Kirjoittaja Aihe: Dominoivan miehen ja masterin ero?  (Luettu 48581 kertaa)

Ms. M

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2965
  • An' I don't give a damn 'bout my bad reputation.
  • Galleria
Dominoivan miehen ja masterin ero?
« : 20.06.2016, 16:15 »
Tää on tätä semantiikkaa taasen. Mutta siis, on dominoivia miehiä ja on masterismiehiä. Mikä ero niillä on? Onko se siinä, että masterilla on omistuksessaan se ainakin yksi subi? Vai mitäkä?

Stylos

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 778
  • Ainoan oikean kinky-totuuden Suur-Mufti
  • Galleria
Vs: Dominoivan miehen ja masterin ero?
« Vastaus #1 : 20.06.2016, 16:40 »
Omasta mielestäni eroa ei ole. Joskus on ollut määrittelyä, että Master on dominoiva mies,jolla on jo asiasta kokemusta.

Mr.Inathu

Vs: Dominoivan miehen ja masterin ero?
« Vastaus #2 : 20.06.2016, 17:00 »
Tää on tätä semantiikkaa taasen. Mutta siis, on dominoivia miehiä ja on masterismiehiä. Mikä ero niillä on? Onko se siinä, että masterilla on omistuksessaan se ainakin yksi subi? Vai mitäkä?
Niin, semantiikkaahan tämä on tokikin, mutta miksi keksiä pyörää uudelleen. Maailmalla termi on ollut kohtalaisen vakiintunut jo "ikuisesti"...
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Master/slave_(BDSM)

Suomessa valitettavan moni sotkee Dom, Dominant, Master, Top ja Sadist - termit keskenään. Muualla kullakin on täysin vakiintunut merkityksensä.

-Mr.Inathu

Oranssilyhty

  • Rsyke
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 614
  • Galleria
Vs: Dominoivan miehen ja masterin ero?
« Vastaus #3 : 20.06.2016, 17:15 »
Tää on tätä semantiikkaa taasen. Mutta siis, on dominoivia miehiä ja on masterismiehiä. Mikä ero niillä on? Onko se siinä, että masterilla on omistuksessaan se ainakin yksi subi? Vai mitäkä?
Niin, semantiikkaahan tämä on tokikin, mutta miksi keksiä pyörää uudelleen. Maailmalla termi on ollut kohtalaisen vakiintunut jo "ikuisesti"...
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Master/slave_(BDSM)

Suomessa valitettavan moni sotkee Dom, Dominant, Master, Top ja Sadist - termit keskenään. Muualla kullakin on täysin vakiintunut merkityksensä.

-Mr.Inathu

Sama ongelma se on termistön toisessakin suunnassa kun alistuvat,  masokistit, orjat ja bottomit menee sekasin  (top ja bottom kaipaisi järkevää suomennosta, muutakuin tekevä ja vastaanottava)

Pulseproto

  • Vieras
Vs: Dominoivan miehen ja masterin ero?
« Vastaus #4 : 20.06.2016, 17:34 »
..Itse määrittäisin: Dominoiva on "päälle päsmäröivä" ja dominoi ympäristöään myös työelämässä kuin ihan siinä vanilja parisuhteessakin.. Dominoiva fyysisesti, psyykkisesti, emotionaalisesti, jne.. Dominoiva (eng. dominant) ei mielestäni sisällä ajatusta että em. henkilö olisi "kinky"...

Master taas on mielestäni "osuvampi- tyhjentävämpi nimitys" BDSM-,fettari-,kinky-,jne. viitekehyksessä dominoivalle miehelle..

Ajatusleikki.. 
Sadistinen Master, kontra Domivoiva sadisti..?! hmm  - Helpottaisiko moinen ideologinen assosiaatio, mitä ajan itse takaa..?! (ainakin omassa päässä jälkimmäinen assosioituu lähinnä rikolliseksi, tai vähintäänkin epäilyttäväksi. Lisäksi liittäisin ilmaukseen "dominoiva sadisti" enempi negatiivisia tuntoja kuin positiivisia..)

« Viimeksi muokattu: 20.06.2016, 17:55 kirjoittanut Pulse »

poisongrrrll

  • Vieras
Vs: Dominoivan miehen ja masterin ero?
« Vastaus #5 : 20.06.2016, 17:41 »
Itse olen ymmärtänyt masterin tarkoittavan henkilöä, joka elää 24/7 omistussuhteessa orjaansa. D/s suhde taas käsitykseni mukaan ei ole jatkuva tai koko ajan "päällä".

Master - mestari, maisteri, omistaja, jonkin taidon hallitsija (zen master), isäntä .

Edit: ettei liian yksipuoliseksi menis, onko vastaavaa konnotaatioeroavaisuutta Mistress vs Domme?

Pulseproto

  • Vieras
Vs: Dominoivan miehen ja masterin ero?
« Vastaus #6 : 20.06.2016, 17:49 »
Itse olen ymmärtänyt masterin tarkoittavan henkilöä, joka elää 24/7 omistussuhteessa orjaansa. D/s suhde taas käsitykseni mukaan ei ole jatkuva tai koko ajan "päällä".


Hehh.. niin.. Ehkä me jotka emme omista orjaa 24/7.. lol -Jätämme pois etuliitteen "true"  ;D - ( aka 24/7 orjan omistava ehkä scenessäkin mielletään juuri tuoksi  "truumasteriksi".. ) Meille jotka elämme tasaveroisessa konsensuaalisessa D/s -suhteessa...hmm, ehkä Master kuvaa tilannetta paremmin kuin Dom, ja truumassujahan meistä ei ikinä tule, emmekä sellaisiksi edes halua, saati kykene...

orjamies

  • Porttikiellossa
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1978
  • Etsin itseäni parenpaa seuraa
  • Galleria
Vs: Dominoivan miehen ja masterin ero?
« Vastaus #7 : 20.06.2016, 17:52 »
Itse olen ymmärtänyt masterin tarkoittavan henkilöä, joka elää 24/7 omistussuhteessa orjaansa. D/s suhde taas käsitykseni mukaan ei ole jatkuva tai koko ajan "päällä".

Master - mestari, maisteri, omistaja, jonkin taidon hallitsija (zen master), isäntä .

Edit: ettei liian yksipuoliseksi menis, onko vastaavaa konnotaatioeroavaisuutta Mistress vs Domme?

rakastajatar vai talonrouva  nääh otetaan perisuomalainen Valtiatar =)

DoM

  • Uusi asiakas
  • *
  • Viestejä: 15
  • Edelleenkin wanhanaikainen ja waativa
  • Galleria
Vs: Dominoivan miehen ja masterin ero?
« Vastaus #8 : 20.06.2016, 18:13 »
Tämähän on toki myös jokaisen oman mielipiteen mukaista. Mun mielestäni (ei siis minkään viralisen kategorian mukaista) on että dominointi on luonteenpiirre, Masteruus (karsee sana..) on ansaittava. Näin siis sub määrittelee sen, onko dominoiva henkilö Master.

Kettu vinossa

  • Vieras
Vs: Dominoivan miehen ja masterin ero?
« Vastaus #9 : 20.06.2016, 18:30 »
Itse olen ymmärtänyt että "master" on arvo joka ansaitaan, eli käytännössä hän on dominoiva mies jolla on joku alistettavana, joku joka kutsuu häntä masteriksi. Hän on pelkkä "dominoiva mies" heille, jotka eivät ole sessiosuhteessa hänen kanssaan.

Mutta joo, olen varmaankin väärässä. Onneksi olen pääasiassa tasa-arvoinen fetisisti, ei ole niin sataa miljoonaa sessioroolia joista pitäisi välittää.  8)

Ms. M

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2965
  • An' I don't give a damn 'bout my bad reputation.
  • Galleria
Vs: Dominoivan miehen ja masterin ero?
« Vastaus #10 : 20.06.2016, 19:39 »
Kuten sanottua, mä näen asian niin, että Master on Dominoiva, jolla on ainakin yksi subi omistuksessaan. Lisäksi tuo Ketun mainitsema ansaitseminen on myös se, minkä miellän tuohon Master nimitykseen. Top on minulle yleisnimitys heille, jotka tykkäävät olla se joka vie, eikä vikise. On kyse sitten D/s:stä, S&M:stä tai köysittelystä. Sadisti tykkää tuottaa kipua ja... No siinä ne taisi olla?

Dominoiva sadisti ei itselleni tuo mitään negatiivisia mielenyhtymiä. Se dominoivuus, mitä ajattelen tässä ei liity mitenkään arkeen. Kirjoittelen vain nyt BDSM:n näkökulmasta. Ja no, tunnen montakin dominoivaa sadistia, ja kaikki ovat upeita ihmisiä niin sessiossa kuin sen ulkopuolella. :) Toki ihminen voi olla dominoiva myös BDSM:n ulkopuolellakin. Itse olen suhteellisen dominoiva arkielämässä, ja minussa on myös sadistininen puoli. Ero onkin siinä, että sadistisuus on liitoksissa sitten BDSM:n puolelle, dominoivuus ei.

Alexios

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1235
  • Truuhampster
  • Galleria
Vs: Dominoivan miehen ja masterin ero?
« Vastaus #11 : 20.06.2016, 20:00 »
Määritelkää sitten vielä, mitä tarkoittaa subin "omistus". :P Onko se 24/7 total power exchange? Onko se mikä tahansa vakituinen suhde domin ja subin välillä? Vai jotain siltä väliltä?

Juuttisetä

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2786
  • "Hyvällä tavalla vaarattoman oloinen."
  • Galleria
Vs: Dominoivan miehen ja masterin ero?
« Vastaus #12 : 20.06.2016, 20:41 »
Ite näen ton Masterin kokonaisvaltaisempana kuin pelkän Domin. Domi alistaa ja "hyödyntää" sitä subiaan, Masteri ohjailee subia oikeaan suuntaan ihan ihmisenä kehittymisen suhteen. Kenties elämäntaparemonttina, huonojen tapojen kitkemisenä...kyllä tuo nimike siis ansaitaan ja tuossa on "omistuksessa" kai se subi jos niin tahtoo sanoa.

Madam

  • Vieras
Vs: Dominoivan miehen ja masterin ero?
« Vastaus #13 : 20.06.2016, 20:47 »
Itselle nää termit on lähinnä mielikuvia ja ajattelen että ne on kahden ihmisen, joilla on jonkinlainen pervoilusuhde, niin heidän välisiä sopimuksia, miksi ketäkin milloinkin kutsutaan. Tai sit näin että määrittelen itse että esim. tällä hetkellä haen seuralaista, joka on tarvittaessa (switch) dominoiva, MUTTA ei missään vaiheessa, edes mahdollisessa seurustelusuhteessa olisi itselleni master. Koska sellaista "arvonimeä" ei kukaan kanssani elävä voisi "ansaita", koska en edes mielikuvissani voisi olla kenenkään omistuksessa tai täydellisessä hallinnassa.

Pikkusaurus

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 535
  • Sluttle
  • Galleria
Vs: Dominoivan miehen ja masterin ero?
« Vastaus #14 : 20.06.2016, 21:04 »
Mie taas olen aina ajatellut että Master on vain termi. En ole koskaan ajatellut että "pelkkä" dominoiva mies olisi jotenkin vähäpätöisempi. Mitäs sitten kun minut omistetaan melkein täysin ja vierastan silti sanaa "Master"? :D Onneksi Daddy on Daddy eikä tarvitse kutsua omaan suuhun sopimattomalla sanalla :)