Rikosilmoituksen voi tehdä vaikka ei tietäisi nimistä edes alkukirjainta.
Ei vaikkapa seksuaalirikollisetkaan jossain lenkkipolulla esittele itseään ennen päälle karkausta tai postiryöstäjä jätä käyntikorttia. Silti rikos menee rikostutkintaan tultuaan ilmi ja tai ilmoituksen voi tehdä, itseasiassa kuka vaan joka sen tietää tapahtuneen.
Rikosilmoitus tehdään kun on tapahtunut rikos tai kun kokee ilmoituksen teon aiheelliseksi.
Teot joissa joku paikka on tahdon vastaisesti suoritetun teon jäljiltä musta vielä viikon päästä ei ole asianomistaja rikos ja asiat lähtevät eteenpäin ja rullaamaan ilmoituksesta, aikataulut muiden asioiden määrän, resurssien ja teon vakavuuden mukaan jne. Joku tutkii ja syyttäjä syyttää, jos näkee aiheelliseksi. Ilmoituksen tekijä ei voi enää itse perua ilmoitusta tai vaikuttaa mahdolliseen syyttämiseen/syyttämättä jättämiseen, toki kuuleminen varmasti ihrinasemassa vaikuttaa sisällöllään, tällä oma-aloitteisella peruuttamisen mahdottomuudella pyritään estämään tekijän tai jonkun muun painostuksen alla aikaisemman ilmoituksensa peruminen.
Vapaasti lakimutujaan mukaelle.
Sopiiko kysyä miten päädyitte kivestesi potkimis tilanteeseen? Koskaan ei saisi olettaa, mutta päätellen D-roolituksesta että tapaamisenne teemoittui aluperin muuhunkin kun ravintolassa ruokailuun.
Tapahtuiko potkiminen yhteisestä halusta ja sopimuksesta, mutta kovempaa kuin mitä olisit halunnut vai ilman suostumustasi? Otsikko toki kertoo rajojen ylittämisestä, muttei varsin miten ja miltä osin. Kyselen koska tapahtuneessa on olennaisempaa moni muukin asia kun se että mistä ruoka tilattiin, eikä nyt ole tarkoitus vittuilla. Kävittekö asiasta minkäänlaista keskustelua hänen kanssaan tapahtuneen jälkeen?
Mikään näistä kysymyksistäni ei tarkoita etteikö olisi tapahtunut ilman suostumustasi jotain mitä et halunnut, eikä sitä etteikö ilmoituksen tekeminen olisi aiheellista.
Ihan ensimmäisenä menisin itse varmaan lääkäriin, tosin jotenkin tästä jää kuitenkin aavistus että tiedät kiveksiin kohdistuvista asioista minua enemmän, vaikka pidänkin ihan reippaista otteista sillä(kin) osastolla, en varmaan viikon mustana olleiden kivesten kanssa pyöräilis kun lähimmälle terveysasemalle.
-HPM
Tavoistani poiketen pahoittelen hieman monisanaisen kirjavaa ilmaisuani