Kirjoittaja Aihe: Arvostetaanko enää nykyään kädentaitoja?  (Luettu 11570 kertaa)

Lettu

  • Rsyke
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1448
  • Kipunarkkari, hyvänäpitoleluja omasta takaa
  • Galleria
Vs: Arvostetaanko enää nykyään kädentaitoja?
« Vastaus #15 : 05.07.2019, 09:37 »
Ostin muutama vuosi sitten rintamamies talon joka on pian käynyt läpi täydellisen peruskorjauksen. Itse olen ollut mukana jokisessa työvaiheessa. Varsinaiset rakentamiset annoin suosiolla ammattilaisten tehtäväksi. Suunnittelun tein tein itse samoin materiaali valinnat. Kaikki pintatyöt tein itse, siis maalaus/tapetointi. Pihan raivaamiseen olen käyttänyt moottorisahaa ja muitakin oikeita työkaluja. Kädentaitoja on siis monenlaisia, myös perinteiset naisten taidot löytyvät.
 Koska itse pystyn ja osaan tehdä kaikenlaista tiedän mikä arvo itse tehdyllä tavaralla/tuotteella on niin samalla arvostan suuresti. Omalle kohdalleni on osunut sekä kaksi peukaloa keskellä kämmentä omaavia tyyppejä sekä oppimaan innokkaita ihmisiä sekä ainakin yksi monitaituri.
Kädentaidot ovat nostaneet suosiota ainakin nuoremman polven parissa jotka arvostavat kestävää taloutta. Esineitä kunnostetaan, vaatteista tuunataan omanlaisiaan ja samalla saadaan tuotua esille yksilöllisyyttä.

ametistiaurinko

Vs: Arvostetaanko enää nykyään kädentaitoja?
« Vastaus #16 : 05.07.2019, 12:43 »
Arvostan. Myönnän kyllä rajoittuneisuuteni siinä, että arvostan miehessä nimenomaan näitä perinteisiä rakentamis- ja auton korjaustaitoja, en innostu miehestä joka osaa leipoa/ommella/laittaa taitavasti ruokaa.

Icebug85

  • Vieras
Vs: Arvostetaanko enää nykyään kädentaitoja?
« Vastaus #17 : 05.07.2019, 12:57 »
Arvostan. Myönnän kyllä rajoittuneisuuteni siinä, että arvostan miehessä nimenomaan näitä perinteisiä rakentamis- ja auton korjaustaitoja, en innostu miehestä joka osaa leipoa/ommella/laittaa taitavasti ruokaa.
Minussa nuo ovat ruuanlaittoa lukuunottamatta kaikki samassa paketissa ja lisäksi muutamia muita juttuja.. ruuanlaitto toki onnistuu mutta se ei ole mun parhaita puolia

Retsam

  • Vieras
Vs: Arvostetaanko enää nykyään kädentaitoja?
« Vastaus #18 : 05.07.2019, 13:35 »
toiset arvostaa kädentaitoja, toiset ei.
Tuossa hiljattain sain juuri silmilleni sen että olisi pitänyt olla peukalo keskellä kämmentä syntynyt konttorirotta...

Juuri nyt lähdössä laittamaan erästä mummonmökkiä,jossa palkka on aina kohdallaan... Rahat ovat jo tilillä ja se hyvänmiehenlisä maksetaan luonnossa" koron korkojen kera" eikä vaniljaa ole tarjolla edes jätskituutissa:)

Von

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 718
  • TrueMaster 1%
  • Galleria
Vs: Arvostetaanko enää nykyään kädentaitoja?
« Vastaus #19 : 05.07.2019, 15:29 »
Kädentaitojen arvostus puheen tasolla on suurta, mutta euroina mitattuna hipoo nollaa.

Moni muukin on varmaan havainnut, että kun kunnollisista, kotimaisista materiaaleista tekee omin kätösin jotain, niin kaikki sanovat että vau hieno. Mutta yritäpäs myydä sitä, niin huomaat että olisi sittenkin kannattanut tehdä roskasta hutiloiden, niin jäisi edes muutama euro vaivanpalkkaa.  ;D

Icebug85

  • Vieras
Vs: Arvostetaanko enää nykyään kädentaitoja?
« Vastaus #20 : 05.07.2019, 16:20 »
Kädentaitojen arvostus puheen tasolla on suurta, mutta euroina mitattuna hipoo nollaa.

Moni muukin on varmaan havainnut, että kun kunnollisista, kotimaisista materiaaleista tekee omin kätösin jotain, niin kaikki sanovat että vau hieno. Mutta yritäpäs myydä sitä, niin huomaat että olisi sittenkin kannattanut tehdä roskasta hutiloiden, niin jäisi edes muutama euro vaivanpalkkaa.  ;D
Näinhän se on..tein yhden aarrekirstun kokeeksi myyntiin kokeillakseni josko niille olisi markkinoita. Ei ole! 40-50€ materiaaleihin ja päivän työt..myymällä saisi ehkä juuri materiaalien hinnan takaisin.

Mutta aloituksessa en siis tarkoittanut rahaa.

-Mermaid-

  • Vieras
Vs: Arvostetaanko enää nykyään kädentaitoja?
« Vastaus #21 : 05.07.2019, 16:23 »
Kädentaitojen arvostus puheen tasolla on suurta, mutta euroina mitattuna hipoo nollaa.

Moni muukin on varmaan havainnut, että kun kunnollisista, kotimaisista materiaaleista tekee omin kätösin jotain, niin kaikki sanovat että vau hieno. Mutta yritäpäs myydä sitä, niin huomaat että olisi sittenkin kannattanut tehdä roskasta hutiloiden, niin jäisi edes muutama euro vaivanpalkkaa.  ;D

Jos markkinataloudesta puhutaan, niin se on kysyntä ja tarjonta joka kohtaa. Mitä tulee sisustusjuttuihin, niin sen pitää olla naisia miellyttävää ja trendikästä.

Mietin kauanko ne miehet torilla jaksaa myydä - Jotkut huononnäköisiä -  pieniä kulmat hiottuja mäntyjakkaroita tai jotain ihmeen naulakkoja. Ei semmoisia tartte ku ehkä ne mummot tupiinsa (ja minä en mummona semmoisia tuu ostamaan) tai sit ostetaan säälistä.

Mut sit kun löytää sen mitä ihmiset oikeasti tarvitsevat eikä suurteollisuus sitä valmista, niin sitten kädentaitajalla on onnenpäivät ja saa tehdä sitä mistä tykkää, luonnollisesti asiakkaan toiveen mukaisesti, koska räätälöinnillä tai Henk.koht. palvelulla pärjää - ei vain tuottamalla samankaltaisia esineitä toisensa perään... Jotkut löytää rauon, jotkut ei. Se on sitä elämää.

Icebug85

  • Vieras
Vs: Arvostetaanko enää nykyään kädentaitoja?
« Vastaus #22 : 05.07.2019, 16:30 »

Jos markkinataloudesta puhutaan, niin se on kysyntä ja tarjonta joka kohtaa. Mitä tulee sisustusjuttuihin, niin sen pitää olla naisia miellyttävää ja trendikästä.


Tsekkaa minun profiilikuvista se aarrekirstu..onko se trendikäs?

-Mermaid-

  • Vieras
Vs: Arvostetaanko enää nykyään kädentaitoja?
« Vastaus #23 : 05.07.2019, 16:35 »

Jos markkinataloudesta puhutaan, niin se on kysyntä ja tarjonta joka kohtaa. Mitä tulee sisustusjuttuihin, niin sen pitää olla naisia miellyttävää ja trendikästä.


Tsekkaa minun profiilikuvista se aarrekirstu..onko se trendikäs?

Ei ole modernia tyyliä. Moderni on ajaton ja kevyt.  Voin nähdä tämän teinin huoneessa, joka harrastaa roolipelaamista tai jtn keskiaikaan liittyvää. Huuto.net tai tori.fi myyntiin vaan.

armadillo

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1025
  • Vehkeilyyn taipuvainen sieluseksuaali.
  • Galleria
Vs: Arvostetaanko enää nykyään kädentaitoja?
« Vastaus #24 : 05.07.2019, 17:57 »
Mää kerran väsäsin omilla pikku nakki sormillani semmosen musta-pinkin kaakinpuun, ja sille kyllä ilmaantui ostaja vaikken ees esitellyt sitä mitenkään myyntimielessä.

Se on ihan totta että halpis massatuotannon kanssa ei oikein kotinikkarin parane lähteä kilpasille, mutta jos kattoo vaikka just bdsm-huonekalujen hintoja niin tuontitavaralla onkin äkkiä niin paljon arvoa (etenkin kuljetuksineen) että sopuhintaisille erikoisvekottimille voi hyvinkin löytyä kotimarkkinoita.

Mun sydäntä kyllä lämmittää kun täällä baarissakin aina välillä näkee kuvia näyttävistä ja funktionaalisista omavalmiste-viihdytyskalusteista  :)

Hallatar

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 969
  • Tilaisuus tekee sadistin.
  • Galleria
Vs: Arvostetaanko enää nykyään kädentaitoja?
« Vastaus #25 : 05.07.2019, 18:32 »

Jos markkinataloudesta puhutaan, niin se on kysyntä ja tarjonta joka kohtaa. Mitä tulee sisustusjuttuihin, niin sen pitää olla naisia miellyttävää ja trendikästä.


Tsekkaa minun profiilikuvista se aarrekirstu..onko se trendikäs?

Ei ole modernia tyyliä. Moderni on ajaton ja kevyt.  Voin nähdä tämän teinin huoneessa, joka harrastaa roolipelaamista tai jtn keskiaikaan liittyvää. Huuto.net tai tori.fi myyntiin vaan.

Trendikkyys on ohimenevää, ajattomuus taas juuri sitä, joka trendien heilahteluista huolimatta kestää katsomista, jollekin se voi olla sitä modernia ja kevyttä, toiselle taas raskaita ja koristeellisia perintökalusteita. Omaa silmääni viehättää juurikin tummiksi petsatut mustin metallisomistein koristellut puukalusteet — kuten tuo aarrekirstu.

Arvostan, ja kadehdinkin, muiden kädentaitoja, sitä silmän ja käden saumatonta yhteistyötä ja kykyä luoda jotain kaunista ja toimivaa, on sitten kyse vaatteista, huonekaluista tai vaikka tsi-välineistä. Jos pätäkkää olisi paremmin (kuin näin opiskelijana), työllistäisin mielelläni osaavia ihmisiä kaikenmaailman projekteissa, joita jo vuosia on mielessä muhinut.

nicolaus

  • Rsyke
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1870
  • Kekkee Alistaja
  • Galleria
Vs: Arvostetaanko enää nykyään kädentaitoja?
« Vastaus #26 : 05.07.2019, 19:42 »
Lähes kaikki arvostavat, kunnes tajuavat Suomessa käsin tehdyn yksilöllisen tuotteen ja eteläaasiassa lapsityövoimalla tuotetun  massatuotten välisen hintaeron.

Eli hyvin harva arvostaa ellei saa lähes ilmaiseksi.

latexbun

  • Vieras
Vs: Arvostetaanko enää nykyään kädentaitoja?
« Vastaus #27 : 05.07.2019, 20:10 »
Niin ja lisään vielä, että arvostan aina sitä paneutumista, jota minkä tahansa kädentaidon erinomainen hallinta vaatii. Mielestäni luontaisella lahjakkuudella ei välttämättä ole suurtakaan merkitystä, jos vain kiinnostusta ja pitkäjänteisyyttä tekemiseen ja taidon kehittämiseen löytyy. Armadillolla on hyvä pointti näiden kinkykalusteiden kanssa, se joka on joskus vertaillut nettikauppojen hintoja, ymmärtänee ettei halvalla saa hyvää ja toisinaan kaveri tekee yhtä hyvän (ellei paremmankin) kalun kilpailukykyiseen hintaan.

pikkukyrpä

Vs: Arvostetaanko enää nykyään kädentaitoja?
« Vastaus #28 : 05.07.2019, 20:31 »
Kyllä arvostan kovastikin, jos naisella on käsityötaitoja, mutta vielä enemmän suullisia taitoja. Runkata kun voi omillakin käsillä

Siis minä luulin otsikosta ihan oikeasti että tässä puhutaan juurikin tälläisistä kädentaidoista  ;D ;D Ajattelin sen jotenkin niin että kaikenmoiset seksilelut ja härvelit vs käsin runkkaus  ;D

Mutta itse aiheeseen vastatakseni...kyllä minä arvostan paljon jos toinen on kätevä käsistään muutenkin, se on AINA plussaa!  :love: Varsinkin siis kaikki remontti-/korjaus-/puutyöt yms missä itse olen aivan onneton tapaus. Ja tietokone ongelmat, tai ylipäätään kaikki johtojen laitteiden kanssa pelaamiset!

Ai jeesus sentään ku repesin tätä kommenttia lukiessa ;D ;D
Mut juu arvostan ja kunnioitan ihmisiä jotka tekee itse. Osaan myös itse tehdä asioita ja siksi en myöskään maksa isosti asioista. Teen itse ennemmin saa just sellasen ku haluaa. Tosin välillä tietty se normaali, eli tein itse ja tuli just sellanen ku sattu tulemaan, sattuu omallekin kohdalle.

1 kpl rintamamiestalo lisäsiivellä rempattu katosta lattiaan, tein itse kaiken poislukien sähköjen lopputarkastus ja peltikatto. 1 kpl modattu moottoripyörä tehty, 1 kpl autotallia rakennettu pitkästä sekä 2 kpl elementeistä. Ja isosti on rakennettu ystävien grillejä, huvimajoja, taloja, autoja, prätkiä, lumiauroja jne.  Ja auttamisesta palkkana aina ruoka/olut ja nekin monesti itse tuotu tai ainakin on kokattu porukalla. Valitettavaa on tämän päivän talkoiden vähyys, ne on kivoja.

Hyvät ihmiset arvostakaa käsillään tekijöitä ja opetelkaa itse myös. Surullista lukea näitä juttuja ku ei osata viemäreitä avata tms. mitä lehdistä saa välillä lukea. Ja muistakaa auttaa toisia. Joku joskus voi antaa omalla osaamisellaan takaisin. Oon niin monta palvelusta saanut ja koittanut aina antaa takaisin. Siinä säästää yhden omakotitalon verran helposti ihmiselämän aikana kun autetaan kaveria ja kaverin kaveria.
 

Rakentaja

  • Vieras
Vs: Arvostetaanko enää nykyään kädentaitoja?
« Vastaus #29 : 05.07.2019, 20:37 »
Kyllä kädentaitoja arvostetaan vielä. Niistähän ei hyödy ainoastaan itse vaan kaikki ihmiset elämässäsi hyötyy, samalla tuo vapautta ja itsenäisyyttä kun ei tarvi heittää rahaa jokaisen ongelman päälle.

Se on ihan totta että halpis massatuotannon kanssa ei oikein kotinikkarin parane lähteä kilpasille, mutta jos kattoo vaikka just bdsm-huonekalujen hintoja niin tuontitavaralla onkin äkkiä niin paljon arvoa (etenkin kuljetuksineen) että sopuhintaisille erikoisvekottimille voi hyvinkin löytyä kotimarkkinoita.
Koti nikkarina voi kilpailla mutta vaati sen että itse suunnittelee omat tuotteet silleen että siinä jää tilaa erikois-mittoihin ja kustomointiin. Täytyy vaan suunnitella useita eri tuotteita kunnes se yksi myyntimenestys löytyy.
Sitten keskittyä vain siihen tuotteeseen ja kehittää nopeampia valmistus menetelmiä. Tarkoitan että kaikki jigit, työkalut on aina valmiiksi säädetty juuri sitä yhtä tuotetta varten tms.
Itsellä meni noin 10 vuotta kunnes se oikea tuote löytyi, niitä sitten valmistin muutaman vuoden asiakkaille. Meni vain niin tylsäksi rutiiniksi että palasin lähtöruutuun.
Toinen tapa millä minulla oli jonkin verran menestystä oli tila ratkaisuja ja kustom rakentaminen paikan päällä asiakkaiden luona.

Minun kohdalla ei ollut kyse bdsm kalusteista mutta sellaisia monikäyttöisiä olen vähän suunnitellut (kääntäpöytiä jossa alla piilossa häpeäpaalut jne). Nyt vaan liian pitkä matka verstaalle.