Kirjoittaja Aihe: "Paskaduunit"  (Luettu 52315 kertaa)

vesimies

Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #270 : 05.07.2016, 00:54 »
Piilotyöpaikkoihin pitää olla jokin taho jota kautta niistä saa tietää. Mutta yksilötason jutuista ihan turha jutella kun sadoin tuhansin työttömiä.

Mulla on mielikuva että piilotyöpaikat ovat pelkkä myytti jolla syyllistetään työttömiä. Kaikki työnantajat joiden palkkalistoilla olen ollut ovat aina laittaneet avoimet paikat julkiseen hakuun. Siinähän on sekin puoli että työpaikkailmoituskin on samalla mainosta firmalle.

Kettu vinossa

  • Vieras
Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #271 : 05.07.2016, 08:39 »
Mulla on mielikuva että piilotyöpaikat ovat pelkkä myytti jolla syyllistetään työttömiä. Kaikki työnantajat joiden palkkalistoilla olen ollut ovat aina laittaneet avoimet paikat julkiseen hakuun. Siinähän on sekin puoli että työpaikkailmoituskin on samalla mainosta firmalle.

On piilotyöpaikkoja olemassa. Mutta usein ne ovat lyhytkestoisia pätkätöitä, tyyliin yhdestä päivästä pariin viikkoon kestäviä sairaslomasijaisuuksia. Itsekin sain sattumalta tämän nykyisen kolmen viikon työpätkän, vaikkei sitä oltu missään ilmoitettu. Toki moni työtön ei mielellään tee lyhyitä päkätöitä, koska siinä on aikamoinen byrokratia kun pitää ilmoittaa Kelaan ja TE-toimistoon kaikista pätkistä, että mitä on tehnyt ja paljonko tienannut. Jos tienaa liikaa, niin voi menettää työttömyystukia. Pitäisi asennoitua niin, että jokainen työ on arvokasta työkokemusta. Jos on käynyt mainostamassa itseään pätkätöissä, on paremmassa asemassa jos samasta firmasta joskus sattuisikin aukeamaan pidempi työ haettavaksi.

Usein myös palkkatuettua työtä voi hakea ja saada monista eri firmoista, vaikkei heillä olisikaan haku päällä. Esimerkiksi moni ammattiin opiskellut menee opintojen loputtua entiseen työharjoittelupaikkaansa palkkatukijaksolle. Mutta palkkatuettua työtä voi tehdä yleensä alle vuoden. Harvemmin firmasta avautuu vakituinen työpaikka jossa voisi jatkaa. Palkkatukea voi myös pidentää, jos on joku vamma tai sairaus, on ns. "hankalasti työllistettävä". Tiedän yhden tyypin, joka on tehnyt ainakin 5 vuotta töitä palkkatuella samassa firmassa, koska hänellä on lievä kehitysvamma. Jos tuki loppuisi, työ loppuisi myös.

Aida

  • Vieras
Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #272 : 05.07.2016, 09:01 »
Usein piilotyöpaikat on sellaisia paikkoja jotka ei ehdi julkiseen hakuun, koska tekijä löytyy toista kautta. Joku tietää jonkun joka sopisi työhön tms. Omalle työpaikallenikin on lähiaikoina otettu kaksi työntekijää "puskaradion" kautta, toinen vakituiseksi. Sillä ei ole mitään tekemistä työttömien syyllistämisen kanssa. Se vain menee niin, mikä tietty tekee sen, että työttömän voi olla vaikeaa saada jalkansa oven väliin. Vähän niinkuin "raha tulee rahan luo", niin työ tulee tekijän luo. Huono vertaus...mutta kuitenkin. Luulen kyllä, että näitä piilotyöpaikkoja ei ole mitenkään suurin osa kaikista työpaikoista.

Awkward

  • Vieras
Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #273 : 05.07.2016, 10:50 »
Komppaan aidaa siltä osin, että jos on nuoresta lähtien ollut aktiivinen ja ottanut työtä joita on tarjolla, saa helpommin haluamiaan töitä. Vaikka nyt menettäisi etuuksiaan.
Pääkaupunkiseudulla on ainakin tarjolla töitä nuorille pilvin pimein, mutta kotoa ei kukaan ketään hae ja työkkäri on luovuttajille...

Yli kaxkymppinen, kotona sossun leipiin opetettu tapaus on menetetty.

"Paskaduunin" ja "Kivanduunin" ero on Suomen hyvä sossu , laiskuus ja huono itsetunto.

Turha hallituksia on haukkua. Itse tämä ylihinnoiteltu "hyvinvointi" valtio on luotu.

Piilotyöpaikat tarkoittaa paikkoja, jotka menevät verkoston kautta. Siis kaveri suosittelee tai kertoo. Kuitenkin jonkinlainen, mahdollisimman nuorena saatu työhistoria on suuri plussa. Myös todistus vapaaehtoistyöstä on positiivinen lisä.
Ehkä määräaikaisia, mutta nykyään työnantaja testaa tulokkaita. Pommiin nukkujat ja festareille hinkujat jäävät usein ilman jatkoa.

Niihin "kivan"työpaikan tarjoajiin kannattaa rohkeasti luukuttaa soittelemalla tai käymällä "ovien potkinta"

En keuhkoa sillä, että mulla on vakiduuni, vaan tiedän miten homma toimii nykyään. Ainakin teollisuudessa. Hyviä nuoria saatu heidän oman aktiivisuuden kautta hommiin


Kettu vinossa

  • Vieras
Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #274 : 05.07.2016, 20:43 »
työkkäri on luovuttajille...

Työkkäristä voi olla apua, jos on itse aktiivinen kyselemään sieltä itselleen tekemistä. Sitä kautta voi päästä esimerkiksi opiskelemaan ammattiopintoja (aikuisena), löytää oman alan täydennyskoulutuksia, löytää työkokeilupaikkoja, palkkatuettuja töitä sekä töitä, joita ei ole mol.fi:ssä tai muuallakaan netissä mainostettu syystä tai toisesta.

Jos haluaa opiskella työmarkkinatuella plus kulukorvauksella (yleensä 9 € lisää / päivä), silloin työkkäri on ainoa väylä. Muuten joutuu rahoittamaan opintonsa esim. opintotuella, joka on vähemmän rahaa kuin työmarkkinatuki. Joskus jopa kouluihin perustetaan omia opiskeluryhmiä työttömille, joihin pääsee vain työkkärin kautta hakemalla. Itse esimerkiksi suoritin omat catering-alan perus- ja ammattitutkinnot työkkärin ansiosta.

Mutta jos on itse passiivinen, niin eihän työkkäristä mitään hyötyä ole. Joutuu vain kaiken maailman turhille työnhakukursseille ja saa kasan pakkohaettavia työpaikkoja, jotka eivät sovi lainkaan omaan ammattitaitoon.

Myös todistus vapaaehtoistyöstä on positiivinen lisä.

Työttömän ei kannata tehdä vapaaehtoistyötä (tai ainakaan kertoa sellaista tehneensä), koska riskinä on tukien menettäminen niiltä päiviltä kun ilmaista työtä oli tehty. Katsotaan, että työtön oli poissa työmarkkinoiden käytöstä. Puhelintaan ja sähköpostiaan pitäisi työttömän päivystää kotona, eikä missään muualla. Tyhmää, mutta näin on valitettavasti Suomessa.

Toki jos on tehnyt vapaaehtoistyötä työn tai opiskelun ohessa, se kannattaa mainita. Tai sitten jos on työttömänä, mutta rahoittaa elämänsä muulla tavalla kuin Kelan tuilla, silloinkin voi vapaaehtoistyötä tehdä.

Awkward

  • Vieras
Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #275 : 07.07.2016, 13:14 »
"työkkäri on luovuttajille..."
tällä tarkoitin lähinnä sitä, että pelkästään ilmottautumalla ko. laitokseen ei tod.näk. töitä saa.