älyttömyys: täällä on öpaut 900 työläistä LIIKAA! :o
Sitten alkoi tapahtua. Vuonna 2003.

Lopuksi sentään jotain omasta dominoivuudestani, ITSEÄNI puolustellen ::): Perus-Spanking-osastolla olen kyllä ehkä vähän liikaakin(?)
consensual spankings enthusiastic-type....

Lady Whip

  • Turun Baletti
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 3433
  • Sadistinen Gfe-Domina
  • Galleria

Hannu Lauerman sanoin: Oleellista eroa psykopatologiassa (rajankäynti narsistisen persoonan ja psykopatogisen persoonan välillä on joskus
pelkkää veteen piirrettyä viivaa) - ei ole raakoihin, mitään katumusta aiheuttamattomiin, väkivaltarikoksiin syyllistyneillä/suuryrityksen toimitus-
johtajalla, joka palaa kotiinsa rakastavana perheenisänä tjsp ja NUKKUU YÖNSÄ HYVIN (noin Lauerma, sanatarkasti), laitettuaan samana päivänä kilometritehtalle 900 työntekijää, miettimättä tuon taivaallista heidän mahdollisia asuntolainojen koronmaksuja, lastensa tulevaisuutta
ym pieniä sivujuttuja...
  Tuo 900kpl tuli mieleen, mitä kaikkea aiheutui eräälle ystävälleni perheineen kun ELISAN (tulkoon mainittua!),ihka uusi
toimitusjoht. oli pyörinyt kaksi viikkoa paikalla, pällistellyt ja älynnyt, että VOIHAN älyttömyys: täällä on öpaut 900 työläistä LIIKAA! :o

Taisi mennä tunteisiin koska kyse ystävästä.
Eiköhän yritykset lähtökohtaisen toimi sen perusteella mihin on rahaa ja resursseja.
Jos ei ole mahdollisuutta maksaa 900 henkilölle palkkaa tekemistään töistä, mitä muuta vaihtoehtoa on kuin irtisanoa.
Toiseksi, osakeyhtiölaki määrittelee yritykselle omat tarkoitukset. (1luku 5§)

Persoonallisuushäiriöitä ja narsistisuutta en vetäisi mukaan jokaiseen keskusteluun missä joku ihminen on tehnyt teon mikä näyttää päällepäin itsekkäältä.
Taustalla saattaa olla hyvinkin altruistisisia motiiveja mutta ne eivät tule ilmi.

IKRM

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1542
  • kizzzan Herra
  • Galleria
Jos on irtisanonut 900 ihmistä, ja sen avulla pelastanut yrityksen konkurssilta jonka myötä ihan jokainen firman työntekijä olis menettänyt työpaikkansa, on kantanut vastuunsa vaikeassa tilanteessa.

Sillä ei ole mitään merkitystä narsismin kanssa.

Johtaminen on vaikea laji, jossa ei tarkoituksena ole kantaa jokaisen alaisen elämää harteillaan, vaan tehdä päätöksiä joitten lopputuloksena yritys menestyy ja sen kautta kykenee säilyttämään olemassa olevat työpaikat, ja jopa palkkaamaan lisää työntekijöitä.

IKRM

MrA

  • Vieras
Aina tietysti voisi sosialisoida yrityksen ja tehdä siitä julkisen sektorin viraston. Tällöin työn tuottavuudella ei ole niin väliä ja voidaan ne 900 henkilöä pitää jatkossakin töissä. #sarkasmi

Perhonen89

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1582
  • Kiltti tyttö
  • Galleria
Narsismista en osaa sanoa, mutta se pitää sanoa, että monelta dominoivalta tuntuu puuttuvan kyky pyytää anteeksi, pahoitella käytöstään tai ottaa vastaan kriitikkiä. En sitten tiedä mistä johtuu

lmnos

Narsismista en osaa sanoa, mutta se pitää sanoa, että monelta dominoivalta tuntuu puuttuvan kyky pyytää anteeksi, pahoitella käytöstään tai ottaa vastaan kriitikkiä. En sitten tiedä mistä johtuu

Itse taas olen huomannut, että anteeksi kyllä voidaan pyytää, mutta siitä anteeksipyynnöstä huomaa kaikesta, ettei sen tarkoitus ole mitään muuta kuin tuottaa parempaa omatuntoa anteeksipyytäjälle. Vähän siihen tyyliin, että mitä vain voi tahalleen toiselle tehdä, kunhan jälkeenpäin pyytää anteeksi ja selittää ettei ollut tarkoitus, eikä kuulu tapoihin, niin silloin sen kai voi itse jollain tapaa uskoa.