Kirjoittaja Aihe: Kinkyys asiallisessa valossa, seksuaalivähemmistönä ja valistuksen aiheena  (Luettu 29946 kertaa)

pikkusisko

Itse koen, että me tarvitsemme puolustajia juuri siitä syystä että ihmisen seksuaalisuutta pidetään "alati muuttuvana". Vaikka se olisikin enemmistölle sitä niin se ei ole sitä kaikille. Seta-aktiiveiltakin on kuulunut ajatuksia siitä, että fetisisti voi vain olla toteuttamatta fetissiään. Samoin kuin kinkyjenkin joukossa on ihmisiä, jotka olettavat että ihminen voi terapiassa eheyttää itsensä vähemmän kinkyksi.

Okei, tässä tuntuu nyt menevän kaksi asiaa sekaisin.

On eri asia sanoa, että ihmisen seksuaalisuus voi muuttua luonnostaan/itsestään, kuin sanoa, että väkisin pitäisi muuttaa sitä.

Täysin samaa mieltä Jodien kanssa. Seksuaalisuus kulkee mukana kuitenkin läpi elämän ja sisältää valtavan kirjon muitakin asioita kuin sen, millaiset asiat meitä keskeisesti kiehtovat. Mahdotonta sen kaiken olisi pysyä vauvasta vanhainkodille asti millään tavalla muuttumatta ajan ja elämäntilanteiden mukaan. Oma keho muuttuu, halu ja tarve muuttavat muotoaan ja intensiteettiään, eri ihmissuhteissa asiat voivat tuntua toisenlaisilta ja niin edelleen, muuttujia muuttujien perään. Voi niitä varmasti eri elämänvaihena katsoa siinä missä muutakin elämäänsä eri näkökulmista, eikä se tarkoita sitä että kulloinenkin kokemus omasta itsestä seksuaalisena kokonaisuutena vähäteltäisiin "vaiheiluksi".

Itse koen tämän päinvastoin valtavana rikkautena. Tietty aikuisuuteen mennessä omaksuttu ydin säilyy, mutta ympärillä on koko maailma edelleen avoinna. Saa olla aikoja, kun seksuaalisuus ylipäätään on pienemmässä taikka suuremmassa roolissa elämässä, tahi innostuu tai lakkaa olemasta kiinnostunut joistain tietyistä tavoista toteuttaa intressejään. Ja löytää aina loputtomasti uutta, tai sitten löytääkin uudelleen jotain aiemmin niin antoisaa :love: Ei se muuta omaa seksuaalista identiteettiä useimmiten yhtään miksikään, vaikka varmasti niinkin voi joillekin käydä että se kokemus itsestä muuttuu toiseen suuntaan.

vila

  • Vieras
Kun tämä on juuri edelleen minusta se ongelmakysymys. Fetissit (edelleen painotan, että puhun fetisseistä enkä mieltymyksistä) muovautuvat varhaislapsuudessa, ja ne pysyvät kohtuullisen muuttumattomina ihan sinne vanhuuteen asti. Ehkä voi tulla pientä hienosäätöä, mutta ydin säilyy samana. Esimerkiksi kumisaapasfettari voi teininä kiihottua kaikista kumppareista, mutta perheellisenä aikuisena vain aikuisten kumisaappaat kiinnostavat. Onko hänen seksuaalisuutensa muuttunut? Minusta ei.

Luonnollisesti tässä on sukupuolten välisiä eroja. Naisten seksuaalisuus on huomattavasti elävämpää kuin miesten seksuaalisuus, miehet fiksoituvat paljon kiinteämmin kuin naiset. 

pikkusisko

Kun tämä on juuri edelleen minusta se ongelmakysymys. Fetissit (edelleen painotan, että puhun fetisseistä enkä mieltymyksistä) muovautuvat varhaislapsuudessa, ja ne pysyvät kohtuullisen muuttumattomina ihan sinne vanhuuteen asti. Ehkä voi tulla pientä hienosäätöä, mutta ydin säilyy samana. Esimerkiksi kumisaapasfettari voi teininä kiihottua kaikista kumppareista, mutta perheellisenä aikuisena vain aikuisten kumisaappaat kiinnostavat. Onko hänen seksuaalisuutensa muuttunut? Minusta ei.

Minusta tässä taas on juuri se lähtökohtainen ongelma, että koko hela seksuaalisuus nähdään yhden ominaisuuden, fetissin tai tarpeen läpi. Edelleen, ne ovat mielestäni vain osa kokonaisuutta. Keskeinen osa, totta kai, ja ytimiään muuttumaton varmasti. Mutta juuri se ilmeneminen elää, ja kaikki muu seksuaalisuuteen kuuluva ja kytkeytyvä samaten. Läheisyys, romanttiset tunteet, halu ja yksityiskohtaisemmat intressit etc.

Pelkistettynä, seksuaalisuus ei minun nähdäkseni tarkoita ainoastaan sitä onko homo tai fettari tai mitä hyvänsä. Tällaiset pysyvät ominaisuudet ovat osa seksuaalisuuden kokonaisuutta, joka väistämättä elämän mittaan muuttuu ja muovautuu. Yllättäviä ja äärimmäisiäkin käänteitä voi tulla eteen, ja silloin niin kokemus itsestä kuin toteuttamisen keinotkin muuttuvat. Toki toivottavasti yhä palvellen sitä ydintä, muutoin voi tulla oikeasti hätä.

Minusta tuon esimerkin kumisaapasfettarin seksuaalisuus kokonaisuutena siis on kuin onkin muuttunut. Ei vaihtunut toiseksi, vaan muovautunut elämän ja kokemusten myötä. Fetissi kumisaappaisiin sinänsä on niin ikään muuttanut muotoaan, koska on rajautunut nyt toisella tavalla kuin ennen. Poistunut se ei silti ole, eikä todennäköisesti poistukaan niin kauan kuin tämä on seksuaalisuutensa kokeva olento, eikä siihen missään nimessä pitäisi joutua kokemaan ulkoista painetta. Ihan yhtä lailla, ei pitäisi olla sisäistä tarvetta pysyä tietynlaisena peläten muutoin kadottavansa koko seksuaalisuutensa ytimen.

Ei kaikki muutos ole olennaisesti luopumista tai taipumista, seksuaalisuudessakaan.

vila

  • Vieras
Nyt en enää tavoita pointtia.

--

Jäin miettimään itsekin sitä, että mitä Sexpo tai Seta voisi minulle tarjota. Sexpon näkökulma TPE:hen ajaa minut joka tapauksessa yhä syvemmälle marginaaliin. Jos Sexpon rooli korostuu entisestään niin tarkoittaako se, että minut ja minun kaltaiseni tullaan ulkoistamaan skenestä? Kansainvälisten esimerkkien perusteella se on varsin todennäköistä. Se oli omalla tavallaan ikävää, mutta toisaalta ehkä tarjoaisi mahollisuuden uudenlaiseen yhteisöllisyyteen.


Ms. M

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2965
  • An' I don't give a damn 'bout my bad reputation.
  • Galleria
Minusta ihmisen seksuaalisuus on alati muuttuva. Riippuu ihmisen omasta rohkeudesta ja itsetunnosta, uskaltaako muutokseen heittäytyä mukaan. Ja kuten tuossa edellä on jo mainittukin, on aika rajoittavaa nähdä esim. fettarin seksuaalisuus vain ko. fetissiin kautta.

Kyllähän se vaati itseltä pari vuotta tajuta, että hei, mä kiihotun kun satutan naista. Kiihotun kun näen miten nainen kiemurtelee ja vinkuu. Silloin olin vielä niin kovin subia. Oli kova paikka myöntää oma sadistinen puolensa. Vielä kovempi homma on näköjään löytää sellainen masomisun, joka tahtoisi minun piiskan alle, eikä hirveän monen muun. Ja oma homma on siinä, että löytää sellaisen dominoi an, joka vielä pystyy minut jotenkin alistamaan. Iloinen sekasotku tämä oma seksuaalisuuteni.

Mä veikkaan, että suurimmalla osalla pervoista on sellaisia fantasioita ja kiihotuksen kohteita, jotka ei mene sen "oman lokeron" sisään. Ja että monen on vaikea ymmärtää, miksi se kiihottaa, joka taistelee omaa "roolia" vastaan (ehkä siinä on jokin "Kielletty Hedelmä" - efekti) . Siinä vaiheessa astuu rohkeus ja itsetunto peliin mukaan.

Jotkut elävät koko kinkynsä siinä yhdessä lokerossa tiukasti pysyen. Usein tuntuu, että joissain tapauksessa on myös kyse jostain "maineesta", jota pidetään yllä. Toiset tutkivat seksuaalisuuttaan laajemmin. Varmasti on turvallista pysyä siinä tutussa ja turvallisessa. Mutta minusta siinä jää paljosta paitsi.

Silti, jokainen tyylillään. Ei oo miulta pois.

Mut joo, meni vähän ehkä OT:ksi. Sori

vila

  • Vieras
On olemassa paljonkin fettareita, joiden seksuaalisuus kääriytyy hyvin pitkälle sen fetissin ympärille. Toisille se on laajempaa, toisille kapeampaa. Jotkut todella tarvitsevat fetissiesineen läsnäoloa ennen kuin saavat seksuaalista tyydytystä. Juuri tämä oletus, että se olisi jotain "teeskentelyä" on minusta ongelmallista. Eivät ihmiset näitä valitse.

pikkusisko

Nyt en enää tavoita pointtia.

--


Ja minä kun kuvittelin kerrankin olleeni mahdollisimman yksiselitteinen  :))

Jos sanotaan, että seksuaalisuus on alati muuttuvaa, se ei ollenkaan sulje pois sitä että keskeinen osa sitä kokonaisuutta voi hyvinkin olla jokin spesifi fetissi, jonka ympärille kaikki muu kietoutuu. Ei se tarkoita sanoa sitä, että mikään seksuaalinen tarve tai toive olisi koskaan teeskentelyä tai millään muullakaan tavalla pikkujuttu. Seksuaalisuuteen nyt vain kuuluu paljon muutakin kuin se mistä kiihottuu, pitkällä taikka lyhyellä tähtäimellä.

Minun mielestäni voi perustellusti sanoa, etteivät fetissit muutu miksikään sikäli että ne katoaisivat, vaikka joku tahtoisikin sitä koittaa. Mutta jos väitetään, ettei koko ihmisen elämän läpi kulkeva kaikki seksuaalisuuden kirjo missään vaiheessa muutu tai voi sitä tehdä, niin minusta se ei yksinkertaisesti ole totta. Seksuaalisuus on osa lapsuutta, nuoruutta, aikuisuutta ja vanhuutta, miten se voisikaan säilyä samanlaisena vaikka se olisi kuinka vakaalla pohjalla? Ei se tarkoita sitä, että kenenkään oletettaisiin kääntyvän suuntaan taikka toiseen, se takaa juuri sen vapauden vivahteisiin ja tarvittaessa täydelliseen suunnanmuutokseenkin.

Senshi

  • Vieras
Vaikka aihe hieman rönsyilisikin, minua on kiinnostanut lukea jokainen ajatus huolella läpi. Viesteistä voi saada jonkin verran kuvaa erilaisista ajatuksista ja siitä, miten joku kokee kinkyytensä / kinkyyden yleensä. Tai suuremmassa kaavassa seksuaalisuuden kirjon. Juuri nämä ajatukset ovat niitä, millä keskustelua syntyy. Juuri noilla ajatuksilla voimme pohtia, onko tarvetta miettiä kinkylle mahdollisuutta kuulua halutessaan seksuaalivähemmistöön tai ainakin mahdollisuutta saada tunnustusta, ymmärrystä ja tukea mahdollisiin haasteisiin.

Pohjaan tätä aihenostoani jonkin verran myös tähän linkin alta löytyvään äänestykseen, jossa on keskusteltu siitä, kuuluuko kinky seksuaalivähemmistöön. Mielipiteiden jakautuminen näkyy tuloksissa ja uskon tuloksen olevan hyvinkin suuntaa antava. Sen mukaan voi myös sanoa, että vaikka kaikki kinkyt eivät koe kuuluvansa vähemmistöön (tai koe ehkä tarvetta tuelle, ymmärrykselle tms), niin yli puolet kuitenkin kokevat. Kuulun itse jälkimmäisiin ja siksi olen nyt äänessä.
https://www.bdsmbaari.net/index.php?topic=12575.0

JodieJon tutkimus kiinnostaa ja voisinkin olla korvat höröllä, jos tulee jotain foorumeita (kenellä vain), joissa kinkyyttä käsitellään tieteellisessä ja asiapainotteisessa valossa. Tai vaikka aihe olisi ihan luento- tai paneeliaiheena.

Liittyen tämän ketjun pääaiheeseen: Olen koonnut ajatuksiani ylös ja tuon ne esille yhdistykseni kokouksessa. Katson, mitä yhdistykseni sanoo asiasta. Tämä on siis ensimmäinen avaukseni "virallisia" kanavia pitkin.

scar

  • Vieras
Tuo äänestys on näköjään liki 3 vuotta sitten aloitettu- olis kyllä mukavaa jos sen voisi päivittää
tähän päivään/tehdä uusi tilannekatselmus. Kolmessa vuodessa on tainnut tulla paljon uusia ihmisiä baariinkin- vai luulenko vaan? :D
Tai olisko sitten mahdollista avata tuo äänestys niin että voisi muuttaa halutessaan antamaansa ääntä-

Raduni

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 324
  • isi tässä moi
  • Galleria
Kyllä kliinisen määritelmän mukaiset parafiilit kuuluvat minusta ehdottomasti seksuaalivähemmistöjen ryhmään, vaikka kinky-yhteisössä olisikin myös ihmisiä jotka harrastavaisivat samankaltaisia asioita muista syistä kuin ihan sisäsyntyisestä pakosta. Tilannetta voisi verrata vaikka siihen, että bussillinen turisteja pelmahtaisi yhtäkkiä allergikkojen juhliin maistelemaan ja arvostelemaan kovaan ääneen tarjoiluja tyyliin "Mikä tossa maidottomassa ja gluteenittomassa kakussa on niinku se juttu? Mä oon tosi avarakatseinen ja yritän niinku ymmärtää mut se maistuu ihan mäyrän anaalirauhaselta nii et mikä siinä sua viehättää?". On vähän surullista jos kaikki kinkyys kokonaisuutena nähdään sellaisena harrastuksena, joka ihan vaan tylsyyksissään itse valitaan ja ihmisellä on täysi oikeus olla valitsematta sitä. Noin karkeasti samalla logiikalla esimerkiksi homoseksuaalien ei pitäisi olla seksuaalivähemmistö, koska eihän kenenkään ole pakko homoilla ja toisaalta homoseksi on ihan vaan pelkkä tekninen suoritus, joka onnistuu myös heteroseksuaalien kesken.

Se on sitten eri asia, että minkälaisia käytännön toimia tämän seksuaalivähemmistön aseman parantamiseksi pitäisi tehdä. Siihen en oikein osaa sanoa mitään. Ehkä asiaa olisi kuitenkin syytä ainakin sivuta peruskoulun seksuaalikasvatuksessa ja neuvoa mistä esimerkiksi keskusteluapua voi saada, koska voisin kuvitella erityisesti nuorison kipuilevan vähemmistöseksuaalisuuden kanssa.

Senshi

  • Vieras
Ensimmäinen "virallinen" avaukseni aiheen suhteen tehty. Nostin asian esille Turun Baletin syyskokouksessa. Olin tehnyt melko kattavan PowerPoint -esityksen, jossa toin esille näkemykseni, faktoja, uhat ja mahdollisuudet. Olin erittäin kiitollinen siitä, että esitykseni sai kiinnostuneen vastaanoton ja poiki välittömästi keskustelua hyvässä hengessä. Pyysin, että asian käsittelyä jatkettaisiin pienen tuumaustauon jälkeen tulevissa Turun Baletin kokouksissa.

Ilmoitin samassa yhteydessä, että olen kiinnostunut aiheesta ja valmis työskentelemään asian selvittelyn eteen.

Turun Baletti saa päättää asian tarkastelusta ja jatkokäsittelystä itsenäisesti. Itse olen rivijäsen ja katson, miten asia etenee.

Tämän ohella voin tarjota näkemystäni myös muille tahoille (esim muut yhdistykset) yksityishenkilön roolissa. Näyttöesitykseeni liittyen sain palautteena, että osassa näkemyksiä ei oltu huomioitu kaikkia historiatekijöitä, eikä kaikista yhdistysten tekemistä toimista ollut tarkkaa tietoa. Palaute oli rakentavaa ja mielelläni tutustun joskus edellä mainittuihin faktoihin, jotta työ olisi vakaalla pohjalla.

Näistä huomioista huolimatta palaute esityksestäni oli pääosin kiittävää. Sen rohkaisemana pyrin jatkamaan asian edistämistä ja selvittämistä.

pikkusisko

Minusta on Senshi upeaa, millaisella toimekkuudella ja avoimuudella olet asiaan tarttunut. Nimenomaan tässä on tärkeää alati kuunnella, samalla kun on palo kertoa. Sata peukkua tälle asenteelle, ja samaten Turulle, joka näyttää olevan näissä asioissa muutoinkin ihan edelläkävijä :)


Senshi

  • Vieras
Minusta on Senshi upeaa, millaisella toimekkuudella ja avoimuudella olet asiaan tarttunut. Nimenomaan tässä on tärkeää alati kuunnella, samalla kun on palo kertoa. Sata peukkua tälle asenteelle, ja samaten Turulle, joka näyttää olevan näissä asioissa muutoinkin ihan edelläkävijä :)

Kiitos komppauksesta  ^-^

telle

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1896
  • Ehkä jonkunlainen switch. Näillä kilsoilla asiat..
  • Galleria
Esitys oli kyllä kerrassaan upea.
Täytyy kuitenkin muistaa että loppujen lopuksi järjestäytyminen yhdistyksiksi on melkoisen nuorta. Sekä se tosiasia että puhutaan kovin henkilökohtaisista asioista. Prioriteetilla yksi menee jäsenten intimiteetin suojelu. Useita esityksen aiheita nostettiin aikoinaan keskusteluun edesmenneen Tuntemattoman maan sivuilla.

JodieJo

JodieJon tutkimus kiinnostaa ja voisinkin olla korvat höröllä, jos tulee jotain foorumeita (kenellä vain), joissa kinkyyttä käsitellään tieteellisessä ja asiapainotteisessa valossa. Tai vaikka aihe olisi ihan luento- tai paneeliaiheena.

Korvien höröllä pitämisen tueksi:
Oon toistaseks julkassu kaksi artikkelia, toinen ennen väikkärihommia ja toinen osana väikkäriäni. Lisäks on tullut pari blogitekstiä ja Lääketieteen kandiseura haastatteli minua ja J. Tuomas Harviaista noin vuosi sitten lehteensä kinkystä (mikä on musta hyvä asia, koska lääkäreiden keskuuteen toivoisin enemmän ymmärrystä aiheesta!). Viime vuona olin mm. Turun B-Galleriassa puhumassa ihan silleen pitkästi ja hartaasti kinkystä kaikelle kansalle. :D Saattaa olla, että mun lyhyt (n 5min) esitys tutkimusaiheesta on tulossa myös Turun kaupunginkirjastolle Sateenkaarikuukauden tapahtumaan (marraskuussa), mutta en ole vielä varma. Vähemmän noita julkisia puhumistilaisuuksia tulee, enemmän keskittyy akateemisiin konferensseihin nyt osallistumiset.

Oon kyl jakanu nää kai täällä ennenkin, mutta...
Artikkeli: http://seksologinenseura.fi/aikakauskirja/aikakauskirja-11/
Artikkeli: https://journal.fi/sqs/article/view/63645

Tämmönen törkeä itsensämainostuspuhe tähän tälleen kivasti.  O:-) 8) :D