Kirjoittaja Aihe: Onko BDSm harrastajien joukossa ikärasisteja  (Luettu 9691 kertaa)

Fia

  • Vieras
Vs: Onko BDSm harrastajien joukossa ikärasisteja
« Vastaus #30 : 01.11.2020, 21:00 »
En usko että "ikärasismia" on olemassa ollenkaan kun on kyseessä jotain niinkin henkilökohtaista kuin BDSM. Ihmisillä vain on omat mieltymykset, ja jos haluaa saada kunnioitusta, täytyy sitä myös antaa. Onhan se ymmärrettävää jos toinen ei halua tehdä mitään itseään puolta vanhemman tai nuoremman kanssa.           
Sen sijaan ihonvärin perusteella parin valinta on sitä ihan oikeaa rasismia.

Kyseessä voi olla ainoastaan ulkonäköpreferenssi.

Periaatteessa, joo. Mutta jos tuollainen "ulkonäköpreferenssi" osuu jatkuvasti omaan nilkkaan, saattaa lakata naurattamasta. Tää on asia mikä ei ehkä (?) hirveesti korostu suomalaisilla suhdemarkkinoilla tai BDSM-piireissä, mutta joidenkin muiden Euroopan maiden ja Amerikan kontekstissa puhuttaa enemmän. Suuntaan jos toiseenkin.

latexbun

  • Vieras
Vs: Onko BDSm harrastajien joukossa ikärasisteja
« Vastaus #31 : 01.11.2020, 21:10 »
En usko että "ikärasismia" on olemassa ollenkaan kun on kyseessä jotain niinkin henkilökohtaista kuin BDSM. Ihmisillä vain on omat mieltymykset, ja jos haluaa saada kunnioitusta, täytyy sitä myös antaa. Onhan se ymmärrettävää jos toinen ei halua tehdä mitään itseään puolta vanhemman tai nuoremman kanssa.           
Sen sijaan ihonvärin perusteella parin valinta on sitä ihan oikeaa rasismia.

Kyseessä voi olla ainoastaan ulkonäköpreferenssi.

Periaatteessa, joo. Mutta jos tuollainen "ulkonäköpreferenssi" osuu jatkuvasti omaan nilkkaan, saattaa lakata naurattamasta. Tää on asia mikä ei ehkä (?) hirveesti korostu suomalaisilla suhdemarkkinoilla tai BDSM-piireissä, mutta joidenkin muiden Euroopan maiden ja Amerikan kontekstissa puhuttaa enemmän. Suuntaan jos toiseenkin.

Kärjistäen: mikäli valkoihoinen nainen haluaa tapailla vain tummaihoisia miehiä, onko asetelma toisenlainen kuin jos tummaihoinen nainen tapailee vain tummaihoisia?

Torjutuksi tuleminen tapailun suhteen on ikävää ja se voi tuntua syrjinnältä, mutta onko se todella sitä? Milloin ihmisellä olisi velvollisuus tinkiä omista parinvalintaan liittyvistä toiveistaan ja jos on, kenen vuoksi niin pitäisi tehdä?

Fia

  • Vieras
Vs: Onko BDSm harrastajien joukossa ikärasisteja
« Vastaus #32 : 01.11.2020, 21:42 »
En usko että "ikärasismia" on olemassa ollenkaan kun on kyseessä jotain niinkin henkilökohtaista kuin BDSM. Ihmisillä vain on omat mieltymykset, ja jos haluaa saada kunnioitusta, täytyy sitä myös antaa. Onhan se ymmärrettävää jos toinen ei halua tehdä mitään itseään puolta vanhemman tai nuoremman kanssa.           
Sen sijaan ihonvärin perusteella parin valinta on sitä ihan oikeaa rasismia.

Kyseessä voi olla ainoastaan ulkonäköpreferenssi.

Periaatteessa, joo. Mutta jos tuollainen "ulkonäköpreferenssi" osuu jatkuvasti omaan nilkkaan, saattaa lakata naurattamasta. Tää on asia mikä ei ehkä (?) hirveesti korostu suomalaisilla suhdemarkkinoilla tai BDSM-piireissä, mutta joidenkin muiden Euroopan maiden ja Amerikan kontekstissa puhuttaa enemmän. Suuntaan jos toiseenkin.

Kärjistäen: mikäli valkoihoinen nainen haluaa tapailla vain tummaihoisia miehiä, onko asetelma toisenlainen kuin jos tummaihoinen nainen tapailee vain tummaihoisia?

Torjutuksi tuleminen tapailun suhteen on ikävää ja se voi tuntua syrjinnältä, mutta onko se todella sitä? Milloin ihmisellä olisi velvollisuus tinkiä omista parinvalintaan liittyvistä toiveistaan ja jos on, kenen vuoksi niin pitäisi tehdä?

Nää on tosi mielenkiintoisia kysymyksiä. En tiedä, onko näihin olemassa ainoita oikeita vastauksia, ja jos onkin, en koe että olisin oikea henkilö niitä määrittelemään. Itse olen valkoinen nainen, jolle kumppanin etnisyys ei koskaan ole tuntunut kovin oleelliselta, mutta valtaosa partnereistani on kyllä ollut muita valkoisia ihan koska Suomessa se nyt vaan tuppaa menemään niin. Koen olevani etuoikeudellisessa asemassa siinä, ettei mun ole kovin paljon tarvinnut edes miettiä aihetta omalla kohdalla.


Coach

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 225
  • The Grand Daddy
  • Galleria
Vs: Onko BDSm harrastajien joukossa ikärasisteja
« Vastaus #33 : 01.11.2020, 22:01 »
En usko että "ikärasismia" on olemassa ollenkaan kun on kyseessä jotain niinkin henkilökohtaista kuin BDSM. Ihmisillä vain on omat mieltymykset, ja jos haluaa saada kunnioitusta, täytyy sitä myös antaa. Onhan se ymmärrettävää jos toinen ei halua tehdä mitään itseään puolta vanhemman tai nuoremman kanssa.           
Sen sijaan ihonvärin perusteella parin valinta on sitä ihan oikeaa rasismia.

Kyseessä voi olla ainoastaan ulkonäköpreferenssi.

Periaatteessa, joo. Mutta jos tuollainen "ulkonäköpreferenssi" osuu jatkuvasti omaan nilkkaan, saattaa lakata naurattamasta. Tää on asia mikä ei ehkä (?) hirveesti korostu suomalaisilla suhdemarkkinoilla tai BDSM-piireissä, mutta joidenkin muiden Euroopan maiden ja Amerikan kontekstissa puhuttaa enemmän. Suuntaan jos toiseenkin.

Kärjistäen: mikäli valkoihoinen nainen haluaa tapailla vain tummaihoisia miehiä, onko asetelma toisenlainen kuin jos tummaihoinen nainen tapailee vain tummaihoisia?

Torjutuksi tuleminen tapailun suhteen on ikävää ja se voi tuntua syrjinnältä, mutta onko se todella sitä? Milloin ihmisellä olisi velvollisuus tinkiä omista parinvalintaan liittyvistä toiveistaan ja jos on, kenen vuoksi niin pitäisi tehdä?

Nää on tosi mielenkiintoisia kysymyksiä. En tiedä, onko näihin olemassa ainoita oikeita vastauksia, ja jos onkin, en koe että olisin oikea henkilö niitä määrittelemään. Itse olen valkoinen nainen, jolle kumppanin etnisyys ei koskaan ole tuntunut kovin oleelliselta, mutta valtaosa partnereistani on kyllä ollut muita valkoisia ihan koska Suomessa se nyt vaan tuppaa menemään niin. Koen olevani etuoikeudellisessa asemassa siinä, ettei mun ole kovin paljon tarvinnut edes miettiä aihetta omalla kohdalla.

Ihonvärin perusteella tehty parinvalinta ei ole rasistista. Rasismia on arvottaminen ihonvärin tai muun vastaavan seikan vuoksi. Ei minun eikä kenenkään muunkaan tarvitse ”valita” kumppania ihonväristä välittämättä. Viehättyä saa ihan vapaasti vain siitä yhdestä väristä.

https://www.eirasismille.fi/mita-on-rasismi

orjamies

  • Porttikiellossa
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1978
  • Etsin itseäni parenpaa seuraa
  • Galleria
Vs: Onko BDSm harrastajien joukossa ikärasisteja
« Vastaus #34 : 02.11.2020, 06:23 »
25 v. hakee hyvin kokenutta Masteria samasta ikäluokasta, miksi ei joku ton ikänen on voinut harrastaa aktiivisesti 10v . sen siaan joku 60v satunnaisesti tyyliin kerran 70 luvulla 80. 90 ja pari kertaa 2000  niin kumpiko on kokeneempi  nimen omaan alalla toisen elämänkokemus tietty laajempi.

Pioni76

  • Vieras
Vs: Onko BDSm harrastajien joukossa ikärasisteja
« Vastaus #35 : 09.11.2020, 14:29 »
Oman lyhyen kokemukseni (reilut kaks kuukautta, vajaalta parilta sadalta viestejä) ei ole. Oon ite keski-ikäinen ja kinkykokematon, eli sinänsä en ehkä se houkuttelevin kombo. Toisaalta mulla on monenlaisia mieltymyksiä, mikä laajentaa skaalaa. Yllätyksekseni viestejä  on tullut tosi monen ikäisiltä tyypeiltä (20-64 v)painottuen sillai että kakskybäset tykkää melkein aina alistua ja 30-40 kumpaakin ja siitä ylöspäin pääasiassa domeja. Vaikka otos ei oo ehkä riittävä tilastolliseen analyysiin 😂.

Vaikka oon dinosauruksena ehtinyt nähdä jo lähes sen meteoriitin iskun maapallolle, niin kuitenkin olen monessa suhteessa ikuinen pentu (esim. nörtti nolouteen asti). Edes tää ei ole aiheuttanut itselleni mitään syrjimiskokemuksia, että olisin liian lapsellinen sielu liian vanhassa kropassa tms.

Eli tuntuu, että porukka on aika sallivaa ja joustavaa ja tykkää monenlaisista tyypeistä ja antaa ihmisten olla yksilöitä. Se on ihan mahtavaa ja itsekin olen alkanut katsoa enemmän tyyppiä kuin ikää.

En kuitenkaan toistaiseksi ole syttynyt itseäni selkeästi  vanhemman oloisille tyypeille. Mutta miks ois ikärasismia, jos tietynlainen habitus/ulkonäkö ei ole mun juttu? Sehän on preferenssi.

Mutta sit hassua on, että monille tosi nuorille mä oon vanhempi nainen ja siksi houkuttelevampi. Itsehän en tietenkään identifioidu vanhaksi 😂. Varmaan vielä kasikymppisenäkään...

Todella nuorten kanssa on vähän vaikea olo, koska hieman mietityttää se vastuu ihan parikymppisestä. Vaikka paperilla jokainen on vastuussa itsestään, niin käytännössä.... Onko tää huoli ikärasismia? En tiedä. Mutta huomaan, että vaikka kiinnostaisi, haluaisin olla kokeneempi ennenkuin lähden säätämään tosi nuorten kanssa. (Saa vasta-argumentoida, en tarkoita loukata ketään.)

Olen kyllä saanut vanhemmilta tyypeiltä joskus turhautuneitakin viestejä, kun en ole lähtenyt tapaamaan. Niistä on tullut se fiilis, että seuraa on ehkä vaikeaa löytää jos on viis-kuuskymppinen. Oon saanut viestejä missä omaa kokemusta painotetaan ja sit on turhautumista siitä, että sille kokemukselle ei saa arvostusta (ihan vaikka vain toivottaisi hyvät jatkot).

Toisinpäin on päivänselvää, että jos tykkää tosi nuorista, niin musta ei sellaista saa millään, enkä sitä haluaisikaan. Ei se ole ikäsyrjintää vaan preferenssi.

raafael-k

  • Vieras
Vs: Onko BDSm harrastajien joukossa ikärasisteja
« Vastaus #36 : 09.11.2020, 15:22 »
^Hitto vie, oon ite vuosikertaa -79 ja hajosin tuolle dinosaurukselle :D . Ei kai tässä nyt ihan sellaisia vielä olla.

napakoru

  • Turun Baletti
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 52
  • Galleria
Vs: Onko BDSm harrastajien joukossa ikärasisteja
« Vastaus #37 : 09.11.2020, 15:23 »
Peilaan tässä lähinnä Tukholman skeneä, jonka tunnen paremmin, mutta täällä ikä on kyllä aika usein puheenaiheena. Ärsyttävän harva uskoo, että minä parikymppisenä voisin olla muuta kuin little, ja tuntuu, että ikäiseni jengi jakautuu aika rajusti kahteen leiriin sen perusteella, miten 50+-vuotiaisiin suhtaudutaan. Kärjistäen DD/lg-meiningeissä iäkäs dom nähdään hyvänä juttuna, toinen ääripää sit taas ei tunnu ees pystyvän hyväksyyn sitä, että joku vois tykätä olla isänsä ikäsen setämiehen kanssa.

Itse ajattelin ennen, että tyyliin yli kolmevitoset ei voi kiinnostaa, mutta kuinkas kävikään. En oikeastaan edes juuri ajattele leikkikaverieni ikää mutta saan paljon viestejä n. 30-vuotiailta, jotka kysyvät, kiinnostaisiko minua Vanhempi Master. Ei kolmekymppisessä mitään vikaa, mutta jos myyntivalttina on olla mua vanhempi, tekee mieli sanoa, että katotaan kultsi parinkymmenen vuoden päästä uusiks O:-)

Yli 45-vuotiaita naisia en ole kauheasti tavannut, mutta ne, jotka olen tavannut, ovat olleet yleensä 24/7-suhteiden subeja. Femdomeilla tuntuu olevan vähän eri meiningit, joten en tiedä sen joukon ikäjakaumasta, mutta ihmisten puheista päättelen, että dominoivista naisista noin ylipäätään on pulaa Pohjanlahden tällä(kin?) puolen.

optimisti47

  • Vieras
Vs: Onko BDSm harrastajien joukossa ikärasisteja
« Vastaus #38 : 09.11.2020, 15:30 »
Ei oman kokemukseni mukaan kovin paljoa. Itseäni nuoremmat naiset tuntuvat jopa tykkäävän, kun ikäeroa on alistettavaan aika paljonkin. En tiedä miksi, mutta minulle se sopii hyvin  O:-)

Pioni76

  • Vieras
Vs: Onko BDSm harrastajien joukossa ikärasisteja
« Vastaus #39 : 09.11.2020, 15:41 »
^Hitto vie, oon ite vuosikertaa -79 ja hajosin tuolle dinosaurukselle :D . Ei kai tässä nyt ihan sellaisia vielä olla.

Hei selvinpäin ja läpällä! Mut mä kyl muistan kun Neumann oli kuuma...

optimisti47 sama kokemus nuoremmista naisista ja miehistä - ei oo ongelma, että ikäeroa on, vaan ehkä jopa heille yks syy ottaa muhun yhteyttä! Sopii mulle. Niinku sopii sekin, että selkeesti myös keski-ikäisille naispuolisille subeille on kysyntää.

PallasAthene

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 155
  • EI kaveripyyntöjä ilman viestiä jos ei tunneta IRL
  • Galleria
Vs: Onko BDSm harrastajien joukossa ikärasisteja
« Vastaus #40 : 09.11.2020, 16:17 »
Ei mielestäni ole rasismia, mutta ikäpreferenssejä puolin ja toisin. Ja hyvä niin :love: Joku syttyy nimenomaan ikäerosta, joku toinen taas kaipaa leikkiseuraa tai kumppania oman ikäisistä. Minua on kyllä syytetty ikärasismista, kun olen aika selvästi tuonut esiin sen, että olen kiinnostunut vain selvästi nuoremmista. Parisuhde- tai sessiomielessä.  Mutta kaikkein tärkein itselle on aina yksilö ja ihminen - iästä riippumatta.

_Eos_

  • Vieras
Vs: Onko BDSm harrastajien joukossa ikärasisteja
« Vastaus #41 : 19.11.2020, 17:29 »
Peilaan tässä lähinnä Tukholman skeneä, jonka tunnen paremmin, mutta täällä ikä on kyllä aika usein puheenaiheena. Ärsyttävän harva uskoo, että minä parikymppisenä voisin olla muuta kuin little, ja tuntuu, että ikäiseni jengi jakautuu aika rajusti kahteen leiriin sen perusteella, miten 50+-vuotiaisiin suhtaudutaan. Kärjistäen DD/lg-meiningeissä iäkäs dom nähdään hyvänä juttuna, toinen ääripää sit taas ei tunnu ees pystyvän hyväksyyn sitä, että joku vois tykätä olla isänsä ikäsen setämiehen kanssa.

Itse ajattelin ennen, että tyyliin yli kolmevitoset ei voi kiinnostaa, mutta kuinkas kävikään. En oikeastaan edes juuri ajattele leikkikaverieni ikää mutta saan paljon viestejä n. 30-vuotiailta, jotka kysyvät, kiinnostaisiko minua Vanhempi Master. Ei kolmekymppisessä mitään vikaa, mutta jos myyntivalttina on olla mua vanhempi, tekee mieli sanoa, että katotaan kultsi parinkymmenen vuoden päästä uusiks O:-)

Yli 45-vuotiaita naisia en ole kauheasti tavannut, mutta ne, jotka olen tavannut, ovat olleet yleensä 24/7-suhteiden subeja. Femdomeilla tuntuu olevan vähän eri meiningit, joten en tiedä sen joukon ikäjakaumasta, mutta ihmisten puheista päättelen, että dominoivista naisista noin ylipäätään on pulaa Pohjanlahden tällä(kin?) puolen.

Ikää en itse ole kokenut ongelmaksi, jollei toinen osapuoli asiasta tee numeroa. Elikkäs esteeksi monesti muodostuukin juuri tuo oletus ja toisen (yleensä huomattavasti vanhemman herrasväen) halu DD/lg -asetelmaan, vaikka tekisin hyvinkin selväksi etten tuollaista koe omakseni. Ainoa iän tuoma ongelma on sitten tuon lisäksi ihan puhtaasti ja karusti fyysinen puoli eli ulkonäkö (mahdollisesti myös kestävyys). Pikkuiseksi jos sanoo kontekstissa, joka viittaa pääasiallisesti kokoeroon ja kynnyksen yli kannettavuuteen, toimii oli sitten nuori taikka varttuneempi uros. Useimmiten sitä kuitenkin tuntuu pääsevän samalle aaltopituudelle henkisellä tasolla itseään vanhempien kanssa, keskimääräisesti. Ehkäpä se iän tuoma itsetuntemus ja kypsyys erottaa ollennaiset asiat epäolennaisista luo turvallisemman ilmapiirin d/s -leikkeihin. Oman ikäiset mieshenkilöt valitettavan usein osoittautuneet turhan kiihkomielisiksi, eikä välttämättä ymmärretä kiimahuuruissa kuunnella toista osapuolta kuten suotavaa olisi. Jos ikärasismiksi lasketaan, että ei kykene kiihottumaan iän (ja/tai elintapojen) tuomista fyysisistä piirteistä tai alentuvasta suhtautumisesta minuun ikäni takia, niin sitten olen ikärasisti kaikin mokomin.

Morgul

  • Turun Baletti
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 673
  • Galleria
Vs: Onko BDSm harrastajien joukossa ikärasisteja
« Vastaus #42 : 19.11.2020, 20:09 »
Sessiointi ja muhinointi asia erikseen, ihan vain miittailussa tuntuu olevan kynnyskysymyksenä monille se jos paikalla on "setämiehiä" ja 40+ porukkaa.  :)

Tämä on vähän kaksipiippuinen homma: toki on ymmärrettävää jos haluaa olla ikäistensä seurassa koska yhteiset sukupolvikokemukset (oletusarvoisesti) ja potentiaalisen parin hakeminen monille helpompaa. Sitten taas voi olla vähän problemaattista jos samalle paikkakunnalle syntyy useampi eri kinkykuppikunta.

Lähtökohtaisesti en laittaisi kysymykselle hirveän paljon painoa.

mooky

Vs: Onko BDSm harrastajien joukossa ikärasisteja
« Vastaus #43 : 19.11.2020, 20:18 »
Sessiointi ja muhinointi asia erikseen, ihan vain miittailussa tuntuu olevan kynnyskysymyksenä monille se jos paikalla on "setämiehiä" ja 40+ porukkaa.  :)
Toivottavasti sentään ei ihan näin, mutta jos mun läsnäolo miitissä olisi jollekin kynnyskysymys saapua paikalle, niin voin kyllä sillä varjolla jättäytyä pois.

Ite olen kokenut näissä porukoissa hienona sen, että tää on yhdistämät porukkaa kaikista ikäluokista saman katon alle.

Pehmeä

  • Uusi asiakas
  • *
  • Viestejä: 27
  • fetisseistä kiinnostunut sidottuna nauttiva
  • Galleria
Vs: Onko BDSm harrastajien joukossa ikärasisteja
« Vastaus #44 : 20.11.2020, 21:50 »
Onhan jokaisella oikeus haluta/valita sen ikäistä, painoista ja väristä seuraa kuin itseä miellyttää niin kauan kuin lakia noudatetaan. Ja se ei ulkopuolisille kuulu vaikka omaan silmään oudolta näyttäisi. Muutama vuosi sinne tänne mutten pysty ajattelemaan seksiä lasteni ikäisten kanssa. Kun uteliaisuuttaan lukee profiileja, yllättävän moni ilmoittaa etsivänsä seuraa muttei kerro ikäänsä tai ilmansuuntaa. Ohan se nyt käytännössä eri asia onko 25 v Rovaniemeltä vai 50 v Turusta.