Äänestys

Mikä on sukupuolesi ja roolimieltymyksesi?

Olen mies ja haluan alistaa.
72 (21.4%)
Olen mies ja haluan alistua.
43 (12.8%)
Olen nainen ja haluan alistaa.
30 (8.9%)
Olen nainen ja haluan alistua.
99 (29.4%)
Olen muunsukupuolinen ja haluan alistaa.
7 (2.1%)
Olen muunsukupuolinen ja haluan alistua.
6 (1.8%)
Olen mies ja haluan sekä alistaa että alistua.
32 (9.5%)
Olen nainen ja haluan sekä alistaa että alistua.
39 (11.6%)
Olen muunsukupuolinen ja haluan sekä alistaa että alistua.
9 (2.7%)

Äänestäjiä yhteensä: 253

Äänestys päättynyt: 28.05.2021, 16:16

Kirjoittaja Aihe: BDSM-suuntausten sukupuolijakauma, kevät 2021  (Luettu 8028 kertaa)

ametistiaurinko

Vs: BDSM-suuntausten sukupuolijakauma, kevät 2021
« Vastaus #15 : 29.03.2021, 17:50 »
Olen masokisti mutta en alistu enkä alista.

Tässä kyselyssä niputin törkeästi alistamisen alle kaikenlaisen dominoinnin, kivuntuottamisen, toppaamisen, jne. ja vastaavasti alistuminen sisältäisi kaikenlaisen edellämainitun vastaanottamisen.

Niin mutta kun en ymmärrä, miten masokismi menee alistumisen alle. Minulle se on sopimusasia - minua piiskataan jne. minun nimenomaisesta halustani, teen sopimuksen piiskaajan kanssa mutta en alistu!

Lettu

  • Rsyke
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1454
  • Kipunarkkari, hyvänäpitoleluja omasta takaa
  • Galleria
Vs: BDSM-suuntausten sukupuolijakauma, kevät 2021
« Vastaus #16 : 29.03.2021, 17:55 »
Näin juuri. Toki minulla leikkiin kuuluu muutakin, mutta fyysisen kivun vastaanottaminen tavalla tai toisella on pää-asia.

armadillo

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1025
  • Vehkeilyyn taipuvainen sieluseksuaali.
  • Galleria
Vs: BDSM-suuntausten sukupuolijakauma, kevät 2021
« Vastaus #17 : 29.03.2021, 17:56 »
Niin mutta kun en ymmärrä, miten masokismi menee alistumisen alle. Minulle se on sopimusasia - minua piiskataan jne. minun nimenomaisesta halustani, teen sopimuksen piiskaajan kanssa mutta en alistu!

No olisiko sinulla ehdottaa jotain muuta termiä, joka pitäisi sisällään kaiken vastaanottamisen, eli masokismin, alistumisen, bottomina olemisen, orjahommat, palvelijuuden, jne?

Prouvaire

Vs: BDSM-suuntausten sukupuolijakauma, kevät 2021
« Vastaus #18 : 29.03.2021, 18:04 »
Olen masokisti mutta en alistu enkä alista.

Tässä kyselyssä niputin törkeästi alistamisen alle kaikenlaisen dominoinnin, kivuntuottamisen, toppaamisen, jne. ja vastaavasti alistuminen sisältäisi kaikenlaisen edellämainitun vastaanottamisen.

Niin mutta kun en ymmärrä, miten masokismi menee alistumisen alle. Minulle se on sopimusasia - minua piiskataan jne. minun nimenomaisesta halustani, teen sopimuksen piiskaajan kanssa mutta en alistu!

Ei kai se sinänsä menekään? Sama juttu, kipu ja alistaminen eivät osu samoihin lokeroihin minullakaan. Kipua on kiva saada mutta silloinkaan en alistu. Olettaen, että tässä on tarkoitus selvittää alistumiseen liittyviä rooleja, ruksittaisin vain alistavan.
S/m alistumisen lisäksi selvitettävänä tuplaisivat valintojen määrän niin taitaa mennä aika isoksi - ratkaisuna kaksi erillistä kyselyä? Ellei yksi iso palvele tarkoitustaan paremmin

armadillo

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1025
  • Vehkeilyyn taipuvainen sieluseksuaali.
  • Galleria
Vs: BDSM-suuntausten sukupuolijakauma, kevät 2021
« Vastaus #19 : 29.03.2021, 18:12 »
S/m alistumisen lisäksi selvitettävänä tuplaisivat valintojen määrän niin taitaa mennä aika isoksi - ratkaisuna kaksi erillistä kyselyä? Ellei yksi iso palvele tarkoitustaan paremmin

No tähän mä justiinsa törmäsin. Kombinaatioiden määrä räjähtää käsiin hyvin nopeasti jos haluaa sisällyttää kysymykseen kaikki mahdolliset mieltymykset kaikissa eri rooleissa ja kaikille sukupuolille (nekin jouduin nyt vaan niputtamaan yhteen "muuhun"). Eli ei oo nyt tarkotus lytätä tai sivuuttaa kenenkään henkilökohtaisia näkemyksiä omista suuntauksistaan, vaan pitää vaihtoehtojen määrä niin pienenä että vastauskynnys pysyisi riittävän matalana. Siksi tämä karkea pensseli.

Tutkimushommat on myös luonteeltaan iteratiivinen prosessi. Ihan hyviä pointseja tässä on tullut, ja niitä voidaan sitten soveltuvin osin ottaa käyttöön tulevissa tarkentavissa kyselyissä, jos joku jaksaa vielä näihin vastata.

ametistiaurinko

Vs: BDSM-suuntausten sukupuolijakauma, kevät 2021
« Vastaus #20 : 29.03.2021, 18:19 »
Niin mutta kun en ymmärrä, miten masokismi menee alistumisen alle. Minulle se on sopimusasia - minua piiskataan jne. minun nimenomaisesta halustani, teen sopimuksen piiskaajan kanssa mutta en alistu!

No olisiko sinulla ehdottaa jotain muuta termiä, joka pitäisi sisällään kaiken vastaanottamisen, eli masokismin, alistumisen, bottomina olemisen, orjahommat, palvelijuuden, jne?

No ei, koska en koe olevani minkään tekemisen vastaanottajana. Kun minulle tuotetaan kipua se on kuin kortin pelaamista tai pihakeinussa yhdessä keinumista. Ei ole puolia vaan se on yhteistä tekemistä.

armadillo

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1025
  • Vehkeilyyn taipuvainen sieluseksuaali.
  • Galleria
Vs: BDSM-suuntausten sukupuolijakauma, kevät 2021
« Vastaus #21 : 29.03.2021, 18:25 »
No ei, koska en koe olevani minkään tekemisen vastaanottajana. Kun minulle tuotetaan kipua se on kuin kortin pelaamista tai pihakeinussa yhdessä keinumista. Ei ole puolia vaan se on yhteistä tekemistä.

Kuulostaa mahtavalta, mulla on itse asiassa hyvin samanlainen näkemys näihin hommiin. Yhdessähän siinä tehdään, ja saahan toki sekin osapuoli olla aktiivinen jolle kipua tuotetaan. Tosi harmi ettei nyt löytynyt sopivaa vaihtoehtoa listalta. Ehkä jossain toisessa tutkimuksessa tärppää paremmin :)

Prouvaire

Vs: BDSM-suuntausten sukupuolijakauma, kevät 2021
« Vastaus #22 : 29.03.2021, 19:20 »

Siksi tämä karkea pensseli.


Aika sopiva pensseli sanoisin, näkökulma on hyvin rajattu, vastausvaihtoehdot sanoitettu ja tästä tarkentaminen leviäisi käsiin vaikka se olisikin kiinnostavaa. Kenellä kipu ja D/s mahtuvat kivasti samaan lokeroon pystyvät tähän vastaamaan, sekä alistamisen näkökulman pystyy myös irtonaisena huomioimaan.
Ylipäätään keskusteluissa näitä on kiinnostavaa seurata kun kokemuksia on yhtä monta erilaista kuin keskustelijoita, toki yhteneväisyyksiäkin.

Selvyyden vuoksi ehkä otsikon voisi rajata vastaavasti D/s -suuntausten sukupuolijakaumaksi? Jos se hämmensi, tulipa nyt mieleen.

rp_

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 183
  • En route vers de nouvelles dimensions.
  • Galleria
Vs: BDSM-suuntausten sukupuolijakauma, kevät 2021
« Vastaus #23 : 29.03.2021, 20:58 »
Tämä on hyvä, koska kinkyjen jutuista on hyvin vähän tilastoja ja raakaa dataa. Aina voidaan sanoa, ettei tällainen kysely ole reliaabeli, koska baarilaisia on nyt 7058, (kun 20566 nimimerkkiä on poistunut) ja ääniä tällä hetkellä 64 kappaletta. Mutta ei meillä muutakaan dataa ole. Kyllä nämä ainakin isoja suuntaviivoja antaa.

orjamies

  • Porttikiellossa
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1978
  • Etsin itseäni parenpaa seuraa
  • Galleria
Vs: BDSM-suuntausten sukupuolijakauma, kevät 2021
« Vastaus #24 : 29.03.2021, 21:04 »
pitäisi olla ominaisuus missä näkee esim ketkä 8 on Alistavia naisia =)

Headmaster_

Vs: BDSM-suuntausten sukupuolijakauma, kevät 2021
« Vastaus #25 : 29.03.2021, 21:24 »
Mikään ei ole kauniimpi kuin naisen piiskattu peppu, itse piiskaaminen ei kauheasti kiinnosta,voisin ulkoistaa sen, ihalisin vain lopputulosta.

armadillo

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1025
  • Vehkeilyyn taipuvainen sieluseksuaali.
  • Galleria
Vs: BDSM-suuntausten sukupuolijakauma, kevät 2021
« Vastaus #26 : 30.03.2021, 16:41 »
Tässä vaiheessa kun ääniä vielä ripottelee, näkyy numeroissa jo muutamia varsin mielenkiintoisia ilmiöitä. Ensiksikin alistavien naisten määrä on kokonaisuudessaan melko lähellä alistumisesta kiinnostuneiden miesten määrää (kirjoittamishetkellä 120 vastauksesta: 13+8 alistavaa naista vs 16+8 alistuvaa miestä). Toisekseen alistumisesta kiinnostuneiden naisten määrä on noinkin paljon suurempi kuin alistavien miesten määrä (kirjoittamishetkellä 120 vastauksesta: 45+8 alistuvaa naista vs 34+8 alistavaa miestä). Alistavien miesten määrä on kuin onkin suurempi kuin alistuvien miesten, kun taas naisilla suhde on hyvin voimakkaasti toisin päin. Muunsukupuolisiksi identifioituvien kohdalla hieman useampi tykkäisi alistua kuin alistaa.

Edit: Tästä välistä näemmä putosi pois disclaimer-kappale, jossa huomautin ettei kyselyssä otettu kantaa vastaparin sukupuolivaatimuksiin tai seuranhakutilanteeseen, eli alistavien naisten ja alistuvien miesten lukumäärät eivät sinänsä näiden lukujen pohjalta vielä tyrmää mahdollisia kohtaanto-ongelmia.

Kyselyn alkuhässäkästä johtuen näillä numeroilla ei kuitenkaan voi tehdä kovin pitkälle vietyjä päätöksiä miesten, naisten tai muunsukupuolisten itsearvioiduista alistajuuksista. Se vaatisi erillisiä tarkentavia kyselyitä.

Itseäni kiinnostaisi ensin pureutua hieman syvemmälle näihin koettuihin kohtaanto-ongelmiin, eli miksi niin moni kokee haastavaksi löytää alistajaa itselleen. Vai kokeeko? Tässäkin on jälleen väite, joka kaipaisi enemmän numeroita alleen. Siinäpä onkin seuraavan kyselyn aihe ennen kuin aletaan perkaamaan eri dominointimuotojen nyansseja perinpohjaisemmin.

Tällä kertaa voitaisiin tehdä niin, että tulevat vastaajat saavat itse etukäteen vaikuttaa kysymysten asetteluun. Minulla on mielessäni ensimmäiseen jatkokyselyyn seuraavanlainen liuta vastausvaihtoehtoja:
  • Olen mies ja haluan alistua. Minulla on yksi tai useampi alistaja, en etsi seuraa.
  • Olen mies ja haluan alistua. Minulla on yksi tai useampi alistaja, etsin lisää seuraa.
  • Olen mies ja haluan alistua. Minulla ei ole alistajaa, etsin seuraa.
  • Olen nainen ja haluan alistua. Minulla on yksi tai useampi alistaja, en etsi seuraa.
  • Olen nainen ja haluan alistua. Minulla on yksi tai useampi alistaja, etsin lisää seuraa.
  • Olen nainen ja haluan alistua. Minulla ei ole alistajaa, etsin seuraa.
  • Olen muunsukupuolinen ja haluan alistua. Minulla on yksi tai useampi alistaja, en etsi seuraa.
  • Olen muunsukupuolinen ja haluan alistua. Minulla on yksi tai useampi alistaja, etsin lisää seuraa.
  • Olen muunsukupuolinen ja haluan alistua. Minulla ei ole alistajaa, etsin seuraa.

Kommentit ja ehdotukset kysymysten asetteluun ovat tervetulleita. Niin mahtavaa ja mielenkiintoista kuin olisikin ympätä yhteen kyselyyn kaikki mahdollinen tarkennus, eli minkä sukupuolinen henkilö haluaa tehdä mitäkin minkäkin sukupuolisille henkilöille, vaihtoehtolista paisuu jo suppeallakin valikoimalla melko laajaksi. Eli pitäisin vielä tässäkin vaiheessa vastaparin sukupuolituksen määrittelemättömänä, sekä käyttäisin edelleenkin hyvin laveaa määritelmää tekemisen laadulle, oli se sitten bondagea, D/s:ää, masokismia tai muuta tähän meidän Baarin kirjainyhdistelmään liittyvää.

Nyt on tuhannen ruoskaniskun paikka vaikuttaa terminilogiaan, eli otetaan vastaan soveltuvampi sateenvarjokäsite vaihtoehdoksi alistamiselle. Haetaan siis sanaa (mieluiten suomenkielistä), joka pitää sisällään kaikenlaisen altavastaajana toimimisen (esimerkiksi sidottavana, piiskattavana, nöyryytettävänä tai käskettävänä olemisen). Kyseessä ei ole kuitenkaan pelkkä passiivisena tekemisen kohteena viruminen, vaan esimerkiksi toisen palvominen, palveleminen, saappaiden nuoleminen ja muu vastaava aktiivinen alistuminen lasketaan mukaan. Dominointi ei oikein käy, koska esimerkiksi masokisti voi hyvin olla läpsyttimen asiakaspuolella myös täysin ilman erityistä valta-asetelmaa. Jos ei parempaa sanaa ehdoteta ja hyväksytä, niin jatketaan seuraavassakin kyselyssä alistamisella.

Tehdään yhdessä tiedettä!


t. armadillo <3

BlackWings

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 133
  • Galleria
Vs: BDSM-suuntausten sukupuolijakauma, kevät 2021
« Vastaus #27 : 30.03.2021, 18:16 »
Sanojen valinnassa kannattaa ehkä harkita lisätä se tarkennus muodossa about:
Lainaus
Vastaukset:
  • Olen alistuva[1] ja....
  • Olen dominoiva [2] ja...
Lainaus
Aloitus viestiin aloitus:[1] Alistuva sisältää alistuksen lisäksi: masokismi, nöyryytetyksi tuleminen, palveleminen, jne...
[2] Alistaminen sisältää alistamisen lisäksi nöyryyttäminen, sadismi, jne...

armadillo

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1025
  • Vehkeilyyn taipuvainen sieluseksuaali.
  • Galleria
Vs: BDSM-suuntausten sukupuolijakauma, kevät 2021
« Vastaus #28 : 30.03.2021, 18:26 »
Sanojen valinnassa kannattaa ehkä harkita lisätä se tarkennus muodossa about:
Lainaus
Vastaukset:
  • Olen alistuva[1] ja....
  • Olen dominoiva [2] ja...
Lainaus
Aloitus viestiin aloitus:[1] Alistuva sisältää alistuksen lisäksi: masokismi, nöyryytetyksi tuleminen, palveleminen, jne...
[2] Alistaminen sisältää alistamisen lisäksi nöyryyttäminen, sadismi, jne...

Juu ilman muuta vahingosta viisastuneena aion selittää käytettävien sanojen sisällön vielä entistäkin havainnollisemmin, seikkaperäisemmin ja juurtajaksavemmin.

Marts

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 64
  • Galleria
Vs: BDSM-suuntausten sukupuolijakauma, kevät 2021
« Vastaus #29 : 30.03.2021, 18:48 »
Netti on pullollaan erilaisia kyselylomakkeita ja sellainen voisi soveltua paremmin tällaiseen, koska vastausvaihtoehtojen määrä näyttää kasvavan suureksi. Käytät tai et jatkossa sellaista, niin jatka ihmeessä kyselyn laatimista. On aina kiva nähdä asiapitoista pohdintaa ja/tai (ilmiöiden) selvittelyä.