Kirjoittaja Aihe: Ylipaino  (Luettu 51742 kertaa)

perapervo

  • Vieras
Vs: Ylipaino
« Vastaus #15 : 28.01.2013, 13:11 »
Suosittelen katsomaan Yle Areenasta: Ylipainoinen Usa, siinä tulee kaikki oleellinen esiin.. Ylipainosta  itselläkin sitä on mutta 40+ iässä rupesin aatteleen että elämänlaatuni paranee huomattavasti jos alan kuntoilemaan ja laihdutan. :)
Se taas jokaisen oma valinta, enkä osaa tuomita ketään. Ei liian laihakaan oo kaunis näky!!  :o

Raippa

  • OuSM
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1515
  • En ole sellainen kuin uskot minun olevan. ;)
  • Galleria
Vs: Ylipaino
« Vastaus #16 : 28.01.2013, 15:04 »
Yleensä otaen liikakilot ei ole kuin pahasta seksissä.

subpks

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 237
  • Dragonscorpionin vaimo
  • Galleria
Vs: Ylipaino
« Vastaus #17 : 28.01.2013, 16:24 »
Useinhan ylipaino johtuu kehon virheellisestä toiminnasta, ei välttämättä lainkaan siitä miten paljon syö, enemmänkin asiaan vaikuttaa se MITÄ syö.

Ihmisen keho on aina ollut sellainen, että se käyttää ensisijaisena energialähteenä hiilihydraattia, ja jos hiilihydraattia ei kuluta tarpeeksi, se varastoituu elimistöön rasvaksi. Koska hiilihydraatista saa energiaa, ihminen on kautta historiansa tykännyt hiilihydraattipitoisista ruoista. Miksi se olisi "kehon virheellistä toimintaa", jos ihmisen elimistö on aina toiminut niin?

Entisaikoina ihmiset eivät lihoneet niin helposti, kun he kuluttivat kaiken energian mitä söivät ja joivat. Nykyään moni ihminen syö ja juo enemmän energiaa kuin hän tarvitsee, ja siksi lihavuus on yleistä. Vika ei ole siis elimistössä vaan käytöksessä.

Ihminen voi siis syödä "epäterveellisesti", kunhan hän liikkuu tarpeeksi.

Ravitsemus on kiinnostava asia, olen aiheesta lukenut aika hemmetisti kokkiopintojeni aikana.

No se on hyvä että löytyi taas alan asiantuntijjjjja tähänkin aiheeseen! Tiesitkö muuten että se ruoka mitä entisaikoina syötiin oli hieman erillaista kuin nykyinen jalostettu ja elintarviketeollisuudelle tuotettu tehomaatalouden tuotos.

morjasi

Vs: Ylipaino
« Vastaus #18 : 28.01.2013, 17:51 »
Miksi keskustelu lähti heti käyntiin vaan naisista ;) Tilastollisestihan miehet on ylipainoisia useammin kuin naiset ja empirian mukaan masterit useammin kuin subit :P


Miesten tilastollisesti suurempi ylipainoisten joukko johtuu painoindeksin käytöstä. Painoindeksissä ei ole eroteltu sukupuolia, vaikka miehet ovat rakenteensa puolesta painavampia.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Painoindeksi

Kettu vinossa

  • Vieras
Vs: Ylipaino
« Vastaus #19 : 28.01.2013, 19:29 »
No se on hyvä että löytyi taas alan asiantuntijjjjja tähänkin aiheeseen! Tiesitkö muuten että se ruoka mitä entisaikoina syötiin oli hieman erillaista kuin nykyinen jalostettu ja elintarviketeollisuudelle tuotettu tehomaatalouden tuotos.


Mutta jos todella tiedät paremman syyn lihomiseen kuin perinteisen "ihminen kuluttaa vähemmän energiaa kuin mitä ravinnosta saa", niin kerro ihmeessä!

Itse rohkenen kaiken oppimani perusteella väittää, että  jos se entisaikojen ihminen sai ravinnosta enemmän energiaa kuin kulutti (mikä toki oli epätodennäköistä, mutta silti mahdollista), hän lihoi kuten nykyaikainenkin lajikumppaninsa joka saa ravinnosta enemmän energiaa kuin mitä kuluttaa. Ruoan laadulla ei ole lihomisen kannalta mitään merkitystä, että onko se syöty liika energia peräisin villinä kasvaneesta omenapuusta vai tehotuotetusta sianlihapihvistä. Maailmassa on tästä esimerkkinä liikalihavia vegaaneita ja tikkulaihoja teollisen ruoan syöjiä.

Kyllähän moni lihava ihminen mielummin sanoo, että "olen lihava koska kaupasta saa niin tehotuotettua ruokaa", kuin että "olen lihava koska olen laiska ja en saa takapuoltani ylös sohvalta kävelylle lähtöä varten".

n4103xxl

  • Vieras
Vs: Ylipaino
« Vastaus #20 : 28.01.2013, 19:44 »
Tuskin ykskään, meistä lihavista, haluaa olla lihava. Laihduttamaan pystyy varmaan jokainen, jos tosissaan haluaa, ja toimeen tarttuu. Mutta niiden karistettujen kilojen pitäminen poissa, se on tosi iso haaste. Itse olen ainakin ikuinen jojoilia. Eikä se perseen nostaminen sieltä sohvalta ole kaikille helppoa, voipi vaikka olla jotain vaivoja, mitkä estää tehokkaan liikunnan.

Lady Whip

  • Turun Baletti
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 3433
  • Sadistinen Gfe-Domina
  • Galleria
Vs: Ylipaino
« Vastaus #21 : 28.01.2013, 19:52 »
http://www.tiede.fi/artikkeli/1540/ruoka_saataa_geenejasi#1540

Mielenkiintoinen artikkeli jossa yksi kappale kertoo lihomisesta näin:

Roska säätää lihomaan

 "Samankaltaisesta mekanismista raportoivat myös Southamptonin yliopiston tutkijat viime vuonna. He havaitsivat, että jos äiti on raskausaikana vähähiilihydraattisella ruokavaliolla, lapsi lihoo muita herkemmin.

Geenien vertailu osoitti, että karpanneiden äitien lapsilla A-vitamiinireseptoria koodaava geeni oli hiljentynyt mutta vertailuryhmän lapsilla se toimi normaalisti. Kyseinen geeni säätelee rasvasolujen kehitystä ja on mukana rasva-aineenvaihdunnassa.Tutkijat uskovat, että vähähiilihydraattinen ruokavalio lähettää lapselle väärän nälkiintymissignaalin, minkä vuoksi hän alkaa kerätä rasvaa."


Ja lisää:

Ruoalla pitkät jäljet

Äitisi Mitä äitisi söi tai oli syömättä sinua odottaessaan, viritti geenejäsi vastaamaan oloja, joihin synnyit.

Vauva-aika Joitko äidinmaitoa vai korviketta, vaikutti osaltaan siihen, millainen mikrobisto suolistoosi vakiintui.

Suolistobakteerit Mitä mikrobeja suolistossasi elää, vaikuttaa muun muassa siihen, kuinka tehokkaasti hyödynnät ruoan energiaa.

Roskaruoka Tyhjät kalorit vilkastuttavat geenejä, jotka osallistuvat solujen stressi- ja tulehdusreaktioihin.

Terveysruoka Esimerkiksi useimmat kasviöljyt hiljentävät geenejä, jotka kytkeytyvät sydänsairauksiin ja diabetekseen.

Sinä itse Jos onnistut syömään geeneillesi sopivinta ruokaa, pysyt herkemmin terveenä ja normaalipainoisena.

orjamies

  • Porttikiellossa
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1978
  • Etsin itseäni parenpaa seuraa
  • Galleria
Vs: Ylipaino
« Vastaus #22 : 28.01.2013, 20:06 »
Tuskin ykskään, meistä lihavista, haluaa olla lihava. Laihduttamaan pystyy varmaan jokainen, jos tosissaan haluaa, ja toimeen tarttuu. Mutta niiden karistettujen kilojen pitäminen poissa, se on tosi iso haaste. Itse olen ainakin ikuinen jojoilia. Eikä se perseen nostaminen sieltä sohvalta ole kaikille helppoa, voipi vaikka olla jotain vaivoja, mitkä estää tehokkaan liikunnan.

+1

ja pidän itseäni asiantuntijana 120kg verran  8)

-katy-

  • Vieras
Vs: Ylipaino
« Vastaus #23 : 28.01.2013, 20:13 »
Yleensä otaen liikakilot ei ole kuin pahasta seksissä.

Maailmaa ei ole onnistuttu kitkemään pahan ongelmasta?  :D

(Itse taas en pidä siitä jos luut raapivat seksissä, anteeksi tämä mielipide.)

Minusta tuntuu, että suomalaiset tietävät tasan tarkkaan, miten eletään terveellisesti ja minäkin tiedän, mutta kun..komppailen pitkälti tuota tiedelehden linkkiä minkä Lady Whip laittoi, vaikken tiedeMiehiä ole.

Viljo05

Vs: Ylipaino
« Vastaus #24 : 28.01.2013, 20:48 »
hmmm tää on taas juttu mikä on turha. Maailmassa on erillaisia ihmisiä piste jos ei kelpaa nii ei . eipä sil mitää sen väliä. sama ku alettais puhuu ny ihon väristä jne................
tää on mun mielipide piste. lynkätkää mut vaaa ku näin kirjoitin

Ailouna

  • Smurffit
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 822
  • Galleria
Vs: Ylipaino
« Vastaus #25 : 28.01.2013, 21:07 »
Jos ei halua sessioida mielestään ylipainoisen ihmisen kanssa niin onneksi ei ole pakko. Toivottavasti sitten löytää muualta jonkun mieluisamman. Mutta en ymmärrä pointtia siinä että tahallaan pahoitetaan toisen mieli.

En näe tässä nyt oikeastaan eroa vaikkapä älykkyyden kanssa. Kukin makunsa ja mieltymyksiensä mukaan. Tyhmien kanssa ei tarvitse olla, vaan voi etsiä fiksumpaa seuraa, jos se kerta itseä miellyttää ja sitä on tarjolla.

subpks

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 237
  • Dragonscorpionin vaimo
  • Galleria
Vs: Ylipaino
« Vastaus #26 : 28.01.2013, 21:25 »

Mutta jos todella tiedät paremman syyn lihomiseen kuin perinteisen "ihminen kuluttaa vähemmän energiaa kuin mitä ravinnosta saa", niin kerro ihmeessä!

Kyllähän moni lihava ihminen mielummin sanoo, että "olen lihava koska kaupasta saa niin tehotuotettua ruokaa", kuin että "olen lihava koska olen laiska ja en saa takapuoltani ylös sohvalta kävelylle lähtöä varten".

Tuskin tätä asiaa täällä foorumilla ratkaistaan mutta esimerkiksi hoitamaton keliakia saattaakin lihottaa . Samoin kilpirauhasen vaajaatoiminta sekoittaa energia-aineenvaihdunnan, hormonaaliset häiriöt, ruoka-aineyliherkkyydet, suoliston epätasapaino yms. sekoittavat elimistön ja voivat aiheuttaa ylipainoa. Tiesitkö muuten että viljojen gluteenipitoisuus on noussut kymmenillä prosenteilla jalostuksen seurauksena 50-luvulta. Gluteeni toimii joillakin kuin huume jota on saatava lisää.

On todellakin väliä syötkö välipalaksi pähkinöistä tehdyn välipalapatukan vaiko korvapuustin vaikka niissä molemmissa on saman verran kaloreita ( n 500kcal). Valkoisessa vehnäjauhossa ja valkoisessa sokerissa ei ole muuta kuin tyhjää energiaa vailla ravintoaineita.


LIhavuus ei ole sama kuin laiskuus, on mielestäni loukkaus ylipainoisia ihmisiä kohtaan noin edes väittää. Tiedän monia ylipainoisia ihmisiä jotka harrastavat säännöllistä liikuntaa mutta eivät vain laihdu. Liikunnan osuus laihtumisessa on muutenkin liioiteltu, yksi jumppatunti n 60kg painavalla henkilöllä kuluttaa alle 400 kcal. Kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavalla yksi jumppatunti tosin saattaa kerätä useamman kilon nestettä elimistöön.


Queena

  • Vieras
Vs: Ylipaino
« Vastaus #27 : 28.01.2013, 21:35 »
Katsoin jokin aika sitten mielenkiintoisen dokkarin lihavuudesta. Kylläisyys- ja nälkähormonien säätely oli todella erilaista lihavilla kun normaalipainoisilla, ja dokkarin mukaan lihavilla oli suuria puutteita kylläisyyshormonien kanssa, ja he eivät koskaan juuri tunteneet itseään kylläisiksi. Normaalipainoisella nälän ollessa kova, nälkähormonit olivat todella korkealla kun ruokailusta oli kauan aikaa, mutta syödessä tilanne tasaantui nopeasti ja kylläisyyshormonien lisääntyminen käski pian lopettamaan syömisen. Ylipainoisella taas oli jatkuva tasainen pieni nälkä, ilman suuria muutoksia hormonitasolla, ja kylläisyyshormoni toimi huonosti. Ylipainoon altistava geenikin oli eristetty kivasti dokkarin mukaan. Ei se toki sitä faktaa muuta, että ihminen ei liho, jos kuluttaa enemmän tai saman verran kun syö. Kuitenkin henkilöiltä joilla on taipumusta ylipainoon, vaaditaan huomattavasti enemmän tahdonvoimaa pysytellä hoikkana kun muilla, kun elämme maailmassa joka on täynnä ruokailumahdollisuuksia 24/7. Dokkarissa myös esitettiin että ylipainoisuusgeeni, vaati aktivoinnin jonka oletettiin johtivan ympäristöstä, ja tätä tutkimusta oli tehty kaksosilla.

Kirjoittelen tätä kännykällä, joten pahoittelen typoja.
Lihavuus ei siis tarkoita laiskuutta, eikä laiha välttämättä ole sen kummemmin vahvempi tahdonvoimaltaan, hänellä vaan sattuu ehkä olemaan paremmat geenit hormonimielessä. Ihan mielenkiintoinen katsaus mielestäni.

Itse en painosta niin tarkka ole, kunhan koen että kumppanini ei riskeetaa terveyttään painolla se on ihan ok. En ole missi itsekkään, ja aina voisi pari kiloa pudottaa.
Usein kuitenkin koen että yleisesti hyväksyttävää on kritisoida laihoja ja hoikkia, kommenteilla kuten :"syö nyt, olet niin laiha että kuihdut" tai että "vähän lisää lihaa luiden ympärillä tekisi ulkonäöllesi hyvää". Lihavalle näin ei ole hyväksyttävää kommentoida, mutta itsekin ennen alipainoisena kuullut vastaavaa jatkuvasti, ja koin sen ahdistavaksi ja itseni rumaksi ja piilottelin laihaa vartaloani(turhaan, koska olin oikeasti upea!)
Naisen paino ei kai koskaan ole hyvä?

morjasi

Vs: Ylipaino
« Vastaus #28 : 28.01.2013, 21:50 »
Useinhan ylipaino johtuu kehon virheellisestä toiminnasta, ei välttämättä lainkaan siitä miten paljon syö, enemmänkin asiaan vaikuttaa se MITÄ syö.

Ihmisen keho on aina ollut sellainen, että se käyttää ensisijaisena energialähteenä hiilihydraattia, ja jos hiilihydraattia ei kuluta tarpeeksi, se varastoituu elimistöön rasvaksi. Koska hiilihydraatista saa energiaa, ihminen on kautta historiansa tykännyt hiilihydraattipitoisista ruoista. Miksi se olisi "kehon virheellistä toimintaa", jos ihmisen elimistö on aina toiminut niin?

Entisaikoina ihmiset eivät lihoneet niin helposti, kun he kuluttivat kaiken energian mitä söivät ja joivat. Nykyään moni ihminen syö ja juo enemmän energiaa kuin hän tarvitsee, ja siksi lihavuus on yleistä. Vika ei ole siis elimistössä vaan käytöksessä.

Ihminen voi siis syödä "epäterveellisesti", kunhan hän liikkuu tarpeeksi.

Ravitsemus on kiinnostava asia, olen aiheesta lukenut aika hemmetisti kokkiopintojeni aikana.

No se on hyvä että löytyi taas alan asiantuntijjjjja tähänkin aiheeseen! Tiesitkö muuten että se ruoka mitä entisaikoina syötiin oli hieman erillaista kuin nykyinen jalostettu ja elintarviketeollisuudelle tuotettu tehomaatalouden tuotos.


Vankileireillä ei ole ylipaino ongelmia.

-katy-

  • Vieras
Vs: Ylipaino
« Vastaus #29 : 28.01.2013, 21:53 »
hmmm tää on taas juttu mikä on turha. Maailmassa on erillaisia ihmisiä piste jos ei kelpaa nii ei . eipä sil mitää sen väliä. sama ku alettais puhuu ny ihon väristä jne................
tää on mun mielipide piste.

Olen vähän niinku samaa mieltä, kunhan yksinäisyyttäni jotain pöpisen täältä tsadista käsin  :D