Kirjoittaja Aihe: Abortti  (Luettu 12611 kertaa)

Mei

Abortti
« : 30.06.2015, 14:45 »
Mitä mieltä olette abortista? Onko abortti murha? Onko nykyinen lainsäädäntö abortista hyvä?

Mä en ite oikein tiedä mitä aattelen. Huomasin, että oon tehnyt päässäni mielikuvan naisen hahmosta, joka huolettomasti ja kepeästi teettää itselleen abortteja eikä pidä niitä minään isona asiana. Tätä sitten peilaan kaikkiin abortintekijänaisiin ja pidän heitä epäempaattisina ja tunnekylminä hirviöinä. Huh. Todellisuus on toki yleensä jotain ihan muuta.

En tiedä pystyisinkö tekemään aborttia itse. Jotenkin ajatus elämän kunnioittamisesta on syvällä. Vaikka sikiö alkuvaiheessa olisikin vain solumöykky, niin eikö merkitystä ole sillä, mikä siitä tulisi jos sen antaisi elää? Abortteja pitää musta saada tehdä. Mutta en tiedä onko se vain naisen päätös. Omaan kehoon on päätösvalta, mutta silloin kuin siellä kehittyy jokin uusi, josta joskus tulee kantajan kehosta erillinen, niin musta sitä ei voi silloin samaistaa siihen että se olis vaan raskaana olevan asia. Mutta ei kai sitä kukaan ulkopuolinenkaan voi päättää et kuka tekee abortin ja kuka ei.

Tää asia tuntuu mun mielessä tosi ristiriitaiselta ja aiheuttaa vähän ahdistusta, koska en haluais kantaa näitä negatiivisia ajatuksia ihmisistä jotka on tehneet abortin, ja haluisin myöskin itselleni jonkun varmuuden ja vankan mielipiteen tästä asiasta. Tai siis haluisin olla liberaali ja edistynyt ja sitä mieltä että tottakai abortti on ok asia, mutta kun musta ei tunnu siltä. :(

-katy-

  • Vieras
Vs: Abortti
« Vastaus #1 : 30.06.2015, 16:27 »
Iso aihe. On ollut omakohtaisen pohdinnan aiheena, silloin kun pelotti alkaa ainoaksi vanhemmaksi. Meni siinä päivä pari lattialla kieriessä. Loppu onkin historiaa, mulle  :love:
En olis uskaltanut jos oisin tiennyt kuinka rankkaa se tulee olemaan, mutta ei mulla kai olis paljoa mitään jos en sitä polkua olis valinnut  *liikuttuu*

Onko parempi ettei synny vaikeisiin tai mielettömiin olosuhteisiin, mikä on sille lapselle parasta?  Aika vaikea löytää oikeita vastauksia

Karhukolmonen

  • Smurffit
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 172
  • Sallivaa urofiliaa!
  • Galleria
Vs: Abortti
« Vastaus #2 : 30.06.2015, 17:04 »
Mitä mieltä olette abortista? Onko abortti murha? Onko nykyinen lainsäädäntö abortista hyvä?

Mä en ite oikein tiedä mitä aattelen. Huomasin, että oon tehnyt päässäni mielikuvan naisen hahmosta, joka huolettomasti ja kepeästi teettää itselleen abortteja eikä pidä niitä minään isona asiana. Tätä sitten peilaan kaikkiin abortintekijänaisiin ja pidän heitä epäempaattisina ja tunnekylminä hirviöinä. Huh. Todellisuus on toki yleensä jotain ihan muuta.

En tiedä pystyisinkö tekemään aborttia itse. Jotenkin ajatus elämän kunnioittamisesta on syvällä. Vaikka sikiö alkuvaiheessa olisikin vain solumöykky, niin eikö merkitystä ole sillä, mikä siitä tulisi jos sen antaisi elää? Abortteja pitää musta saada tehdä. Mutta en tiedä onko se vain naisen päätös. Omaan kehoon on päätösvalta, mutta silloin kuin siellä kehittyy jokin uusi, josta joskus tulee kantajan kehosta erillinen, niin musta sitä ei voi silloin samaistaa siihen että se olis vaan raskaana olevan asia. Mutta ei kai sitä kukaan ulkopuolinenkaan voi päättää et kuka tekee abortin ja kuka ei.

Tää asia tuntuu mun mielessä tosi ristiriitaiselta ja aiheuttaa vähän ahdistusta, koska en haluais kantaa näitä negatiivisia ajatuksia ihmisistä jotka on tehneet abortin, ja haluisin myöskin itselleni jonkun varmuuden ja vankan mielipiteen tästä asiasta. Tai siis haluisin olla liberaali ja edistynyt ja sitä mieltä että tottakai abortti on ok asia, mutta kun musta ei tunnu siltä. :(

Tunnen molemmanlaisia naisia. Siis niitä, jotka ovat vain käyneet lääkärissä kun näin kävi ja niitä, jotka eivät pystyneet tekemään aborttia. Saan kai tästä vihat päälleni, mutta minusta tuntuu, että nykyinen aborttikeskustelu ei ole kaikilta osin tervettä vaan aborttia pidetään jonain edistyksellisyyden ja naiseuden ymmärtämisen kultaisena vasikkana josta ei saa sanoa poikkipuolista sanaa. Tai että aborttikeskustelu on tahallaan provosoivaa ja abortti olisi osa naisten halua muuttaa tai ravistella "vakiintunutta kuvaa naisesta" synnyttäjänä ja äitinä, vaikka en ole eläessäni edes nähnyt tätä vakiintunutta kuvaa länsimaisessa yhteiskunnassa sillä se tuhottiin ja poltettiin kuusikymmentäluvulla.

Muuten, onko abortti vain naisten asia?

Saattaa kuulostaa tekopyhältä, mutta en ole itse harrastanut seksiä ellen kykene itsekin kantamaan seksin seurauksia esimerkiksi lapsen muodossa. En harrasta irtosuhteita enkä vonkaa seksiä ilman kondomia ettei kumppanini joudu tälläisen kysymyksen eteen. Sitäpaitsi mielestäni kumppania ei jätetä kuten klassisissa romaaneissa vaan keskusteluun ja päätöksentekoon osallistutaan jos on tarpeen JA painostamatta. Mikäli lapsi syntyy niin sitten siitä huolehditaan.

Tietysti kysymys on suurempi naiselle kuin miehelle etenkin jos suhdetta ei ole. En katso suureksi sankaruudeksi sadanviidenkympin ruokkojen maksamista verrattuna lapsen kasvattamiseen.

Sindex

  • Turun Baletti
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 749
  • Galleria
Vs: Abortti
« Vastaus #3 : 30.06.2015, 20:26 »
Abortti on vain ja ainoastaan raskaana olevan naisen asia.

Ei kuulu yhdellekään miehelle eikä muillekaan sivullisille,

Kaikki seuraukset päätöksestä (oli se mikä tahansa) ovat kuitenkin vain ja ainoastaan naisen kannettavana.

Mei

Vs: Abortti
« Vastaus #4 : 30.06.2015, 20:34 »
Abortti on vain ja ainoastaan raskaana olevan naisen asia.

Ei kuulu yhdellekään miehelle eikä muillekaan sivullisille,

Kaikki seuraukset päätöksestä (oli se mikä tahansa) ovat kuitenkin vain ja ainoastaan naisen kannettavana.
Miksi? Pelissähän on muukin kuin naisen oma keho.

klipklop

  • Vieras
Vs: Abortti
« Vastaus #5 : 30.06.2015, 20:41 »
Jos vaihtoehtona on lapsen syntyminen paskaan tulevaisuuteen niin ehdottomasti kannatan aborttia. Kyllä jokainen syntyvä lapsi ansaitsee mielestäni rakastavat, omillaan toimeentulevat ja järjissään olevat vanhemmat.

Sitten taas jos äippä on joku em. sarja-abortoija, niin sterilisaatio vaikka väkipakolla.

Mei

Vs: Abortti
« Vastaus #6 : 30.06.2015, 20:57 »
Jos vaihtoehtona on lapsen syntyminen paskaan tulevaisuuteen niin ehdottomasti kannatan aborttia. Kyllä jokainen syntyvä lapsi ansaitsee mielestäni rakastavat, omillaan toimeentulevat ja järjissään olevat vanhemmat.
Aika rankka rajanveto. Eli esim. masentuneet tai muuten työkyvyttömät ihmiset ei sitten sais tehdä lapsia ollenkaan? Rakkaus ei kai siitä oo kiinni.  Kuka sit päättäis, et kuka on kelvollinen lisääntymään? Jos skitsofreeninen ihminen tulis raskaaksi ja haluis pitää lapsen, pakkoabortoitaisko se?

Warguess

Vs: Abortti
« Vastaus #7 : 30.06.2015, 21:01 »
Abortti on vain ja ainoastaan raskaana olevan naisen asia.

Ei kuulu yhdellekään miehelle eikä muillekaan sivullisille,

Kaikki seuraukset päätöksestä (oli se mikä tahansa) ovat kuitenkin vain ja ainoastaan naisen kannettavana.

Aamen,
paremmin en voisi asiaa itse kirjoittaa.

klipklop

  • Vieras
Vs: Abortti
« Vastaus #8 : 30.06.2015, 21:05 »
Aika rankka rajanveto. Eli esim. masentuneet tai muuten työkyvyttömät ihmiset ei sitten sais tehdä lapsia ollenkaan? Rakkaus ei kai siitä oo kiinni.  Kuka sit päättäis, et kuka on kelvollinen lisääntymään? Jos skitsofreeninen ihminen tulis raskaaksi ja haluis pitää lapsen, pakkoabortoitaisko se?

Olisiko masentunut tai skitsofreeninen ihminen sinusta hyvä vanhempi, kykenisikö tämä tarjoamaan lapselleen hyvän elämän? Minusta ei. Ensin perusasiat kuntoon, sitten vasta raskaaksi -> vanhemmaksi.

Minusta kaiken pitää lähteä syntyvän ihmisen hyvinvoinnista ja mahdollisimman hyvästä tulevaisuudesta, ei vanhemman "oikeudesta" tai halusta tehdä mitä haluaa.


nicolaus

  • Rsyke
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1871
  • Kekkee Alistaja
  • Galleria
Vs: Abortti
« Vastaus #9 : 30.06.2015, 21:11 »
Mä en ite oikein tiedä mitä aattelen. Huomasin, että oon tehnyt päässäni mielikuvan naisen hahmosta, joka huolettomasti ja kepeästi teettää itselleen abortteja eikä pidä niitä minään isona asiana. Tätä sitten peilaan kaikkiin abortintekijänaisiin ja pidän heitä epäempaattisina ja tunnekylminä hirviöinä. Huh. Todellisuus on toki yleensä jotain ihan muuta.

Kummallisia käsityksiä teillä akateemisillä on muista ihmisistä, ilmeisesti ilmaus roskaväki sopii hyvin käsityksiisi.

Kirjoituksesi kuitenkin selittää sen miksi Suomessa abortti on yhä tabo ja miksei abortintekijä saa mitään tukea ja apua asian henkiseen käsittelyyn. Eihän roskaväki sellaista tarvitse teidän mielestä.

Aino

  • Vieras
Vs: Abortti
« Vastaus #10 : 30.06.2015, 21:28 »
Aika rankka rajanveto. Eli esim. masentuneet tai muuten työkyvyttömät ihmiset ei sitten sais tehdä lapsia ollenkaan? Rakkaus ei kai siitä oo kiinni.  Kuka sit päättäis, et kuka on kelvollinen lisääntymään? Jos skitsofreeninen ihminen tulis raskaaksi ja haluis pitää lapsen, pakkoabortoitaisko se?

Olisiko masentunut tai skitsofreeninen ihminen sinusta hyvä vanhempi, kykenisikö tämä tarjoamaan lapselleen hyvän elämän? Minusta ei. Ensin perusasiat kuntoon, sitten vasta raskaaksi -> vanhemmaksi.

Soittaako termi "synnytyksen jälkeinen masennus " mitään kelloja? Psykoosista puhumattakaan?  Vaikka olisi miten hyvin asiat, aina voi tapahtua jotain odottamatonta. Sitä kutsutaan elämäksi. Vanhemmat ovat inhimillisiä ihmisiä, tekevät virheitä, sairastuvat, jäävät työttömiksi, eroavat, kuolevatkin. Vaikka oman lapsen eteen tekisi kaikkensa, ei kukaan voi ikinä luvata kenellekään hyvää elämää.

Abortti kysymyksestä: kuka tekee aborttia kevein perustein?  Minä en tunnista tällaista "sarja-abortointi-ongelmaa". Ei ole kuitenkaan kyse mistään huvitteluoperaatiosta. Ihanaa olisi, jos vahinkoraskauksia ei koskaan tapahtuisi. (Kohtuunkuolemisista puhumattakaan - nekin joudutaan toisinaan abortoimaan.)  Mutta kun tapahtuu, päätös abortista on vain ja ainoastaan raskaana olevan naisen. Ja se pitäisi voida tehdä sydäntään kuunnellen, ja ulkopuolisten tahojen syyllistämättä.

klipklop

  • Vieras
Vs: Abortti
« Vastaus #11 : 30.06.2015, 21:35 »
Soittaako termi "synnytyksen jälkeinen masennus " mitään kelloja? Psykoosista puhumattakaan?  Vaikka olisi miten hyvin asiat, aina voi tapahtua jotain odottamatonta. Sitä kutsutaan elämäksi. Vanhemmat ovat inhimillisiä ihmisiä, tekevät virheitä, sairastuvat, jäävät työttömiksi, eroavat, kuolevatkin. Vaikka oman lapsen eteen tekisi kaikkensa, ei kukaan voi ikinä luvata kenellekään hyvää elämää.

Odottamatonta en nyt tarkoittanutkaan, vaan jo olemassa olevia ongelmia. Miksi altistaa syntyvä lapsi tällaiselle?

stoge

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2959
  • Väkivalta kuuluu makuuhuoneeseen
  • Galleria
Vs: Abortti
« Vastaus #12 : 30.06.2015, 21:37 »
Soittaako termi "synnytyksen jälkeinen masennus " mitään kelloja? Psykoosista puhumattakaan?  Vaikka olisi miten hyvin asiat, aina voi tapahtua jotain odottamatonta. Sitä kutsutaan elämäksi. Vanhemmat ovat inhimillisiä ihmisiä, tekevät virheitä, sairastuvat, jäävät työttömiksi, eroavat, kuolevatkin. Vaikka oman lapsen eteen tekisi kaikkensa, ei kukaan voi ikinä luvata kenellekään hyvää elämää.

Odottamatonta en nyt tarkoittanutkaan, vaan jo olemassa olevia ongelmia. Miksi altistaa syntyvä lapsi tällaiselle?

Jos valta päättää siitä ketä saa syntyä siirretään jollekin instanssille, sillä on sit aika vitun iso valta.  :o

klipklop

  • Vieras
Vs: Abortti
« Vastaus #13 : 30.06.2015, 21:51 »
Jos valta päättää siitä ketä saa syntyä siirretään jollekin instanssille, sillä on sit aika vitun iso valta.  :o

Onhan se. Ja vaara että joku porukka yrittää käyttää sitä omiin hämäriin tarkoituksiinsa.

Minua vaan on pitemmän aikaa jo vituttanut katsella kun ympärillä näkee alkoholistien, narkkareiden, vaikeasti sairaiden yms. päästänsä eläkkeellä olevien tekevän kakaroita, jotka sitten joutuvat hyvin suurella todennäköisyydellä yhteiskunnan elätettäviksi tai huostaanotetuiksi. Kaikkine syntymäsairauksineen. Moniko tällaiseen pyöritykseen itse haluaisi? Puhumattakaan kehitysmaitten nälkäkuoleman partaalla olevista perheistä, joihin kaikesta huolimatta tuntuu olevan haluja tehdä lisää lapsia kärsimään.



-katy-

  • Vieras
Vs: Abortti
« Vastaus #14 : 30.06.2015, 21:52 »
Abortti on vain ja ainoastaan raskaana olevan naisen asia.

Ei kuulu yhdellekään miehelle eikä muillekaan sivullisille,

Itse olen tästä hieman eriävää mieltä,mikäli tuon ymmärrän niin kuin se on. Jos mahdolliset vanhemmat ovat yhdessä laittaneet lapsen alulle,niin on se aborttikin yhdessä puhuttava. Olisi jotenkin hyvin epäoikeudenmukaista( kai?),että nainen tekisi  abortin sanomatta siitä miehelle mitään.  Miksi "isä" olisi aina jossain sivuosassa kaikessa tässä,mikä koskee lapsen alullelaittoa ja siitä seuraavia asioita...tai niinkö se onkin tässä yhteiskunnassa,ettei toisella osapuolella ole mitään sanottavaa,puhuttavaa,keskusteltavaa-olisiko edes tukena siis,kun ja jos ei voi asiasta edes keskustella..

eli siis että ehkäisy, raskaus ja vauva on vain naisen asia?

Vai niinkö se onkin-"isä" on jossain sivuosassa varjoissa