Kirjoittaja Aihe: Alistumisesta  (Luettu 11488 kertaa)

Kolumnisti

  • Moderator
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 372
  • Galleria
Alistumisesta
« : 24.04.2016, 18:58 »
Alistumisesta

Alistuminen lienee yksi BDSMn keskeisistä käsitteistä, oleellinen elementti ennenkuin voidaan edes puhua D/s suhteesta. Täytyy olla se alistuva, ennenkuin voidaan alistaa. Mitä alistuminen sitten tarkoittaa? Jokainen ihminen ajattelee sen osin "yleisen normiston" mukaisesti, mutta sillä henkilökohtaisella vivahteellaan kuitenkin. Jos joku hakee seurakseen alistuvaa naista tai miestä, niin mitä se tarkoittaa käytännössä? Entä jos dominoivan käsitys alistumisesta on täysin erilainen kuin alistuvan? Harva kuitenkaan edellyttää alistumista kaikkeen ja toisaalta, harvapa kaikkeen alistuisikaan. Milloin ihminen voi sanoa olevansa alistuva? Joku voi ajatella olevansa kovinkin alistuva, mutta sitten se dominoiva ihminen voikin tokaista, että ... et sinä ole lainkaan niin alistuva kuin kuvittelet olevasi. Onko silloin kyse siitä, että alistuva ihminen ei halua alistua juuri sille ihmiselle, koska harvapa alistuva on kuitenkaan se kuuluisa alistumisautomaatti vai onko noiden kahden ihmisen ajatus asiasta sitten niin erilainen? Alistuminen lienee luonteeltaan ja intensiteetiltään erilaista, jos puhutaan 24/7 suhteesta, säännöllisestä sessioinnista tutun kumppanin kanssa tai satunnaisesta sessioinnista vaihtuvan kumppanin kanssa. Voi olla kyse sitoutuneesta alistumisesta tai tilannekohtaisesta alistumisesta.

Puhutaan psyykkisestä ja fyysisestä alistumisesta. Onko toista olemassa ilman toista? Itse näen alistumisen kolmena eri osa-alueena eli myös sosiaalisena alistumisena. Silloin alistuvalta rajoitetaan esim. sosiaalisessa mediassa olemista, puututaan ihmissuhteisiin, pyritään vaikuttamaan työskentelyyn, kodin ulkopuoliseen osallistumiseen jne. Kaikki alistumisen muodot äärimmilleen vietyinä vaikuttavat hyvin vahvasti, jopa haitallisesti alistuvan olemassaoloon fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena olentona. Kaikki nuo kolme osa-aluetta liittyvät kiinteästi tai väljemmin toisiinsa, milloin mitenkin ja jokaisessa suhteessa eri tavalla. Ne kuuluisat kolme ympyrää, jotka osin piirtyvät toistensa päälle muodostaen keskinäisen leikkauspinnan ja sen kohdan, joka jättää ympyröiden keskelle tai hiukan sivummalle yhteneväisen alueen, kuvaa alistumisen kokonaisuutta geometrisesti. Piirtelin itsekseni erilaisia ympyröitä ja erilaisia muodostelmia noista ja ymmärsin, että ei sitä leikkauspintaa ja sitä yhtenäistä aluetta välttämättä synnykään. Voi olla kolme ympyrää, jotka eivät kohtaa laisinkaan tai sitten ympyrät ovat niin päällekkäin, ettei siitä kolmea erillistä edes kunnolla erota. Alistuva voi siis olla monella eri osa-alueella tai sitten vaikka vain fyysisesti.

Alistuva voi ymmärtää olevansa alistuva fyysisesti, mutta on valmis alistumaan kokonaisvaltaisemminkin. Toinen taas tietää, että ei koskaan voisi ajatellakaan sosiaalista alistumista. Näissä tilanteissa dominoivalta tarvitaan tilanteen lukutaitoa ja alistuvan mielen ymmärtämistä. Mikäli koettaa liian vahvasti, voimalla muuttaa alistuvan valmiuksia, tai ehkä jopa tämän kykyä alistua eri osa-alueilla, niin silloin liikutaan heikoilla jäillä.  Nämä ovat niitä asioita, joista lienee aina syytä keskustella, että ei sitten tule turhia väärinkäsityksiä puolin eikä toisin. Alistumisen hienonhieno, herkkä kudelma on kuitenkin kovin hauras saamaan kolhuja, kipua, rikkoutumaankin. Alistuminen tarvitsee rakennusaineekseen ennenkaikkea luottamusta, hyväksymistä, ymmärretyksi tulemista ja molemminpuolista rehellisyyttä.



Normandie
« Viimeksi muokattu: 25.04.2016, 14:36 kirjoittanut Kolumnisti »

nicolaus

  • Rsyke
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1869
  • Kekkee Alistaja
  • Galleria
Vs: Alistumisesta
« Vastaus #1 : 24.04.2016, 20:01 »
Oma käsitykseni on se, että Alistajan ja subin välinen D/s-suhde on aina enemmän tai vähemmän 24/7.

Toimiva D/s-suhde teettää Alistajalle töitä. Alistajalta vaaditaan subin lukutaitoa, sosiaalisia kykyjä ja viisautta. Silloin voi pyörittää suhdetta ilman, että subi ahdistuu suhteessa. D/s on kuitenkin rules and codes, ei kieltoja. Mitä tulee sosiaalisiin suhteisiin, vaikea alue, mutta jos pelaa sopivasti: subi saa käydä kahvitauolla ja lounaalla, muuten hänen täytyy kysyä aina lupa kahvilaan etc mennäkseen. Tälläinen sääntö vaatii sitä, että Alistaja voi vastata esim tekstariin aina ja heti. Lupahan tulisi 99%  ja jutun juoni on juuri se, että mitenkä subi aina saa tilanteeseen sopimaan luvan kysymisen. Kun kkavereiden kanssa olla ostoksilla ja jku ehdottaa kahvilla käyntiä, mitenkä keksit hyvän syyn kilauttaa Alistajalle kahvilan ulkopuolelta.

D/s-on intohimoni ja 24/7 kiehtoo.

Perhonen89

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1582
  • Kiltti tyttö
  • Galleria
Vs: Alistumisesta
« Vastaus #2 : 24.04.2016, 20:14 »
Hyvä ja mielenkiintoinen aihe :) Voisi kuvitella, että alistuminen on helposti määriteltävissä oleva termi, mutta ei se ole. Alistumistakin on niin erilaista ja erisävyistä. On sellaista alistumista, joka tapahtuu vain seksissä/sessioissa eikä yhtään niiden ulkopuolella. Sitten sellaista alistumista, joka ei rajoitu täysin makuuhuoneeseen, mutta ei ole myöskään täysin 24/7 suhde ja sitten on vielä täysin 24/7 suhteet.

Itse haluaisin oikeastaan vain tuoda esille sen, ettei mielestäni ole olemassa oikeaa tai vääränlaista alistumista. Jos joku alistuu pelkässään sessioissa, mutta ei niiden ulkopuolella, se on fine, eikä tee alistumisesta tai subista mitenkään vähempiarvoista. Jos joku haluaa elää täysin 24/7 suhteessa, se on hieno juttu, mutta ei ole myöskään osoitus siitä, että tällainen tapa alistua olisi se oikea tapa alistua.

Alistua voi monella tapaa.

IKRM

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1542
  • kizzzan Herra
  • Galleria
Vs: Alistumisesta
« Vastaus #3 : 24.04.2016, 22:15 »
Jos joku alistuu pelkässään sessioissa, mutta ei niiden ulkopuolella, se on fine, eikä tee alistumisesta tai subista mitenkään vähempiarvoista. Jos joku haluaa elää täysin 24/7 suhteessa, se on hieno juttu, mutta ei ole myöskään osoitus siitä, että tällainen tapa alistua olisi se oikea tapa alistua.

Siitähän ei ole koskaan ollut kyse, että onko joku tapa alistua parempi kuin joku toinen tapa alistua, vaan siitä että onko leikisti alistuminen alistumista laisinkaan, vaan onko se vaan sitä minkä nimistäkin se on, leikkiä.

IKRM

Maaria

  • Vieras
Vs: Alistumisesta
« Vastaus #4 : 24.04.2016, 23:37 »
Jos joku alistuu pelkässään sessioissa, mutta ei niiden ulkopuolella, se on fine, eikä tee alistumisesta tai subista mitenkään vähempiarvoista. Jos joku haluaa elää täysin 24/7 suhteessa, se on hieno juttu, mutta ei ole myöskään osoitus siitä, että tällainen tapa alistua olisi se oikea tapa alistua.

Siitähän ei ole koskaan ollut kyse, että onko joku tapa alistua parempi kuin joku toinen tapa alistua, vaan siitä että onko leikisti alistuminen alistumista laisinkaan, vaan onko se vaan sitä minkä nimistäkin se on, leikkiä.

IKRM
Tuon leikisti alistumisen voisi tietenkin käsittää niin että jos ei alistu kokonaisvaltaisesti ja "24/7" niin alistuu vain leikisti. Mutta pyrin ajattelemaan toisin.

Minä en tunne halua alistua kuin siellä makuuhuoneessa. D/s liittyy elämääni vain seksuaalisessa mielessä. Tunnen halua ja tarvetta alistua, mutta siihen tarvitaan tietynlainen dominointi ja minun valtaan saanti. Kun mieleni ja vartaloni alistuu, niin se on todellista ja kokonaisvaltaista. Siitä on leikki kaukana. Alistumiseen tarvitaan minuun osuva dominointi ja kemia. Voisin kuvitella tietyntyyppisen D:n saavan minut alistumaan ihan vain katseella kesken työkiireiden ja voisin olla valmis sopimaan 24/7 suhteesta. Koska toinen saa minut niin totaalisesti haluamaan alistumista. Mutta puolisoni kanssa pääsemme D/s-taajuudelle, missä alistuminen kumpuaa todellisena ja aitona, vain seksuaalisesti virittyneissä tilanteissa. D/s voisi olla jonkun mielestä meillä vain roolileikkiä seksin piristysruiskeena, mutta kyllä minä koen taas niin päin, että jos yrittäisimme laajentaa D:tä ja s:ää laajemmin koskemaan koko elämänkirjoa, niin meidän täytyisi alkaa leikkiä epäaidosti alistujaa ja dominoivaa, jotta homma toimisi. Nuo piirteet tai luonteet nousee pinnalle meille vain seksielämässämme.

Pip

Vs: Alistumisesta
« Vastaus #5 : 24.04.2016, 23:45 »
Siitähän ei ole koskaan ollut kyse, että onko joku tapa alistua parempi kuin joku toinen tapa alistua, vaan siitä että onko leikisti alistuminen alistumista laisinkaan, vaan onko se vaan sitä minkä nimistäkin se on, leikkiä.

IKRM
Varmaankin osaat meille vähäjärkisille helposti selittää, että mitä se truu-alistuminen sitten on?

Ms. M

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2966
  • An' I don't give a damn 'bout my bad reputation.
  • Galleria
Vs: Alistumisesta
« Vastaus #6 : 25.04.2016, 00:14 »
Hankalaa se on Dominoivan alkaa kertoa, milloin alistuva alistuu oikeasti ja milloin leikisti. Jos siis ei itse ole koskaan alistunut, oikeasti tai leikisti.

Lady Whip

  • Turun Baletti
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 3433
  • Sadistinen Gfe-Domina
  • Galleria
Vs: Alistumisesta
« Vastaus #7 : 25.04.2016, 06:57 »
Siitähän ei ole koskaan ollut kyse, että onko joku tapa alistua parempi kuin joku toinen tapa alistua, vaan siitä että onko leikisti alistuminen alistumista laisinkaan, vaan onko se vaan sitä minkä nimistäkin se on, leikkiä.

IKRM
Varmaankin osaat meille vähäjärkisille helposti selittää, että mitä se truu-alistuminen sitten on?

Olet Pip joskus uskomattoman tyly kommenteissasi. Olisitko nälväisyn sijaan voinut miettiä miten tuon voisi oikeaasti tarkoittaa.

Mielenkiintoinen aihe, kiitos aloittajalle. Omien kokemusteni pohjalta mietin tät dilemmaa.

On ihmisiä joiden perusluonne on alistuva. Käsittääkseni heidän sielussa asuu pieni palvelija joka odottaa oikeaa henkilöä päästäkseen toteuttamaan alistuvaisuuttaan käytännössä.

Sitten on niitä ihmisiä jotka ajattelevat, että alistun nyt tässä koska niin kuuluu tehdä tai tuo henkilö odottaa sitä minulta tai Valtiatar/Master ovat niminä sellaisia mikä edellyttää alistumista tai jotain muuta syytä.

Toisessa on kyse sisällä olevasta kokoaikaisesta mielentilasta, pakottavasta tarpeesta. Toisella jostain muusta. Olisiko sen nimi juuri tämä "leikki" johon IKRM viittasi.


Perhonen89

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1582
  • Kiltti tyttö
  • Galleria
Vs: Alistumisesta
« Vastaus #8 : 25.04.2016, 07:12 »
Olen Maarian kanssa samoilla linjoilla. Itse ajattelen, että monet, jotka eivät halua elää 24/7 suhteessa ovat sen verran itsenäisiä, että esimerkiksi arkielämän asioiden kontrollointi voisi tuottaa vaikeuksia. Itse myönnän olevani sen verran itsenäinen ihminen ja tottunut päättämään sinkkuna omista asioistani ja menemään miten tahdon, että jos joku alkaisi dominoinnin avulla kontrolloimaan menemisiäni, siitä ei tulisi mitään. Uskon tämän olevan ennenkaikkea luonnekysymys. Subitkin ovat erilaisia persoonia ja kaikille ei vain sovi 24/7 suhde. Ja onhan mastereitakin, jotka eivät ole innostunut 24/7 jutuista, joten tämä ei kosketa pelkästään subeja.

Mutta tuohon, että alistuu vain makuuhuoneessa. Itse olen juuri näitä subeja, jotka pääosin alistuvat vain seksissä. Kun alistun sessiossa.. Kyllä se on aitoa ja alistun silloin todella, en siksi, että haluaisin miellyttää mastereita. Oma luonteeni ei vain kestäisi sellaista 24/7 alistamista.

Maaria

  • Vieras
Vs: Alistumisesta
« Vastaus #9 : 25.04.2016, 08:13 »
Itse koen pukeneeni päälleni niin paljon erilaisia kerroksia rooleja, käyttäytymismalleja ja tunteita, että vain herkällä seksuaalisella alueella osaan tai pystyn antamaan toisen dominoida minua. Yksinkertaisesti minuun ei pääse koskemaan tavalla, missä alistun nöyrästi ja haluavana, missään muussa kontekstissa kuin melko alastomana lukittujen ovien takana. Ehkä tässä maailmassa on D ihminen, joka pystyisi ja osaisi kaikkien kerrostenkin läpi iskeytyä siihen alistusnappiin, mikä saa alistumaan minut välittämättä tilanteesta tai tunnemaailmasta. Osaksi tietenkin D/s on meilläkin sopimus ja tietyt elementit tukee välillämme olevaa kemiaa, mutta normaalissa arkitouhussa emme kumpikaan elä taajuudella, mikä virittäiai alistumisen tai dominoinnin haluja.

PinkCat

  • Bizarre Club
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1012
  • nylkky
  • Galleria
Vs: Alistumisesta
« Vastaus #10 : 25.04.2016, 09:00 »
On ihmisiä joiden perusluonne on alistuva. Käsittääkseni heidän sielussa asuu pieni palvelija joka odottaa oikeaa henkilöä päästäkseen toteuttamaan alistuvaisuuttaan käytännössä.
Mä oon varmaan just tällasta tyyppiä, vaikkei sitä päällepäin ehkä helposti uskoisi.
Mut se on jännä kun itsekin ajattelee että joku alistuva on sellanen lapanen kynnysmatto, jota en missään nimessä koe olevani. Musta on vaan tosi kivaa tehdä juttuja toiselle ihan arkielämässä, vähän ehkä sellaseen 50s housewife -tyyliin.

Sekin tuli mieleen,että kun puhutaan alistumisesta, niin subeissa on kai kaksi tyyppiä, toiset on alistuvia ja toiset alistettavia. Siinä lienee jonkinlainen ero ja ehkä tuohon 24/7 (jos sellaiseen haluaa mennä) pitää olla nimenomaan sitä alistuvaa tyyppiä, kun taas alistettava on ehkä enempi sessiomallia jonka kanssa painitaan sit kun halutaan jotain tehdä. Näistä nyt on jo aiempiakin ketjuja täälläkin.

Pulseproto

  • Vieras
Vs: Alistumisesta
« Vastaus #11 : 25.04.2016, 09:11 »
Aamupohdintaa.. Palvelija - alistuva.. Miten edelliset korreloivat..hmm -jostain syystä en osaa itse ollenkaan hahmottaa.. En myöskään koe että dominoivuuteni liittyisi mitenkään haluuni palvella jopa palvoa narttuani.. ?! 

PinkCat

  • Bizarre Club
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1012
  • nylkky
  • Galleria
Vs: Alistumisesta
« Vastaus #12 : 25.04.2016, 09:35 »
Joo, en itsekään tarkoita että alistuva tai subi ois sama asia kuin palvelija. Mietin vain sitä että itsellä on ainakin sellainen palvelunhalu, joka kai liittyy jotenkin (seksuaaliseen) alistuvuuteen.

slaveJL

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 377
  • -sleivi-
  • Galleria
Vs: Alistumisesta
« Vastaus #13 : 25.04.2016, 09:54 »
Ketjussa oli joku laittanut esimerkin, jossa kahvilassa käyntiin tarvittaisiin lupa.. ei ihan mun tyyliä olisi (eikä tule olemaan), arki arkena ja muu tulee sen jälkeen (tai ennen). Se missä ja milloin juon tai syön, siihen ei puutu kyllä kukaan. :D

Ms. M

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2966
  • An' I don't give a damn 'bout my bad reputation.
  • Galleria
Vs: Alistumisesta
« Vastaus #14 : 25.04.2016, 17:29 »
Mä tykkään palvella heitä, jotka ovat läheisiä minulle. Koen palvelemisen myös eräänä alistumisen muotona. Minusta on upeaa, jos saan esimerkiksi suihkussa pestä D:n päästä varpaisiin. Tai tuoda aamiaista sänkyyn. Sellaisia pikkuasioita, jotka vahvistaa suhdetta. Teen tuota kyllä myös niiden kumppaneiden kanssa, joiden kanssa ei ole D\s-viritystä. Silloin se on lähinnä nautinnon ja hyvän mielen tuottamista. Kummassakin tapauksessa saan itse paljon nautintoa ja mielihyvää.