Kirjoittaja Aihe: Koronan vaikutukset kinkytapahtumiin  (Luettu 14542 kertaa)

latexbun

  • Vieras
Vs: Koronan vaikutukset kinkytapahtumiin
« Vastaus #75 : 18.03.2020, 00:19 »
Muistan vuoden 2009 sikainfluenssapandemian kuin eilisen ja sillä eroavaisuudella, ettei koko pandemia-alue tuolloin ollut jatkuvasti nenä kiinni älypuhelimissaan. Kyllä, sikainfluenssaan on/oli olemassa lääkitys ja rokote (toivottavasti tätä uutta rokotetta ei päästetä markkinoille hätiköiden). Mediahuomio on aivan toista verrattuna yli vuosikymmenen takaiseen, kuten on mielestäni myös mahdollisuus massahysterian kehkeytymiseen.

Ja kyllä, otan viruksen vakavasti, enkä toivo että palaisimme takaisin aikoihin, jolloin uutiset saattoi lukea kerran päivässä sanomalehdestä ja iltaisin TV-uutisista. Älypuhelimet ja niiden mukanaan tuoma informaatiotulva ovat mielestäni omiaan lisäämään ahdistuneisuutta, vaikka hyötyäkin niistä on.

Papi

Vs: Tiistaimiitti Oulussa, kahvila Kolossa 17.3 klo 18:00->
« Vastaus #76 : 18.03.2020, 01:05 »
Eli olette heitä, joiden vuoksi tarvittaisiin ulkonaliikkumiskielto ym. rajoituksia. Tulipahan tämäkin päivä nähtyä  ;D


Se, että sä vielä käyt siellä hammashoitolassa töissä tällä hetkellä, perustuu siihen, että yhteiskunta tarttee rahaa asioiden
pyörittämiseen, sata kuollutta on yhteiskunnalle pienempi tappio kun sata tuhatta työtöntä.



Henkilökohtasesti, mua ei yleensä napaa vittuakaan, tällä kertaa päätin, jostain syystä, tehdä osuuteni ja minimoida sosiaalisen kontaktin muiden kanssa.

Tuossa pari lainattua riviä, joissa ollaan aika ytimessä. Suomi on kielto, sakotus, rajoitus, sääntö ja verotusyhteiskunta , jota vastustan kaikin voimin. En silti aio osallistua tilaisuuksiin, joissa virusten leviäminen helpottuu.

Tuosta talouspuolesta tulemme kaikki kärsimään vielä pitkään. Todennäköisesti konkurssiin joutuneiden pienyrittäjien itsemurhiin tulee kuolemaan huomattavasti enemmän ihmisiä kuin tähän covid-19 kausi-influenssaan. 90-luvun laman kokeneena voin vaikka lyödä vetoa tästä. Eilen taisi olla uutisissa, että HUS:issa on tämän covid-19:n takia 1 (yksi) henkilö tehohoidossa, kuolleita 0(nolla).

mauje

  • Smurffit
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1464
  • Siitä ei ole lainkaan vaivaa...
  • Galleria
Vs: Koronan vaikutukset kinkytapahtumiin
« Vastaus #77 : 18.03.2020, 08:47 »
Jos vaivautuu ensin lukemaan vähän mitä maailmalla tapahtuu ja miettii hetken asiaa niin lie ilmiselvää että pitää ryhtyä varotoimiin kuten maassamme on kehotettu tekemään. Pakotettu ja sakotettu ei kai ole vielä ketään vaan koetettu vedota terveseen järkeen. Koskapa se on ollut osin turhaa joissain maissa niin lienee olevan meilläkin. Monentasoista vahinkoa tulee toimimmepa miten tahansa. Mutta minusta on viisasta pyrkiä edes minimoimaan vahingot vaikkapa hidastamalla tartunnan leviämistä. Jos katsoo mikä ryysis oli kun suuri joukko ihmisiä halusi yhtäaikaa vessapaperia niin mitä mahtaa tapahtua jos sama joukko tarvitsee nyt heti hoitoa koronan aiheuttamissa henkeä uhkaavissa oireissa...kyllä, kaikilla ei ole henki vaarassa mutta osalla tulee olemaan. Jostain syystä se naapurin Kake ja Ritu eivät ole maan hallituksessa, WHOssa jne. vaan ovat jääneet tehtävistä sivuun vaikka sanovatkin nyt olevansa asiantuntijoita virusepidemia-asioissa...

Jos nyt yhteiskunta suhtautuu koronaan vakavasti niin miksei myös kinkyt?

Ynspi

Vs: Koronan vaikutukset kinkytapahtumiin
« Vastaus #78 : 18.03.2020, 10:03 »
Itsensä karanteeniin asettamisesta.

Muistakaa sitten pysyä ainakin juhannukseen asti karanteenissa jos haluatte että siitä on apua tartunnan saamiseen/levittämiseen..
Siihen asti jonkun laskelman mukaan olisi kasvujohdannaista. Tämä laskelma oil reilusti ennen kuin Suomi suljettiin.
Eli se aika saattaa hyvinkin pitkittyä.
2 viikossahan kyllä selviää onko itse 'puhdas' vai sairastumassa mutta ei se estä tartunnan saamista jos vaikka vain päiväksi poistuu ostoskeskukseen tai metroajelulle.

Niinno oletettavasti joudun pysymäänkin, jos tää meininki jatkuu tällaisena. Huomaa, ettei suomalaiset ole joutuneet ikänään todella luopumaan mistään saati tottuneet, että heitä rajoitetaan mitenkään. Tekee pahaa, kun oireettomien kantajien lisäksi karanteenissa olevien oireilevien suusta tulee "ei kestä olla kahta viikkoa neljän seinän sisällä, mä lähden baariin."

Eilen rappukäytävässä pari nuorukaista mölisi aiheesta ja toinen tomerana totesi, että hei se on vaan flunssa.
Niin, ehkä sulle. Mulle se on tauti, joka oletettavasti tappaa alle kahdessa viikossa. Mä jään odottelemaan, et joku tuo sit mulle desinfioidun juhannussaunavihdan postiluukusta et voin ees haistella itteni fiilikseen.

Samalla sit lukee noita, joiden mielestä "vanhojen ja sairaiden kuuluiski jo kuolla pois tieltä", mut kyllä toi nenän edessä kävelevä kuolema saa 22 vuotiaan terveellistä arkea elävän ihmisen vakavaksi.

RigoriRasputin

  • TörkyTeatteri
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1204
  • Ihan perseestä.
  • Galleria
Vs: Koronan vaikutukset kinkytapahtumiin
« Vastaus #79 : 18.03.2020, 10:19 »
Muistan vuoden 2009 sikainfluenssapandemian kuin eilisen ja sillä eroavaisuudella, ettei koko pandemia-alue tuolloin ollut jatkuvasti nenä kiinni älypuhelimissaan. Kyllä, sikainfluenssaan on/oli olemassa lääkitys ja rokote (toivottavasti tätä uutta rokotetta ei päästetä markkinoille hätiköiden). Mediahuomio on aivan toista verrattuna yli vuosikymmenen takaiseen, kuten on mielestäni myös mahdollisuus massahysterian kehkeytymiseen.

Ja kyllä, otan viruksen vakavasti, enkä toivo että palaisimme takaisin aikoihin, jolloin uutiset saattoi lukea kerran päivässä sanomalehdestä ja iltaisin TV-uutisista. Älypuhelimet ja niiden mukanaan tuoma informaatiotulva ovat mielestäni omiaan lisäämään ahdistuneisuutta, vaikka hyötyäkin niistä on.

Siirretään tämä nykyinen tilanne vaikka -70 luvulle. Virus pyyhkäisee maapallon yli.
Tavalliset ihmiset ja poliitikot ei panikoi. Talous pyörii normaalisti. Pörssikurssit ei romahda.
Muutama prosentti ihmisistä kuolee. Maapallon väestömäärään nähden tappiot olivat vähäisiä.

Nyt -20 luvulla. Koko maapallo on paniikissa. Talous pysähtyy. Pörssikurssit sukeltaa. Konkurssi aalto iskee.
Yrittäjät menettävät elämän työnsä. Ihmiset jäävät työttömiksi. Asunnot pakkohuutokaupataan. Jne jne.
Tapahtuu pääoman uudelleen jako kuten -90 luvun lamassa. Ne harvat kenellä nyt on pääomaa tekevät satumaisia voittoja.
Kuolleita kutakuinkin sama määrä kuin -70 luvun tapauksessa.

Koska ihminen ei ajattele järjellä vaan tunteella niin tilanteelle ei voi nyt eikä tulevaisuudessa mitään.
Ei voi muuta kuin hypätä vuoristorataan ja "nauttia" kyydistä. Vaunun suuntaa ei voi muuttaa.

Jägermies

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 379
  • Noviisi
  • Galleria
Vs: Koronan vaikutukset kinkytapahtumiin
« Vastaus #80 : 18.03.2020, 10:53 »
Muistan vuoden 2009 sikainfluenssapandemian kuin eilisen ja sillä eroavaisuudella, ettei koko pandemia-alue tuolloin ollut jatkuvasti nenä kiinni älypuhelimissaan. Kyllä, sikainfluenssaan on/oli olemassa lääkitys ja rokote (toivottavasti tätä uutta rokotetta ei päästetä markkinoille hätiköiden). Mediahuomio on aivan toista verrattuna yli vuosikymmenen takaiseen, kuten on mielestäni myös mahdollisuus massahysterian kehkeytymiseen.

Ja kyllä, otan viruksen vakavasti, enkä toivo että palaisimme takaisin aikoihin, jolloin uutiset saattoi lukea kerran päivässä sanomalehdestä ja iltaisin TV-uutisista. Älypuhelimet ja niiden mukanaan tuoma informaatiotulva ovat mielestäni omiaan lisäämään ahdistuneisuutta, vaikka hyötyäkin niistä on.

Siirretään tämä nykyinen tilanne vaikka -70 luvulle. Virus pyyhkäisee maapallon yli.
Tavalliset ihmiset ja poliitikot ei panikoi. Talous pyörii normaalisti. Pörssikurssit ei romahda.
Muutama prosentti ihmisistä kuolee. Maapallon väestömäärään nähden tappiot olivat vähäisiä.

Nyt -20 luvulla. Koko maapallo on paniikissa. Talous pysähtyy. Pörssikurssit sukeltaa. Konkurssi aalto iskee.
Yrittäjät menettävät elämän työnsä. Ihmiset jäävät työttömiksi. Asunnot pakkohuutokaupataan. Jne jne.
Tapahtuu pääoman uudelleen jako kuten -90 luvun lamassa. Ne harvat kenellä nyt on pääomaa tekevät satumaisia voittoja.
Kuolleita kutakuinkin sama määrä kuin -70 luvun tapauksessa.

Koska ihminen ei ajattele järjellä vaan tunteella niin tilanteelle ei voi nyt eikä tulevaisuudessa mitään.
Ei voi muuta kuin hypätä vuoristorataan ja "nauttia" kyydistä. Vaunun suuntaa ei voi muuttaa.
Nukuit historian tunnilla kun Espanjan tautia käsiteltiin?

Pulse

  • Turun Baletti
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 418
  • Pulse est 7\3\2011 bdsmbaari
  • Galleria
    • Fetlife profiili
Vs: Koronan vaikutukset kinkytapahtumiin
« Vastaus #81 : 19.03.2020, 00:57 »
Rigo..juuri näin.. :(
Aika paljon kirjotellu tuosta talousaspektista somessa, seurannut paljon kansainvälistä uutisointia, myös "salaliittoteorioiden kehittymistäbiologisesta sodasta... jne jne..

RuoskaMikko

  • Vieras
Vs: Koronan vaikutukset kinkytapahtumiin
« Vastaus #82 : 19.03.2020, 01:22 »
Muistan vuoden 2009 sikainfluenssapandemian kuin eilisen ja sillä eroavaisuudella, ettei koko pandemia-alue tuolloin ollut jatkuvasti nenä kiinni älypuhelimissaan. Kyllä, sikainfluenssaan on/oli olemassa lääkitys ja rokote (toivottavasti tätä uutta rokotetta ei päästetä markkinoille hätiköiden). Mediahuomio on aivan toista verrattuna yli vuosikymmenen takaiseen, kuten on mielestäni myös mahdollisuus massahysterian kehkeytymiseen.

Ja kyllä, otan viruksen vakavasti, enkä toivo että palaisimme takaisin aikoihin, jolloin uutiset saattoi lukea kerran päivässä sanomalehdestä ja iltaisin TV-uutisista. Älypuhelimet ja niiden mukanaan tuoma informaatiotulva ovat mielestäni omiaan lisäämään ahdistuneisuutta, vaikka hyötyäkin niistä on.

Samaa mieltä että parempi jos ei hätiköidä rokotteen kanssa. Koronassa ei ole mikään rabieksen ja tetanuksen kuolleisuusprosentti lähelläkään, ja niistäkin on selvitty hoidolla. Jos oikeesti on huolissaan hengestään niin kannattaa satsata perusterveyteen eikä vaan ruveta väistelemään asioita jotka jossain vaiheessa tulee eteen ihmiskunnalle. Pöpöt on hyviä kehittymään, kattokaa vaikka sairaalabakteereja. Luonto nyt vaan on sellanen että se karsii epäsopivat lajit pois, eli heikot ja liikaa lisääntyneet. Ihminen täyttää tällä hetkellä molemmat kriteerit kasvavassa määrin, koska mennään "perse edellä puuhun", terveydestä huolehditaan näennäisesti ilman sitä tajua että terveys on tosi kokonaisvaltainen juttu jossa kokonaiskuva ratkaisee. Infotulvan keskellä on helppo menettää luottamus moneen asiaan jotka on näennäisesti ristiriidassa toistensa kanssa, mikään ei korvaa omia vaistoja ja omaa tajua pitkässä juoksussa.
/rant

Koen oppineeni elämää tällaisten kriisien kanssa henkisesti helpommin koska on kokemusta henkilökohtaisista kriiseistä joissa joutuu varautumaan omaan kuolemaansa jatkuvasti (mielenterveysongelman takia). Tiedän miten kuluttavaa se voi olla. Muistakaa että vaikka me ei nähdä toisiamme ellette miittaille iteksenne tai wapissa tms, niin ette silti ole yksin. Täälläkin on paljon ihmisiä jotka voi samaistua teidän tuntoihin ja voitte varmasti löytää myötätuntoa jos avaatte suunne.

tomi

Vs: Tiistaimiitti Oulussa, kahvila Kolossa 17.3 klo 18:00->
« Vastaus #83 : 19.03.2020, 23:09 »
Eli olette heitä, joiden vuoksi tarvittaisiin ulkonaliikkumiskielto ym. rajoituksia. Tulipahan tämäkin päivä nähtyä  ;D

Minä päivän tongin ihmisten suita ja oon yltäpäältä kuolassa ja hammaskivessä (se aerosoli leviää n.kaks metriä ympäriinsä siitä suusta) ja hammashoitolassa arki pyörii just niinku ennenki. Mutta sitte ku tuun kotiin, niin pitäs yhtäkkiä vaan linnottautua neljän seinän sisälle koska sillähän se maailma pelastuu etten käy kahvilla viiden muun ihmisen kanssa?  ???

Tuota tuota.. Eli ymmärsinkö nyt oikein - sinä terveydenhuollon ammattilaisena, mahdollisesti riskiryhmien edustajien kanssa päivittäin työskentelevänä, näet että tässä on nyt kyse jokaisen henkilökohtaisesta päätöksestä uskaltaako riskeerata ITSENSÄ tartunnalle?

Ei.. Ei, vaan, ei.

Maailmankatsomuksia on toki monenlaisia. Itse kannatan mallia jossa ollaan kuitenkin lähtökohtaisesti 'me' eikä MINÄ MINÄ MINÄ.

Ei, et ymmärtäny oikein. Minä olen sitä mieltä, että yhteiskunta ei voi pysähtyä tämmöisen takia ja että meidän pitäs mahdollisuuksien mukaan pyrkiä jatkamaan normaalia elämää, toki huolehtien käsihygieniasta ym. mikä nyt muutenkin flunssa-aikana ois fiksua.

Tänään viimeksi jututin tästä aiheesta 10-vuotiasta tyttöä sillä aikaa, kun odoteltiin puudutteen vaikutusta...pienelle lapselle se, että koko kaupunki on autio ja kaikki kävelee maskit naamalla on ihan helvetin pelottavaa. Siksi ois mielestäni hyvä, että yritettäis ees pikkusen pitää kiinni siitä normi arjesta.

Ei yhteiskunta ole pysähtynyt, kaupasta saa ruokaa, apteekista lääkkeitä, terveydenhuolto ja joukkoliikenne toimii, moni käy töissäkin yms.. Ja toivottavasti jatkossakin, mutta nyt on poikkeustila (syystäkin) eikä tässä enää eletä mitään normi arkea. Ei se hallitus poikkeustilaa huvikseen julista tosin pääministeri taisi kyllä kuvitella liikoja kun totesi että uskoo suomalaisten olevan sen verran fiksuja että noudattavat suosituksia. Eiköhän tällä menolla tule pikapuoliin ulkonaliikkumiskielto meillekkin jos tai kun ei viesti mene muuten perille ja hyvä niin. Kiina ja Aasian maathan ovat ainakin toistaiseksi saanneet aika hyvin epidemian hallintaan, Euroopassa taitaa jo olla enemmän kuolonuhreja kuin Aasiassa vaikka mitään varmaa tietoa tästä ei toki olekaan. Mitä veikkaat oliko syynä erittäin tiukat liikkumisrajoitukset vai käsien pesu yms?

Ja joo lapsia niin isompia kuin pienempiä varmasti pelottaa kuin myös varmaan monia ihan aikuisia ihmisiäkin enemmän tai vähemmän ja ihan syystäkin. Pelkohan on ihan luonnollista ja tervettä, turhaa panikointia toki tulee välttää. Se ois varmaan vanhempien tehtävä selittää lapselleen että miksi on niin autiota ja osa ihmisistä kulkee maskit naamalla. Ja mitä jos se pikkutyttö saa koronan, tai hänen vanhemmat tai isovanhemmat jotka mahdollisesti joutuvat vielä sairaalaan tai jopa kuolevat? Että sori nyt vaan, mutta mun mielestä toi oli aika aika huono esimerkki tai sitten olen vaan liian tyhmä ymmärtääkseni.

Ja joo käyn itsekin ihan normisti töissä ainakin toistaiseksi (ei meillä tosin sylki lennä), mutta siihen se normi arkikin aikalailla loppuukin. Tai siis himassa itsekseni elän toki sitä normaalia elämää, mut sosiaaliset kontaktit muuten kuin somessa ym ovat nyt paitsiossa. Duunista suoraan himaan, korkeintaan kaupan kautta tarvittaessa ja olenpa tässä yrittänyt myös opetella ostamaan enemmän kerralla. En hamstratakseni vaan sen takia ettei tarvii siellä joka päivä ravata ja saada mahdollisesti tartuntaa tai tartuttaa muita kun tuo virushan saattaa olla täysin oireetonkin.

Sori nyt vaan tää avautuminen kaikille, ei oo mun tyylistä. Enkä oo muutenkaan mitenkään järin optimistinen persoona ja oon aina sanonut että ihminen on aika ruma eläin, mutta silti vetää jo sanattomaksi tää ihmisen välinpitämättömyys toisia kohtaan.  :-X Kun ei tässä tosiaan enää ole kyse susta tai musta vaan meistä.

Kouluttaja

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 358
  • Etsitään nuoria narttuja koulutettavaksi
  • Galleria
Vs: Koronan vaikutukset kinkytapahtumiin
« Vastaus #84 : 23.03.2020, 02:17 »
Itsensä karanteeniin asettamisesta.

Muistakaa sitten pysyä ainakin juhannukseen asti karanteenissa jos haluatte että siitä on apua tartunnan saamiseen/levittämiseen..
Siihen asti jonkun laskelman mukaan olisi kasvujohdannaista. Tämä laskelma oil reilusti ennen kuin Suomi suljettiin.
Eli se aika saattaa hyvinkin pitkittyä.
2 viikossahan kyllä selviää onko itse 'puhdas' vai sairastumassa mutta ei se estä tartunnan saamista jos vaikka vain päiväksi poistuu ostoskeskukseen tai metroajelulle.

Mä en oikeesti ymmärrä tätä et porukka ei tajuu että suurella osalla tää on oireeton/lievä. Ja porukka ei ees tajua et kyseessä  covid-19 mikä itellä jyllää vaan luullaan flunssaksi. Silti samaan aikaan myös oireeton kantaja levittää virusta ympäristöönsä. Vaikka et itse kuuluisi riskiryhmiin niin ihan tosi vastuutonta vetää ku päätön kana ympäriinsä toteuttamassa omaa hedonistista puoltaan. Toivosin oikeesti et porukka tajuis jättää kemutuksen/treffailun hetkeksi kokonaan pois. Viruksen leviämisen hidastaminen on nyt se avainsana. Kuulun ite siihen ryhmään joka voidaan poikkeustilanteessa kutsua terveydenhuollon palvelukseen eikä mua oikeesti lämmitä ajatus et sitä edesauttaa se et mennään viel ihan liikaa minä, minä, minä moodissa sen me moodin sijaan niin kuin joku jo totesikin tässä ketjussa.

 JA PYYDÄN ÄLKÄÄ NYT VITTU LÄHTEKÖ PAIKKAA TÄTÄ BILE TYHJIÖÖ JÄRKKÄÄMÄLLÄ NIITÄ YKSITYISKEMUJA "TERVEILLE"

Tää giffi on musta virheistään huolimatta ihan tosi pätevä kuvaamaan viruksen leviämistä



Pysykää turvassa kanssa pervoni, tää ei oo maailmanloppu mut vaatii kyllä jokaisen osallistumista ettei tarvis koko kesää istua meidän kaikkien karanteenissa

Rauhaa :love:

faerie

  • Bizarre Club
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 90
  • Kokeilunhaluinen sensualisti.
  • Galleria
Vs: Koronan vaikutukset kinkytapahtumiin
« Vastaus #85 : 03.04.2020, 08:41 »
Koronan vähättelijöille tiedoksi, että Italiassa kuolee päivittäin enemmän ihmisiä koronaan kuin toisessa maailmansodassa siviileitä ja sotilaita Italian taisteluissa.

Suomessa saatetaan päätyä jatkosodan lukuihin, jolleivat ihmiset perkele ymmärrä noudattaa ohjeita.

vanDaali

  • Turun Baletti
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 655
  • Kutsumapronomini: "se"
  • Galleria
Vs: Koronan vaikutukset kinkytapahtumiin
« Vastaus #86 : 03.04.2020, 09:43 »
Koronan vähättelijöille tiedoksi, että Italiassa kuolee päivittäin enemmän ihmisiä koronaan kuin toisessa maailmansodassa siviileitä ja sotilaita Italian taisteluissa.

Vastaavassa tilassa ollaan jo myös Ruotsissa.


Perhonen89

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1582
  • Kiltti tyttö
  • Galleria
Vs: Koronan vaikutukset kinkytapahtumiin
« Vastaus #87 : 03.04.2020, 10:30 »
"Mutta kun ei se minua koske". T. Truemaster

Juuttisetä

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2786
  • "Hyvällä tavalla vaarattoman oloinen."
  • Galleria
Vs: Koronan vaikutukset kinkytapahtumiin
« Vastaus #88 : 03.04.2020, 10:39 »
Hienoa että vatipäät saa truumassut tähänkin mukaan....jos viittaatte Patikseen niin...ohi meni  >:D

nicolaus

  • Rsyke
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1871
  • Kekkee Alistaja
  • Galleria
Vs: Koronan vaikutukset kinkytapahtumiin
« Vastaus #89 : 03.04.2020, 10:46 »
On se vaan hyvä, et tästäkin saadaan kina aikaan. Sehän se on kaiken pelastus. Harvapa sitä kuukausi sitten osasi ennustaa mitä tuleman pitää. Ja varsinkaan sellaiset, joilla oikeasti on mahdollisuus vaikuttaa asioihin.

https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/dd4f931b-7d87-4119-bc59-f17b1bd819d9

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/ulkomaat/amerikka/hallinnon-tunarointi-laukaisi-yhdysvaltain-koronakatastrofin-nyt-tilannetta-synkentaa-maan-terveydenhuoltojarjestelma/?shared=1121043-3230b350-999