Kirjoittaja Aihe: Kaikki ovat switchejä  (Luettu 14525 kertaa)

Kolumnisti

  • Moderator
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 372
  • Galleria
Kaikki ovat switchejä
« : 14.01.2018, 10:24 »
Kaikki ovat switchejä


Mieti hetki niitä ihmisiä, joille olet elämässäsi alistunut. Niitä, joiden kanssa olet tavalla tai toisella joustanut tai nöyrtynyt, koska olet niin halunnut. Niitä ihmisiä, joiden kanssa se on ollut mielekästä, jopa tavoiteltavaa. Kun olet halunnut luovuttaa vallan, ja olet ollut siihen tyytyväinen. Mieti nyt, mitä yhteistä näillä elämäsi ihmisillä on keskenään. Mitä löydät?

Pilkettä silmäkulmassa ja komeita kuoria? Ehkä karismaa? Itsevarmuutta? Ihmisen, joka seisoo suorassa ja varmana?

Minulla on teesi, että nämä ihmiset joille olet halunnut luovuttaa valtaa, ovat sinua pidemmällä jossakin, mikä sinua kiehtoo ja minkä haluat saavuttaa. Jossain sellaisessa, joka on vaikeasti sanoin kuvailtavissa, mutta herkästi vetovoimana havaittavissa. Jossain sellaisessa, mikä on olennainen osa myös valtasuhteita. Sillä mikäpä synnyttäisi valtaa useammin kuin viehätys toista ihmistä kohtaan?

Puhutaan hetki hankalasta sanasta. Integraatiosta. Siitä, miten ihminen kykenee liittämään elämänsä kaikenlaiset tapahtumat osaksi persoonallisuuttaan ja henkilöhistoriaansa onnistuneesti. Siitä, miten ihminen kykenee kantamaan elämänhistoriaansa mukanaan kuin kirjana, jossa on erillisiä lukuja vaiheineen, mutta joka silti muodostaa yhtenäisen tarinan, ja jota kirjaa hän pyrkii kirjoittamaan elämällä nykyhetkessä, tulevaisuuteen tavoitteellisesti suunnaten.

Ihmisellä on keskimäärin tapana valita parisuhdekumppanikseen ihminen, joka on jokseenkin samoilla vaiheilla persoonan integraation suhteen. Toinen teesi: ihminen haluaa alistua ihmiselle, jonka kokee olevan häntä pidemmällä persoonan integraation suhteen. Liian vaikeaa? Okei.

Ihminen haluaa alistua ihmiselle, joka on häntä enemmän sinut oman itsensä kanssa.

Niin kauan kuin tämä asiaintila säilyy, alistuminen toimii. Siinä kohtaa, kun elämä heiluttaa ja huojuttaa, tai alistuva pääsee kasvamaan ja kehittymään alistajansa ohi, alkaa valtadynamiikka huojua.

Kolmas teesi: kaikki ihmiset ovat lopulta switchejä. Kyse on vain siitä, mitä kenenkin kanssa.


  bikantti, joka veti mutkat suoriksi ja hyppi johtopäätöksiin

Stylos

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 778
  • Ainoan oikean kinky-totuuden Suur-Mufti
  • Galleria
Vs: Kaikki ovat switchejä
« Vastaus #1 : 14.01.2018, 11:10 »
No jaa, ilmeisesti puhuttaan nyt nimenomaan henkisestä alistumisesta, D/s puolesta, mutta onhan BDSM:ssä lähes aina fyysinenkin puoli ja monille se paljon tärkeämpi ja D/s elementti hyvin vähänen.

Itse olen esimerkiksi "alistunut" lähinnä henkilöille, jotka ovat selkään suostuneet antamaan ja olen luottanut että jotenkuten homman osaavat. Se, etä olisivat jotenkin sinut itsensä kanssa enemmän kuin minä, ei ole toden totta ollut yhteinen nimittäjä. Lisäksi hyvin alistuvakin ihminen voi olla taysin sinut itsensä kanssa ilman, että herää haluja päästää hänet dominoivaksi sessiossa.

Niin ja vielä se, että saman ihmisen kanssa voi olla alistuva tai dominoiva ihan saman illan aikanakin. Omalla kohdallani se, kumpi rooli on päällä, on ollut ratkaisevasti enemmän ajankohta ja tilanne sidonnaista, ei niinkään henkilö.

KingDom

  • Vieras
Vs: Kaikki ovat switchejä
« Vastaus #2 : 14.01.2018, 12:15 »

Uskoisin, että tämä koskee sekä henkistä että fyysistä alistumista, siis suhteita joissa D/s elementti on vahvana läsnä, ja niitä joissa fyysisempi puoli on hallitsevampana.

Alistuva alistuu toiselle ihmiselle, jos kokee saavansa sen mitä tarvitsee, usein myös siinä tapauksessa jos kokee saavansa sen mitä haluaa saada.

Jos kuitenkin käy niin, että halut ja tarvitsemiset onkin menneet suloisesti sekaisin, niin pitkän päälle käy niin että suhde päättyy, kun ei saakaan sitä mitä tarvitsee vaan jotain mikä ei oikeen toimi itselle.

Jii-75

  • Ketjureaktio
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 100
  • Member of DNGN
  • Galleria
Vs: Kaikki ovat switchejä
« Vastaus #3 : 14.01.2018, 12:21 »
Kolmanteen teesiisi

Kaikki riippuu näkökulman laajuudesta, jos asiaa ajatellaan kokonaispersoonana ja että mikä tahansa sovitteleva tai joustava toiminta mielletään alistuvuudeksi, niin silloin kaikki ovat switchejä. Mutta jos sovitteleva tai joustavuus tapahtuu kompromissina, silloin kumpikin joustava osapuoli on alistuva sekä hallitseva samassa hetkessä ja ajatus menettää mahdollisuutensa siinä hetkessä.

Mutta tämän sivuston kannalta oleellisinta lienee miettiä seksuaalisessa mielessä asiaa ja siinä voi olla helposti vain yhtä jananpäätä janalla D-s. Siis jos vaan ei saa mitään irti toisesta osista.. Mutta kyllä jos on edes yhden prosentin verran irti toisesta päästä, voidaan diagnisoida termillä switch. Se että kuvaako se ko persoona on täysin eri asia.

Mieltäisin mieluummin niin että jos ihminen pääosin (asian keskustelun kannalta hyvö laittaa joku raja niin olkoot vaikka 90%) on hallitseva tai alistava ihan kokonaispersoonana (töissään, harrastuksissa, vapaa-ajalla, kaverien kanssa, seksuaalisesti jne)  niin voinee ko ihminen käyttää itsestään termejä hallitseva tai alistuva persoona.

Se että jos seksuaalisesti on vaikka täysin alistuva ja muutoin hallitseva tai vice versa, lienee yhtälailla oikeus ja hyvä syy käyttää termejä hallitseva tai alistuva ilman että joku tulee kertomaan että ei sä et voi olla alistuva jos hallitset ison kasan ihmsiä suurimman osan aikaa päivistäsi.

Summasummaarum, on aika turhaa kategorisoida ihmisiä yksittäisiin laatikoihin vaan ehkä paras antaa jokaisen kehittyä ja määritellä itseään sen mukaan miten kokee parhaaksi ja antaa ko persoonan määritellä itsensä siihen laatikkoon mihin soveltuu. Ja koska tämä sivun pääfunktio on katsella asioita seksuaalisesta näkökulmasta, on silleen hyvä olla sotkematta eri ympäristöissä ilmeneviä ominaisuuksia siihen mitä toinen on seksuaalisesti, ja kyllä tiedän että ihminen on kokonaisuus, mutta mieltymykset siitä mitä tekee vaikka työkseen ja mitä on seksuaalisesti voivat olla hyvinkin eripäissä joitakin janoja ilman ristiriitaa ihmisen omassa olemuksessa :)

Siitä kelle alistua, niin kyllä, siinä aika usein merkitsee
A) hallitsevan halu hallita
B) alistuvan halu alistua

Aika usein näissä yhdistyy se että Hallitseva on se  joka haluaa hallita, eli kokee voivansa antaa toiselle jotain, voivansa tukea toisen kehityksessä, haluta huolehtia toisesta, haluaa opettaa toiselle, haluaa tuntea toisen ja oppia toisen mekanismit ja siten kehittää itseään samalla kun näkee toisen kehittyvän jne jne Syitä  ja listaa on paljon

Samoin sitten sille joka haluaa alistua, niin hän  varmasti ehkä näkee että toinen on kykenevä tukemaan ja on luotettava ja vakaa sekä sinut itsensä kanssa ja seisoo suorana kaikessa tuulessa sekä voi ja pystyy ottamaan vastaan sinut sellaisena kuin olet, haluaa auttaa kehittymään jne jne edelleen syitä ja listaa on paljon

Loppupeleissä tunnen subeja joiden kehityspiste on paljon pitemmällä kuin suurimman osan tuntemistani hallitsevista ihmisistä ja subeja joiden itsetuntemuksen määrä on suuri ja jotka omaavat suuren karisman ja voisivat ottaa koko huoneen heti "haltuunsa" jne  ja silti he nauttivat olostaan enempi kun joku muu hallinnoi heitä ja he voivat alistuva vapaasti siinä hetkessä. Asiat tai kokonaisuudet joista persoonan värit muodostuu ovat aina enemmän kuin yksittäisen lauseen määritelmä pystyy kuvaamaan. Mutta koska kategoriointi on tärkeää sosiaalisen kanssakäymisen ja mieltymysten vertailun kannalta, tulee niitä kategorioita olla ja perusteet siihen taitaa olla aina subjektiivisia. Kokonaisuuden kliininen määrittely ja siten jonkin absoluuttisen totuuden lausuminen täysin subjektiiviseen aiheeseen ja käsitteeseen on tavallaan turhaa, mutta luo oikeudellisuutta itselleen kun avaa ehkä taasen joillekkin ajatuksia ja mahdolliseen haastaa itseään sekä kehittää siten itsetuntemista.

Ms. M

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2965
  • An' I don't give a damn 'bout my bad reputation.
  • Galleria
Vs: Kaikki ovat switchejä
« Vastaus #4 : 14.01.2018, 12:39 »
WORD bikantti, WORD!

Lady Whip

  • Turun Baletti
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 3433
  • Sadistinen Gfe-Domina
  • Galleria
Vs: Kaikki ovat switchejä
« Vastaus #5 : 14.01.2018, 13:14 »
Ihmisellä on keskimäärin tapana valita parisuhdekumppanikseen ihminen, joka on jokseenkin samoilla vaiheilla persoonan integraation suhteen. Toinen teesi: ihminen haluaa alistua ihmiselle, jonka kokee olevan häntä pidemmällä persoonan integraation suhteen.

Miesystävä ei voi olla samaan aikaan subi samalle D:lle?

Flikk

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1741
  • It's playtime;)
  • Galleria
    • Novelleja
Vs: Kaikki ovat switchejä
« Vastaus #6 : 14.01.2018, 13:49 »
Niin, itse olen toimistossa ehkä ennemmin se,  jolta kysytään ja jota halutaan miellyttää.., mutta mitään seksuaalista mielihyvää en siitä saa. Mutku vaatteet vähenee jonkun käskystä ja köydet kiristyy, ni alan selkeesti kostumaan ja muutenkin kiihottumaan;)
Siksi lokeroin itseni vain alistuvaksi. Siedän kyllä alistajalta ns. heikompia päiviä ja huonompaa itsetuntoa,  kunhan ne ei sekaannu sessioon. Jos annan jonkun sitoa mut, ni sen pään pitää pysyä kasassa siihen saakka, että olen taas vapaa. Sit pukeissa voin vaikka lohduttaa tai tsempata taas muissa asioissa..

Kelpie

  • Vieras
Vs: Kaikki ovat switchejä
« Vastaus #7 : 14.01.2018, 14:01 »
Loppupeleissä tunnen subeja joiden kehityspiste on paljon pitemmällä kuin suurimman osan tuntemistani hallitsevista ihmisistä ja subeja joiden itsetuntemuksen määrä on suuri ja jotka omaavat suuren karisman ja voisivat ottaa koko huoneen heti "haltuunsa" jne  ja silti he nauttivat olostaan enempi kun joku muu hallinnoi heitä ja he voivat alistuva vapaasti siinä hetkessä.
Lainauksen kirjoittajan koko teksti kuvasi hyvin sitä, miten itse asiat näen.
Lainattu kohta on se, mitä olen monesti yrittänyt painottaa.

OP:n kirjoituksen kiistanalaisin kohta on mielestäni tämä teoria kehityksen asteesta. Se ei enää päde kahden switchin vaihtaessa "rooleja".

submit

  • Vieras
Vs: Kaikki ovat switchejä
« Vastaus #8 : 14.01.2018, 14:02 »
Kivoja välillä nämä mutkien oikomiset  :P  - jään miettimään aloitusta, mutta hätähousuna ensimmäiset aatokseni.


Kaikki ihmiset eivät ole switchejä, mutta kaikille löytyy asioita/tilanteita, joihin joutuu alistumaan/sopeutumaan. Mutta sillä taas ei välttämättä ole mitään tekoa seksuaalisuuden kanssa.


Ihmiset kenelle olen halunnut alistua, ovat olleet minua pidemmällä seksuaalisen sadismin ja vallankäytön alueella ja ovat olleet halukkaita kohdistamaan niitä minuun. Tuosta persoonan integraatioasteesta tässä yhteydessä en niinkään olisi vakuuttunut - ainakaan omissa kokemuksissani.


Ja arjesta vähän: (nätisti sanottuna) olen melko hallitseva persoona, duunissa esimiesasemassa eli vissiinki edustan yhtä melko yleistä subityyppiä :D

DareDoll

  • Vieras
Vs: Kaikki ovat switchejä
« Vastaus #9 : 14.01.2018, 15:29 »
Kiva lukea tällaista, mikä ei (ilmeisesti) ollut kovin ryppyotsaisesti kirjoitettu!  ;)

Itselläni ei ole (vielä?) ollut sellaista alistajaa, joka olisi selkeästi ollut itseäni jotenkin ylempänä, henkisesti tai jollakin muulla mittarilla mut se ei ole haitannut, koska mielikuvituksella pääsee pitkälle, ja kyllä niillä tunteilla tietysti myös  :love:

Mut joo, switchejä me kaikki ihan varmana ollaan loppupeleissä  O0

Sigmamies

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1022
  • Sanansa mittainen kusipää
  • Galleria
Vs: Kaikki ovat switchejä
« Vastaus #10 : 14.01.2018, 15:33 »
Ei ole tullut tilannetta vastaan missä olisin alistunut.
Tottakai joustan ja jopa tottelen esimiesten käskyjä mutta tuo ei ole alistumista vaan työtä jossa palkkaa vastaan tehdään mitä esimies tahtoo.

Lelujen kanssa en koe alistuvani vaikka teen juttuja mistä en itse niin erityisemmin nauti kun tiedän lelun nauttivan ja saan myös siitä nautintoa. Tosin jos lelu koittais käskeä tekemään jotain niin nauraisin vaan ja tekisin jotain muuta  :P


pikkusisko

Vs: Kaikki ovat switchejä
« Vastaus #11 : 14.01.2018, 15:45 »
Mielenkiintoinen ja totisesti pohdintaan kannustava kolumni, kiitos bikantti! Paljon pureskeltavaa.

Pari kysymystä nousi minulla päällimmäiseksi. Jos kaikki ovat otsikon mukaisesti switchejä, miten nämä teesit toimivat toisinpäin: mihin perustuu puolestaan halu alistaa? Ja voiko todella oikaista niin pitkälle, ettei pelkästään alistuva vain vielä tuntisi itseään tarpeeksi hyvin tunnistaakseen tarvettaan alistaa muita?

Olen kieltämättä itsekin joskus miettinyt, onko subius jonkinlainen ensimmäinen etappi matkalla dominoivaksi, niin moni s kun tuntuu "kasvavan" switchiksi. Ehkä se monille on, mutta en minä silti kirkon seinään naulaisi että se koskisi jokaista :)

Vaikka valta kiehtoo ja kiihottaa, ei se silti tarkoita että olisi välttämättä missään liikkeessä sitä kohti että asettuisi itse sen käyttäjäksi. Minä en ainakaan löydä omaa alitajuntaani kaivelemalla mitään viitteitä siitä, että seksuaalisessa kontekstissa halu/tarve dominoida liittyisi omaan persoonaani. Muilla elämän osa-alueilla se taas sopii minäkuvaani oikeinkin hyvin :)) Submitin mainitsemaa suosittua subityyppiä siis minäkin.

MasterOpie

  • Vieras
Vs: Kaikki ovat switchejä
« Vastaus #12 : 14.01.2018, 15:49 »
Tällaisia kolumnit pitääkin olla kun karwat nousee pystyyn jo otsikossa ja luulempa että se on ollut kirjoittajan tarkoituskin. Propsit siitä! :) Ja hauskaa lienee sekin että silti olen pitkälti kirjoittajan kanssa samaa mieltä ja oikeastaan minua henk.koht nyppii vaan tuo sanan switch käyttö ja että sen käyttöä venytään tekstissä muuallekkin kuin pervoiluun. Sillä empä ole nähnyt tai kuullut ko. termin käyttöä muualla.

En koe mitenkään ylpeilyn aiheena tai paukuttelisin henkseleitäni siitä että en alistu seksissä. Eikä kyse ole mistään sen kummemmasta kuin että viisari ei asian tiimoilta värähdä pätkääkään. Mutta kyllä elämässä on tullut alistuttua, henkisesti ja fyysisesti. Ja kylläpä ihmettelen kun joku väittää muuta,

Ei ole tullut tilannetta vastaan missä olisin alistunut.

Monesti on tullut esim alistuttua vanhempien tahtoon vaikka en olisi halunnut, tai työkaverin, armeija-ajasta nyt puhumattakaan. Välillä pitää alistua jopa aatemaailmaan joka ei ole lähellä omaani tai joskus tulee alistuttua jopa paskanjauhamiselle. Mutta empä kutsuisinko itseäni switchiksi sen takia. Mutta voi kai sekin olla mahdollista että joku on elänyt niin umpiossa koko elämänsä ettei ole koskaan alistunut. Ikävää tietysti hänelle.

t. Karwis


Sigmamies

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1022
  • Sanansa mittainen kusipää
  • Galleria
Vs: Kaikki ovat switchejä
« Vastaus #13 : 14.01.2018, 15:57 »
En kokenut alistuvani armeijassa koska kyseessä oli koulutus eikä siinä alistettu.
Vanhempani eivät myöskään alistaneet vaan kasvattivat.

Ikävää tai ei mutta jostain syystä hymyilen lähes aina ja nautin siitä mitä elämältä saan  >:D

Kelpie

  • Vieras
Vs: Kaikki ovat switchejä
« Vastaus #14 : 14.01.2018, 16:03 »
Tällaisia kolumnit pitääkin olla kun karwat nousee pystyyn jo otsikossa ja luulempa että se on ollut kirjoittajan tarkoituskin. Propsit siitä! :) Ja hauskaa lienee sekin että silti olen pitkälti kirjoittajan kanssa samaa mieltä ja oikeastaan minua henk.koht nyppii vaan tuo sanan switch käyttö ja että sen käyttöä venytään tekstissä muuallekkin kuin pervoiluun. Sillä empä ole nähnyt tai kuullut ko. termin käyttöä muualla.

En koe mitenkään ylpeilyn aiheena tai paukuttelisin henkseleitäni siitä että en alistu seksissä. Eikä kyse ole mistään sen kummemmasta kuin että viisari ei asian tiimoilta värähdä pätkääkään. Mutta kyllä elämässä on tullut alistuttua, henkisesti ja fyysisesti. Ja kylläpä ihmettelen kun joku väittää muuta,

Ei ole tullut tilannetta vastaan missä olisin alistunut.

Monesti on tullut esim alistuttua vanhempien tahtoon vaikka en olisi halunnut, tai työkaverin, armeija-ajasta nyt puhumattakaan. Välillä pitää alistua jopa aatemaailmaan joka ei ole lähellä omaani tai joskus tulee alistuttua jopa paskanjauhamiselle. Mutta empä kutsuisinko itseäni switchiksi sen takia. Mutta voi kai sekin olla mahdollista että joku on elänyt niin umpiossa koko elämänsä ettei ole koskaan alistunut. Ikävää tietysti hänelle.

t. Karwis
Noita alistumisen muotoja ei yleensä vain koeta seksuaalisena.