Kirjoittaja Aihe: Miehen ja naisen mitta-entä jos sukupuolia onkin kolme?  (Luettu 38982 kertaa)

-katy-

  • Vieras
En tiedä kuinka kauan olen ollut itse kaikenlaisissa lokeroissa-ehkä koko elämäni. Baarissakin sana lokero vilahtaa tuontuosta.

Mun siis ihan täytyy miettiä tätä asiaa,että täytänkö naisen "mitat"-vai onko mussa miehekkäitä piirteitä tai jopa piirteitä mitkä ei sovi mihinkään kastiin.

Toki lääketieteellisesti määriteltynä olen nainen,enkä ole hakemassa sukupuolenvaihdosta ja siihen liittyviä prosesseja- mutta miten jotenkin tuntuu,että kaikilla on vähän liian kireät lokerot,suhteessa sukupuoleen,meillä ja muualla.

Tekisi mieli melkein sanoa,että (WTF),mutta en sano,koska se ei ole sopivaa sanomista  ;D

Loc

  • Vieras
Kolme puolikasta. Vähän kuin pyöreä neliö.

Miehisinä ja naisellisina pidettyjä piirteitä on kaikissa. Liukuma äärimaskuliinisesta äärifemiiniseen ja siinä keskellä ne jotka eivät tiedä mihin kuulua. Simppeliä kun ei mieti liian vaikeaksi.

Mei

Kolme puolikasta. Vähän kuin pyöreä neliö.

Miehisinä ja naisellisina pidettyjä piirteitä on kaikissa. Liukuma äärimaskuliinisesta äärifemiiniseen ja siinä keskellä ne jotka eivät tiedä mihin kuulua. Simppeliä kun ei mieti liian vaikeaksi.
Mitä nää miehisinä ja naisellisina pidetyt piirteet sun mielestä on? Tollanen jana on vähän väkivaltainen semmosia ihmisiä kohtaan jotka ei pidä itteensä miehen ja naisen välimuotona, vaan jonain muuna. Mä ite nykyään ajattelen ehkä et sukupuolii on yhtä paljon ku ihmisii. Oikeestaan yritän olla miettimättä ihmisiä sukupuolina. Kun ei voi kuitenkaa ikinä tietää et millanen kukin on, ja loppupeleis mitä välii. TARTTEEKO AINA LOKEROIDA KAIKKI!!!!!!!!!!!!1

-katy-

  • Vieras
Hyvät naiset ja herrat, pyydän pitämään tämän topikin vähintäänkin asiattomana. Eli jos ei kiinnosta aihe, niin menkää muualle hippasille  :D

Loc

  • Vieras
Kolme puolikasta. Vähän kuin pyöreä neliö.

Miehisinä ja naisellisina pidettyjä piirteitä on kaikissa. Liukuma äärimaskuliinisesta äärifemiiniseen ja siinä keskellä ne jotka eivät tiedä mihin kuulua. Simppeliä kun ei mieti liian vaikeaksi.
Mitä nää miehisinä ja naisellisina pidetyt piirteet sun mielestä on? Tollanen jana on vähän väkivaltainen semmosia ihmisiä kohtaan jotka ei pidä itteensä miehen ja naisen välimuotona, vaan jonain muuna. Mä ite nykyään ajattelen ehkä et sukupuolii on yhtä paljon ku ihmisii. Oikeestaan yritän olla miettimättä ihmisiä sukupuolina. Kun ei voi kuitenkaa ikinä tietää et millanen kukin on, ja loppupeleis mitä välii. TARTTEEKO AINA LOKEROIDA KAIKKI!!!!!!!!!!!!1

Miehiset, tähän voisi referoida jotain peruskoulun tt-oppikirjaa mutta kerrataan:

Kivekset ja peenis, vahvemmat lihakset, paksumpi iho, tietty kromosomipari, agressiivisempi, enemmän vaihtelua keskijakaumakäyrillä jne. Eiköhän nämä ole melko itsestäänselviä?

Naiselliset: Vagina/maitorauhaset, ohuempi iho, sirompi ruumiinrakenne, mukautuvampi, keskijakauman keskellä, jne.

Enemmänkin voisi nimetä, vaan eiköhän noinkin itsestäänselvistä sa joku ongelman aikaiseksi.

IKRM

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1542
  • kizzzan Herra
  • Galleria
Hyvät naiset ja herrat, pyydän pitämään tämän topikin vähintäänkin asiattomana. Eli jos ei kiinnosta aihe, niin menkää muualle hippasille  :D

Oletko ihan varma, että haluat pitää tämän aiheen nimenomaan asiattomana?

IKRM

balthazar

  • Vieras
Mitä nää miehisinä ja naisellisina pidetyt piirteet sun mielestä on? Tollanen jana on vähän väkivaltainen semmosia ihmisiä kohtaan jotka ei pidä itteensä miehen ja naisen välimuotona, vaan jonain muuna. Mä ite nykyään ajattelen ehkä et sukupuolii on yhtä paljon ku ihmisii. Oikeestaan yritän olla miettimättä ihmisiä sukupuolina. Kun ei voi kuitenkaa ikinä tietää et millanen kukin on, ja loppupeleis mitä välii. TARTTEEKO AINA LOKEROIDA KAIKKI!!!!!!!!!!!!1

Miehiset, tähän voisi referoida jotain peruskoulun tt-oppikirjaa mutta kerrataan:

Kivekset ja peenis, vahvemmat lihakset, paksumpi iho, tietty kromosomipari, agressiivisempi, enemmän vaihtelua keskijakaumakäyrillä jne. Eiköhän nämä ole melko itsestäänselviä?

Naiselliset: Vagina/maitorauhaset, ohuempi iho, sirompi ruumiinrakenne, mukautuvampi, keskijakauman keskellä, jne.

Enemmänkin voisi nimetä, vaan eiköhän noinkin itsestäänselvistä sa joku ongelman aikaiseksi.
http://geekgirls.fi/wp/blog/2013/06/24/sukupuolivahemmistot-sukupuolen-moninaisuutta/

Kyllä mä olen fraktaalian linjoilla tässä. Melko hätkähdyttävällä tavalla on joutunut ajattelemaan sukupuolia ja seksuaalisuutta aivan uusilta kannoilta viime aikoina, joten joudun pitämään tuollaista karkeaa biologista jaottelua hivenen tietämättömänä. Sen voin heti myöntää, että itsekin menen joskus hämilleni miettiessäni miten jollekulle ihmiselle puhutaan kohteliaasti, ennenkuin muistan että siihen kuuluu olennaisesti suun avaaminen ja äänen tuottaminen samalla tavalla kuin itselleen toivotaan puhuttavan. Siitä se sitten lähtee luonnostaan avautumaan.

hippa

Jana on toki parempi kuin tiukka lokero, mutta kaikki eivät tosiaan löydä itseään siitäkään. Eivätkä ne maskuliinisina ja feminiinisinä pidetyt piirteet näin sivumennen sanoen ole mitään ikiaikaisia muuttumattomia totuuksia.

Mun kokemuksen mukaan kyllä monet, jotka eivät perinteiseen binäärin istu, tietävät "mihin kuulua". Heille kuitenkin harvemmin annetaan mahdollisuutta siihen.

Loc

  • Vieras
Muuttujia voi toki olla enemmän. Itse näen piikkipallona jossa janojen leikkauspisteessä henkilö.

Nuo mitä pidetään nyt femiinisinä ja maskuliinisina ovat kulttuurellisia juttuja. Se sitten että pidän aika paljon tästä kulttuurista toisin kuin siitä kulttuuripuolesta mitä lbgt-väen kustannuksella yritetään pakkosyöttää.

Ne bisset, homot, lesbot tms joita olen tavannut livenä ovat huomattavasti heterökulttuurellisempia=massastaerottumattomampia kuin queer/telaketju/feministi tms-kullttuurijengi meuhkaa.

Suzie

  • Vieras
Sukupuolta voi katsoa niin monesta näkökulmasta:
  • Juridinen: Suomessa kaikki on väestörekisteriin merkitty miehiksi tai naisiksi. Tämän merkinnän saamisesta ja vaihtamisesta on säädetty lailla. Joissain maisssa on muita käytäntöjä (yleensä mahdollisuus valita "Muu")
  • Kromosominen: Yleensä joko XX tai XY, mutta silloin tällöin vaikkapa X0, XXY tai jotain muuta. Tätä lienee mahdoton muuttaa.
  • Hormonaalinen: Yleensä kromosomien mukaan, mutta häiriötapauksia löytyy. Lisäksi lääkepurkista löytyy keinot muuttaa tätä.
  • Anatominen: Tätähän joku pitää "oikeana sukupuolen määritelmänä". Yleensä selkeä, mutta häiriöitä sattuu. Naisen mielellä varustettu saattaa saada peniksen. Tai voi olla molempien elimiä, tai ei kummankaan. Lisäksi tähän voi hakea korjausta leikkauspöydältä.
  • Seksuaalinen: Vaginaton voi nauttia seksistä penetroitavana osapuolena, anaali- tai oraaliyhdyntöinä vaikkapa. Ja peniksetön voi olla penetroiva, vaikka sträpillä tai fistaamalla. Voi muuten vaan olla oman sukupuolen roolissa, vaikka pukeutumalla verkkosukkiin tai kalukukkaroon. Tätä voi muuttaa mielensä mukaan.
  • Sosiaalinen: Monet transvestiitit, transgenderit ja pre-op -transsukupuoliset elävät täysin kokemansa sukupuolen roolissa, eräät jopa kokoaikaisesti, siis vastoin anatomista tai juridista sukupuoltaan. Tämäkin on kiinni omasta halusta (ja uskalluksesta)
  • Mielessä oleva sukupuoli: Jos kokee itsensä joko aina tai välillä kuuluvaksi tiettyyn sukupuoleen, voi sitä ilmentää haluamallaan tavalla. Tai vaan ajatella että tunnen olevani mies vaikka onkin menkat tällä viikolla. Tämän muuttaminen ei ole ollenkaan niin helppoa kuin jotkut kuvittelevat. Jos tunnet jotain, niin tunnet niin; harva voi päättää että olen tänään iloinen tai että tänään en ole mies.
Kun laskee että noista hyvin harvan suhteen (Suomessa ja monessa muussa maassa juridinen sukupuoli on poikkeus) pitää olla absoluuttisesti jompaa kumpaa, niin eri kombinaatioita on aika mahtava määrä. Voisi kuvitella, että tässä yhteisössä löytyisi suurempaa suvaitsevaisuutta tuonkinlaisen erilaisuuden hyväksymiseen, mutta aika ihmeellisiin asenteisiin törmää välillä: "Tolla on penis ja se tulee bileisiin silkkimekossa. Se on siis transu." tai "Sulla on kivekset niin olet siis mies." tai "Jokainen on joko mies tai nainen, ei ole muita vaihtoehtoja."


Olen monesti sanonut, että ihmisessä minua ei kiinnosta mitä hänellä on jalkojen välissä vaan mitä on korvien välissä. (Tämä ei tarkoita ettei minulla olisi haluja päästä sinne jalkojen väliin käsiksi :D )


Muistakaa, että samalla kertaa siivottiin tautiluokituksesta luokkien F64 ja F65 sisältö; kummatkaan ei ole enää sairaita. Rikollisuus kummankin osalta on jo aiemmin poistettu.




Suzie<3
(jalkojen välissä kivekset, bileissä yleensä mekossa)

Mei

Vs: Miehen ja naisen mitta-entä jos sukupuolia onkin kolme?
« Vastaus #10 : 10.06.2015, 13:34 »
blaa blaa blaa
Eikö toi kerro ainoastaan että sä nyt et oo sattumalta (köh) eksyny queer/feministi/mitävaan-piireihin?

Tottakai sä valkoisena heteromiehenä tykkäät tästä kulttuurista enemmän. Oikeuttaahan se ilmeisesti ainakin asiattomien seksiehdotusten privattamisen tuntemattomille naisoletetuille.

Alexios

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1235
  • Truuhampster
  • Galleria
Vs: Miehen ja naisen mitta-entä jos sukupuolia onkin kolme?
« Vastaus #11 : 10.06.2015, 14:10 »
blaa blaa blaa
Eikö toi kerro ainoastaan että sä nyt et oo sattumalta (köh) eksyny queer/feministi/mitävaan-piireihin?

Tottakai sä valkoisena heteromiehenä tykkäät tästä kulttuurista enemmän. Oikeuttaahan se ilmeisesti ainakin asiattomien seksiehdotusten privattamisen tuntemattomille naisoletetuille.

Burn! ;D

-katy-

  • Vieras
Vs: Miehen ja naisen mitta-entä jos sukupuolia onkin kolme?
« Vastaus #12 : 11.06.2015, 02:13 »
Oletko ihan varma, että haluat pitää tämän aiheen nimenomaan asiattomana?
IKRM

Yleensä,näin kun monta vuotta olen suoltanut näitä paskaa-aiheita tänne baariin,niin jo heti topikin alussa on useimmiten ihmetelty,että "MITÄHELVETTIÄ". Ajattelin estää tämän vaiheen,johon saattaa kulua monenmonta sivua. Kenties nyt osin se onnistuukin  C:-)

Karhukolmonen

  • Smurffit
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 172
  • Sallivaa urofiliaa!
  • Galleria
Vs: Miehen ja naisen mitta-entä jos sukupuolia onkin kolme?
« Vastaus #13 : 11.06.2015, 02:16 »
Mä asuin sattumalta vuoden erään ihmisen kanssa joka oli kolmatta sukupuolta. Oltiin siis kämppäkavereita. Tämä itseensä ihan tyytyväinen, lääketieteellisesti mies, julistautui minun pikkusiskopuolekseni. Pidämme edelleen yhteyttä.

Windflower

Vs: Miehen ja naisen mitta-entä jos sukupuolia onkin kolme?
« Vastaus #14 : 11.06.2015, 14:56 »
Olen viime aikoina pohtinut tätä aihetta erityisen paljon, koska olen kokenut sen jollain tavalla kiinnostavaksi vaikka koenkin itse olevani juuri sitä sukupuolta kuin perimäni on minut tehnyt - nainen.

Me onnelliset asumme Suomessa jonka eniten puhutuimpaan kieleen ei kuulu erikseen maskuliini ja feminiini pronomineja. Ihmisten erittely ei siis ala kielestä alkaen vaan saamme kaikki kuulua niin sanotusti samaan lokeroon. Ei tarvitse miettiä onko 'hän' mies vai nainen vai jotain siltä väliltä tai lokeron ulkopuolelta.

Kenties tämä on myös vaikuttanut siihen, että Suomessa ei ole niin tiukasti ollut vain ja ainoastaan miesten ja naisten töitä. Toki hoitoalalla oleva mies ja rakennusalalla oleva nainen ovat silti poikkeuksia, mutta jokainen saa tehdä sitä missä kokee olevansa onnellinen (kunhan pitää mielessänsä sen että tulee saamaan jonkin verran nälviviä kommentteja). Palkka on jokaiselle sama sukupuolesta riippumatta. En väitä, että kaikki palkkaukseen ja työehtosopimuksiin liittyvät asiat menisivät täysin tasa-arvoisesti mutta mielestäni olemme lähempänä sitä kuin monissa muissa maissa.

Palatakseni takaisin päin aloittajan kysymykseen niin olen samaa mieltä tässä ketjussa kommentoineiden kanssa - sukupuolia on yhtä paljon kuin on ihmisiä. Vaikka itse koenkin olevani omaa perimäni mukaista sukupuolta niin en ole VAIN nainen. Osaan korjata autoa ja paljon muuta ns. miehisiä asioita mutta pystyn myös käyttämään ompelukonetta ja pidän askartelemisesta. Haluan ostaa itselleni tulevaisuudessa traktorin mutta aion myös kasvattaa vaatekaappini sisältöä. Seksissä pidän yhtä paljon penetroijan osasta kuin penetroitavana olevana.  Eli vaikka olenkin nainen niin en suostu olemaan tiukasti feminiinisessä "lokerossa" ja tekemään vain feminiinisenä pidettyjä asioita.

Jokaisella on oikeus olla juuri sitä miltä itsestä tuntuu, mutta valitettavasti maailma ei aina näe asiaa näin ja varsinkin jos yrittää etsiä itselleen elämänkumppania niin se voi olla tuskallisen hankalaa rajoittuneiden katsantokantojen takia.