Kirjoittaja Aihe: Ankeanharmaata kinkyilyä  (Luettu 5940 kertaa)

Kolumnisti

  • Moderator
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 372
  • Galleria
Ankeanharmaata kinkyilyä
« : 09.02.2015, 07:34 »
Ankeanharmaata kinkyilyä


Yksi viime vuosien kohutuimmista kirjoista on ollut 2011 ilmestynyt  Fifty Shades of Grey. Ensi perjantaina tulee ensi iltaan siihen pohjautuva elokuva.

Olen lukenut kolmesta kirjasta ensimmäisen ja se hämmensi minua kovasti. Se on aivan kammottavan huonosti kirjoitettu ja käsittämättömän pitkäveteinen, mikä saa ihmettelemään sen valtavaa suosiota. Tämän ei kuitenkaan ole tarkoitus olla kirja-arvostelu, vaan kolumni kirjan ja sen saaman vastaanoton herättämistä ajatuksista.

Kirjaa mainostetaan kinkykirjallisuutena, mutta hyvin vähän ainakin ensimmäisessä osassa pervoillaan. Lähinnä se sisältää epärealistisia kuvauksia varsin vaniljaisesta seksistä. Muutaman kerran annetaan kevyesti piiskaa ja siinä se suurin piirtein olikin. Minua häiritsi kuitenkin kinkyilyn puutetta enemmän miespäähenkilön suhtautuminen kinkyilyyn. Hän yrittää kaikin mahdollisin keinoin painostaa täysin kokemattoman vaniljanaisen kanssaan kinkysuhteeseen.

Ymmärrän, että teos on enemmän harlekiiniviihdettä kuin opas kinkyilyn maailmaan. Silti monille vaniljoille tai kokemattomille mutta kiinostuneille tämä on ensimmäinen kosketus aiheeseen. Tuntuu ikävältä, että kirjassa pervoilusta annetaan monella tavalla huono kuva. Amerikkalaiset BDSM-yhdistykset ovatkin kritisoineet kirjaa juuri tästä syystä.

Käsittääkseni kuitenkaan pervot eivät ole Suomessa nousseet barrikadeille kirjan vääristyneen kinkykuvan vuoksi. Enkä sinne ole lähdössä itsekään. Sillä vaikka kirjan kuvaus kinkyjen toiminnasta ja mielenmaisemasta oli lähinnä epämiellyttävä, ei se varsinaisesti poikkea isosta osasta muuta fiktiota. Aivan yleisesti kirjoissa ja elokuvissa ihmiset tekevät väkivaltaa toisille eikä niitä silti tuomita siitä. Ja jos ajatellaan kinkykirjalliduuden klassikoita, ei esimerkiksi de Saden kirjoissa voida puhua vähimmässäkään määrin konsensuaalisesta toiminnasta.

Sen lisäksi että kinkyt itse eivät ole pelkästään riemuissaan kirjasta, Yhdysvalloissa on käynnissä kampanja elokuvaa vastaan  ja se on leviämässä myös Eurooppaan.
50dollarsnot50shades-kampanjan tarkoituksena on saada ihmiset lahjoittamaan rahat  "parisuhteissaan hyväksikäytetyille uhreille. Sellaisille, joiden suhteita kirjasarjassa ihannoidaan ja romantisoidaan." Tämän puolesta puhuvat ihmiset pitävät automaattisesti kaikkea BDSM-toimintaa väkivaltana ja tuomittavana.

Eri syyt vastustaa elokuvaa (ja siinä sivussa kirjaa) menevät lehdistössä iloisesti sekaisin eikä vaniljainen lukija välttämättä pysy kärryillä siitä, mitä pitäisi boikotoida ja mistä syystä. Useimpia ei varmasti juuri kiinnostakaan, koska heille kyseessä ei ole elämää suurempi asia vaan yksi elokuva muiden joukossa, kaksi tuntia ja viisi minuuttia kevyttä viihdettä.

Fifty Shades of Grey-elokuva on siis tulossa ensi-iltaan ensi perjantaina. Noin komenkymmenen kinkyn porukka on lähdössä katsomaan sitä täyteen kinkysotisopaan sonnustautuneena. Minäkin olen subini kanssa mukana tuossa joukossa. Odotukset elokuvan suhteen ovat hyvin matalalla, ja olenkin lähdössä mukaan lähinnä koska kyseessä on tilaisuus viettää aikaa kanssapervojen kanssa ja ehkä samalla hiukan hätkäyttää vaniljoita kinkypukeutumisella ja rekvisiitalla.

Vaikka Fifty Shades of Greyn kinkykuva ei olisikaan oikeanlainen, on kuitenkin hyvä että se on tuonut BDSM:n uudella tavalla julkisuuteen ja keskustelunaiheeksi myös  peruspirkon työpaikan kahvihuoneeseen. Ehkä jonain päivänä pervous on niin normaalia, että siinä ei enää ole kenellekään mitään päiviteltävää.



-isabella

Kirjoittaja on kirjallisuuden suhteen nirso puolijulkipervo, joka yrittää urheasti pysyä hereillä koko elokuvan ajan.

submit

  • Vieras
Vs: Ankeanharmaata kinkyilyä
« Vastaus #1 : 09.02.2015, 09:52 »
Hyvä ja asiallinen kirjoitus Isabellalta.


PS. Kaikki kaikki leffaan menijät eivät ole erityisen kinkysti pukeutuneita - korsettia ei varmastikaan lasketa ;)

Riverlady

  • Vieras
Vs: Ankeanharmaata kinkyilyä
« Vastaus #2 : 09.02.2015, 10:36 »
Heh, olin vanhojen vaniljakaverieni kanssa syömässä lauantaina ja yksi heistä alkoi saatää 50-leffaan menoa tyttöporukalla. Pistin käden hänen olkapäälle ja sanoin "kiitos kun et pyydä mua, kun en pystynyt lukemaan edes ekaa kirjaa" :) olisin saattanut lukea, mutta netissä näkemieni katkelmien perusteella joku raja tekstin huonoudellakin. Tämä oikeastikin pääasiallinen perusteeni sopii kerrottavaksi myös heille, joille olen vielä kaapissa. 

KalvinK

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 639
  • Tykkää sitoa nättejä nakuja naisia.
  • Galleria
Vs: Ankeanharmaata kinkyilyä
« Vastaus #3 : 09.02.2015, 10:39 »
Pääsin trilogian ensimmäisen osan sivulle 57. Minusta ei löytynyt sisäistä masokistia jatkamaan pidemmälle. Hämmentävän "lukukokemuksen" jälkeen ihmettelin kuinka ihmeessä kirjasta on voinut tulla best-seller. Ehkä kirjan saavuttama suurmenestys kertoo ennemminkin harlekiinikirjojen yleisestä tasosta ja niiden kohdeyleisöstä, kuin itse kirjan ansioista. Piinaavia elokuvahetkiä kaikille ensi-iltaan menijöille. ;)

submit

  • Vieras
Vs: Ankeanharmaata kinkyilyä
« Vastaus #4 : 09.02.2015, 10:50 »
Mä en saanut luettua kirjan suomennettua ekaa osaa kuin pari sivua, joten elokuva tulee ehkä olemaan jännittävä ylläri :D

Edellisessä, naisvaltaisessa työpaikassani nuorimmat naispuoliset työkaverit lainailivat kirjaa posket punaisina hihitellen, joten kirjasarjalla mitä ilmeisimmin on sille altis lukijajoukko nuorten, romantiikannälkäisten vaniljojen joukossa?

Juuttisetä

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2786
  • "Hyvällä tavalla vaarattoman oloinen."
  • Galleria
Vs: Ankeanharmaata kinkyilyä
« Vastaus #5 : 09.02.2015, 11:12 »
Luin  kaikki 3 kirjaa, menen katsomaan elokuva, en ole masokisti. Samaa huttua kuin 99% muustakin elokuvatarjonnasta, unohetaan se nimi taikka hype ja katotaan vaan hollywootin katselmus asiasta.
Kauhea haloo saadaan parista kirjasta ja yhdestä elokuvasta, BDSM-tyypit taitaa olla vähän kuin LOTR taikka Star Wars hörhöt :D

Guide-Master

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 949
  • En ole valmis, enkä toivo koskaan olevani valmis.
  • Galleria
Vs: Ankeanharmaata kinkyilyä
« Vastaus #6 : 09.02.2015, 14:45 »
Mikä on kinky pukeutuminen?  Sillä miten pukeutuminen mitenkään muuten kuin fetissiä kautta on kinkeytä,  eli onko kyseessä ennemminkin fettareiden valistusta matka vaniljoissa pariin? Tietenkin ymmärtää pitää joillekin kinkyyden olevan jotenkin kiinni materiaalin, joka jollain kummallatavalla heidän persoonaa muuttaa☺

MaisteriX

  • Vieras
Vs: Ankeanharmaata kinkyilyä
« Vastaus #7 : 09.02.2015, 16:26 »
Jokaista valtavirrasta poikkeavaa leffaa tai kirjallista tuotetta rummutetaan kohtuuttomasti rajojarikkovana virstanpylväänä.
Hypetys on sen mukainen. Toki sen ympärille voi rakentaa tapahtumia ja "kohunäyttelijöiden" uskallusta tulla hetkeksi out-of-the-box.

Aikoinaan (1990 jotain)Diana-teatteri esitti Almodovaria, jota katsottiin pesän vuoksi. Sitten tuli "Ota minut. Sido minut"...extaattiset odotukset...en päässyt kärryille, mutta pesää tuli. :)

Kai näihin voi suhtautua myös positiivisesti.

Nimim. Positiivinen kyynikko


Riverlady

  • Vieras
Vs: Ankeanharmaata kinkyilyä
« Vastaus #8 : 09.02.2015, 17:38 »
BDSM-tyypit taitaa olla vähän kuin LOTR taikka Star Wars hörhöt :D

Ihan järkyttäviä larppaajia "me" ollaanki  ;D

chilinen

  • Vieras
Vs: Ankeanharmaata kinkyilyä
« Vastaus #9 : 09.02.2015, 18:06 »
Voi ei. Olen tulossa ensi-iltaan, mutta en ajatellut korsettia kummempaa kinkyä laittaa päälleni. Ja siis laitan kyllä muutakin vaatetta :D En kuulu niihin, joilla on tarvetta hätkäyttää muita saati tuoda enempää itsestäni julkisesti esiin.

Leffa saattaa olla alkua lukuunottamatta ylläri itsellenikin, ekaa osaa pidemmälle en kirjoissa päässyt, kun huono teksti ja epärealistiset mielenliikkeet alkoivat ottaa liikaa hermon päälle. Mutta kyllä mä tuon käyn katsomassa, ihan jo siksikin, että osaa sanoa mielipiteensä keskusteluihin, joita eittämättä syntyy kyseisestä teemasta. Osaanpahan ampua alas isoimmat väärinkäsitykset sisällöstä saati sen totuudenmukaisuudesta.

Neiti Heinänen

  • Vieras
Vs: Ankeanharmaata kinkyilyä
« Vastaus #10 : 09.02.2015, 18:54 »
Olen lukenut kirjasarjan, itse asiassa useampaankin kertaa. Ja voi kyllä, se oli minusta kiihottavaa ja jopa sangen hyvää luettavaa. Tämähän toki kertoo minusta kaksi asiaa, joko sitä on liian vaniliaa tai sitten minulla on huono maku kirjallisuudessa. Joka tapauksessa molemmat voivat olla totta. Elokuvaa olen odottanut parhaan ystäväni kanssa jo 1,5 vuotta joten kyllä olen myös menossa katsomaan sitä ensi-iltaan.
Elokuvan saamasta kritiikistä voisi tehdä ihan täysin oman keskustelunkin, sillä on varmasti jokaisen kinkynkin mielestä väärin hakata suhteessa ihmistä saadakseen sen mitä haluaa. bdsm ja perheväkivaltahan on ihan kaksi eri asiaa, mutta kai nämä nyt vaniljaisilla menee helposti sekaisin,


Hyvä teksti Isabellalta. Kiitos.

PaTo

Vs: Ankeanharmaata kinkyilyä
« Vastaus #11 : 09.02.2015, 20:43 »
Se ensimmäinen kirja oli kyllä niin hirveätä luettavaa että ei vaan pysty katsomaan sitä elokuvaa. Onnea ja toivottavasti nautitte siitä leffasta. Yhdysvalloissa saadaan hälyä aikaiseksi ihan kaikesta ja oleelliset asiat eivät aina tunnu nostattavan tunteita.

Ms. M

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 2965
  • An' I don't give a damn 'bout my bad reputation.
  • Galleria
Vs: Ankeanharmaata kinkyilyä
« Vastaus #12 : 09.02.2015, 20:46 »
Luin kaksi ekaa kirjaa kenkuksi, kolmatta en enää pystynyt lukemaan. Näkyy selkeästi, että E.L James on taustaltaan tv-puolen tuottaja ja että tuo huttu on saanut inspiraationsa Twilight-fanficistä.

Seksi myy. Minkäs sille voi. Ehkä mielummin olisin nähnyt tällaista hypeä esim. Secretarysta. Mutta ei niin ei.

alabama

  • Vieras
Vs: Ankeanharmaata kinkyilyä
« Vastaus #13 : 09.02.2015, 21:07 »
. Ehkä mielummin olisin nähnyt tällaista hypeä esim. Secretarysta. Mutta ei niin ei.
Mä myös tykkäsin Secretarysta. Omistan ton Fifty shades ekan kirjan englanninkielisenä pokkarina. Olen lukenut sitä pari kappaletta ja sitten se jäi kaapin perälle.. Ehkä pitäis lukea se loppuun, että tietää, mistä ihmiset puhuu :)

balance

  • Vieras
Vs: Ankeanharmaata kinkyilyä
« Vastaus #14 : 09.02.2015, 21:22 »
Aion ihan sivistysmielessä käydä katsomassa tuon leffan. Juuri niinkuin ChiliN sanoi, osaapa ainakin sitten korjata käsityksiä ja vääryyksiä ja toisaalta, tietää mistä jengi puhuu - jos puhuu. Luulen, että kirjaa fanittaneiden kesken ongelmaksi tulee se, että kuvitelma varsinkin tälläisessä aiheessa on varmasti paljon värikkäämpi kuin mitä filmi voi tarjota. Kirjoista olen lukenut kaksi osaa ja kolmas jäi kesken. Koin, että ensimmäisen kirjan jälkeen ei minkäänlaista keskustelua käyty bdsm:n kanssa, silti sitä on hypetetty bdsm aiheisena kirjana.. noh... Mutta joillekin iskee, mikä minä olen tuomitsemaan :)

Toivottavasti leffaporukan reissu on mieluinen ja mukava. Itse valitsen sen rauhallisemman hetken sitä varten.

Loppukaneettina täytyy sanoa että mainstream elokuvista secretary on iskenyt kaikkein eniten minunkin tajuntaani.. ja toisaalta olisihan se ihan mielenkiintoista saada Anne Ricen Ruusus-sarjasta elokuvatrilogia. :P