Kirjoittaja Aihe: Onko BDSm harrastajien joukossa ikärasisteja  (Luettu 9720 kertaa)

dalshton

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • Uusi asiakas
  • *
  • Viestejä: 20
  • Audere est facere
  • Galleria
Vs: Onko BDSm harrastajien joukossa ikärasisteja
« Vastaus #45 : 22.11.2020, 12:50 »
En usko että "ikärasismia" on olemassa ollenkaan kun on kyseessä jotain niinkin henkilökohtaista kuin BDSM. Ihmisillä vain on omat mieltymykset, ja jos haluaa saada kunnioitusta, täytyy sitä myös antaa. Onhan se ymmärrettävää jos toinen ei halua tehdä mitään itseään puolta vanhemman tai nuoremman kanssa.           
Sen sijaan ihonvärin perusteella parin valinta on sitä ihan oikeaa rasismia.

Kyseessä voi olla ainoastaan ulkonäköpreferenssi.

Periaatteessa, joo. Mutta jos tuollainen "ulkonäköpreferenssi" osuu jatkuvasti omaan nilkkaan, saattaa lakata naurattamasta. Tää on asia mikä ei ehkä (?) hirveesti korostu suomalaisilla suhdemarkkinoilla tai BDSM-piireissä, mutta joidenkin muiden Euroopan maiden ja Amerikan kontekstissa puhuttaa enemmän. Suuntaan jos toiseenkin.

Kärjistäen: mikäli valkoihoinen nainen haluaa tapailla vain tummaihoisia miehiä, onko asetelma toisenlainen kuin jos tummaihoinen nainen tapailee vain tummaihoisia?

Torjutuksi tuleminen tapailun suhteen on ikävää ja se voi tuntua syrjinnältä, mutta onko se todella sitä? Milloin ihmisellä olisi velvollisuus tinkiä omista parinvalintaan liittyvistä toiveistaan ja jos on, kenen vuoksi niin pitäisi tehdä?

Nää on tosi mielenkiintoisia kysymyksiä. En tiedä, onko näihin olemassa ainoita oikeita vastauksia, ja jos onkin, en koe että olisin oikea henkilö niitä määrittelemään. Itse olen valkoinen nainen, jolle kumppanin etnisyys ei koskaan ole tuntunut kovin oleelliselta, mutta valtaosa partnereistani on kyllä ollut muita valkoisia ihan koska Suomessa se nyt vaan tuppaa menemään niin. Koen olevani etuoikeudellisessa asemassa siinä, ettei mun ole kovin paljon tarvinnut edes miettiä aihetta omalla kohdalla.
Yhtälailla tässä voi myös pohtia, että onko ylipäätänsä etnisyyteen perustuvat fetissit ok vai ongelmallisia.

Mä itse toistan tässä sitä, mitä muutkin ovat sanoneet. Preferenssit ovat preferenssejä. Rasismia on se, jos pitää jotain tiettyä etnisyyttä vähempiarvoisena, ihan vaan koska etnisyys.

Qurat

  • Majuri
  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 673
  • I´m really bad..
  • Galleria
Vs: Onko BDSm harrastajien joukossa ikärasisteja
« Vastaus #46 : 08.12.2020, 15:29 »
En usko että "ikärasismia" on olemassa ollenkaan kun on kyseessä jotain niinkin henkilökohtaista kuin BDSM. Ihmisillä vain on omat mieltymykset, ja jos haluaa saada kunnioitusta, täytyy sitä myös antaa. Onhan se ymmärrettävää jos toinen ei halua tehdä mitään itseään puolta vanhemman tai nuoremman kanssa.           
Sen sijaan ihonvärin perusteella parin valinta on sitä ihan oikeaa rasismia.

Kyseessä voi olla ainoastaan ulkonäköpreferenssi.

Periaatteessa, joo. Mutta jos tuollainen "ulkonäköpreferenssi" osuu jatkuvasti omaan nilkkaan...
Sillakaan ei olee mitään tekemistä rasismin kanssa. Eli sjn logiikka on, että jos mä en kelpaa tarpeeksi monelle minkätahansa kriteerin perusteella, niin ne kaikki on rasisteja? Eli ne saa sitten leimata ja manaa shvään helvettiin, koska mä oma kaikessa upeudessa en kelvannut HEILLE? Mistä sellaisga logikkaa opiskellaan? Jos pitkä mies ei kelpaa panssarivaunukuskiksi, jos langanlaiha ei kelpaa palomieheksi, jos 151 cm pitkä ei kelpaa vanginvartijaksi, tai asiaatti jollekki seksikumppaniksi niin se on automaattisesti rasismia? Ei ole! Kaikilla on oikeus valita omale seuraa oma kriteerien mukaisesti. Ihan kaikilla! Ja aivan saamarin varmaasti ne poissulkee paljon ihmisia. Siinä ei olee rasismin kanssa mitään tekemistä. Se on oma preferenssien mukainen valinta, ihan omalle itselleen sopivan seuran valinta. Ja se on ihan OK
Tä'ä topici alkuaan on jo sellainen iltasanomien tasoinen klickbait, mikä mielestani ei kuuluu hyväntapaiseen keskustelun aloitukseen.

Cottoncandy

Vs: Onko BDSm harrastajien joukossa ikärasisteja
« Vastaus #47 : 08.12.2020, 17:48 »
Mistä kukakin tykkää. Niin kauan, kun ei loukata ketään tämän piirteiden ja ominaisuuksien takia kaikki preferenssit lienevät ok.  :)

Ite koitan olla kovasti silleen "ikä on vaan numero", mutta huomaan silti aina seuranhakua miettiessä, että en vaan koe itseäni nuorempia siinä mielessä kiinnostavina. Kavereina toki, mutta ei muuten. Ihan hölmöä, mutta kun tämä kerta on mulla joku juttu niin olkoon, koitan silti olla avoin ja haastaa omaa ajatuskuviota välillä.  :D

Meillä on niin erilaista elämänkokemusta yms ikään katsomatta, ettei se mielestäni yksinään kerro paljonkaan ihmisestä.

rp_

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 183
  • En route vers de nouvelles dimensions.
  • Galleria
Vs: Onko BDSm harrastajien joukossa ikärasisteja
« Vastaus #48 : 08.12.2020, 18:38 »
Sanaa "rasismi" käytetään jo muutenkin väärin, niin tässä se menee ihan totaalisesti metsään. Ikäpreferenssejä kyllä löytyy näistä piireistä. Itselläni ei mitään ehdottomia ikärajoituksia ole, mutta useimmissa tapauksissa seksuaalisuus kehittyy vielä noin 25:en ikävuoteen asti, joten tuon varmaan moni ottaa huomioon.

Itse en 34 vuotiaana koe olevani mitenkään nuori, mutta tämän "lajin" piirissä olen jo senkin saanut kuulla, että olen samanikäiselleni liian nuori. Se hymyilytti.

Roderch4n

Vs: Onko BDSm harrastajien joukossa ikärasisteja
« Vastaus #49 : 09.12.2020, 09:57 »
Olisiko kuitenkin niin että jokainen on juuri sellaisen kanssa kuin haluaa. Se että ei pidä jonkun ikäisesta tai vain tietyn ikäisestä ei ole rasismia. Kovin ikävää että se sulkee joitain ihmisiä pois mutta se on heidän oma ratkaisu ja ei ole mitään pois muilta. Kenenkään ei tarvitse olla sellaisen kanssa joka ei kiinnosta, rasismi on jotain ihan muuta.
Kummastuttaa välillä tää miten sulkeutunutta ajattelua voi olla.

masomaleslave

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 604
  • Satanik Venuksen GPS-pannassa
  • Galleria
Vs: Onko BDSm harrastajien joukossa ikärasisteja
« Vastaus #50 : 09.12.2020, 11:37 »
Ajattelin osallistua ikärasismin vastaiseen taisteluun siten että lupaan ottaa piiskauksen
vanhimmalta ilmoittautuneelta. En tiedä, onko hyvä idea, saa nähdä...

Tää on hyvä kampanja! Mäkin lupaan ryhtyä leikkikaluksi ja nöyryytettäväksi ja hyväksikäytettäväksi nuorille sadistinaisille, kun itse oon jo 50+. Mutta ikärasisminvastaisessa hengessä, kaikenikäiset käy, kunhan on luonnetta ja tahtoa kohdella kaltoin miesparkaa.

maso

Guide-Master

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 949
  • En ole valmis, enkä toivo koskaan olevani valmis.
  • Galleria
Vs: Onko BDSm harrastajien joukossa ikärasisteja
« Vastaus #51 : 09.12.2020, 13:59 »
Yleisesti kun kommunikointi on oleellista, että yleisesti nuorten kanssa tämä kohta klikkaa

Raippa

  • OuSM
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1515
  • En ole sellainen kuin uskot minun olevan. ;)
  • Galleria
Vs: Onko BDSm harrastajien joukossa ikärasisteja
« Vastaus #52 : 05.01.2021, 18:38 »
Syrjintää sen varsinaisessa merkityksessä, en ikäni puolesta ole kokenut. Syrjäytetyksi sen sijaan olen tullut ja syystäkin. Enemmän sitä lokerointia on tuonut sijaintini ja sekin syystä. Ei se takia, että paikka on "keskellä-ei-mitään", vaan että on liian kaukana kaikesta. Minulle kyllä kelpaa itseäni vanhemmatkin, sillä jokaisen ikäisestä voi jokainen oppia jotain. Tervetuloa tutustumaan. En minä kypsetämättä syö. Ja kun siihen asti päästään niin paljon on erilaista kommunikaatiota harjoitettu...ja harjoiteltu. Pariutumisestahan tässäkin piirissä on pitkälti kyse. Se mikä on milloinkin sopivaa määräytyy aina henkilökohtaisten mieltymysten ja tavoitteitten mukaan. Siitä voi sitten jalostua kukin vakikumppaniksi tai ei. Jos ei niin sitten vaihdetaan ehdokasta.

Lettu

  • Rsyke
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1448
  • Kipunarkkari, hyvänäpitoleluja omasta takaa
  • Galleria
Vs: Onko BDSm harrastajien joukossa ikärasisteja
« Vastaus #53 : 05.01.2021, 18:55 »
Ajattelin osallistua ikärasismin vastaiseen taisteluun siten että lupaan ottaa piiskauksen
vanhimmalta ilmoittautuneelta. En tiedä, onko hyvä idea, saa nähdä...
Tää on hyvä kampanja! Mäkin lupaan ryhtyä leikkikaluksi ja nöyryytettäväksi ja hyväksikäytettäväksi nuorille sadistinaisille, kun itse oon jo 50+. Mutta ikärasisminvastaisessa hengessä, kaikenikäiset käy, kunhan on luonnetta ja tahtoa kohdella kaltoin miesparkaa.
maso
Muuten voisin ottaa haasteen vastaan, ainakin ikäni puolesta, piiskatakin osaisin, mutta se iso mutta, en saisi siitä itselleni mitään, valitettavasti.

Kottikärpänen

  • Vieras
Vs: Onko BDSm harrastajien joukossa ikärasisteja
« Vastaus #54 : 05.01.2021, 19:14 »
Minusta ikä voi olla samanlainen asia kuin mikä tahansa ulkoinen seikka, joka joko viehättää tai ei viehätä. Itselleni ikä on todella merkittävä määrittäjä. En vain pysty kiinnostumaan liian vanhasta kumppanista. Kinkyilyssähän nämä seikat vielä tyypillisesti korostuvat verrattuna siviilielämän ns. normaaleihin parisuhteisiin.

Jos ikä ei osu kohdalleen, on se vähän sama kuin vaippahommista kiinnostunut ei halua touhuta vaippahommia inhoavan kanssa.

Elämä on myös seksuaalisuuteen liittyen joskus hyvin raadollista. Inhoan puhetta parisuhdemarkkinoista, mutta paremman termin puuttuessa siitähän tässäkin on kyse. Ikä on yksi markkina-arvon määrittäjä muiden joukossa. (Hyi helvetti, tuon kirjoittaminen alkoi melkein oksettaa).

masomaleslave

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 604
  • Satanik Venuksen GPS-pannassa
  • Galleria
Vs: Onko BDSm harrastajien joukossa ikärasisteja
« Vastaus #55 : 05.01.2021, 21:28 »

Elämä on myös seksuaalisuuteen liittyen joskus hyvin raadollista. Inhoan puhetta parisuhdemarkkinoista, mutta paremman termin puuttuessa siitähän tässäkin on kyse. Ikä on yksi markkina-arvon määrittäjä muiden joukossa. (Hyi helvetti, tuon kirjoittaminen alkoi melkein oksettaa).

Onneksi laitoit tuon oksentelulauseen tuohon loppuun, muutoin olisit joutunut intersektionalistisen hyvyys- ja hurskasteluposeeraavien paremmuuspaavien ja
-papittarien pannaan ja kinkykirkonkiroukseen sekä ikuiseen hylkäykseen!   

Vai sanoitkohan sittenkin asian vähän niinkuin se tosielämässä on?

Speedy

Vs: Onko BDSm harrastajien joukossa ikärasisteja
« Vastaus #56 : 05.01.2021, 21:40 »
Miten BDSM:ssä voi olla ikärasismia? Ei voi olla.

BDSM:ssä on kuitenkin lähtökohtaisesti kyse kahden tai useamman henkilön suhteista ja tällöin ihmisillä on omat kriteerinsä, joiden mukaan toimii. Jos ei osu toisen kriteereihin, niin se on voivoi.

turhis

Vs: Onko BDSm harrastajien joukossa ikärasisteja
« Vastaus #57 : 07.01.2021, 05:39 »
Kinkyilyssähän nämä seikat vielä tyypillisesti korostuvat verrattuna siviilielämän ns. normaaleihin parisuhteisiin.

Itse ajattelen, että harrastukseksi katsottavan kinkyilyn puolella mulla ei ole kumppanille niin väliä. Ei sen väliä kenen kanssa vaikka pelaan bilistä tai kinkyilen, kunhan molemmat tietää pelin säännöt. Kun siihen liittyy parisuhde, alkaa olla jo tarkempaa.

Tosin mulla on nykyisessä suhteenalussa parinkymmenen vuoden ikäero ja me vain ajauduimme suhteeseen, koska viihdyimme toistemme kanssa eikä tutustumiseen liittynyt kinky ollenkaan. Jäävään itseni ehkä ikäkeskustelusta ;D

Bizarre72

  • Vieras
Vs: Onko BDSm harrastajien joukossa ikärasisteja
« Vastaus #58 : 07.01.2021, 08:15 »
Itse en osaa suhtautua vakavasti sessioon, jos dominoiva on paljon itseäni nuorempi. Jotenkin elämän tuoma kokemus vaikuttaa session onnistumiseen. Varmaankin ajatusmaailmani on jäänyt jonnekin 90 luvulle, koska nuoretkin ovat jo monesti kokeilleet jo vaikka mitä, ennen 30 ikävuotta. En luokittelisi sitä kuitenkaan ikä rasismiksi.