Kirjoittaja Aihe: Kinky ja nörtti?  (Luettu 18195 kertaa)

hiz

  • Vieras
Kinky ja nörtti?
« : 19.04.2012, 13:32 »
Olen jo jonkin aikaa pistänyt merkille eri paikoissa asioita jotka näyttäisi osoittavan että kinkyyden ja nörttiyden välillä olisi jonkinlainen yhteys.

Fetlife'n (siis bdsm & fetish skenen "facebook") isoin ryhmä on Kinky and Geeky 63,750 jäsenellä (tilanne tänään), noin vertaukseksi seuraavaksi suosituimmat on Novices & Newbies 47,223 ja Submissive Women 40,818. Väliin mahtuu muutama toinen ryhmä ennen Sadists & Masochists ryhmää jolla on 26,673 jäsentä. Nörttiryhmä on siis selvästi suosituin. Onkohan tämä siksi että kinkyt ovat usein myös nörttejä, vai onko se siksi että nörtit nyt muuten vaan ovat eksyneet fetlifeen oikein joukolla?

Baarissakin näkee hiukan nörttimäisiä juttuja (esim sarjakuvaketju), mutta ei kovin selvästi, ja muut täällä olevat harrastuksiin liittyvät ketjut eivät ole yhtä selvästi "nörttejä" (runot, valokuvaus, reseptiketjut jne).

Mutta törmäsin netissä surffailessani juttuun jossa sanotaan että Silicon Valleyssä (nörttien mekka) on kinkyjä vaikka kuinka paljon. Alla ote seksiterapiasaitilta www.martyklein.com/silicon-valley-sex-therapy/ :

"There’s a surprising amount of sadomasochism in this Valley –consensual, sexual S/M, that is (in contrast to the non-sexual, often non-consensual S/M that goes on at local corporations). From the City all the way down to San Jose, it’s easy to find bondage parties, bondage workshops, and people into bondage games. On Wednesday nights you can even head over to Bondage A GoGo, where newcomers and veterans alike discuss whips and websites. Any day now these folks will form a political bloc and swing an election.

There’s also, relatively speaking, lots of cross-dressing here, men who enjoy wearing women’s clothes and accessories. Some do it privately, while others like to go out and even “pass.” These men are not gay and almost never want sex-change surgery. They just find it very erotic and, most say, an emotional relief, to wear women’s things– sensuous, frilly, matronly, whatever. Unlike other places where cross-dressers are terribly isolated, Silicon Valley cross-dressers can join organizations, attend parties, get make-up tips, and advertise for friends or lovers."


Ja toinen aiheeseen liittyvä artikkeli: Mistress Matissen artikkeli "Nerds Are a Big Hit in the BDSM Scene", joka löytyy täältä: http://www.thestranger.com/seattle/control-tower/Content?oid=6874748 . Mistress Matisse kirjoittaa:

A social tip for those considering a first foray into the Seattle BDSM community: It is ruled by nerds. Oh, one might say some of us are former nerds. But let's face it, the identities with which we are tagged in adolescence never completely leave our psyches, do they? So if you go out looking for someone to do flogging or pegging or piercing in this town, chances are strong the partner you find will be someone who either was or still is a nerd.

Artikkelin idea on se, että nörtit ovat tottuneita siihen että heidän kaverit ovat muiden mielestä "outoja", he ovat sitä itsekin ja siitä ylpeitä, joten kun he tulevat paikkaan missä tyypit puhuttelevat toisiaan keksityillä nimillä fantasia-asuissa, niin he tuntevat olonsa yhtä kotoisaksi kun vaikkapa Star Wars friikkien vuosikokouksessa, kun taas ei-nörtit pervot tämän nähdessään kääntyvät jo ovella ja jatkavat omaa kinkyilyä tuntematta sen kummempaa tarvetta jakaa harrastustaan muiden kun oman kumppaninsa kanssa. Ja mitä useammin tuo tapahtuu, sitä nörtimmäksi aktiivinen bdsm-ryhmä muuttuu. Tämä oli siis yhden naisen huomio ja analyysi Seattlen kinkypiireistä.

En osaa sanoa pitääkö tämä paikkansa Suomen kinkyskenessä, koska en ole käynyt miiteissä ja bileissä. Ja ei sillä ole niin väliä, mutta ajattelin nyt heittää tämän aiheen keskustelunavaukseksi.

Oletko sinä (tai olitko nuorena) nörtti? Ajatuksia?

Oma ajatukseni on että jos joskus joutuisi taas sinkuksi, niin täytyisi kai ruveta jahtailemaan nörttejä oikein systemaattisesti niin että voisi nähdä pitääkö tuo teoria paikkansa.. Ja lisäys: olen itse ehkä jonkinverran (ainakin piilo/kaappi-)nörtti joten tämä ei ole mitenkään nörttejä halventavasti kirjoitettu, päinvastoin. :)

Ai

  • Vieras
Vs: Kinky ja nörtti?
« Vastaus #1 : 19.04.2012, 13:38 »
Oon nörtti ja mulla nörtti asenne elämään. Vaikka en kai niin hirveesti nörtteile (enää) niin mä haluan oppia tietoa ja suhtaudun kaikkeen tosi analyyttisesti ja tietyllä tavalla nörttimaisesti(/Tietokonemaisesti)
Kaikesta uudesta tulee melkein aina obsessio ainakin joksikin aikaa sitten kyllästyn ja keksin jotain muuta. Vähän niinkuin oman elämän kaava minkä olen tajunnut tässä vaiheessa.

orjamies

  • Porttikiellossa
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1978
  • Etsin itseäni parenpaa seuraa
  • Galleria
Vs: Kinky ja nörtti?
« Vastaus #2 : 19.04.2012, 14:36 »
no kaikki on matemattiista eli kun nörtti nyt on utelias ja ehkä joskus osaakin jotain,eksyy mitä ihmeellisimmelle

sivuille pitäähän sinne sit jättää puumerkki millä saa muut rillipää nörtit pyörtymään ;D

Ai mää vai olen itseoppinut nörtti 1 kerran menin tietokoneelle en ollut edes nähnyt semmoista silti sain ilman

opastusta sen toimimaan 8)

Kettu vinossa

  • Vieras
Vs: Kinky ja nörtti?
« Vastaus #3 : 19.04.2012, 15:29 »
Itse olen moneen muuhun nörttiin verrattuna melko tumpelo tietokoneiden kanssa, mutta monen muun asian kannalta olen kyllä nörtti. Tiedän esimerkiksi enemmän kuin tarpeeksi videopelien historiasta, pelaan video- ja tietokonepelejä, olen kiinnostunut lähes kaikesta Japaniin liittyvästä, keräilen sarjakuvia, katselen "hyviä huonoja" elokuvia, tykkään nettimeemeistä, olen kielioppinatsi, olen kiinnostunut mediakulttuurista, tieteestä, skeptismistä ja niin edelleen. Elämäni on pääasiassa netissä (joskin nettituttuja ei ole kuin kourallinen). Tajuan useimmat nörttivitsit. Useat nörtit ovat myös paljon mielenkiintoisemman näköisiä kuin "tavikset".

Uskoisin suurimman osan ajastaan netissä viettävien kinkynörttien tietävän poikkeuksellisen hyvin asioita kinkyyden eri alueilta, koska heillä on aikaa etsiä ja lukea tietoa kaikesta kiinnostavasta. Olen jutellut netissä muutamien kinkyjen kanssa, jotka eivät kuluta aikaansa juurikaan tietokoneella, ja he ovat myöntäneet ettei heillä ole lopulta juurikaan tietoa muista kuin omasta fetissistään, eikä heillä ole kiinnostusta ja aikaa tutustua muihin kinkyyden osa-alueisiin. Ehkä samasta syystä myös jotkut BDSM-harrastajat kokevat, ettei fetisistien jutut kiinnosta heitä? Samoin myös jotkut fetisistit vierastavat BDSM-foorumeita, koska kokevat BDSM-ihmisten jorinat epäkiinnostaviksi. Nörtti todennäköisemmin lukee kaiken kaikilta niiltä foorumeilta minne sattuu kuulumaan (myös ne tylsimmätkin jutut) ja oppii jatkuvasti uutta!

narri

  • Vieras
Vs: Kinky ja nörtti?
« Vastaus #4 : 19.04.2012, 15:52 »
Minä tykkään nörteistä(kin). Olisin itsekin nörtti jos olisin fiksumpi tai minulla olisi parempi muisti. Sen sijaan minua kutsutaan yleisesti vain patalaiskaksi, kun vietän niin paljon aikaa tietokoneen ja kirjojen parissa, mutta en ikävä kyllä pysty säkenöimään millään erityistaidoilla.

Osatotuus on varmaankin siinä, että nörtit ovat tosiaan jo tottuneet olemaan valtaväestön mielestä vähän outoja, joten on ihan luonnollista olla seksuaalisestikin erilainen eikä sitä tarvitse hävetä, sen sijaan into pinkeänä etsitään uutta tietoa kaikesta joka mahdollisesti voisi kiinnostaa.
Luonnollistahan se on että netissä nimenomaan nörtit ovat hyvin edustettuina.

Näissä kahdessa lienee paljon totuutta:

Uskoisin suurimman osan ajastaan netissä viettävien kinkynörttien tietävän poikkeuksellisen hyvin asioita kinkyyden eri alueilta, koska heillä on aikaa etsiä ja lukea tietoa kaikesta kiinnostavasta. Olen jutellut netissä muutamien kinkyjen kanssa, jotka eivät kuluta aikaansa juurikaan tietokoneella, ja he ovat myöntäneet ettei heillä ole lopulta juurikaan tietoa muista kuin omasta fetissistään, eikä heillä ole kiinnostusta ja aikaa tutustua muihin kinkyyden osa-alueisiin. - - -
Nörtti todennäköisemmin lukee kaiken kaikilta niiltä foorumeilta minne sattuu kuulumaan (myös ne tylsimmätkin jutut) ja oppii jatkuvasti uutta!

Artikkelin idea on se, että nörtit ovat tottuneita siihen että heidän kaverit ovat muiden mielestä "outoja", he ovat sitä itsekin ja siitä ylpeitä, joten kun he tulevat paikkaan missä tyypit puhuttelevat toisiaan keksityillä nimillä fantasia-asuissa, niin he tuntevat olonsa yhtä kotoisaksi kun vaikkapa Star Wars friikkien vuosikokouksessa, kun taas ei-nörtit pervot tämän nähdessään kääntyvät jo ovella ja jatkavat omaa kinkyilyä tuntematta sen kummempaa tarvetta jakaa harrastustaan muiden kun oman kumppaninsa kanssa. Ja mitä useammin tuo tapahtuu, sitä nörtimmäksi aktiivinen bdsm-ryhmä muuttuu. Tämä oli siis yhden naisen huomio ja analyysi Seattlen kinkypiireistä.

Suomen kinkykanta tosin on niin pieni, että en usko bileiden pystyvän muuttumaan pelkästään nörttien liveroolipeliksi yhtään sen enempää kuin että täällä riittäisi porukkaa muutenkaan eri fetissiedustajien porukoiden laajamittaiseen eriytymiseen.

RigoriRasputin

  • TörkyTeatteri
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1204
  • Ihan perseestä.
  • Galleria
Vs: Kinky ja nörtti?
« Vastaus #5 : 19.04.2012, 19:02 »
Commedore-64, 8086, 8088, 286, 386, 486, Pentium.........  Siintä se on alkanut. Silti en tunnusta olevani nörtti.  ;D

kide

  • Vieras
Vs: Kinky ja nörtti?
« Vastaus #6 : 19.04.2012, 20:05 »
En ole nörtti, ellei lukutoukkailua lasketa.

Melius

  • Vieras
Vs: Kinky ja nörtti?
« Vastaus #7 : 19.04.2012, 20:39 »
Commedore-64, 8086, 8088, 286, 386, 486, Pentium.........  Siintä se on alkanut. Silti en tunnusta olevani nörtti.  ;D

Oma listallanipa onkin ensimmäisenä VIC-20. Lälläslää.   :)

isojorma

  • Vieras
Vs: Kinky ja nörtti?
« Vastaus #8 : 19.04.2012, 21:44 »
Mä oon niin nuori, etten ehtinyt Telmac- tai Vic20-aikaa aikanaan kokea. Olen joutunut nämä koneet ostamaan myöhemmin kirpputorilta. Tuo kai kertoo, että olen nörtti. Mutta niin onnekkaasti on käynyt, että harrastuksesta on tullut ammatti. Enää ei tarvitse vapaa-ajalla nörttäillä, vaan silloin voi keskittyä muuhun elämään.

Fetlifen Kinky and Geeky -ryhmähän ei ole pelkkä datanörttien ryhmä. Nörteiksi näköjään lasketaan kaikenmaailman feisbuukkaajat ja irkkaajat ja StarWars-fanit. En irkkaa eikä minulla ole tunnusta Facebookiin! Mutta Fetlife-tunnus mulla on. Saa lisätä kaveriksi.

Tekeekö ihmisestä nörtin, jos on opiskellut yliopistossa pääaineena fysiikkaa?


Sarastuskävijä

  • Vieras
Vs: Kinky ja nörtti?
« Vastaus #9 : 19.04.2012, 22:54 »
Kyllä, jos fysiikka kiinnostaa on nörtti.
Jos lukee tosi paljon on ihan nörtti. (Paitsi jos lukee vaan jotain tylsiä ihmissuhdekirjoja, ei edes mitään yhteiskunnallisesti väiteltyjä sivistyneitä tai ajatuksia herättäviä.)
Nykyään, kun yhtään lähtee ajattelemaan niin melkein mikä vaan kiinnostuksenkohde on nörttimäistä. Kaikki, yhtään syvällinen on myös heti nörttimäistä. Sille valtaväestölle jää harrastuksikseen oikeastaan vaan meikkaus, muoti, bilettäminen, ja urheilu. Ja niin, jos mikä vaan syvällinen tekeminen runoista maalaamiseen, soittamiseen ja lukemiseen, perinteisten nörttiajanviettojen lisäksi, on nörttiä niin eiköhän jokaisesta kinkystä löydy nörtti. Tällä saralla, kun varsinkin tunteiden kanssa leikitään, ei juuri pinnallinen voi olla...

Ja tunnustaudun itsekin täydeksi nörtiksi. Ei edes rajatapaukseksi, vaan täydeksi. Ahkera tiedon kerääjä, tietokoneella istuja, scifin ja fantasian ystävä, animen tuijottaja, roolipelaaja, pleikkarin omistaja... ynnä muuta... Nerds for the win! So say we all!

narri

  • Vieras
Vs: Kinky ja nörtti?
« Vastaus #10 : 19.04.2012, 23:40 »
Fysiikan opiskelemisen / osaamisen mainitseminen herätti yhden hyrrän minun sisälläni  :)) - Ja kyllä se lasketaan nörtteyden piiriin.

Sinänsä jännä juttu, kuinka negatiivinen kaiku sanalla nörtti oli silloin kun oli itse teini-ikäinen. Kiusaamiseenhan sitä lähinnä käytettiin. Nykyisin taas termi ei tunnu lainkaan niin ikävältä enää. Onko maailma muuttunut nörttiystävällisemmäksi? Vai onko teineillä edelleen nörttiantipatioita, joista itse ei vain enää tiedä mitään?

KalvinK

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 639
  • Tykkää sitoa nättejä nakuja naisia.
  • Galleria
Vs: Kinky ja nörtti?
« Vastaus #11 : 20.04.2012, 00:00 »
Mä oon niin nuori, etten ehtinyt Telmac- tai Vic20-aikaa aikanaan kokea.

Telmac mainittu :) Ensimmäinen tietokoneeni oli rakennussarjasta kasaamani Telmac-1800. Telmac TMC-600 tuli myös tutuksi inside out. VIC-20:tä ja C-64:ta ei tullut hommattua, koska pelaaminen ei ollut minulle niin tärkeää. Taidan olla siis nerd.

pulseproto

  • Vieras
Vs: Kinky ja nörtti?
« Vastaus #12 : 20.04.2012, 00:01 »
Kyllä, jos fysiikka kiinnostaa on nörtti.
Jos lukee tosi paljon on ihan nörtti.

??hmm.. pikkusyrre on lukenut kaikki kaunokirjallisuuden varteenotettavat teokset.. mutta että olisi "nortti"..lol
Itse olen lukenut klassista fysiikkaa yliopistossa ja kuulunut URSAan vuodesta hmm.. 1972

Olen romantikko kuten myös systeri - en nörtti!  >:(
terv.PC-guru

isabella

Vs: Kinky ja nörtti?
« Vastaus #13 : 20.04.2012, 05:58 »
Omasta mielstäni en ole yhtään nörtti ja mieheni mielestä olen, tästä kinastellaan usein :)  Ei kai roolipelimenneisyys, scifistä ja fantasiasta tykkääminen ja muut vastaavat jututut vielä nörttiä tee, eihän ;D

Sarastuskävijä

  • Vieras
Vs: Kinky ja nörtti?
« Vastaus #14 : 20.04.2012, 10:30 »
Jos lukee tosi paljon on ihan nörtti.
Olen romantikko kuten myös systeri - en nörtti!  >:(
terv.PC-guru
Kylläpäs!  ;D

Fysiikan opiskelemisen / osaamisen mainitseminen herätti yhden hyrrän minun sisälläni  :)) - Ja kyllä se lasketaan nörtteyden piiriin.

Sinänsä jännä juttu, kuinka negatiivinen kaiku sanalla nörtti oli silloin kun oli itse teini-ikäinen. Kiusaamiseenhan sitä lähinnä käytettiin. Nykyisin taas termi ei tunnu lainkaan niin ikävältä enää. Onko maailma muuttunut nörttiystävällisemmäksi? Vai onko teineillä edelleen nörttiantipatioita, joista itse ei vain enää tiedä mitään?
Vähän tuntuu, että niillä pienillä on vieläkin nörtti vähän ikävämpi sana. Sitten jossain vaiheessa kasvamista tajutaankin yllättäen, että eikun hetkonen, nämähän on just sitä parasta porukkaa! Ja siinä vaiheessa leimaa aletaan kantaa ylpeänä.

Ai niin, samoin, fysiikan opiskeleminen saa jonkun hyrrän pyörimään kyllä :D