Kirjoittaja Aihe: Identiteetti netissä  (Luettu 14477 kertaa)

-katy-

  • Vieras
Vs: Identiteetti netissä
« Vastaus #30 : 24.03.2015, 22:54 »

Heissan. Aloituksessa koitin kuvailla,miksi mulla tuli vuosien jälkeen mitta täyteen. Mitään henkilökohtaista asiassa ei ole, koska en tunne näitä ihmisiä,jotka häröilevät.
Tiesittekö,että täällä on toiminto,jossa esim. mun nimimerkistä  voidaan tehdä ilmoitus ylläpidolle. Minä tei niin ensi kertaa ja perusteena toimi viestit, joissa ei ollut mitään henkilökotaista tietoa kuten nimeä, syntymäaikaa osoitetta,puhelinnumeroa, ei siis mitään,mistä ihmisen voisi tunnistaa.

Jatkossa aion toimia samalla tavalla,että kaikki oudot yhteydenotot menevät ylläpidolle. Siinä ei ole mitään väärää tai Suomen lakien vastaista. Mulla ei ole voimia lähteä mihinkään outoihin piirileikkeihin,jossa voi olla myös mahdollisesti jokin uhka taustalla.
Tämä on minun tapani ja toisilla saa olla toisenlaiset tavat.


Etkö todella näe eroa siinä, etten usko jonkun olevan salainen agentti, koska hän niin sanoo ja siinä, etten vaadi henkilötietoja kahville mennessä?

Näen ja tuo ylläoleva ehkä vastaa asiaan jollain lailla.
Kun nyt näin asian tuot esiin Lise, niin se on sinun asiasi. Minä en ottanut kyseiseen henkilöön yhteyttä vaan toisin päin,enkä vaatinut siten yhtään mitään.
Jospa tämä aihe saataisiin niinsanotusti yleiselle tasolle,koska en tosiaan ole ottanut yhteyttä itse näihin moniin nimimerkkeihin,jotka ovat erikoisia viestejä laitelleet.
Kuten Chimi tuolla edellä sanoo, pyrin hakemaan toisenlaista ratkaisua kuin aiemmin,koska en halua saada mitään outoja tai aggressiivisia tmv. yhteydenottoja lähtökohtaisesti.
Olen mieluummin ylivarovainen kuin että uskon kaiken mitä mulle sanotaan anonyymisti. Jännää että tää aihe kääntyy tällä tavalla,mutta eihän se ole uusi ilmiö.
Onneksi kenenkään henkilökohtaisia tietoja ei ole levitelty minnekään ja toivottavasti ei aiheetta levitelläkään.

En halua joutua huijauksen kohteeksi enää, aiemmat tapaukset olivat aivan riittäviä ja jossa tulin myös uhkailluksi(pojat tulee malmilta ja vetää turpaan ymv.,siis aloituksen esimerkkitapaukseen viittaan, jonka tapasin monta vuotta sitten, ennen kinkyä) ja asia alkoi kääntyä siihen, että minä olin se,joka valehteli siviilisäätynsä ja ammattinsa ym. Voi pojat,mutta että joo, se on aika sama mitä täällä sanoo, se ei pidä kuitenkaan paikkaansa,vaan kaikki anonyymit ihmiset ovat oikeassa ja oikealla asialla.


Kannattaisi ehkä kuitenkin lukea koko tämä vielä melko lyhyt ketju,ennen kuin kokee täyttä käsittämättömyyttä. Tavallaan koen rehtinä tulla ihan omilla kasvoillaan kertomaan ajatuksensa, kuten sinäkin olet tehnyt subpks. Tosin en ollut tilannut asiaa, enkä ole teihin(kään) ollut sellaisissa yhteyksissä,joissa sellainen angsti olisi ymmärrettävää-kun siis en ole teille(kään) lähetelllyt mitään viestejä tai jossain tilaisuuksissa tullut kertomaan teistä mielipiteitäni.

subpks

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 237
  • Dragonscorpionin vaimo
  • Galleria
Vs: Identiteetti netissä
« Vastaus #31 : 25.03.2015, 09:15 »
Kannattaisi ehkä kuitenkin lukea koko tämä vielä melko lyhyt ketju,ennen kuin kokee täyttä käsittämättömyyttä. Tavallaan koen rehtinä tulla ihan omilla kasvoillaan kertomaan ajatuksensa, kuten sinäkin olet tehnyt subpks. Tosin en ollut tilannut asiaa, enkä ole teihin(kään) ollut sellaisissa yhteyksissä,joissa sellainen angsti olisi ymmärrettävää-kun siis en ole teille(kään) lähetelllyt mitään viestejä tai jossain tilaisuuksissa tullut kertomaan teistä mielipiteitäni.

Kunnioitettavaa sinänsä että haluat Teititellä minua  ;) mutta käsittääkseni vastasin aiheeseen Identiteetti netissä, en kommentoinut henkilökohtaisia ongelmisiasi. Vai oliko tämän viestiketjun tarkoitus käsitellä ainoastaan sinua? Sitten pyydän toki anteeksi että lähdin kommentoimaan.

Tuosta omilla kasvoilla ajatusten kertomisesta, en tiedä mihin viittaat. Liikun täällä nimimerkillä subpks enkä usko että olemme sen kummenpia tuttavankauppoja tehneet muilla nimillä tai kasvoilla.

Törkyviesteihin on täällä estosuodatin. Tietenkin jos asettaa itsensä alttiiksi häröilylle niin varmasti tulee sitä saamaankin. En sano että se on oikeudenmukaista mutta niin maailma vain toimii. Siksikin anonyymiteetti suojaa :).

Jaakkina

  • Vieras
Vs: Identiteetti netissä
« Vastaus #32 : 25.03.2015, 14:05 »
Vähän on ohi mennyt ketju aloituksesta, mutta omia mielipiteitäni kirjoittelen.

Internetti on hauska paikka. Täällä kaikki on kasvottomia, pieniä tai suurempia osia ykkösiä ja nollia. Hyvin suuri osa on pelkkiä nollia. Täällä ei voi perustaa ihmistuntemustaan samaan kuin mitä muualla maailmassa käyttää apunaan. Koska ei ole kasvoja, niitä ei voi lukea. Koska ei ole ulkomuotoa, sen voi valehdella. Itsestään voi väittää mitä vain ja olla jotain mitä ei ole ollenkaan. Mutta toisaalta voi olla myös sitä mitä ei uskalla olla oikeassa elämässään. Uskoisin että moni osaa samaistua tuohon tällä foorumilla.

Valitettavaa mutta totta, tämä kaikki pitää paikkaansa myös internetin ulkopuolella. Ihmiset on erilaisia eri seurueissa. En minä käyttäyty äitini seurassa samoin kuin kavereiden kanssa. Olen myös erilainen, kun olen harrastamassa seksiä kuin käydessäni lähikaupassa ostamassa maitoa.

Se millaisia ihmisiä olemme, olemme vain muiden näkemää. Vanhempani näkevät minut luultavimmin aikuistuneena lapsenaan, joka pärjää omillaan omassa elämässään, mutta jolla on omat murheensa. Ystäväni näkevät minut hauskana seuramiehenä, joka on valmis lähtemään reissuun kolmen tunnin varoajalla. Entisistä tyttöystävistä en osaa varmaksi sanoa, mutta luultavimmin he pitävät minua hullunatiedemiehenä kammarin puolella.

Pointti on siis se, että henkilö riippuu aina katsojasta ja siitä mitä itse haluaa kertoa ja näyttää.

... lähtikin vähän liian aikaisin.. joskus käy niin, mutta se on kuulemani mukaan ihan normaalia.  :P

Katsottuna taas toiselta suunnasta samaa asiaa.
Olen aina pitänyt itseäni hyvänä ihmistuntijana. Osaan nähdä jos valehdellaan ja esitetään muuta kuin ollaan oikeasti. Netissä tämä on täysin mahdotonta. Ensimmäisellä kerralla astuessani tähän maailmaan, luulin tulleeni mielenterveyslaitoksen sosiopaattiosastolle. Nykyään en harmistu siitä että ollaan jotain muuta. Minulle keskustelukumppanini ovat juurikin sitä mitä he väittävät kunnes toisin todistetaan. Kun huomaan, että alkaa tulemaan huonoja meriselityksiä ja todellisuus ei kohtaakkaan aiempien "faktojen" kanssa, niin alkuperäinen keskustelu kumppanini on minulle kuollut.. tai häntä ei ole koskaan ollutkaan. Se on todella surullista. Se on myös hyvin loukkaavaa, kuten alkuperäinen kirjoittaja on mitä ilmeisemmin tuntenyt myös. En itse ymmärrä miksi pitäisi olla jotain mitä ei oikeasti ole.. varsinkaan netissä, jossa kukaan ei sinua oikeasti tunne. Ja samalla kun tätä on tapahtunut useampaan otteeseen, siihen turtuu.. ja sehän vasta pahaa onkin! Minä haluan tuntea kaiken sen hyvän, utta myös huonon. Nyt on viimeaikoina tuntunut siltä että tutustuessani uuteen ihmiseen, otan hirvittävän epäilevän asenteen. Kerron kyllä miltä itsestäni tuntuu, mutta samalla tulkitsen toisen kirjoitusta hyvinkin tarkkaan. Ja vertailen aiemmin kirjoitettuja viestejä nykyisiini.

Tämän vuoksi haluan kirjoittaa ja keskustella paljon ennen kuin tapaan ketään. Koska jossain vaiheessa jokainen joka valehtelee, sortuu typerään virheeseen. Ja ennen kaikkea.. vaihtakaa niitä kuvia ennen kuin tapaatte. Itse haen elämän(tapa) kumppania enkä vain hetkelliseksi tarpeideni tyydytykseksi partneria.

Meeri

  • tuhma hauva
  • Administrator
  • *
  • Viestejä: 4503
  • Galleria
Vs: Identiteetti netissä
« Vastaus #33 : 25.03.2015, 14:36 »
[moderator] Asiattomuudet poistettu. Koitetaan pysyä aiheessa.

LiseCohen

  • Bizarre Club
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1217
  • Untermensch
  • Galleria
    • TOMM¥ €A$H PERVOILUT
Vs: Identiteetti netissä
« Vastaus #34 : 25.03.2015, 16:02 »
Tuntuu käsittämättömältä että joku lähettää yksityisviestit ulkopuolisille vain siksi ettei toinen kerro heti nimeään hänelle. Oletan että henkilöt eivät ole tavanneet edes kasvotusten.

Minustakin se tässä oli kaikkein hämmästyttävintä. Sähköpostit lasketaan Suomen lain mukaan kirjesalaisuuden piiriin joten niiden levittäminen kolmansille osapuolille (minä mukaanlukien) oli aika yllättävää. Ymmärrän että henkilö voi lähettää ne ylläpidolle jos tuntee itsensä uhatuksi tai kiusatuksi, mutta toisille baarilaisille.. Minäkään en haluaisi että minun lähettämiäni viestejä leviteltäisiin netissä. Ymmärrän kyllä ettei katy tarkoittanut pahaa vaan halusi varmasti vain suojella minua "oudolta hörhöltä". Kuitenkin kun tunnen/tiedän puheenaiheena olevan mieshenkilön edes jollain pinnallisella tasolla, halusin kertoa oman mielipiteeni koska kyseistä tapausta käytetään tässä aloituksessa esimerkkinä.

Tämän vain halusin lisätä. Nyt voidaan (tai ainakin minä) jättää katyn tapaus rauhaan ja jatkaa keskustelua yleisellä tasolla. Tässäkin on tehty taas kärpäsestä härkänen.

Beamofmoonlight

Vs: Identiteetti netissä
« Vastaus #35 : 25.03.2015, 16:29 »
Kirjesalaisuus koskee tilannetta missä henkilö C menee lukemaan henkilön A&B välistä postia ilman heidän lupaa. Oli se sitten paperikuoressa tai hakkeroitu meilistä, vilkaistu kännykästä ym...

Se että A tai B antaa henkilön C lukea postia onkin sitten eri asia.

Sitä että A tai B JULKAISEE kirjeenvaihtonsa sisältöä, ei rajoita kirjesalaisuus vaan erilaiset muut säädökset kuten "yksityisyyden suoja", "teoskynnys" tai muut lain mukaan salassapidettävät asiat.

nicolaus

  • Rsyke
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1871
  • Kekkee Alistaja
  • Galleria
Vs: Identiteetti netissä
« Vastaus #36 : 25.03.2015, 22:05 »
Jos sopii niin palaan alkuun.
Ei käy kateeksi mihinkä olet törmännyt. En kyllä ymmärrä ollenkaan tuota miestä ja hänen toimintaansa.
Mitä mieltä on valehdella siviilisäätyään, ikäänsä, ulkonäköään ja kuvitella, et ekan tapaamisen jälkeen jutusta vois jotain tulla? Käsittämätöntä ajatuksenjuoksua. Tokihan meistä varmaan jokainen on joskus jossain chatissa pelleillyt, mut se on ihan eri asia.

Noin pitkään kun olin avioliitossa, kerroin sen aina. En koskaan antanut ymmärtää, että mitään D/s-suhdetta kiinteempää voisi olla edessä. Tuo kannattaa jo pelkästään suojatakseni yksityisyyttäni Itseasiassa silloin suosinkin naimisissa olevia :)

Ja se toinen iso asia: pitää muistaa kamelin päivämatka. Koraanihan mainitseen sen, että kun kotiin on enemmän kuin kamelin päivämatka voi mies käyttäytyä kuin poikamiehen. Mutta että kotinurkilla.


Olet kyllä Katy törmännyt varsinaiseen suhaajaan.

-katy-

  • Vieras
Vs: Identiteetti netissä
« Vastaus #37 : 25.03.2015, 23:06 »
Ja se toinen iso asia: pitää muistaa kamelin päivämatka. Koraanihan mainitseen sen, että kun kotiin on enemmän kuin kamelin päivämatka voi mies käyttäytyä kuin poikamiehen.

Onhan se niin,että se oma peili ja rillit voivat olla huurussa,varsinkin jos on pitkiä aikoja yksin. Eli se omakin harkintakyky ja ymmärrys pettää kun pöksyissä kuumottaa. Lisäksi jos on kokematon ja uskoo ihmisistä pelkästään hyvää,voi joutua aivan merkillisiin tilanteisiin. Aina on pari puolta asioissa,mutta että lähtee tosiaan aivan vilpittömästi valehtelun tielle,niin sitä on joskus vaikea huomata-jos siis toinen on ikäänkuin  patologinen valehtelija.

Onneksi on olemassa ihan tavallisiakin ihmisiä, joilla vielä pelaa omat peilit ja prillit,mutta joskus niin,että "heikot sortuu elontiellä,jätkä senkun porskuttaa"- ei eletä ihan satulinnassa kuitenkaan- ja yleistän tämän ihan koko maailmaan enkä vain johonkin pienehköön kinky-yhteisöön.

Chmlnidae

  • Vieras
Vs: Identiteetti netissä
« Vastaus #38 : 26.03.2015, 06:08 »
Voi *halaus* katy, mulle tulee aika paha olo kun luen tätä ketjua.

Jokunen ilta sitten korviini osui kommentti femmalta. En muista ohjelmaa, en tarkkaa sanamuotoa, mutta sisältö oli: anonyymisti kerrotut mielipiteet ovat raaistuttaneet ihmisten mielipiteitä.

Mitä tapahtuu ihmisen moraalille kun kasvokkaisen ja omissa nimissä käydyn kommunikoinnin rinnalle on tullut villilänsi jossa voimme laskea niin hyvän kuin pahan vapaasti irti itsestämme (inhoan tällaisen kulttuurisen dualiteetin ja dikotomian käyttöä mutta joskus vain on, ööö, jotain...).
Sillä sanoilla on vahva voima. Äkkiä se minkä olemme jostain lukeneet on jotakin mitä ajattelemme. Ja kun ajattelemme jotakin niin on jo kovin vaikea erottaa ettemme olisi sitä mitä ajattelemme.

Eräässsä kirjassa, jonka lukijaseurakuntaan en kuulu, sanotaan jotakin sen suuntaista kuin että turhista sanoista joudumme tuomiolle. Mitä se on, ne "turhat sanat"? Ja mikä se on se "tuomio"?

Minulle se tuomio ei näyttäydy vain yksilön moraalin huonontumisena vaan koko ihmiskunnan. Aika surullista kun ihminen menettää luottamuksensa toiseen ihmiseen. Ihan yleisellä tasolla. Sitähän tästä kaikesta seuraa.
(Joo, saa yrittää kirjoittaa tähän jotakin positiivisempaa, itsestä ei oikein irtoa.)

...kirjoitin aiemmin pidemmin tästä, mutta deletoin, enkä jaksa nyt enempää. Kivaa lopputalvea kaikille  :love:

Ps. Sen verran lisään että tämä palsta on siksikin kiintoisa sosiaalipsykologisesti että tämä on jotakin in between.
Habbot ja Secon Lifet ovat paikkoja joissa ihmiset luovat avattarensa vapaasti, niitä koskee erilainen moraali kuin tätä (mielestäni), sillä täällä osa on omin kasvoin, jopa omalla identiteetillään ja virallinen nimikin on joiltain tiedossa. Osa myös  kommunikoi face to face toisensa tuntien, isommissakin porukoissa.
Onko mahdollistaa yhdistää erilaisin moraalein toimivia yhteisöjä toisiinsa. Mitä silloin tapahtuu? Käykö silloin niin kuin katy tuossa edellä kirjoittaa "heikot sortuu elon tiellä"? (en tiedä mitä ne ovat jotka selviytyvät, en taida sitäkään jaksaa nyt ajatella)



« Viimeksi muokattu: 26.03.2015, 06:27 kirjoittanut Chmlnidae »

-katy-

  • Vieras
Vs: Identiteetti netissä
« Vastaus #39 : 29.03.2015, 20:31 »

Jokunen ilta sitten korviini osui kommentti femmalta. En muista ohjelmaa, en tarkkaa sanamuotoa, mutta sisältö oli: anonyymisti kerrotut mielipiteet ovat raaistuttaneet ihmisten mielipiteitä.

Mitä tapahtuu ihmisen moraalille kun kasvokkaisen ja omissa nimissä käydyn kommunikoinnin rinnalle on tullut villilänsi jossa voimme laskea niin hyvän kuin pahan vapaasti irti itsestämme (inhoan tällaisen kulttuurisen dualiteetin ja dikotomian käyttöä mutta joskus vain on, ööö, jotain...).


Sillä sanoilla on vahva voima. Äkkiä se minkä olemme jostain lukeneet on jotakin mitä ajattelemme. Ja kun ajattelemme jotakin niin on jo kovin vaikea erottaa ettemme olisi sitä mitä ajattelemme.


Eräässsä kirjassa, jonka lukijaseurakuntaan en kuulu, sanotaan jotakin sen suuntaista kuin että turhista sanoista joudumme tuomiolle. Mitä se on, ne "turhat sanat"? Ja mikä se on se "tuomio"?

Minulle se tuomio ei näyttäydy vain yksilön moraalin huonontumisena vaan koko ihmiskunnan. Aika surullista kun ihminen menettää luottamuksensa toiseen ihmiseen. Ihan yleisellä tasolla. Sitähän tästä kaikesta seuraa.
(Joo, saa yrittää kirjoittaa tähän jotakin positiivisempaa, itsestä ei oikein irtoa.)

Ps. Sen verran lisään että tämä palsta on siksikin kiintoisa sosiaalipsykologisesti että tämä on jotakin in between.
Habbot ja Secon Lifet ovat paikkoja joissa ihmiset luovat avattarensa vapaasti, niitä koskee erilainen moraali kuin tätä (mielestäni), sillä täällä osa on omin kasvoin, jopa omalla identiteetillään ja virallinen nimikin on joiltain tiedossa. Osa myös  kommunikoi face to face toisensa tuntien, isommissakin porukoissa.
Onko mahdolli yhdistää erilaisin moraalein toimivia yhteisöjä toisiinsa.Mitä silloin tapahtuu?

On kyllä hienoa pohdintaa. Moraali ja etiikka on tärkeitä asioita ja varsinkin jos osaa nähdä ne muutoin kuin kukkahattutäteilynä-kuten esimerkiksi suojana "pahuutta" vastaan.
Itselleni ei ole olemassa mitään pahoja henkiä tai hyviä henkiä-siis olentoja joiden ei voida todistaa olemassaoleviksi,vaikkei olemattomiksikaan-(no,joo agnostikko tässä moi )

Kyllä se tuntuu siltä usein, että vasta kasvokkain ja sitten kun hieman oppii tuntemaan tuolla netin ulkopuolella,tulee se ihmisen täysi persoona ja piirteet esiin.

Tuohon vahvistamaani tekstiin ja sitä sivuten tai täydentäen tjsp.  : Itse kun oli vuosikymmeniä melko suljetussa yhteisössä ja näin jälkeenpäin ajattelen asiaa,niin alkanut häiritä tämä oma käytös netissä- ikäänkuin toistaisi samoja asioita, suggestoisi ja melkienpä aivopesisi itseään, vakuutellen sitä taikka tätä.  Entäs jos lopettaa jankutuksen ja asioiden pyörittelyn- katoaako "kinkyys"-luoko ihminen sanoilla ja niiden toistamisella jotain, mikä ei oikeasti olekaan totta vaan jokin roolintapainen- hauki on kala,hauki on kala,hauki on kala-minä olen alistuva, minä olen alistuva,minä olen alistuva-

Tämmöstä se sitten on, kuin poistuu lahkoista-pitää miettiä kaikkea niin prkleen tarkasti,ettei enää samaan mielettömyyteen rakenna majaansa.

Usko on kai hyvä asia olla olemassa, usko ihmisiin ja että he/me/minä olen ihan ok ja haluan hyvää-usko olemattomuuksiin taas-se on kai itsensä ja muiden pettämistä jatkuvasti ja päivästä toiseen,mutta joskus on liian kipeää irroittautua jostain, joka on ollut tuki ja turva, joskus on pelottavaa mennä takki auki tuuleen ja tuiskuun ja jos menee ihan yksin tai ei ole muita vaihtoehtoja enää

Se ,että tajuaako kukaan tuosta mitään, niin se on sitten toinen juttu-kyllä se minusta nettihäröilyyn liittyy jollain lailla. Onneksi kaikki eivät usko ihan kaikkea, että siis netti on täydellinen ja absoluuttinen totuus ihmisistä.

Nyt kun ajattelee, niin aika mainio runokirja ylipäätään netin meiningeistä ja facebookista mm. tuo Markus Leikola- Naamakirja:
Lainaus
""Ihanaa maanantaita kaikille
kultamussukat
hanipupuset

älä paskapää kuvittele
että ottaisin sut kaveriks
vaan sitä varten että olin yhtenä iltana liian kännissä"

nicolaus

  • Rsyke
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1871
  • Kekkee Alistaja
  • Galleria
Vs: Identiteetti netissä
« Vastaus #40 : 03.04.2015, 12:04 »
Ja se toinen iso asia: pitää muistaa kamelin päivämatka. Koraanihan mainitseen sen, että kun kotiin on enemmän kuin kamelin päivämatka voi mies käyttäytyä kuin poikamiehen.

Onhan se niin,että se oma peili ja rillit voivat olla huurussa,varsinkin jos on pitkiä aikoja yksin. Eli se omakin harkintakyky ja ymmärrys pettää kun pöksyissä kuumottaa. Lisäksi jos on kokematon ja uskoo ihmisistä pelkästään hyvää,voi joutua aivan merkillisiin tilanteisiin. Aina on pari puolta asioissa,mutta että lähtee tosiaan aivan vilpittömästi valehtelun tielle,niin sitä on joskus vaikea huomata-jos siis toinen on ikäänkuin  patologinen valehtelija.

Onneksi on olemassa ihan tavallisiakin ihmisiä, joilla vielä pelaa omat peilit ja prillit,mutta joskus niin,että "heikot sortuu elontiellä,jätkä senkun porskuttaa"- ei eletä ihan satulinnassa kuitenkaan- ja yleistän tämän ihan koko maailmaan enkä vain johonkin pienehköön kinky-yhteisöön.

Tuo valehtelun tie on yllättävän yleinen. En ota kantaa syihin, mutta ihmettelen. Valheet jättävät jäljensä. Tuo kommenttini liittyi siihen, etten voi ymmärtää kenenkään tapaulevan syrjähyppyjään kantapaikassaan ...tuttujen silmien alla. No narsisti, joka haluu olla tunettu panomies.
Kyllä olet aika käsittämättömään tapaukseen törmännyt.

-katy-

  • Vieras
Vs: Identiteetti netissä
« Vastaus #41 : 08.04.2015, 22:31 »
Tuo valehtelun tie on yllättävän yleinen. En ota kantaa syihin, mutta ihmettelen. Valheet jättävät jäljensä. Tuo kommenttini liittyi siihen, etten voi ymmärtää kenenkään tapaulevan syrjähyppyjään kantapaikassaan ...tuttujen silmien alla.
En muista maininneeni mistään kantapaikoista ja tutuista siinä lähistöllä, mutta ei se mitään. Pitäisi kenties olla vähän nokkelampi,jos ei halua jäädä kiinni rysän päältä  :)) >:D


Mutta se siitä ainakin tällä erää.

Tuossa mietin sellaista asiaa,jonka toinen topikki kirvoitti mieleen,että miten netissä voi vaatia ketään olemaan ns. rehellinen..jos haluaa pelleillä,niin sitä on ihan liian vaikea estää.

Joskus kai tullut mainittua foorumista, joka oli ihan ensimmäinen foorumi jonne ylipäätään olin tullut mukaan (eka oma tietokone hankittu v.2004). Siellä tuli eteen henkilö, joka leikitteli liki 20 eri nimimerkillä,jotka olivat sekä naisia että miehiä. Itsekin hölöpötin yhden nimimerkkinsä kanssa foorumilla,eikä osannut kuvitella silloin,että vaihtaa ajatuksia ns. moninikin kanssa. No ei siinä mitään,mutta tämä henkilö jutteli itsensä kanssa myös,eli ne hänen lukuisat nikinsä toistensa kanssa. Tämä oli kyllä ihan hyvä opetus heti kärkeen,että kaikenlaista leikkijää on liikkeellä ja ettei ainakaan kannata ihan sumeilematta alkaa kertoilemaan henk.koht. asioita, osoitteita, puhelinnumeroita,sotuja, tilinumeroa jne.

En tiedä mitä tuo ko. henkilö haki nikileikittelyllään, kenties teki empiiristä tutkimusta foorumilaisista,mutta mikäs siinä, kukin tavallaan - Ei voi estää verkon ihmemaassa,kun periaatteessa tänne baariinkin voi rekkautua "koko maailma"  :)

Chmlnidae

  • Vieras
Vs: Identiteetti netissä
« Vastaus #42 : 08.04.2015, 23:02 »
En tiedä mitä tuo ko. henkilö haki nikileikittelyllään, kenties teki empiiristä tutkimusta foorumilaisista,mutta mikäs siinä, kukin tavallaan - Ei voi estää verkon ihmemaassa,kun periaatteessa tänne baariinkin voi rekkautua "koko maailma"  :)

No, äkkiseltään tällaisella saitilla moninikkeilyä voi käyttää työkaluna tutkia minkälaisia omien mahdollisten intressien mukaisia ihmisä täällä on.
Tietty sellaisessa on se riski että ensinnäkin nettimaailma sinällään on epärehellisempi. Eli ihmiset "kaunistelevat" sanomisiaan, lisäksi voivat yhtälailla olla "tutkimusmatkalla" joko oman identiteetin syövereissä peilaillen erilailla eri tyyppien/nikkien kanssa, eikä "tutkimustulos" ehkä ole aivan tieteellisen, ei ehkä edes toden, kestävää.

Chmlnidae

  • Vieras
Vs: Identiteetti netissä
« Vastaus #43 : 09.04.2015, 19:33 »
En tiedä mitä tuo ko. henkilö haki nikileikittelyllään, kenties teki empiiristä tutkimusta foorumilaisista,mutta mikäs siinä, kukin tavallaan - Ei voi estää verkon ihmemaassa,kun periaatteessa tänne baariinkin voi rekkautua "koko maailma"  :)

No, äkkiseltään tällaisella saitilla moninikkeilyä voi käyttää työkaluna tutkia minkälaisia omien mahdollisten intressien mukaisia ihmisä täällä on.
Tietty sellaisessa on se riski että ensinnäkin nettimaailma sinällään on epärehellisempi. Eli ihmiset "kaunistelevat" sanomisiaan, lisäksi voivat yhtälailla olla "tutkimusmatkalla" joko oman identiteetin syövereissä peilaillen erilailla eri tyyppien/nikkien kanssa, eikä "tutkimustulos" ehkä ole aivan tieteellisen, ei ehkä edes toden, kestävää.

Toiseksi tulee mieleen että koska täällä on myös ihmisiä jotka tapaavat toisiaa out there, niin voi olla helpompaa(?) kun tutustuu nettipuolella aivan anonyymisti ilman raskaan(?) menneisyyden taakkaa. Ei menneisyyttä, ei mainetta. Eli ettei kukaan osaa yhdistää, vaikka sattuisi utelemaan ja kyselemään kanssapervoilta saitilta ja livestä, ketään nikkiin. Jokainen kun kuitenkin muodostaa aina mieleipiteensä kohtaamistaan ihmisistä ja voi sitä mielipidettään kysyttäessä kertoa jopa eteenpäin.
Puhtaan pöydän-illuusio, tietyllä tavalla siis.

Voi olla myös helpompi kirjoittaa runoja, tarinoita tai vaikka päiväkirjaa jos kirjoituksia ei osata yhdistää reaaliseen henkilöön. Tällöin toisen nikin käyttö lähenee jonkinlaista alter egoa.

Chmlnidae

  • Vieras
Vs: Identiteetti netissä
« Vastaus #44 : 11.04.2015, 09:34 »
En tiedä mitä tuo ko. henkilö haki nikileikittelyllään, kenties teki empiiristä tutkimusta foorumilaisista,mutta mikäs siinä, kukin tavallaan - Ei voi estää verkon ihmemaassa,kun periaatteessa tänne baariinkin voi rekkautua "koko maailma"  :)

No, äkkiseltään tällaisella saitilla moninikkeilyä voi käyttää työkaluna tutkia minkälaisia omien mahdollisten intressien mukaisia ihmisä täällä on.
Tietty sellaisessa on se riski että ensinnäkin nettimaailma sinällään on epärehellisempi. Eli ihmiset "kaunistelevat" sanomisiaan, lisäksi voivat yhtälailla olla "tutkimusmatkalla" joko oman identiteetin syövereissä peilaillen erilailla eri tyyppien/nikkien kanssa, eikä "tutkimustulos" ehkä ole aivan tieteellisen, ei ehkä edes toden, kestävää.

Toiseksi tulee mieleen että koska täällä on myös ihmisiä jotka tapaavat toisiaa out there, niin voi olla helpompaa(?) kun tutustuu nettipuolella aivan anonyymisti ilman raskaan(?) menneisyyden taakkaa. Ei menneisyyttä, ei mainetta. Eli ettei kukaan osaa yhdistää, vaikka sattuisi utelemaan ja kyselemään kanssapervoilta saitilta ja livestä, ketään nikkiin. Jokainen kun kuitenkin muodostaa aina mieleipiteensä kohtaamistaan ihmisistä ja voi sitä mielipidettään kysyttäessä kertoa jopa eteenpäin.
Puhtaan pöydän-illuusio, tietyllä tavalla siis.

Voi olla myös helpompi kirjoittaa runoja, tarinoita tai vaikka päiväkirjaa jos kirjoituksia ei osata yhdistää reaaliseen henkilöön. Tällöin toisen nikin käyttö lähenee jonkinlaista alter egoa.

Hmmmm....toisaalta...jos se onkin puhtaanpöydän-syndrooma eikä -illuusio tai alter egoilua....?

Silloin voidaankin ajatella että lähestytään opportunismia...eikö?

Ja, nyt, mikä tärkeintä; voidaan kysyä mikä määrittelee onko toiminta moraalisesti oikein vai väärin? Mikä sen määrittelee? Voidaan myös kysyä kuka määrittelee?

Sekö ettei noudata sääntöjä, jotka yleensä perustuvat jollekin moraalille, -kö? Mitä siitä tulisi jos kaikki kuvittelisivat että nettiyhteisö voi olla jokaisen oma epookkiromaani kymmenin eri hahmoin?

Vai se mikä on oma motiivi ja intentio? Tutkia omaa tai muiden mieltä hartaassa totuuden löytämisen tuskassa(?) oikeuttaen keinot pyhin päämäärin, -kö?.

Vai onko kyse narsismista....? Pöh, mistään säännöistä, ne mua koske ja voin dumata muut ihmiset keinoja kaihtamatta sillä olen muita parempi ja muiden yläpuolella....?

Vai onko kyse pohjattomasta ujoudesta? Pelosta paljastua sellaisena kuin oikeasti on? Konkonaisena ihmisenä oleminen on vaikea asia. Minä jos kuka sen tiedän.

Vai monta asiaa ja syytä yhdessä näistä, tai joistakin muista osittain tai kokonaan, kerittynä yhteen?

Oikeasti. Tämä hieman, tai hieman enemmänkin, kiinnostaa minua kun on kyse tällaisesta yhteisöstä joka sekoittaa eri moraalikoodistoja ollen sekä nettiä että irl:ää.
Minkä moraalikoodiston mukaan täällä kuuluu toimia?
Voiko vasta toiminnan motiivi avata ymmärryksen ja eettisen oikeutuksen, vai eikö sellaista motiivia edes ole joka olisi eettinen?
Voiko olla osittain anonyymi monin nikein? Out there jollakin/joillakin joskus ja in here jollakin/joillakin toisilla? Onko se moraalisesti oikein?

Sori jos jankutukseni häiritsee joitakin, mutta etiikka on ollut aina lemppariaineitani. Olen jotensakin sääntöorientoitunut (tahtomattani), sillä en aina ihan hiffaa miksi ihmiset toimivat niin kuin toimivat, tai sanovat niin kuin sanovat.

Säännöt ja systeemit kiinnostavat minua. Sosiaalinen koodisto on joskus nimittäin kovin hankalaa ja epäloogista, mielestäni. Ja eettiset kyssät ovat oikeasti aika paljon vielä vaikeampia nettiaikana. Ne ovat kuitenkin erittäin oleellisia ihan minkä tahansa ihmisyhteisön toiminnan kannalta. Niille perustuu yhteistyön sujuvuus ja luottamus. Laki ja säännöt pohjautuvat vallitseville, joskus myös jo vanhentuneille, moraaleille. Niistä on syytä keskustella, niitä on syytä pohtia: Ihmisyys on kulttuuria jossa vallitsee jonkinlainen etiikka. Kulttuurimme muodostuu tietynlaisista trendeistä, muodeista, tavoista. Minkälaisille tavoille, uskomuksille ja säännöille tämän yhteisön kulttuuri perustuu?
Kannattaa myös muistaa että asiat toimivat molempiin suuntiin. Me olemme yhteisö ja yhteisö olemme me. Identiteetit muovautuvat yhteisöistä käsin. Myös nettiyhteisöistä.
Kysyn ihan jo siksi että haluaisin tietää mikä on oikein mikä väärin. Itse en haluaisi olla opportunisti siis.

Ehkei Jade95:kään halua olla koska on edellleen palstalla mutta piilottanut näkymisensä (http://www.bdsmbaari.net/index.php?action=profile;u=7146).  Tästä voisi päätellä että hänelläkin siis on jokin häpy. Ehkei hän ole edes moninikki. Ehkei hän valehtele. Ehkä hän onkin uhri. Sekä omassa irl-elämässään että sitten täällä joutuen trolliepäilyn kohteeksi. Päättelyni voi olla vääräkin. Ihmiset ovat omituisia; monimutkaisia ja vaikeasti joskus ymmärrettäviä.
Mutta miettiä kannattaa miksi tällainen kuvio tapahtui. Oliko syy Jaden (kuka sitten onkaan) vai kenties kaikkien meidän? Kaikkien meidän, jotka luomme yhteisöjä ja ylläpidämme, jokainen omalta osaltaan vähintään, sääntöjä ja käytöskoodeja niille.

Ps. Mietin jonkin tovin kirjoitanko tästä aiheesta sen enempää. Moderointi ja sen sellainen "opettaminen" kuuluu ylläpidolle mutta ehkä ylläpidonkin aika on rajallista. Ehkä toimin väärin(?). Jotkin asiat voivat olla myös inhimilliseti ja yhteisöllisesti aika vaikeita. Mielestäni tämä on sellainen aihe. Ihmisen ja koneen yhdistäminen on paljon kysymyksiä herättävä asia. Tietokone on kone myös, silloinkin kun sitä käytetään kommunikointiin. Eli sen lisäksi että olemme taitavia koneiden käyttäjiä meidän tulisi olla myös eettisiä toimijoita. Aina näiden asioiden yhteyttä ei ole helppo tajuta. Ehkä tällaista jo opetetaan jossakin....?
Tämä ketju on myös ihan yleisellä puolella; hyvä niin sillä tämä on yleisinhimillinen aihe. Vaikka toisaalta voisi uskoa että juurikin yhteisössä jossa joudutaan pohtimaan luottamusta ja sääntöjä - ja niiden yhteenkuuluvuutta - tällaiset asiat olisivat jotenkin selkeämpiä, itsestäänselvempiä, niin käytäntö on ainakin minulle osoittanut ettei niin todellakaan ole.
Tämä oli hieno ketjun aloitus katyltä. Kiitos siitä. Arvostan ihmisiä jotka uskaltavat laittaa itsensä likoon kun tuntuu joltakin, vaikka sitten pahalta, niin kuin katysta tuntui kun hän tänne tämän aloituksen laittoi. Sellaista kutsutaan selkärankaisuudeksi. Sellaista kutsutaan ihmisyydeksi.  :love:

Lopuksi yksi linkkaus ketjuun jossa pohditaan sivuavasti asiaa: http://www.bdsmbaari.net/index.php?topic=9682.0
(näitä on varmasti paljon, hajanaisestikin, tällä saitilla lisää)
Ja tietenkin Jaden aloittama trolliepäily-ketju: http://www.bdsmbaari.net/index.php?topic=10501.0