Kirjoittaja Aihe: "Paskaduunit"  (Luettu 51131 kertaa)

Haaveilija

  • Vieras
Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #15 : 13.01.2014, 15:58 »
Koko maailmaa ei Suomesta käsin varmaan paranneta, mutta kai sitä voi edes vähän yrittää?

Pitää olla melkoisen varovainen ettei sorru viherkommunistien ajatusmaailmaan. Siinä menee lapsi pesuveden mukana ikkunasta ulos, eikä ole hyvinvointia enää meilläkään, ja sokerina pohjalla muualla tilanne edelleen ennallaan.

IKRM

Välttelisin hieman arvostelemasta poliittisia suuntauksia täällä kun ei ole politiikan foorumi ja uskon, että tälläkin palstalla on vihreiden ja kommunistien edustajia :)

Selvennän: Suomi on yksi maailman tasa-arvoisimpia ja koulutetuimpia valtioita, meidän ei pidä vain apinoida mitä muut tekevät vaan juurikin meidän pitäisi olla se edelläkävijä joka näyttää miten kohta 10 miljardia ihmistä voi elää tällä pallolla ilman loputtoman roinan syytämistä kaatopaikoille orjatyövoimalla.

Chmlnidae

  • Vieras
Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #16 : 13.01.2014, 16:12 »
Joo. Mietittiin tuossa yksi viikko duunikaverin kanssa että jos sitä rupeaisikin lobbaamaan isoja elektroniikkafirmoja vastaan. Ei varmaan yhtään vaarallista. Ne sitä vasta paskoja duuneja nimittäin tekeekin. Kamat kun valmistetaan kestämään vain tietyn aikaa (takuu) et myynti sujuis jatkossakin. Aika ikävää ajattelua. Eikö.

-katy-

  • Vieras
Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #17 : 13.01.2014, 16:46 »

Kun riittävän suuri määrä ihmisiä päättää jäädä makaamaan kotiin sen sijaan että kävis töissä ja olis tuottavia saadaan yhteiskunnan tukiverkkoa kuormitettua niin paljon että se repeää ja sen jälkeen kotona vapaaehtoisesti makaavilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin alkaa keräillä roskia tai mennä töihin vaikkapa yrityksiin jotka toimii epäinhimillisesti.

Mielenkiintoinen paradoksi nimittäin tämä, mutta se voi olla totta jonain päivänä kun ihmiset jotka on hyvinvoinnin sokaisemia tekee hulluja johtopäätöksiä.

Taitaa näitä paradokseja löytyäkin loputtomasti.

Se mikä toiselle on tarpeetonta jätettä ja roinaa,voi olla aarre toiselle.

On meikäkin ollut kirpputorilla myimässä vanhaa rompetta ja saanut niistä leipärahat muutamaksi päiväksi.
Sekä ostajat että minä lähdimme tyytyväisenä kotiin (vaikka rättiväsyneenä ja sateessa kastuneena ;D  )

lisäystä: toki nyt kun ajattelen tarkemmin,mm. vaatteiden osalta olen saattanut myidä jonkun lapsen tekemää ja olen epäeettisesti toiminut. En vain kykene suodattamaan kaikkea tai ottamaan selvää jokaikisestä yksityiskohdasta,että missä kohden "ravintoketjua" on toimittu väärin. Ehkä itse olen tyrinyt,kun ei palkka ole riittänyt kahdelle tai ylipäätään,että miksi olen ainut vanhempi-jamaan ajautunut. Kenet voisi nimetä syypääksi...

submiesjns

  • Vieras
Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #18 : 13.01.2014, 17:52 »
Joo. Mietittiin tuossa yksi viikko duunikaverin kanssa että jos sitä rupeaisikin lobbaamaan isoja elektroniikkafirmoja vastaan. Ei varmaan yhtään vaarallista. Ne sitä vasta paskoja duuneja nimittäin tekeekin. Kamat kun valmistetaan kestämään vain tietyn aikaa (takuu) et myynti sujuis jatkossakin. Aika ikävää ajattelua. Eikö.

On ikävä ajattelu totta! Toisin oli joskus...Hyvä esimerkki laadusta itselläni on..(tää ei ole mainos :D) Armeijasta kun pääsin pois 1981 ostin Braunin partakoneen + kylkiäisenä toisen, paristolla toimivan matka partakoneen. Braunin kone sekin. Tänä päivänä kun mies on 52v on nuo molemmat koneet yhä päivittäisessä käytössä...ja huom!! Samoilla alkuperäisillä terillä ;D Tässä kohtaa sanosin..Hyvä ostos!! 33v....
« Viimeksi muokattu: 13.01.2014, 18:19 kirjoittanut submiesjns »

stoge

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2958
  • Väkivalta kuuluu makuuhuoneeseen
  • Galleria
Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #19 : 13.01.2014, 18:45 »
CONSUME! BUY! WORK! DIE!

(m) ... maaaaaan ooorjaaat soorrrooon....

 >:D

 ;D

Salix

  • Smurffit
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 721
  • Wide awake...
  • Galleria
Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #20 : 13.01.2014, 19:38 »
"Paskaduuni" on työ, jonka palkalla ei tule toimeen.

Katzku

  • Vieras
Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #21 : 13.01.2014, 20:38 »
Monet täällä tuovat esille palkan määrän. Juu, olen sama mieltä, että palkkaus eri aloilla on ihan päin mäntyä. Olen joskus itse itseltäni kysynyt, että mistä hyvästä mä saan näin paljon palkka (silloin kun olin konttorilla duunissa). Tuntui jotenkin epäoikeudenmukaiselta, että mun palkka oli kaksi kerta isompi kun sen firman siivojan palkka. Mä vain istuin lämpimässä kontorissa persettäni levemmäksi, tuhlaasin printtipapereita ja soittelin ympäri-ämpäri kun tämä ihana naissiivoja teki töitä hiki otsassa.

Silti en pitää palkkausta syyksi siihen miksi pitäisi pitää jotakin työtä paskaduunina. Elämänfakta on se, että palkka motivoi ihmistä vaan ensimmäiset kolme kuukautta. Siitä eteenpäin tärkeässä roolissa on se miten paljon sä itse tykkäät sun työstä, miten paljon sä arvostat itseäsi ja kuinka paljon muut arvostavat sun työpanosta.

En nyt tarkoita, että jonkun pitäisi alkaa tekee orjatyötä olemattomasta palkasta. Mutta liikakin näkee niitä jotka saavat kunnollista palkka mutta eivät ole mihinkään tyytyväisiä ja kehtaavat viellä valittaa, että heillä on liika töitä ja liian vähän vapaa aika vaikka suuremman osan päivästä istuvatkin konen takana passianssia pelaten, lounastauot ovat tunnin - kahden pituisia, tulevat töihin muita myöhemmin ja lähtevät muita aikaisemmin. Eikä siinäkän olisi mitään paha jos osaisivat olla edes onnellisia siitä kuinka helppo työ heillä on.

Aika usein se meneekin niin, että maailmassa ei ole paskaduuneja vaan paskoja työntekijöitä.

hzewski

  • Vieras
Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #22 : 13.01.2014, 20:44 »
 ;DJoo.raskaan kaluston asentaja kenttäolosuhteissa..perseestä.saati hitsaustöissä rakennuksella -20pakkasessa..räkäpuikot roikkuu nenästä ja koskeepi jo hiukka hermoon.. >:( mut jokainen meistä osansa on valinnu.eikä paskaduuni oo kai aina paskaa?jos aina miettii noin,ni ehkä sit pitää tehä jotai sille.voihan olla tietysti niin et täällä suomessa ollaan nii herran kukkarossa ja holhottavana et meil ei oo oikeesti MITÄÄN käryä siitä mikä tai mitä on paskaduuni.Élektroniikka komponenttien irrottaminen myrkkyhöyryissä jossain savimajan edessä sata joulua vanhalla wokkipannulla vai se et lähet aamul kerää parempiosaisten ja turistien heittämiä pulloja ja tölkkejä et saat perheelle ruokaa ja hiukan lisätuloja ku nyt satuit valitsemaan työksesi jonkun kansainvälisen tehtaan paska-altaan ja terveys meni ja oot sairas koko ajan ja varmasti konserni ei auta..tai seikkailet omalle pellollesi töihin peläten:miinoja,väijytystä,saati onko koko peltoakaan enää....hmm..elämä on täynnä valintoja. ???nää asiat tuntuu meistä ehkä karmeilta mut siel jossain se on normi arkee.se heidän työ ja valinta.miul o iha hyvä työ..t.pajamies jumalan ja oppisopimuksen armosta ;D

submiesjns

  • Vieras
Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #23 : 13.01.2014, 20:53 »
hmm...jos ajattelee niistä ihannoiduista hommista esm. toimitusjohtajan hommaa, vaikkapa isossa yhtiössä. Mikä se toimenkuva loppupelissään on? hiukan karrikoiden sehän on vain yhtiön hallituksen juoksupoijan hommaa..varsinaisen työn tekee  aina joku muu..esm. kustannuslaskennan..epäilen, että monikaan näistä kovanlinjan johtajista ei kykenisi itse tekemään kalkyyleita...saatikka markkinointi suunnitelmia. Nekin tekee ensin joku muu..Palkat ei siis vastaa tehtävää..minun mielesätäni!! Isommat päätöksetkin tekee se hallitus. Arvostus työtehtävissä on pielessä ja pahasti...Jos ko. toimitusjohtaja lähtee viikoksi pelaamaan golfia...kukaan ei huomaa sitä, eikä se vaikuta työpaikan päivittäiseen toimintaan mitenkään. Jos taas saman yhtiön joku Siivooja on päivänkin poissa...erioten jos on konttorin siivooja...Haloo ja valitus on Helvetinmoinen..Päivässä havaitaan..roskakorit on täynnä..Missä se matalapalkainen siivooja on?? summasumma...Arvostus tekijöille paremmin :o 

kuuliainen

  • Vieras
Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #24 : 13.01.2014, 20:58 »
Joo. Mietittiin tuossa yksi viikko duunikaverin kanssa että jos sitä rupeaisikin lobbaamaan isoja elektroniikkafirmoja vastaan. Ei varmaan yhtään vaarallista. Ne sitä vasta paskoja duuneja nimittäin tekeekin. Kamat kun valmistetaan kestämään vain tietyn aikaa (takuu) et myynti sujuis jatkossakin. Aika ikävää ajattelua. Eikö.

Kuluttajana voi välttää epäinhimillistä hikimajateollisuutta erityisesti valitsemalla tuotteita, jotka on valmistettu länsimaissa ja mielellään vielä niitä harvoja tuotemerkkejä, jotka mainostavat panostavansa tuotteiden kestävyyteen. Kaikissa tuoteryhmissä se ei tietenkään enää ole mahdollista, mutta esim kodinkoneissa tuo vielä onnistuu. Kalliiksihan tämänkaltainen moraali tulee ostohetkellä, mutta pitkäikäisyys palkitsee ja onhan noita mukavampi käyttääkin kuin halpis rimpularojua.
Esimerkkinä Fingerporilaiset (=saksalainen Miele) kodinkoneet.

perapervo

  • Vieras
Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #25 : 13.01.2014, 21:28 »
Englannin kielessä osittain vastaava termi on pikaruokalatyöhön ja erityisesti McDonald's-ketjuun viittaava McJob eli McDuuni

Lähde: Wikipedia

allegoria

  • Vieras
Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #26 : 13.01.2014, 21:44 »
Kukaan ei taida tehdä pikaruokalahommaa tai esim. siivousta "valinnasta", koska se olisi hienoa, vaan olosuhteiden pakosta, ja pelkästä rahasta. Monilla saattaa olla mielenkiinto esim. harrastuksissa joita ei ehkä voi muuntaa työksi, ja työ on vain keino saada rahaa ja elantoa niihin oikeasti mielenkiintoisiin hommiin.

-katy-

  • Vieras
Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #27 : 13.01.2014, 22:16 »
Monilla saattaa olla mielenkiinto esim. harrastuksissa joita ei ehkä voi muuntaa työksi, ja työ on vain keino saada rahaa ja elantoa niihin oikeasti mielenkiintoisiin hommiin.

Jees, perheenjäsen on tehnyt kolmatta vuotta puhelinmyyjän duunia- yli puolet firman työntekijöistä, mukaanlukien esimiehiä, irtisanottiin tossa joulun alla. Parhaat tai tyhmimmät kai sai jäädä  :)

Master T

  • Vieras
Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #28 : 13.01.2014, 23:10 »
Paskaduuni-termillä halutaan provosoivasti protestanttisen työmoraalimme yhteiskunnassa kertoa se tosiasia, että on olemassa töitä, jotka ovat erittäin huonosti palkattuja suhteessa työn määrään ja/tai sen raskauteen. Vertailuna tässä käytetään tätä yhteiskuntaa tällä hetkellä. Ei kehitysmaita tai Suomea 1930-luvulla.

Paskaduunilla kerrotaan se, ettei juhlapuheiden jargon, jossa ylevästi hyväpalkkainen puhuja julistaa, miten kaikki työ on arvokasta, mene läpi kaikille. Tosiasia on, riippumatta siitä, pidämmekö siitä vai emme, että on olemassa paskaduuneja. On ihmisiä, joille maksetaan suhteettoman pientä palkaa samaan aikaan kun jossain muussa työssä maksetaan satoja tai tuhansia kertoaj suurempia palkkoja. Työn tuottavuus yhteiskunnalle ei selitä kaikkia tuloeroja. Tätä tosiasiaa halutaan kärjekkäästi korostaa tuolla termillä.

Minua häiritsee kuitenkin paskaduuneista puhuttaessa sen alentuva sävy. Epäilen, ettei tällä tavoin saavuteta sitä, mitä halutaan. Annetaan loukkaavasti kuva osalle ihmisistä, että heidän työnsä olisi vähempiarvoista, koska heidän palkkauksensa on kohtuuttoman heikkoa. Toisaalta taas annetaan kuva heikosti palkatuissa töissä olevista ihmisistä ihmisinä, jotka eivät ole kiinnostuneita tekemään töitään kunnolla, koska ne ovat heistä paskaduuneja. "Eihän tuolla asenteella oleville pidäkään maksaa enempää."

En siis pidä termistä, vaikka hyvin tajuan, mitä sillä tarkoitetaan ja mihin sen käytöllä pyritään.

allegoria

  • Vieras
Vs: "Paskaduunit"
« Vastaus #29 : 13.01.2014, 23:52 »
Paskaduuni-termillä halutaan provosoivasti protestanttisen työmoraalimme yhteiskunnassa kertoa se tosiasia, että on olemassa töitä, jotka ovat erittäin huonosti palkattuja suhteessa työn määrään ja/tai sen raskauteen. Vertailuna tässä käytetään tätä yhteiskuntaa tällä hetkellä. Ei kehitysmaita tai Suomea 1930-luvulla.

Paskaduunilla kerrotaan se, ettei juhlapuheiden jargon, jossa ylevästi hyväpalkkainen puhuja julistaa, miten kaikki työ on arvokasta, mene läpi kaikille. Tosiasia on, riippumatta siitä, pidämmekö siitä vai emme, että on olemassa paskaduuneja. On ihmisiä, joille maksetaan suhteettoman pientä palkaa samaan aikaan kun jossain muussa työssä maksetaan satoja tai tuhansia kertoaj suurempia palkkoja. Työn tuottavuus yhteiskunnalle ei selitä kaikkia tuloeroja. Tätä tosiasiaa halutaan kärjekkäästi korostaa tuolla termillä.

Minua häiritsee kuitenkin paskaduuneista puhuttaessa sen alentuva sävy. Epäilen, ettei tällä tavoin saavuteta sitä, mitä halutaan. Annetaan loukkaavasti kuva osalle ihmisistä, että heidän työnsä olisi vähempiarvoista, koska heidän palkkauksensa on kohtuuttoman heikkoa. Toisaalta taas annetaan kuva heikosti palkatuissa töissä olevista ihmisistä ihmisinä, jotka eivät ole kiinnostuneita tekemään töitään kunnolla, koska ne ovat heistä paskaduuneja. "Eihän tuolla asenteella oleville pidäkään maksaa enempää."

En siis pidä termistä, vaikka hyvin tajuan, mitä sillä tarkoitetaan ja mihin sen käytöllä pyritään.

No niinpä. Mielestäni kun on samalla aikaa pullistettua julkistettua puolta, missä kaikenmaailman juhanavartiaiset ottaa päivätorkkuja ja selittää Suomen työvoimapulaa. Siivojien ja roskakuskien työhän on sieltä yhteiskunnallisesti tarpeellisimmasta päästä.