Kirjoittaja Aihe: Kinkyys asiallisessa valossa, seksuaalivähemmistönä ja valistuksen aiheena  (Luettu 29917 kertaa)

Nuppu

  • Vieras
Olen samaa mieltä Nickin kanssa. Pitäisi määritellä kinky ja mikä hyväksytään kinkyksi. Olla ehkä yhtenäiset rivit omassa porukassa, ja tuntuu että kenttä on laaja eikä olla aina ihan varmoja mikä on oikein kinkyilty.

Sosumi

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 657
  • Hurt me please
  • Galleria
Toisaalta sillon on olemassa ulos sulkemisen riski "väärin kinkyileviltä". Esimerkiksi omalla kohalla sessiot eivät lähestulkoon koskaan sisällä seksiä - ainakaan, jos sillä perinteisellä määritelmällä seksistä mennään. Genitaaleihin ei kosketa, orgasmia ei tavoitella. Alastomana crossilla roikkuminen ja piiskattavana oleminen on toki monelle vahvasti seksuaalisesti latautunut tilanne, mut onko se sitä minulle? Saan kivusta ja alistumisesta voimakkaita, miellyttäviäkin fyysisiä tunnetiloja, mutta onko se seksuaalista nautintoa? Sanoisin, että ei - erittäin harvoja poikkeustilanteita lukuunottamatta. Ja mä uskon, että ainoastaan tilanteen kokija itse, tässä tapauksessa minä, on kykenevä määrittämään, voiko sen fyysisen tunneryöpyn laskea seksuaaliseksi nautinnoksi, vai joksikin muuksi. Toki piiskaajan/satuttajan kokemus voi samassa sessiossa erota mun fiiliksistä vahvasti, ja satuttaja voikin saada tilanteesta seksuaalista nautintoa, vaikken sitä itse saisikaan. En kuitenkaan ole aseksuaali, pystyn nauttimaan ja haluankin nauttia myös seksuaalisesta nautinnosta, mut ne on sit juttuja jotka ei kuulu mun kipusessioihin, lähes koskaan. Ainakaan tällä haavaa.

nicolaus

  • Rsyke
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1871
  • Kekkee Alistaja
  • Galleria
Sehän se, kun saisi yhdistykset vetämään yhtä köyttä tässä asiassa. Voisi saada aikaan paljonkin.

Itse olen aina suuresti ihmetellyt sitä, ettei Seta aja kinkyjen asioita. Kyse on kuitenkin seksuaalisesta suuntautumisesta. Tarpeesta. Onko sitten niin, että Setalle BDSM on liikaa?

Kiitos Senshille tästä aiheesta kovasti!  :)
En usko BDSM:n olevan Setalle liikaa, mutta ainakin täälläpäin reunaehtoja on samasta sukupuolesta kiinnostuminen.

Määritellä mikä on oikeaa kinky ja sulkeako muut ulkopuolelle? Ei kiitos. Mikään ei ole liian vähän perverssiä ollakseen kinkyä.

scar

  • Vieras
Mikään ei ole liian vähän perverssiä ollakseen kinkyä.

Eimen Bro- vaikken siedäkään sanaa perverssi tai pervo  :))

Senshi

  • Vieras
Olen ennen tämän foorumiaiheen avausta tehnyt yksityishenkilönä muutamia tiedusteluja ja yhteydenottoja, kuten jo aiemmin mainitsin. Jatkan edelleen omaa henkilökohtaista selvitystyötäni, mutta lähitulevaisuudessa tavoitteenani on tuoda tämä aihe "viralliseen" keskusteluun. Pyrin nostamaan aiheen maltillisesti asialistoille eri tahoilla. Tuolloin pyrin ottamaan huomioon epävirallisetkin jutustelut aiheesta, kuten tässä ketjussa esille tulleet asiat. Keskustelu on tähän mennessä ollut hyvää ja kiitän kaikkia näkökulmiensa antamisesta. Antaa tulla lisää vaan, jos löytyy :)

Tämä aihenostoni ei missään nimessä suomi sitä, miten yhdistykset ovat jo nyt työtä tehneet. Kuten mainitsin, työ on ollut hyvää. Nyt päämääränäni on ottaa myös tuo Adrenalynnien mainitsema asia esille, eli voisiko yhdistyksillä olla edelleen tiiviimpää yhteistyötä, samoja suuntalinjoja vai nähtäisiinkö yhtenä (joskin ehkä kaukaisena) tavoitteena se kattojärjestö? Tai voisiko kattojärjestön puuttuessa yhdistyksiltä puuttuvan tuen saada muilta tahoilta, kuten SETA:lta? Ja mikä olisi Sexpon rooli?

Kinkyn määrittely on toisaalta helppoa, toisaalta vaikeaa. Ja tietysti tämäkin on hyvä nosto teiltä, mikä pitää miettiä selväksi aikanaan, jos asia etenee. Itse näkisin edelleen niin, että kinkyksi voisi tunnistautua se henkilö, joka itsensä kinkyksi kokee. Tuen ja ymmärryksen saamisen edellytykset lienevät tiukemmat, kun kyseeseen voi tulla laittomat mieltymykset yms seikat. Taas kerran, yksi aihe pohdittavaksi myöhemmin. Mutta kinky joka toivoo tukea, ymmärrystä ja turvaa ja joka kokee kinkyytensä enemmän osana itseään, kuin lauantai-illan huvina. Siinä minun näkökulmaani. Vähän niin kuin henkilö, joka kaipaa tukea, ymmärrystä ja turvaa SETA:lta.

Pyrkimyksenäni on myös selvittää se, miten SETA suhtautuu tällaiseen kinkyyn ja miten tällainen kinky suhtautuu SETA:aan. Jos joku kinky ei kaipaisi tukea, ei hänen tarvitsisi "frendata" sen tahon kanssa, joka aikanaan voisi antaa tukea kaipaavan kinkyn ylle sateenvarjonsa. Mutta se taho joka voisi tunnustaa kinkyyden mahdollisesti olevan osa henkilön seksuaalisuutta ja identiteettiä, sen tahon tulisi tukea toivova kinky hyväksyä. Ymmärrykseni mukaan SETA:ssa elää mielipiteitä kinkyistä, mutta virallista kantaa ei ole koskaan sieltä kinkyyteen liittyen annettu. Voisiko SETA:n suojiin kuulua LGBTQQAAIP ja K - siinä yksi kysymys, jonka aion myös laittaa selvitykseen.

Kinky-yhdistysten osalta näen pari vaihtoehtoa:
1. Pyrkimys kattojärjestöön.
2. Tiivis yhteistyö nykyisten yhdistysten välillä ja listaus siitä, miten tuki - ja valistustyötä tehdään.
3. Yhteistyö SETA:n kanssa, jos he tarjoavat kinkylle suojeluksensa.
4. Asian jättäminen nykyiselleen (  :'(   )

Sexpo voisi olla näillä näkymin lähtemässä mukaan keskusteluihin :)  Tämä epävirallisena tietona sieltä saamastani vastauksesta. Hienoa, jos minulta kysytään!

Ms. M

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2965
  • An' I don't give a damn 'bout my bad reputation.
  • Galleria
Sehän se, kun saisi yhdistykset vetämään yhtä köyttä tässä asiassa. Voisi saada aikaan paljonkin.

Itse olen aina suuresti ihmetellyt sitä, ettei Seta aja kinkyjen asioita. Kyse on kuitenkin seksuaalisesta suuntautumisesta. Tarpeesta. Onko sitten niin, että Setalle BDSM on liikaa?

Kiitos Senshille tästä aiheesta kovasti!  :)
En usko BDSM:n olevan Setalle liikaa, mutta ainakin täälläpäin reunaehtoja on samasta sukupuolesta kiinnostuminen.

Määritellä mikä on oikeaa kinky ja sulkeako muut ulkopuolelle? Ei kiitos. Mikään ei ole liian vähän perverssiä ollakseen kinkyä.

Seta pyrkii pyrkii ihmisten tasavertaisuuteen riippumatta seksuaalisesta suuntautumisesta, right? Minusta on syrjivää, että Seta pitää reunaehtona sitä, että on kiinnostunut samasta sukupuolesta. Tuolla ajatuksella Seta on yksi iso ristiriita.  :o

Itse olen biseksuaali, mutta jos Seta kanta on noin jyrkkä, niin en kyllä halua olla mukana toiminnassa (olen siis harkinnut lähteväni mukaan toimintaan, mutta mieli muuttumassa nyt).

Onko täällä ketään setalaisia, jotka voisi tätä hieman selventää vai kysynkö Setasta?

Meeri

  • tuhma hauva
  • Administrator
  • *
  • Viestejä: 4503
  • Galleria
Kinky-yhdistysten välistä yhteistyötä voi parhaiten ajaa liittymällä itse jonkun kinky-yhdistyksen hallitukseen, ja ajamalla asiaa sieltä käsin.
Sellaista sivusta huutelua, että yhdistysten tahi järjestöjen pitäisi sitä ja tuota, pidän vähän hassuna. Koska eihän täysin ulkopuolinen voi tietää mitä yhdistysten välillä tapahtuu jo nyt, tai minkäläistä yhteistyökuviota on vireillä. Niistä kun ei yleensä yleisesti tiedoteta.
Aina kun jotain tehdään, pitää myös olla se "joku" joka asiat tekee. Yhdistysten ja järjestöjen edustajille on enemmän hyötyä niistä tekijöistä, kun neuvojista :).
Näin kahden kinky-yhdistyksen hallituksessa olevan näkökulmasta.



nicolaus

  • Rsyke
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1871
  • Kekkee Alistaja
  • Galleria
Sehän se, kun saisi yhdistykset vetämään yhtä köyttä tässä asiassa. Voisi saada aikaan paljonkin.

Itse olen aina suuresti ihmetellyt sitä, ettei Seta aja kinkyjen asioita. Kyse on kuitenkin seksuaalisesta suuntautumisesta. Tarpeesta. Onko sitten niin, että Setalle BDSM on liikaa?

Kiitos Senshille tästä aiheesta kovasti!  :)
En usko BDSM:n olevan Setalle liikaa, mutta ainakin täälläpäin reunaehtoja on samasta sukupuolesta kiinnostuminen.

Määritellä mikä on oikeaa kinky ja sulkeako muut ulkopuolelle? Ei kiitos. Mikään ei ole liian vähän perverssiä ollakseen kinkyä.

Seta pyrkii pyrkii ihmisten tasavertaisuuteen riippumatta seksuaalisesta suuntautumisesta, right? Minusta on syrjivää, että Seta pitää reunaehtona sitä, että on kiinnostunut samasta sukupuolesta. Tuolla ajatuksella Seta on yksi iso ristiriita.  :o

Itse olen biseksuaali, mutta jos Seta kanta on noin jyrkkä, niin en kyllä halua olla mukana toiminnassa (olen siis harkinnut lähteväni mukaan toimintaan, mutta mieli muuttumassa nyt).

Onko täällä ketään setalaisia, jotka voisi tätä hieman selventää vai kysynkö Setasta?
Riippuu niin alueesta. Jossain hyvinkin rajoittunut vain Cay-väkeen.

Adrenalynnie

  • Vieras
Kinky-yhdistysten välistä yhteistyötä voi parhaiten ajaa liittymällä itse jonkun kinky-yhdistyksen hallitukseen, ja ajamalla asiaa sieltä käsin.
Sellaista sivusta huutelua, että yhdistysten tahi järjestöjen pitäisi sitä ja tuota, pidän vähän hassuna. Koska eihän täysin ulkopuolinen voi tietää mitä yhdistysten välillä tapahtuu jo nyt, tai minkäläistä yhteistyökuviota on vireillä. Niistä kun ei yleensä yleisesti tiedoteta.
Aina kun jotain tehdään, pitää myös olla se "joku" joka asiat tekee. Yhdistysten ja järjestöjen edustajille on enemmän hyötyä niistä tekijöistä, kun neuvojista :) .
Näin kahden kinky-yhdistyksen hallituksessa olevan näkökulmasta.
Melko hidasta on yhdistysten eteneminen ollut, joten onko huono asia, jos esim. yksityishenkilö onnistuu saamaan aktivoitumista ja yhteistyötä eri tahojen välille?
Itsekin ollut hallitus- ja muu aktiivi parissa kinky-yhdistyksessä, joten kokemusta asioiden hitaasta etenemisestä on. Hyvää tahtoa kyllä löytyy, mutta se aikapula.

Muuten, miksi mahdollisesta yhdistysten välisestä yhteistyöstä ei voisi tiedottaa? Avoimuus ja aktiivisuuden osoitus voisi innostaa lisää väkeä yhdistyksiin. Osa tosiaankin varmaan mieltää kinky-yhdistykset pääosin bileorganisaatioiksi.

Meeri

  • tuhma hauva
  • Administrator
  • *
  • Viestejä: 4503
  • Galleria
Kinky-yhdistysten välistä yhteistyötä voi parhaiten ajaa liittymällä itse jonkun kinky-yhdistyksen hallitukseen, ja ajamalla asiaa sieltä käsin.
Sellaista sivusta huutelua, että yhdistysten tahi järjestöjen pitäisi sitä ja tuota, pidän vähän hassuna. Koska eihän täysin ulkopuolinen voi tietää mitä yhdistysten välillä tapahtuu jo nyt, tai minkäläistä yhteistyökuviota on vireillä. Niistä kun ei yleensä yleisesti tiedoteta.
Aina kun jotain tehdään, pitää myös olla se "joku" joka asiat tekee. Yhdistysten ja järjestöjen edustajille on enemmän hyötyä niistä tekijöistä, kun neuvojista :) .
Näin kahden kinky-yhdistyksen hallituksessa olevan näkökulmasta.
Melko hidasta on yhdistysten eteneminen ollut, joten onko huono asia, jos esim. yksityishenkilö onnistuu saamaan aktivoitumista ja yhteistyötä eri tahojen välille?
Itsekin ollut hallitus- ja muu aktiivi parissa kinky-yhdistyksessä, joten kokemusta asioiden hitaasta etenemisestä on. Hyvää tahtoa kyllä löytyy, mutta se aikapula.

Muuten, miksi mahdollisesta yhdistysten välisestä yhteistyöstä ei voisi tiedottaa? Avoimuus ja aktiivisuuden osoitus voisi innostaa lisää väkeä yhdistyksiin. Osa tosiaankin varmaan mieltää kinky-yhdistykset pääosin bileorganisaatioiksi.

Ei yksityishenkilö oikein voi sanella yhdistyksille että tehkää näin tai noin. Jos ei siis tiedä mitä yhdistykset ovat jo tehneet, tai mitä on suunnitteilla, ei oikein ole edellytyksiä neuvoakaan.
Sama pätee näihin vanhoihin yhdistysaktiiveihin, jotka haluavat neuvoa uusia, vaikkeivat itsekään oikein saaneet mitään aikaan silloin vuonna nakki.
Jep, epäkiitollista hommaahan se on. Ihmisillä on muuta elämääkin, eikä aikaa kaikkeen. Siihen vielä päälle yhdistysten krooninen rahapula, jolloin ei ole varaa toteuttaa kaikkea mitä haluaisi, vaikka olisikin tahtoa.

Adrenalynnie

  • Vieras
Minulta on mennyt ohi, jos joku on sanellut jotain yhdistyksille.

Ja noin muutenkin, mielipiteiden esittäminen ei välttämättä ole neuvomista. Jos vain he, jotka ovat ”saaneet jotain aikaan” voivat esittää vapaasti mielipiteitään, niin ikävämpi juttu :D

Senshi

  • Vieras
En todellakaan ole tullut sanelemaan yhdistyksille, että tehkää näin tai noin. Toivottavasti tästä ei moista fiilistä välity. Jos on ollut näin, pahoittelen. Olen halunnut toistaiseksi selvittää yhdistysten, toimijoiden ja kinkyjen mielipiteitä ja kantoja aihetta kohtaan. Epävirallisesti ja ennakkoon. Koska. Kun olen saanut tiedusteltua tahotiloja, minun on helpompaa todeta vallitseva tilanne ja tuoda asia sitten esille virallisempia kanavia pitkin.

Esittelen näkökulmaani yksityishenkilönä. Olen ottanut yhteyttä eri toimijoihin, yksityishenkilönä. Olen myös aina korostanut yhteydenotoissani, että olen ollut liikkeellä yksityishenkilönä.

Pointti tällä hetkellä on ollut se, että olen selvittänyt tahojen kiinnostusta asiaani kohtaan. Eli onko kiinnostusta koko aiheen (= tämän ketjun otsikko) esille nostamiseen taholla ja toisella. Ja onko muilla kinkyillä vastaavaa toivetta saada aiheesta laajaa keskustelua vaikuttavilla tahoilla. Vai olenko se yksittäinen henkilö yksittäisine murheineni.

En tunne tällä hetkellä laajemmin yhdistysten agendoja, miten tällaiset asiat otetaan täysin huomioon. En tosin ole ollut hallituksissa tai puheenjohtajana, jotka todennäköisesti ovat ne ainoat varsinaiset viimeisimpien tietojen hallitsijat. Seuraajana olen vain pannut merkille erilaiset valistus- ja ohjelmatoiminnot yms. Mutta rivijäsenenä minulle ei ole auennut, miten tiivistä Suomen yhdistysten toiminta on ja onko niissä foorumeissa ollut jonkinlaista suunnittelua esittelemistäni aiheista. Ymmärtääkseni Suomen kinky-yhdistykset eivät aja kinkyjen asioita vastaavilla tavoilla, kuin SETA ajaa HLBTIQ+ kansan asioita. Ja sitten seuraa sekin kysymys, että miksi? Tai miksi ei? Onko halua tai tarvettakaan?

Ymmärrykseni mukaan SETA ei ole antanut virallista, LOPULLISTA, kantaa siitä, voiko kinky kuulua seksuaalivähemmistöön ja saada tukea heidän kauttaan. Tai miksi ei. Aion selvittää tämän. Yhdistysten avulla. Tai yksityishenkilönä.

Pyrin selvittämään myös kinky-yhdistysten näkökulmat esittelemissäni aiheissa. En tätä kautta, vaan virallisempaa reittiä pitkin. Nostan aiheen ensin esille omassa yhdistyksessäni, joka saa päättää kokouksessaan, otetaanko asia agendaan ja missä laajuudessa. Tai jätetäänkö sikseen. Ja tulen ottamaan vastaan, mitä tuleman pitää. Sokeria tai suolaa. Ja asia saa edetä virallisemmalla reitillä juuri niin hitaasti, kuin halutaan. Jos se vain etenee.

Sexpoa kiitin jo siitä, että heiltä sai kysyä mielipidettä ja ajatuksia myös yksityishenkilönä. Oli hienoa kuulla, että he voisivat tavata yhdistysten edustusta ja keskustella asioista. Mutta mitään en sopinut, koska en puhu yhdistysten puolesta. Selvitin vain Sexpon ajatuksia ennalta. Yksityishenkilönä.

En tosiaan istu hallituksen jäsenenä yhdistyksissä. Ehkä joskus pyrin, mutta silloin haluan, että voin todellakin antaa kunnolla aikaa kyseiseen toimintaan. Tähän mennessä se ei valitettavasti ole onnistunut. Olen kuitenkin pyrkinyt rivijäsenenä osallistumaan oman yhdistykseni toimintaan siinä, missä kykenen. Toivon myös, että rivijäsen ja yksityishenkilö voi nostaa asioita käsiteltäviksi eri tahoilla. Näin on näyttänyt toistaiseksi olevan mahdollista. Kiitos siitä.

Aion edistää asian virallista keskustelua seuraavaksi oman yhdistykseni kautta. Nostan asian esille kokouksessa ja katson, mitä siitä jutellaan. Kaikki muu on toistaiseksi epävirallista, enkä ole sopinut mitään yhdistysten tai kanssakinkyjen nimissä.

Ja vielä tämän viestin loppuun: En dissaa nostollani yhtäkään yhdistystä, enkä halua että välittyisi fiilis, etteikö yhdistykset saisi asioita aikaiseksi. Kyllä saavat. Ja kaikki vapaaehtoiset tekevät hienoa työtä, kun antavat aikaansa toisten vuoksi. Mutta tämä on minun tapani ottaa asia keskusteluun. Ensin pohtia sitä, sitten kysellä ympäriltäni. Sitten selvittää kontakteja, sitten saada aikaan pöhinää. Ja kun ainekset ovat valmiit, asia on valmis varsinaiseen esillenostoon. Jos taustatyö olisi huonosti tehty, nostoni jäisi liian huteralle pohjalle.

hunajapeura

  • Vieras
Itse en ainakaan koe kuuluvani seksuaalivähemmistöön enkä haluaisi kinkyyttä myöskään liitettävän vähemmistöön kuulumiseksi.

bikantti

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2569
  • Ymmärrä taaksepäin, elä eteenpäin, nauti tässä.
  • Galleria
Sehän se, kun saisi yhdistykset vetämään yhtä köyttä tässä asiassa. Voisi saada aikaan paljonkin.

Itse olen aina suuresti ihmetellyt sitä, ettei Seta aja kinkyjen asioita. Kyse on kuitenkin seksuaalisesta suuntautumisesta. Tarpeesta. Onko sitten niin, että Setalle BDSM on liikaa?

Kiitos Senshille tästä aiheesta kovasti!  :)
En usko BDSM:n olevan Setalle liikaa, mutta ainakin täälläpäin reunaehtoja on samasta sukupuolesta kiinnostuminen.

Määritellä mikä on oikeaa kinky ja sulkeako muut ulkopuolelle? Ei kiitos. Mikään ei ole liian vähän perverssiä ollakseen kinkyä.

Seta pyrkii pyrkii ihmisten tasavertaisuuteen riippumatta seksuaalisesta suuntautumisesta, right? Minusta on syrjivää, että Seta pitää reunaehtona sitä, että on kiinnostunut samasta sukupuolesta. Tuolla ajatuksella Seta on yksi iso ristiriita.  :o

Itse olen biseksuaali, mutta jos Seta kanta on noin jyrkkä, niin en kyllä halua olla mukana toiminnassa (olen siis harkinnut lähteväni mukaan toimintaan, mutta mieli muuttumassa nyt).

Onko täällä ketään setalaisia, jotka voisi tätä hieman selventää vai kysynkö Setasta?
Riippuu niin alueesta. Jossain hyvinkin rajoittunut vain Cay-väkeen.

Nyyyyyt alkaa lähteä aika lailla sivuraiteille. Valtakunnallinen Seta tekee tätä: 

"Sen tavoitteena on yhteiskunnan kokonaisvaltainen muutos, jotta ihmisoikeudet ja hyvinvointi toteutuvat Suomessa ja kansainvälisesti riippumatta ihmisten seksuaalisesta suuntautumisesta, sukupuoli-identiteetistä tai sukupuolen ilmaisusta. Homot, lesbot, bit, inter-, trans- ja muunsukupuoliset henkilöt, transvestiitit ja muut hlbtiq-ihmiset kohtaavat eriarvoisuutta lainsäädännössä ja arjessaan. Haluamme yhdenvertaisuuden ja ihmisoikeuksien toteutuvan."
Lähde: https://seta.fi/jarjesto/

Jäsenjärjestöissä eli eri alueittain on varmaan henkilöistä johtuvaa kirjavuutta, mutta silti ne noudattavat jäsenjärjestöinä Setan arvoja. https://seta.fi/jarjesto/jasenjarjestot/

Kyseessä on seksuaali- JA sukupuolivähemmistöjen oikeuksia ajava taho. (Eli ei vain homoseksuaaleille tms.)

--------------------------

Mitä olen aiemmin kuullut Setan työntekijöiltä, niin painopiste on sosiaalisessa identiteetissä ja siihen liittyvissä yhteiskunnallisissa epäkohdissa - ei seksuaalisessa käyttäytymisessä. Siinä kohtaa on hyvä miettiä, että MITEN kinkyys on osa identiteettiä.. ei vain käyttäytymistä... ja mitä yhteiskunnallisia epäkohtia kinky-identiteetillä kohtaa. (Ja kyllä, joillain se kinky varmasti on vain käyttäytymistä ja se on ok. Mutta silloin Seta ei tuon aiemmin todetun perusteella välttämättä ole ensisijainen yhteistyötaho.)

Tosi hienoa, että näitä virallisia kantoja selvitetään :) Itse koen Sexpon luontevampana yhteistyötahona, koska painopiste on seksuaalisuudessa ja sen ilmenemisessä.


Adrenalynnie

  • Vieras
Itsekään en miellä sadomasokistina ja D/s-suuntautuneena kuuluvani seksuaalivähemmistöön, mutta ainahan asiallista tietoa kannattaa jakaa ja ihmisten hyvinvointia lisätä eri tavoin.

Lisäys: Mutta ei se ole minulta pois, jos toiset mieltävät asian eri tavalla.
« Viimeksi muokattu: 20.09.2018, 21:34 kirjoittanut Adrenalynnie »