Kirjoittaja Aihe: 10 kohtaa onnistuneeseen eroon  (Luettu 12177 kertaa)

Kolumnisti

  • Moderator
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 372
  • Galleria
10 kohtaa onnistuneeseen eroon
« : 30.07.2017, 08:28 »
10 kohtaa onnistuneeseen eroon

Minulle BDSM on aina henkilökohtaista. En ”harrasta” sitä kenen kanssa tahansa. Siksi, suhteiden päättyessä ja jos minä olen se, joka jätetään, arvostan muutamia asioita. Tässä listani siihen, miten ero minun mielestäni hoidetaan ns. oikein.

1. Ole lempeä.
Ei ole paljoa pyydetty, varsinkin jos suhde on ollut hyvä, että ero suoritettaisiin lempeästi kertoen omista fiiliksistä ja syistä, miksi suhde halutaan päättää. Äläkä ainakaan nyt ala rikkomaan jätetyn jo muutenkin heikkoa itsetuntoa enempää. Kerro, mitä arvostat hänessä, mikä on hänessä se upeus, mitä näit ja näet edelleen.

2. Ole avoin.
Kerro avoimesti siitä, mitä tunnet. Miksi haluat päättää suhteen, mikä on se perimmäinen ongelma, johon ei vaan löydy ratkaisua.

3. Soita tai tapaa, tai lähetä kirje/sähköposti
Itse arvostan sitä, että eron tullessa halutaan asia kertoa kasvotusten tai ainakin puhelimessa. Siinä kuitenkin jätetyksi tuleva tuntee itsensä edes sen verran arvostetuksi, että on tartuttu puhelimeen tai haluttu nähdä. Jos kumpikaan ei jostain syystä ole mahdollista, on ihan perinteinen kirje tai sähköposti seuraavat hyvät tavat. Eikä mitään parin rivin ”tää oli tässä”-kirjoitelmia, vaan pidemmästi, kiitos.

4. Ole valmis keskustelemaan asiasta, ota vastaan myös se tunnekuohu
Itse olen aika tunteilla käyvä ihminen. Ja kun eron hetki tulee, niin yleensä kuohahdan. Tai sitten menen täysin turraksi. Se, että vastapuoli vetäytyy eikä ole valmis keskustelemaan asioista, ottamaan vastaan aiheuttamaansa tunnekuohua, on minusta suhteellisen vastuutonta. Arvostan sitä, että tulen kuulluksi.

5. Anna tilaa
Liiallinen asioiden vatvominen on kuitenkin pahasta, joten keskustelun jälkeen on hyvä antaa tilaa jätetylle. Olla vaatimatta turhia. Ota tilaa myös itsellesi, sillä myös sinulla on asioita prosessoitavana.

6. Kanna vastuusi
Suru, viha, katkeruus, hämmennys ja lopulta hyväksyminen. Siinä tunneskaala, jota jätetty käy läpi. Toiset ihmiset käyvät sen läpi yksin. Toiset haluavat kertoa tunteistaan jättäjälle. Minusta on oikein, että jättäjä saa kuulla, mitä tunteita on toisessa aiheuttanut. Onhan suhteen vielä ollessa elossa hän kuitenkin saanut kuulla myös niistä positiivisista tunteistakin. Miksei hänen pitäisi kuulla negatiivisetkin tunteet? Toki, rajansa kaikella. Ei ole velvollisuutta kuunnella jätetyn tunteita koko loppu elämää.

7. Tee selkeä ero
Turhan toivon herättäminen jätetyssä on ehdoton EI. Kun suhde on ohi, se on ohi. Siinä ei aleta heittelemään toivonpilkahduksia jätetylle suhteen uudelleen sytyttämiseksi. Ei. What's done is done.
 
8. Mieti tarkkaan, haluatko yrittää kaveruutta
”Mut voidaan olla kavereita”- lause on sellainen, jota pitää miettiä erittäin tarkasti. Tunteet kuolevat yleensä aika hitaasti, ja suoraan kaveruuteen hyppääminen vaatii yleensä paljon enemmän jätetyksi tulleelta kuin jättäjältä. Joten, varovasti sen kaveruuden kanssa.

9. Älä odota nopeaa siirtymistä kaveruuteen
Jos päädytte yrittämään kaveruutta, niin älä odota, että jätetyksi tullut haluaa heti seuraavalla viikolla kuulla uusista virityksistäsi. Empatian käyttö on sallittu!

10. Empatia
Ja niin, se empatia. Sitä harkinnan mukaan. Liiallinen empatia ajaa tilanteen siihen, että löydät itsesi lohduttamassa jätetyksi tullutta liikaa. Sekään ei ole hyväksi, ei jättäjälle eikä jätetyksi tulleelle.

En väitä, että noita kymmentä kohtaa voi joka erotilanteessa käyttää. Joskus ero voi olla riitaisa, tulta ja tappuraa. Silloin pätenevät eri jutut. Tilanteessa, jossa ero on sellainen... Ei riitaisa, nuo asiat ovat niitä, joita arvostan.

Itse en ole kovinkaan montaa suhdetta päättänyt, mutta yleensä olen koettanut noudattaa neuvojani. Tokikaan aina en ole siinä täydellisesti onnistunut, tuskin koskaan. Olen ollut kaveri ihmiselle, joka ei oikeasti ollut kaveri. Olen ollut se, joka jättää tekstiviestillä. Olen ollut se, joka kuuntelee jätettyä osapuolta puhelimessa puoliyötä, kun ei raaski vaan lopettaa.

Virheitä tekee kaikki, ja niistä oppii.

Siitä huolimatta, rakkauden täyteistä (loppu)kesää kaikille!



Ms. M

momoi36

  • Vieras
Vs: 10 kohtaa onnistuneeseen eroon
« Vastaus #1 : 30.07.2017, 08:54 »
:love:

Passion

Vs: 10 kohtaa onnistuneeseen eroon
« Vastaus #2 : 30.07.2017, 09:18 »
Hyvin kirjoitettu. Asiallinen ja ytimekäs listaus.
Jättäjä saattaa kokea helpotusta ja jopa riemua, kun kokee aloittavansa uuden elämän. Silloin olisi erityisen hyvä muistaa nämä ohjeet.

Amynsomnia

Vs: 10 kohtaa onnistuneeseen eroon
« Vastaus #3 : 30.07.2017, 09:52 »
Hieno teksti jälleen hyvin tärkeästä aiheesta.  :love:
Kiitos.

Rotikka

  • Vieras
Vs: 10 kohtaa onnistuneeseen eroon
« Vastaus #4 : 30.07.2017, 09:55 »
Oikein hyvä kirjoitus ja äskettäin kipeän eron läpikäyneenä pistää ajattelemaan. Tärkeintä olisi puhua asioista, ainakin jossain vaiheessa ja mieluiten kasvokkain tai edes puhelimessa. Olen huomannut liian monta kertaa, että tekstarikeskusteluissa tulee aina ihan käsittämättömiä väärinymmärryksiä, jotka eivät välttämättä tule ilmi heti ja johtavat sitten uusiin väärinymmärryksiin. Ehkä 10v suhteen jälkeen uskaltaisin puhua tekstareilla muutakin, kuin että mitä pitää tuoda kaupasta.

Kohdasta 4, mielestäni on lähinnä henkistä väkivaltaa ilmoittaa toiselle että tämä oli tässä ja sitten lopettaa ja estää kaikki yhteydenpito. Aivan tarpeettoman julmaa ja traumatisoivaa toiselle. Ymmärrän, että jättäjälläkin on hermot tiukassa eikä kestä kuunnella purkauksia, mutta jossain vaiheessa kypsän ihmisen pitäisi pystyä kohtaamaan toinen ja puhumaan asioista.

CRPulse

  • Vieras
Vs: 10 kohtaa onnistuneeseen eroon
« Vastaus #5 : 30.07.2017, 11:32 »
.. Nuorempana erot olivat aina pitkä prosessi. Yhdessä pyrittiin kuukausia kestävissä väännöissä löytämään yhteinen päätös -monasti onnistuen. Tapahtui ero miten hyvänsä on eron jälkeinen elämä aina ollut se tuskaisin vaihe, myös ja etenkin silloin kun itse on ollut "alullepanija" -koskaan itse suhde "omasta mielestä ei ole ollut helvettiä, josta ero olisi tuonut helpotuksen"!?.. Joskus erosta on selvinnyt muutamassa kuukaudessa, joskus mennyt puolikin vuosikymmentä..
Tavallaan helpoimmat erot ovat olleet niitä joissa kumppani on selkeästi pettänyt, toiminut seläntakana (esim. tullut raskaaksi toiselle). Muutamat erot ovat myös olleet täysin riidattomia.. (toki harvinaista) silloin molemmat vain ovat tajunneet yhtäaikaa: "tää vaan ei toimi, mutta olipahan ihan ok romanssi.."
Omissa eroissani on lisäksi omastamielestäni yksi hyvin yleinen piirre -riitaisissa eroissa se toinen osapuoli on vaiennut täysin eron syistä.. Itse haluaisin aina hoitaa asiat loppuun~ keskustelemalla syyt aikuismaisesti.. sekä se ettei eron jälkeinen "elinaikainenkaveruus" ole vielä koskaan oikeastaan toteutunut.. Vain muutaman exän kanssa ollaan "puheväleissä"..
Ehkä on nykyaikaa: suhteet solmitaan anonyymeinä netissä niin siitä seuraa että kumppani myös jätetäään "netissä, tekstarilla, puhelimella, kirjeellä...?!" Omalle kohdalle moista ei ole sattunut.. Vanhemmiten sillä "kuka on jätetty/jättäjä" ei ole kyllä mitään merkitystä.. Epäonnistunut suhde on se joka merkkaa

ipoint

Vs: 10 kohtaa onnistuneeseen eroon
« Vastaus #6 : 30.07.2017, 11:37 »
block and ignore works everytime

ametistiaurinko

Vs: 10 kohtaa onnistuneeseen eroon
« Vastaus #7 : 30.07.2017, 13:18 »
Hyvin kirjoitettu. Asiallinen ja ytimekäs listaus.
Jättäjä saattaa kokea helpotusta ja jopa riemua, kun kokee aloittavansa uuden elämän. Silloin olisi erityisen hyvä muistaa nämä ohjeet.

Juuri näin!

Sigmamies

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1025
  • Sanansa mittainen kusipää
  • Galleria
Vs: 10 kohtaa onnistuneeseen eroon
« Vastaus #8 : 30.07.2017, 16:38 »
Hyvin hoidettu ero on yks suhteen tärkeimpiä asioita  :)
Kohdasta 7 oon erimieltä omalta osaltani koska kun on ollut vain kivaa niin mikä ettei joskus vois ottaa uusiks kun lelu on saanut katsella tinderin ja vastaavien surkeeta tarjontaa tarpeekseen ja jos sattuu itellä oleen tilaa uudelle vanhalle hyväks todetulle lelulle  >:D

Neljästä viimeisestä erosta mitä oon "saanut"  kokea on vain hyvää sanottavaa ja mikään ei estä ettei tulevaisuudessa otettais uusiksi  >:D
Eilen yhtä ja huomenna toista  :P kolmatta jos haluan ja neljännestä en osaa sanoa muuta kuin että ehkäpä joskus  :P

Ms. M

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2965
  • An' I don't give a damn 'bout my bad reputation.
  • Galleria
Vs: 10 kohtaa onnistuneeseen eroon
« Vastaus #9 : 30.07.2017, 18:31 »
Hyvin hoidettu ero on yks suhteen tärkeimpiä asioita  :)
Kohdasta 7 oon erimieltä omalta osaltani koska kun on ollut vain kivaa niin mikä ettei joskus vois ottaa uusiks kun lelu on saanut katsella tinderin ja vastaavien surkeeta tarjontaa tarpeekseen ja jos sattuu itellä oleen tilaa uudelle vanhalle hyväks todetulle lelulle  >:D

Neljästä viimeisestä erosta mitä oon "saanut"  kokea on vain hyvää sanottavaa ja mikään ei estä ettei tulevaisuudessa otettais uusiksi  >:D
Eilen yhtä ja huomenna toista  :P kolmatta jos haluan ja neljännestä en osaa sanoa muuta kuin että ehkäpä joskus  :P

Niin no, kirjoitukseni oli kirjoitettu siltä kantilta, että suhde olisi kestänyt pidempäänkin kuin puoli vuotta ja siinä ei kumpikaan olisi lelu toiselle. Vaan oltaisiin ihminen ihmiselle.

Sigmamies

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1025
  • Sanansa mittainen kusipää
  • Galleria
Vs: 10 kohtaa onnistuneeseen eroon
« Vastaus #10 : 30.07.2017, 18:50 »
Hyvin hoidettu ero on yks suhteen tärkeimpiä asioita  :)
Kohdasta 7 oon erimieltä omalta osaltani koska kun on ollut vain kivaa niin mikä ettei joskus vois ottaa uusiks kun lelu on saanut katsella tinderin ja vastaavien surkeeta tarjontaa tarpeekseen ja jos sattuu itellä oleen tilaa uudelle vanhalle hyväks todetulle lelulle  >:D

Neljästä viimeisestä erosta mitä oon "saanut"  kokea on vain hyvää sanottavaa ja mikään ei estä ettei tulevaisuudessa otettais uusiksi  >:D
Eilen yhtä ja huomenna toista  :P kolmatta jos haluan ja neljännestä en osaa sanoa muuta kuin että ehkäpä joskus  :P

Niin no, kirjoitukseni oli kirjoitettu siltä kantilta, että suhde olisi kestänyt pidempäänkin kuin puoli vuotta ja siinä ei kumpikaan olisi lelu toiselle. Vaan oltaisiin ihminen ihmiselle.

Ja vastaavasti omani mun kantilta :) ja kyseiset ihmiset sattui tykkään olla (mun) leluja.
Ja molemmat yli puol vuotta,toinen jopa yli 2 joten omasta mielestäni saan olla erimieltä tuosta asiasta :)
Kokonaisuutena ja muutenkin hyvä tämä artikkeli kun erot yleensä on hyvin raskaita niille ketkä ei osaa niitä käsitellä tai osaa käsittää myös toisten tunteita.

Rotikka

  • Vieras
Vs: 10 kohtaa onnistuneeseen eroon
« Vastaus #11 : 30.07.2017, 21:24 »
Kokonaisuutena ja muutenkin hyvä tämä artikkeli kun erot yleensä on hyvin raskaita niille ketkä ei osaa niitä käsitellä tai osaa käsittää myös toisten tunteita.
Siis tarkoitatko, että ero ei ole raskas sille joka osaa sen käsitellä? Mielestäni jos ero ei ole raskas niin kyse ei ole ollut läheisestä ihmissuhteesta. Tai on psykopaatti.

Kettu vinossa

  • Vieras
Vs: 10 kohtaa onnistuneeseen eroon
« Vastaus #12 : 30.07.2017, 21:48 »
Mielestäni jos ero ei ole raskas niin kyse ei ole ollut läheisestä ihmissuhteesta. Tai on psykopaatti.

Jos esimerkiksi parisuhde on sisältänyt henkistä tai fyysistä väkivaltaa, päihdeongelmia, rikollisuutta tai jotain muuta ikävää, niin silloin ero voi olla suurikin helpotus.

Ailouna

  • Smurffit
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 822
  • Galleria
Vs: 10 kohtaa onnistuneeseen eroon
« Vastaus #13 : 30.07.2017, 22:19 »
Mielestäni jos ero ei ole raskas niin kyse ei ole ollut läheisestä ihmissuhteesta. Tai on psykopaatti.

Jos esimerkiksi parisuhde on sisältänyt henkistä tai fyysistä väkivaltaa, päihdeongelmia, rikollisuutta tai jotain muuta ikävää, niin silloin ero voi olla suurikin helpotus.

Tai raskaimmat vaiheet ovat olleet jo paljon ennen varsinaista eroa.

Raduni

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 324
  • isi tässä moi
  • Galleria
Vs: 10 kohtaa onnistuneeseen eroon
« Vastaus #14 : 30.07.2017, 22:34 »
Jos esimerkiksi parisuhde on sisältänyt henkistä tai fyysistä väkivaltaa, päihdeongelmia, rikollisuutta tai jotain muuta ikävää, niin silloin ero voi olla suurikin helpotus.

Tällaisissa suhteissa se ero itsessään tuskin tapahtuu kovinkaan usein erityisen sivistyneesti ja kivuttomasti, ja raskasta sekin on.