Äänestys

Kokemus omasta sukupuolesta

koen itseni mieheksi
22 (21%)
koen itseni naiseksi
41 (39%)
en koe sopivani kumpaankaan sukupuoleen
14 (13.3%)
mielestäni sukupuolien määrittely on tarpeetonta
22 (21%)
jotain muuta,mitä ehkä haluan sanoa
6 (5.7%)

Äänestäjiä yhteensä: 40

Äänestys päättynyt: 19.06.2016, 03:32

Kirjoittaja Aihe: Sukupuolisuus,seksuaalisuus ja kaiken monimutkaisuus,totta vai tarua  (Luettu 13303 kertaa)

submit

  • Vieras
Lisää vettä myllyyn:

www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka-ja-talous/perussuomalaiset-nuoret-on-vain-kaksi-sukupuolta-1.139388

En osannut kuvitella, että konservatiiveimmillakaan on nykyaikana tarvetta moiseen - näköjään olin liian optimistinen.

blacklie

Tuo ps-nuorten setti on hirveetä potaskaa. Aiheuttaa vain ja ainoastaan pahaa oloa.

tiikki

  • Vieras
Ei kai taas tämä aihe.

Tiedän, että tällä foorumilla on transihmisiä, mutta kun nyt ymmärrykseni ja ehkä epäkohtelias oletukseni on se, että suurin osa näihin keskusteluihin osallistujista on olleet kuitenkin enemmän tai vähemmän cisihmisiä ja ei varsinkaan transsukupuolisia, niin...

Väsyttävää taas lueskella teidän cissujen tirkistelyä aiheeseen kun latiakaan ei ole pelissä itsellänne, väsyttävää lukea samalla taas kasa normatiivisia ja asenteellisia kommentteja ja väsyttävää huomata siinä sivussa taas kerran, että hei jee, eipä olekaan kinkypiirit kovin turvallisia paikkoja transsukupuolisille. (esim. transvestiitteihin en taas ota kantaa)

Jos teillä on joku muu aihe mitä varsinaisesti haluatte pohtia, niin voitteko olla käyttämättä meitä transsukupuolisia ja kokemuksiamme keppihevosina niihin ja lakata tirkistelemästä? Tuollaisia heinrichin juttujakaan kun ei jaksaisi lukea jatkuvasti uudestaan ja uudestaan kun on pakko tunkea nuo mielipiteensä aina asiasta.

Transsukupuolisuus ei ole joku asia ja aihe joka silleen kivasti jotenkin kutkuttaa vähän mieltä ja avartaa ja pistää cisihmisiä  miettimään vähäsen kaikenlaista jännää ja siistii niinq seksuaalisuudesta ja sukupuolisuudesta ja kinkyilystä ja lokeroista, vaan monille meille aika pitkä ja traumaattinen juttu elämässä, jonka joutuu kohtaamaan välillä päivittäinkin ihmisten kanssa tekemisissä ollessa ja yhteiskunnassa toimiessa.

Fuck cis entitlement, fuck the cistem.

Tämä toi head - meet - desk fiilikset.
Potentiaalisia liittolaisia kohtaan ei tule olla agressiivinen se vain vieraannuttaa heidät.
Ihmiskunta tulee aina olemaan pääasiassa "heteronormatiivinen" ja ainoastaan ihmisten asenteisiin voi vaikuttaa. Jos jossain niin tällä foorumilla on mahdollisuus löytää ihmisiä jotka ymmärtävät ja kannattavat yhteiskunnan muutosta suuntaan joka edesauttaa hyväksyntää.

Chmlnidae

  • Vieras
Ei kai taas tämä aihe.

Tiedän, että tällä foorumilla on transihmisiä, mutta kun nyt ymmärrykseni ja ehkä epäkohtelias oletukseni on se, että suurin osa näihin keskusteluihin osallistujista on olleet kuitenkin enemmän tai vähemmän cisihmisiä ja ei varsinkaan transsukupuolisia, niin...

Väsyttävää taas lueskella teidän cissujen tirkistelyä aiheeseen kun latiakaan ei ole pelissä itsellänne, väsyttävää lukea samalla taas kasa normatiivisia ja asenteellisia kommentteja ja väsyttävää huomata siinä sivussa taas kerran, että hei jee, eipä olekaan kinkypiirit kovin turvallisia paikkoja transsukupuolisille. (esim. transvestiitteihin en taas ota kantaa)

Jos teillä on joku muu aihe mitä varsinaisesti haluatte pohtia, niin voitteko olla käyttämättä meitä transsukupuolisia ja kokemuksiamme keppihevosina niihin ja lakata tirkistelemästä? Tuollaisia heinrichin juttujakaan kun ei jaksaisi lukea jatkuvasti uudestaan ja uudestaan kun on pakko tunkea nuo mielipiteensä aina asiasta.

Transsukupuolisuus ei ole joku asia ja aihe joka silleen kivasti jotenkin kutkuttaa vähän mieltä ja avartaa ja pistää cisihmisiä  miettimään vähäsen kaikenlaista jännää ja siistii niinq seksuaalisuudesta ja sukupuolisuudesta ja kinkyilystä ja lokeroista, vaan monille meille aika pitkä ja traumaattinen juttu elämässä, jonka joutuu kohtaamaan välillä päivittäinkin ihmisten kanssa tekemisissä ollessa ja yhteiskunnassa toimiessa.

Fuck cis entitlement, fuck the cistem.

Tämä toi head - meet - desk fiilikset.
Potentiaalisia liittolaisia kohtaan ei tule olla agressiivinen se vain vieraannuttaa heidät.
Ihmiskunta tulee aina olemaan pääasiassa "heteronormatiivinen" ja ainoastaan ihmisten asenteisiin voi vaikuttaa. Jos jossain niin tällä foorumilla on mahdollisuus löytää ihmisiä jotka ymmärtävät ja kannattavat yhteiskunnan muutosta suuntaan joka edesauttaa hyväksyntää.

En ymmärrä koko termiä "tirkistellä". Jos oma turvallisuuden tunne on itsen ulkopuolella niin kannattaa pysyä kotona, ja pois myös somesta. Tällä palstalla, niinkuin kaikkialla muuallakin, on turvatonta. Ihan kaikille.
Voisin vaikka sanoa esimerkiksi, ihan näin cis-naisena, että se misogynia mitä tälläkin palstalla tulee vastaan on hyvin turvatonta. Mutta ihan paskat nakkaan asiasta, sillä kestän sen oikein hyvin. (tämä oli vain yksi esimerkki, joakinen voi löytää omansa, minäkin paljon vielä lisää, ei mikään ihmisyyden määritelmä ole pyhä niin että sitä vastaan voidaan sanoa ettei saa sanoa, paitsi tietenkin henkilöön menevä kunnioittamattomuus, mutta se onkin jo säännöissä mainittu).

Queerrilla

  • Vieras


Tämä toi head - meet - desk fiilikset.
Potentiaalisia liittolaisia kohtaan ei tule olla agressiivinen se vain vieraannuttaa heidät.

En ymmärrä koko termiä "tirkistellä". Jos oma turvallisuuden tunne on itsen ulkopuolella niin kannattaa pysyä kotona, ja pois myös somesta. Tällä palstalla, niinkuin kaikkialla muuallakin, on turvatonta. Ihan kaikille.
Voisin vaikka sanoa esimerkiksi, ihan näin cis-naisena, että se misogynia mitä tälläkin palstalla tulee vastaan on hyvin turvatonta. Mutta ihan paskat nakkaan asiasta, sillä kestän sen oikein hyvin. (tämä oli vain yksi esimerkki, joakinen voi löytää omansa, minäkin paljon vielä lisää, ei mikään ihmisyyden määritelmä ole pyhä niin että sitä vastaan voidaan sanoa ettei saa sanoa, paitsi tietenkin henkilöön menevä kunnioittamattomuus, mutta se onkin jo säännöissä mainittu).

Vastaan koska tiikki on hölmöistä kommenteistaan huolimatta kaverini. En kuitenkaan jää edelleenkään väittelemään, koska se turvallisuus (eikä kyllä myöskään huvita).

Tiikki: Noin ajattelevan ihmisen 'liittolaisuus' ei ole minkään arvoista. Noin ajatteleva ihminen on enemmänkin vastustaja kuin liittolainen. Jos haluat oikeasti olla hyvä ally, aloita kuuntelemalla (google: how to be a good trans ally, common trans ally mistakes, tai jotain), älä kertomalla miten asiat pitäisi sinun mielestäsi tehdä.

Chmlnidae: Baariin tutustuneista transtutuistani, suurin osa on todennut paikan transkeskusteluilmapiirin liian ahdistavaksi, jotta haluaisivat olla täällä. Jotkut -kuten minä- jäävät, mutta välttävät osallistumista. Joten nyt ihan oikeasti: voisiko olla kyse jostain muusta kuin herkkänahkaisuudesta? Siihen misogyniaankin pitäisi muuten puuttua ihan samalla lailla, se että ongelmaan ei kiinnitä huomiota, ei poista ongelmaa.

Chmlnidae

  • Vieras


Chmlnidae: Baariin tutustuneista transtutuistani, suurin osa on todennut paikan transkeskusteluilmapiirin liian ahdistavaksi, jotta haluaisivat olla täällä. Jotkut -kuten minä- jäävät, mutta välttävät osallistumista. Joten nyt ihan oikeasti: voisiko olla kyse jostain muusta kuin herkkänahkaisuudesta? Siihen misogyniaankin pitäisi muuten puuttua ihan samalla lailla, se että ongelmaan ei kiinnitä huomiota, ei poista ongelmaa.

Ja keskustelun kieltäminen on vastaus, niinkö?

Kuka on se joka puuttuu?

tiikki

  • Vieras
Tuokaa ilmi tilanne, kertokaa, puhukaa, kommentoikaa.

Pyydän että ette aloita sillä, että ei saa puhua, ei saa kommentoida, tai sillä että olette cissejä jotka eivät ymmärrä mitään.
Cis  tuo mieleen myös sen, että ihmisten sanavarasto on rajallinen ja yleensä myöskin pitää sisällään virheitä. Osaatteko kaikki kertoa mitä eroa on bottomilla, orjalla ja subilla (ja oletteko kaikki samaa mieltä näistä eroista?)

Viridian




Tämä toi head - meet - desk fiilikset.
Potentiaalisia liittolaisia kohtaan ei tule olla agressiivinen se vain vieraannuttaa heidät.

Vastaan koska tiikki on hölmöistä kommenteistaan huolimatta kaverini. En kuitenkaan jää edelleenkään väittelemään, koska se turvallisuus (eikä kyllä myöskään huvita).

Tiikki: Noin ajattelevan ihmisen 'liittolaisuus' ei ole minkään arvoista. Noin ajatteleva ihminen on enemmänkin vastustaja kuin liittolainen. Jos haluat oikeasti olla hyvä ally, aloita kuuntelemalla (google: how to be a good trans ally, common trans ally mistakes, tai jotain), älä kertomalla miten asiat pitäisi sinun mielestäsi tehdä.

Chmlnidae: Baariin tutustuneista transtutuistani, suurin osa on todennut paikan transkeskusteluilmapiirin liian ahdistavaksi, jotta haluaisivat olla täällä. Jotkut -kuten minä- jäävät, mutta välttävät osallistumista. Joten nyt ihan oikeasti: voisiko olla kyse jostain muusta kuin herkkänahkaisuudesta? Siihen misogyniaankin pitäisi muuten puuttua ihan samalla lailla, se että ongelmaan ei kiinnitä huomiota, ei poista ongelmaa.

Tästä tiikin mainitsemasta aiheesta olen puhunut itsekin, siitä kuinka vähemmistö, joka haluaa asioihin muutosta, esimerkiksi lakeihin, asenneilmapiiriin jne. tarvitsee tuekseen myös enemmistön työpanosta ja/tai tukea. Vähemmistö, joka  halveksii jokaista ei-vähemmistöön kuuluvan mielipidettä hölmönä, tyhmänä, ymmärtämättömänä, enemmistöön kuuluvan harhojen läpi muodostuneena, ja muutenkin vääränä, on aika pitkän tien edessä. Onneksi oikeassa elämässä trans- yms. ihmisten ja tämän perin juurin kelpaamattoman cis-väestön välillä tapahtuu muutakin kuin se, että vähemmistö keksii uudet termit joiden osaamattomuudesta voidaan lällättää enemmistölle.

Mitä tulee tällä foorumilla koettuun turvattomuuteen. Itsekin luulin joskus, että koska olen poly, voisin saada vertaistukea ja uusia ystäviä vaikkapa poly-irkin kautta. Tietämättömille tiedoksi, ei kannata mennä, jos on nainen, dominoivahko switch, kinky, melko hetero ja muutenkin perustavis. Se polyys ei riitä pienimpänä yhteisenä nimittäjänä mihinkään, olet pohjasakkaa, jonka on pyydettävä joka lauseessa anteeksi sitä, että omat mielipiteet ovat cis-saastaa. Opinhan minä lisäämään joka lauseeseeni anteeksi että kaikki mitä sanon on kummiskin väärin koska en kelpaa teille sellaisena kun olen syntynyt -disclaimereita, mutta se teki kanssakäymisestä niin jäykkää, että keskustelunaiheet supistuivat sitten ihan muuhun kuin mihinkään itselleni tärkeään. En halunnut tuoda sisintäni yhtään enempää tallottavaksi kuin mitä olin jo sillä, mitä minusta tiedettiin valmiiksi.

Tämähän nyt ei muuta sitä, että joku muu voi kokea olevansa samanlaisilla munankuorilla täällä, se vain kertoo siitä, että asiat muuttuvat hitaasti jos ollenkaan, jos porukka kerääntyy omiin kupliinsa haukkumaan kuplan ulkopuolisia. En tiedä, millaista siellä polyirkissä/-irkeissä on nykyään, koska opin läksyni.

Tapaan enemmistöön kuulumattomat ihmiset mieluummin kasvokkain, etunimillä kutsuen. Silti tässä taannoin jouduin tarkistamaan yhdeltä lapseni kaverilta, kun puhelimessa hämmästyin, että onko ok mun kehua sitä, kuinka ihanan matalaksi hänen äänensä on jo muodostunut. Oli kuulemma ok, ja hän kuulosti ilahtuneelta, että huomasin. Mutta pointtina, tämä kertoo kuinka syvän trauman olen saanut siitä, että en voi käyttäytyä normaalisti ja edes kehua jos olen ihastuksissani, jos toinen sattuu olemaan joku muu, koska ikinä ei tiedä tuleeko turpiin. Ja voihan olla, että tuotakin hän sitten retosteli jossain trans-tukiryhmässä ihmetellen, kuinka kehtasin millään tavalla viitata hänen projektiinsa, joka ei ole minun ja jota en voi ymmärtää. Muiden hakatessa selkään ja toivottaessa jaksamista cis-saastan kanssa.Tai sitten ei. Ainakaan hän ei väkertäisi siitä uutta naulaa marttyyriytensä arkkuun syyttäen minua tirkistelijäksi.

Mutta tuohon misogyniaan. Se ei mielestäni siitä kummene myöskään sillä, että otetaan joku nollatoleranssi yhden asian suhteen ja tehdään vapaa-ajan harrastepaikasta taistelukenttä yhdessä asiassa. Me kaikki syyllistymme ajoittain stereotyypittämiseen, oman näkökannan selvempään näkemiseen kuin viereisen kaverin, ja epäilemättä kannamme mukanamme myös oman historiamme taakkaa, johon saattaa kuulua ympäröivän yhteiskunnan asenteita, kotioloja, koulun vaikutusta, ja sitten vielä tämä kinkyyskin. Olimme sitten sukupuoleltamme mitä vain, tai suhteessa muihin enemmistöä tai vähemmistöä missäkin asiassa. Eli kyllä, vähän joka rintamalla pitää saada muutoksia, jotta ihmisten keskinäinen tasa-arvo ja yhtäläiset mahdollisuudet voisivat toteutua, mutta tiikkiä kompaten, hyökkäävä suhtautuminen sopii paremmin sotaan kuin rauhanrakentamiseen.

Vir

ps. mutta ei tämä sitä tarkoita ettenkö kannattaisi sitä, että edelleen painellaan sitä raportoi nappulaa aina kun tuntuu, eikä siihen kukaan mun kannattamisia tarvitsekaan

IKRM

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1542
  • kizzzan Herra
  • Galleria
suurin osa on todennut paikan transkeskusteluilmapiirin liian ahdistavaksi, jotta haluaisivat olla täällä. Jotkut -kuten minä- jäävät, mutta välttävät osallistumista.

Tämä foorumi on siitä hieno paikka, että täällä jokainen tuntee keskusteluilmapiirin ahdistavaksi, siitä huolimatta, tai juuri sen vuoksi, täällä käydään aika ajoin jopa erittäin hyviä keskusteluja.

Itse en osaa asettua transihmisen asemaan, enkä myöskään tunne siihen erityistä tarvetta, sen vuoksi minulta ja kaltaisiltani voi odottaa ymmärtämättömyyttä asiaan. Se ei silti tarkoita sitä, että ollaan teitä vastaan, se vain tarkoittaa sitä, ettei asia syystä tai toisesta kosketa itseä eikä läheisiä.

Jos ymmärrystäni/mme haluaa kasvattaa ei kannata lähestyä asiaa käyttämällä meistä termiä cis, eikä varsinkaan vähättelevässä mielessä, tarkoituksena osoittaa että ompas tyhmää väkeä, kun eivät ymmärrä mitään, ja vieläpä niin, että ollaan tässä muuten sotatilassa keskenämme.

Sen sijaan kannattaa, mahdollisimman rehellisesti, kirjoitella miltä asiat itsestä tuntuu ja miltä ne vois tuntua asioiden ollessa toisin. Kuraa tulee niskaan, kommentteja, mielipiteiden ja ajatusten kiistämistä, mutta siinä samalla saa omia ajatuksiaan ja tarpeitaan tehtyä tunnetuiksi.

Jos haluat oikeasti olla hyvä ally, aloita kuuntelemalla (google: how to be a good trans ally, common trans ally mistakes, tai jotain), älä kertomalla miten asiat pitäisi sinun mielestäsi tehdä.

Tähän vielä sen verran, että nyt olis mahdollista kertoa näitä asioita, googlaamaan ei varmaankaan kovin moni ala, mutta nyt on keskustelu lämpimänä, en usko että täällä paljon parempaa mahdollisuutta tulee.


IKRM
« Viimeksi muokattu: 26.02.2016, 13:39 kirjoittanut IKRM »

Kettu vinossa

  • Vieras
Minäkin kaipaisin kovasti trans-ihmisiltä selostusta, että miten he itse toivoisivat asioistaan keskusteltavan? Ei ole kivaa, että vain haukutaan cis-ihmisiä suvaitsemattomiksi ja asennoidutaan niin, ettei asiasta edes kannata tai saa keskustella.

Itsekin olen sukupuoli-identiteettini kanssa hukassa ja en oikein uskalla aiheesta keskustella, koska itselläni ei ole harmainta aavistusta, mitkä sukupuoli-identiteetteihin liittyvät termit tällä hetkellä ovat loukkaavia tai muuten kiellettyjen listalla. Tekisi mieli jutella asiasta, mutta niin ettei heti kaksikymmentä butthurtttia laita minua estolistalleen kun  käytin jotain väärää sanaa tai erehdyin kysymään jotain, mitä ei olisi saanut kysyä.

Nostan hattua, jos löytyy joku tarpeeksi kovanahkainen trans-ihminen joka vastaa mielellään ja asiallisesti tyhmiinkiin kysymyksiin ja joka ymmärtää, että jokainen väärän termin käyttö ei ole automaattisesti tarkoitettu haukkumiseksi. Useimmat ihmiset varmasti täysin vilpittömästi haluaisivat vain saada lisää tietoa. Heiltä vain puuttuu oikeat sanat kysyä.

Suurin suvaitsemattomuuden aiheuttaja on tietämättömyys. Tuntematon pelottaa ja aiheuttaa vihaa. Jos te trans-ihmiset haluatte parantaa muiden ihmisten tietämystä trans-ihmisten elämästä, vastatkaa heidän kysymyksiinsä.

Älkää luoko entistä suurempaa mystisyyden verhoa luomalla keskustelukulttuuria, jossa tietyistä asioista ei vaan saa puhua.

Chmlnidae

  • Vieras
Tiedän kinkyjä joille tämä palsta on liian ahdistava olla, saati keskustella. Silloin vain on tehtävä se valinta että suojaa itsensä. Loputon kaikelta suojaaminen on sitten aika lamaava valinta. Mutta ei itsensä suojaaminen silti anna oikeutta typistää muita. Ei voi tulla vaatimaan että toisen ihmisen, ja maailman, on muututtava sellaiseksi että minä en vahingoitu. Hetinytsamantien. Tämähän menisi yhdeksi kiljunnaksi niin ettei kenenkään ääni enää kuuluisi ja joutuisimme kaikki suojautumaan toisiltamme. Ei sellainen ole mahdollista.

Oma kokemukseni on että vain asettamalla itsensä alttiiksi voi kehittyä ja muuttua vahvemmaksi, ja myös muuttaa asioita. Kun (jos?) sattuu niin ei se ole merkki siitä että joku tietentahtoen pyrki satuttamaan. Ja vaikka olisi pyrkinytkin niin onko sekään minun ongelmani? Vihaisia ihmisiä nyt vain on kovin paljon. Aina he eivät itsekään tiedä miksi ovat vihaisia. Jokainen meistä on joskus vihainen (toki olisi kätevää jos voitaisiin keksiä sellainen ominaisuus tietokoneisiin, tai tänne softaan, että kun joku siellä näppiksen takana suuttuu niin juuri siinä kohdassa missä hän suuttui ei ole seuraavaan vuorokauteen mahdollista vastata mitään, please, mä ainakin voisin joskus tarvita).
Itse kuitenkin annan tapahtua itselleni sen minkä annan. Niin suutumisen kuin toisen vahingoittamisen. Ja silloin kun annan niin kenties minun onkin syytä katsoa siihen kohtaan itsessäni mihin sattui ja miettiä petänkö itseäni, onko minussa jotakin mitä en halua, pysty tai uskalla kohdata....Suuttuminen voi myös olla oikeutettua, toinen sanoi jotakin sellaista mikä ei ole totta. Silloin on hyvä kyetä vastaamaan, vielä parempi jos kykenee vastaamaan ilman vihaa, neutraalisti. Ihminen luo itse karmansa, eikä karma ihmistä. Tietoisilla teoilla on seurauksensa.
(ja sellaiset nikit jotka toistuvasti satuttaa niillä samoilla asioilla voi pistää ignoreen, ongelma kun on enemmän sitten ihan heidän itsensä, pyörikööt omissa defensseissään hamaan loppuun asti, vastuu ei ole kenenkään muun, ja toisaalta eikös se ole aika huvittavaa kun joku aina käy kuin käkikellon luukusta kukkumassa ne samat muutamat sanat yhäti aina uudelleen, ja uudelleen, ja uudelleen, ja....Hihih).
« Viimeksi muokattu: 26.02.2016, 17:34 kirjoittanut Chmlnidae »

-katy-

  • Vieras
Tiedän kinkyjä joille tämä palsta on liian ahdistava olla, saati keskustella. Silloin vain on tehtävä se valinta että suojaa itsensä. Loputon kaikelta suojaaminen on sitten aika lamaava valinta. Mutta ei itsensä suojaaminen silti anna oikeutta typistää muita. Ei voi tulla vaatimaan että toisen ihmisen, ja maailman, on muututtava sellaiseksi että minä en vahingoitu. Hetinytsamantien. Tämähän menisi yhdeksi kiljunnaksi niin ettei kenenkään ääni enää kuuluisi ja joutuisimme kaikki suojautumaan toisiltamme. Ei sellainen ole mahdollista.

Oma kokemukseni on että vain asettamalla itsensä alttiiksi voi kehittyä ja muuttua vahvemmaksi, ja myös muuttaa asioita. Kun (jos?) sattuu niin ei se ole merkki siitä että joku tietentahtoen pyrki satuttamaan. Ja vaikka olisi pyrkinytkin niin onko sekään minun ongelmani? Vihaisia ihmisiä nyt vain on kovin paljon. Aina he eivät itsekään tiedä miksi ovat vihaisia.

Miten musta tuntuu,että lähes kaikki foorumit ovat ahdistavia ja tämä baari ei ole poikkeus. Kaikki ovat vihaisia kaikille ja on mielenosoituksia ja vastamielenosoituksia, jossa kaikki vain kiljuvat asiaansa,toistensa ohi. Kukaan ei kuuntele oikeasti.

Itseään ei voi asettaa alttiiksi loputtomasti tai itse en ainakaan enää jaksa.
Toki voi pitkäänkin esittää neutraalia, ettei mikään tunnu missään, mutta kyllä se loputon turpaanveto alkaaa tuntua "vahvemmassakin"-
Määriteltköön kukin itse, mitä se heikkous ja vahvuus onkaan- sitäkö, että uhoaa jonkun porukan takaa vai että yksin yrittää vaikka kertoa, ettei aiheet ole aina tirkistelyä, huomiohuorausta,tai olisi jokin muu elämää suurempi motiivi aloittaa keskustelu.

Täällähän tuntuu toistuvan sellainen kuvio että : aloitus, sen aloituksen sisällön loppuunkaluaminen-kenties saadaan keskustelu aiheesta alkamaan ja sitten lopulta, aihe suljetaan kun riidellään liikaa. Tämä ei tosin aina tapahdu, mutta ainakin useat omat aloitukseni on analysoitu puhki, viisi sivua pelkkää aloituksen analyysiä  :))

Miksi ihmisillä , meillä, on niin paha olo, vai pitäisikö keskittyä seksittelyyn/ (Annan flog-ge-rin lau-laa vaaaaan) eikä puhumiseen puhumasta päästyään..ähh, öhh :D

Dave Lindholm: Annan kitaran laulaa vaan  https://www.youtube.com/watch?v=GIJ9iJmwvVE

Miriam

  • Vieras
Tää ketju on niin täynnä loukkaantuneita cis-tunteita. Jos haluaa olla trans-ihmisten (binääristen ja ei-binääristen) puolella, niin ensimmäinen mihin kannattaa katsoa on peili. Tutkailla niitä omia sisäistettyjä ajatuksia ja tuntemuksia kriittisesti. Jos me cis-ihmisinä keskitytään trans-keskusteluissa enemmän omiin tunteisiimme kuin trans-ihmisten asemaan, niin me ei todellakaan olla hyviä liittolaisia. Kaikessa ei ole kyse meistä cis-tyypeistä. Trans-keskustelut on nimenomaan se paikka missä cis-tyyppien olisi syytä etupäässä olla hiljaa, kuunnella, oppia. Ja jos nyt joku trans-ihminen on oikeutetusti vihainen, surullinen, loukkaantunut, kenties raivoissaankin sen vuoksi, miten häntä tässä yhteiskunnassa kohdellaan... Niin oikeesti, eikö se ole ymmärrettävää? Eikö se ole normaali inhimillinen reaktio siihen, mitä hän päivittäin kokee? Ja jos se nyt välillä vähän läikkyykin yli, niin cis-ihminen voi vaikka poistua silloin välillä paikalta sen sijaan että rupeaisi itkemään kuinka häntä nyt niin "sorretaan". Ei sorreta.

Kettu vinossa

  • Vieras
Trans-keskustelut on nimenomaan se paikka missä cis-tyyppien olisi syytä etupäässä olla hiljaa, kuunnella, oppia.

Miten voi oppia, jos ei saa kysyä mitään? Jos toimii vain kuunteluoppilaana, moni asia voi jäädä ymmärtämättä, tai voi jopa ymmärtää asian aivan väärin. Kun keskustelee asioista, voi paremmin varmistaa, ymmärsikö asian oikein. Väärinkäsitykset voi korjata. Ei myöskään tule sitä ongelmaa, että joku asia olisi selitetty ulkopuolisille liian vaikeaselkoisesti tai yksipuolisesti.

Keskustelufoorumin idea on keskustelu. Jos muiden pitää olla hiljaa, asioista tiedottamiseen sopii paremmin nettisivut, joissa ei ole lainkaan foorumia tai muuta kommentointimahdollisuutta.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että niin hyvää yksipuolista tiedostus-nettisivua ei olekaan, etteikö sitä joku ymmärtäisi väärin.

Lainaus
Ja jos nyt joku trans-ihminen on oikeutetusti vihainen, surullinen, loukkaantunut, kenties raivoissaankin sen vuoksi, miten häntä tässä yhteiskunnassa kohdellaan... Niin oikeesti, eikö se ole ymmärrettävää? Eikö se ole normaali inhimillinen reaktio siihen, mitä hän päivittäin kokee? Ja jos se nyt välillä vähän läikkyykin yli, niin cis-ihminen voi vaikka poistua silloin välillä paikalta sen sijaan että rupeaisi itkemään kuinka häntä nyt niin "sorretaan". Ei sorreta.

Reaktio on ymmärrettävä. Mutta miksi trans-ihmisille pitäisi antaa oikeus purkaa paha olonsa kaikkien syyttömienkin cis-ihmisten niskaan?

Haukkukoon trans-ihminen yhteiskuntaa. Haukkukoon sitä nakkikioskin Peraa, joka vittuli hänen ulkonäöstään. Haukkukoon isäänsä, äitiään, luokkakavereitaan ja työpaikan pomoa. Haukkukoon kaikkia kiusaajiaan. Haukkukoon kaikkia jotka sen ansaitsevat.

Mutta älköön haukkuko ihmisiä, jotka vain vilpittömästi haluavat oppia uutta kyselemällä heidän identiteetistään. He eivät tarkoituksella tehneet mitään pahaa. Jos joku asia loukkaa, kertokaa se ja perustelkaa miksi se loukkaa, niin muut voivat pyytää anteeksi ja oppia kohtelemaan trans-ihmisiä paremmin.


Ihan kaikilla ihmisillä seksuaali- ja sukupuoli-identiteettiin katsomatta voi mennä elämässä kaikki päin helvettiä, mutta ei se oikeuta silti kohtelemaan tilanteeseensa täysin syyttömiä ihmisiä huonosti netissä. Tämä koskee kaikkia, niin cis-ihmisiä, heteroita, LGBTIQAP+ -ihmisiä, fetisistejä, BDSM-ihmisiä ja vaniljoita.

tiikki

  • Vieras
Tää ketju on niin täynnä loukkaantuneita cis-tunteita. Jos haluaa olla trans-ihmisten (binääristen ja ei-binääristen) puolella, niin ensimmäinen mihin kannattaa katsoa on peili. Tutkailla niitä omia sisäistettyjä ajatuksia ja tuntemuksia kriittisesti. Jos me cis-ihmisinä keskitytään trans-keskusteluissa enemmän omiin tunteisiimme kuin trans-ihmisten asemaan, niin me ei todellakaan olla hyviä liittolaisia. Kaikessa ei ole kyse meistä cis-tyypeistä. Trans-keskustelut on nimenomaan se paikka missä cis-tyyppien olisi syytä etupäässä olla hiljaa, kuunnella, oppia. Ja jos nyt joku trans-ihminen on oikeutetusti vihainen, surullinen, loukkaantunut, kenties raivoissaankin sen vuoksi, miten häntä tässä yhteiskunnassa kohdellaan... Niin oikeesti, eikö se ole ymmärrettävää? Eikö se ole normaali inhimillinen reaktio siihen, mitä hän päivittäin kokee? Ja jos se nyt välillä vähän läikkyykin yli, niin cis-ihminen voi vaikka poistua silloin välillä paikalta sen sijaan että rupeaisi itkemään kuinka häntä nyt niin "sorretaan". Ei sorreta.

Mielestäni tuo on huonointa mahdollista puolella olemista. Jos haluaa auttaa jonkin asian edistämisessä niin silloin pitää olla myös uskallusta sanoa jos samaa asiaa kannattavat tekevät hallaa yhteiselle asialle. Jotta saadaan muutoksia demokraattisen yhteiskunnan lakeihin, niin silloin ideaalitilanteessa yhteiskunnan enemmistön pitää kannattaa muutosta. (Realimaailmassa yhteiskunnan enemmistön pitää olla evvk ja kannattajien pitää tehdä eduskunnassa lehmänkauppoja joilla kansanedustajien enemmistö saadaan kannattamaan asiaa.)

Minä en pahastu siihen jos minulle sanotaan että olen mielipiteideni kanssa idiootti, mutta transihmisten asiaa ei aja se, että huudetaan kaikkien cisihmisten olevan idiootteja ja meillä ei saa olla asiasta mitään mielipiteitä.


ps. Ihmiskunnasta merkittävällä osalla on "konservatiiviset aivot" http://www.bbc.com/news/uk-politics-27437799  heillä pelko + inho reaktiot ovat voimakkaat. Kaikenlainen rähinöinti lisää pelkoa ja ajaa heidät vielä enemmän vastustamaan ihmisen mahdollisuutta olla oma itsensä ja kannattamaan äärioikeistoa joka lupaa turvaa, kuria ja vakaata yhteiskuntaa.