Kirjoittaja Aihe: Abortti  (Luettu 12450 kertaa)

Mei

Vs: Abortti
« Vastaus #15 : 30.06.2015, 22:10 »
Mä en ite oikein tiedä mitä aattelen. Huomasin, että oon tehnyt päässäni mielikuvan naisen hahmosta, joka huolettomasti ja kepeästi teettää itselleen abortteja eikä pidä niitä minään isona asiana. Tätä sitten peilaan kaikkiin abortintekijänaisiin ja pidän heitä epäempaattisina ja tunnekylminä hirviöinä. Huh. Todellisuus on toki yleensä jotain ihan muuta.

Kummallisia käsityksiä teillä akateemisillä on muista ihmisistä, ilmeisesti ilmaus roskaväki sopii hyvin käsityksiisi.

Kirjoituksesi kuitenkin selittää sen miksi Suomessa abortti on yhä tabo ja miksei abortintekijä saa mitään tukea ja apua asian henkiseen käsittelyyn. Eihän roskaväki sellaista tarvitse teidän mielestä.
En oo akateeminen ja taisit ymmärtää muutenkin vähän väärin. Mun mielipiteet on vaan mun, eikä edusta mitään "meitä" jotka olis jotenkin joitain "muita" vastaan. En pidä ketään ihmistä roskaväkenä, toi oli täysin susta itsestä lähtevä tulkinta.

Mun tarkoituksena ei ollut tuomita abortin tekijöitä ja oon ehdottomasti sitä mieltä, että abortin tehneille pitää tarjota tukea ja apua, jos kokee sen jotenkin vaikeaksi tai jopa traumaattiseksi asiaksi.

Toi naiskuva on vaan mun päässä oleva mielikuva, joka sinne on syntynyt, koska koen tän koko asian niin vaikeaksi että mun on vähän hankala ymmärtää kevyesti abortteja tekeviä ihmisiä, vaikka en mä edes tunne ketään sellaista. Oon varmaan päässäni vaan ulkoistanut jotkin tähän asiaan liittyvät negatiiviset fiilikset tommoseen yhteen kuvittelliseen täyspahaan ihmishahmoon, mitä voin sit vihata koska se on helpompaa kuin yrittää elää sen kanssa että asiat ei oo ikinä mustavalkoisia. En tarkoittanut antaa kuvaa, että se olis totuus tai että oikeasti jokainen, tai kukaan, abortin tekijä olis sellainen. Ilmaisin haluni myös päästä tällaisesta ilmeisestikin todellisuudenvastaisesta mielikuvasta eroon, ja siksi haluisin lisää näkökantoja ja mielipiteitä abortista. Taisit lukea mun tekstiä vähän kuin piru raamattua?

PinkCat

  • Bizarre Club
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1012
  • nylkky
  • Galleria
Vs: Abortti
« Vastaus #16 : 30.06.2015, 22:24 »
mä oon tehny abortin hyvin kepeästi, asiaa sekuntiakaan miettimättä ja katumatta.
Voitte syyllistää vapaasti.

Mei

Vs: Abortti
« Vastaus #17 : 30.06.2015, 22:27 »
mä oon tehny abortin hyvin kepeästi, asiaa sekuntiakaan miettimättä ja katumatta.
Voitte syyllistää vapaasti.
Hyi paha ihminen kuole helvetin tulessa noita!!!!!!!!111

balthazar

  • Vieras
Vs: Abortti
« Vastaus #18 : 30.06.2015, 22:36 »
mä oon tehny abortin hyvin kepeästi, asiaa sekuntiakaan miettimättä ja katumatta.
Voitte syyllistää vapaasti.
Oma keho, oma päätös. Mä ainakin seison tämän takana, heitelkää kiviänne sitten kun on yksi vahinkoraskaus hoidettuna, tavalla tai toisella. Elämän pyhyys my ass, harva asia aiheuttaa maailmassa niin paljon, etenkin lasten kärsimystä kuin katolinen kirkko kivikautisine ehkäisyperiaatteineen ja suoranaisen tosiasioiden vääristelyn kautta.

Kyllä ymmärrän niitäkin, jotka haluavat pitää raiskauksessa alkunsa saaneen lapsen. Elämä ei itsessään ole pyhä, mutta rakkaus voi olla paljon rajattomampaa ja epäitsekkäämpää kuin mihin itse koskaan kykenisin.

Että semmoista tänään.

wertsu

  • Turun Baletti
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 45
  • Galleria
Vs: Abortti
« Vastaus #19 : 30.06.2015, 22:57 »

Minua vaan on pitemmän aikaa jo vituttanut katsella kun ympärillä näkee alkoholistien, narkkareiden, vaikeasti sairaiden yms. päästänsä eläkkeellä olevien tekevän kakaroita, jotka sitten joutuvat hyvin suurella todennäköisyydellä yhteiskunnan elätettäviksi tai huostaanotetuiksi. Kaikkine syntymäsairauksineen. Moniko tällaiseen pyöritykseen itse haluaisi? Puhumattakaan kehitysmaitten nälkäkuoleman partaalla olevista perheistä, joihin kaikesta huolimatta tuntuu olevan haluja tehdä lisää lapsia kärsimään.

Onkohan sulla asiasta omakohtaista kokemusta? Näin kahden masentuneen alkoholistin lapsena, joka opiskelee itselleen ammattia ja käy töissä, tuo kuulostaa aika rankalta yleistykseltä :D Ja mitä tulee kehitysmaihin, harvapa nainen siellä varmaan niitä lapsia haluaisi väsäillä. On olemassa sellaisia juttuja, kuin raiskaus, ja uskonto, joka kieltää kondomin käytön.

Aborttiin liittyen, itse en usko koskaan pystyväni sellasta tekemään, aika vakavissaan oon tätä miettinyt. Kuitenkaan en ikinä vois ketään sen tekemisestä syyllistää, ja oonki lohdutellu useemman kuukauden toimenpiteen jälkeen ystävää, että hänen päätöksensä oli ihan okei. Mikään helppo ratkasu se ei useinkaan ole, eikä siihen päälle mikään jeesustelu auta. En mä tietenkään ole sitä mieltä, että aborttia pitäis käyttää ehkäsykeinona, mutta musta jo se, ettei äiti lasta vaan halua, on aika pätevä syy keskeyttää raskaus.

SirianSub

  • Vieras
Vs: Abortti
« Vastaus #20 : 30.06.2015, 23:07 »
Mun lapseni isä alko vinkumaan, että mun pitää tehdä abortti, jos me ei olla yhdessä. Paskn vitut, sanoin mä ja uhkasin heittää miehen niskaperse-otteella ulos kämpästä samantien. Minähän pidin lapsen, tyyppiä ei ole edes papareissa, mutta en ole tyttäreltäni asiaa mitenkään salaillutkaan kuka heebo oli (kirjoitan tyttärelleni päiväkirjaa). EIkä ole tyypistä kyllä kuulunutkaan, joten se siitä mielenkiinnosta.

Paras päätös mitä olen ikin tehnyt vaikka välillä vaikeaa onkin. En pystyis tehdä aborttia ihan hepposin perustein.

nicolaus

  • Rsyke
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1869
  • Kekkee Alistaja
  • Galleria
Vs: Abortti
« Vastaus #21 : 30.06.2015, 23:14 »
Mä en ite oikein tiedä mitä aattelen. Huomasin, että oon tehnyt päässäni mielikuvan naisen hahmosta, joka huolettomasti ja kepeästi teettää itselleen abortteja eikä pidä niitä minään isona asiana. Tätä sitten peilaan kaikkiin abortintekijänaisiin ja pidän heitä epäempaattisina ja tunnekylminä hirviöinä. Huh. Todellisuus on toki yleensä jotain ihan muuta.

Kummallisia käsityksiä teillä akateemisillä on muista ihmisistä, ilmeisesti ilmaus roskaväki sopii hyvin käsityksiisi.

Kirjoituksesi kuitenkin selittää sen miksi Suomessa abortti on yhä tabo ja miksei abortintekijä saa mitään tukea ja apua asian henkiseen käsittelyyn. Eihän roskaväki sellaista tarvitse teidän mielestä.
En oo akateeminen ja taisit ymmärtää muutenkin vähän väärin. Mun mielipiteet on vaan mun, eikä edusta mitään "meitä" jotka olis jotenkin joitain "muita" vastaan. En pidä ketään ihmistä roskaväkenä, toi oli täysin susta itsestä lähtevä tulkinta.

Mun tarkoituksena ei ollut tuomita abortin tekijöitä ja oon ehdottomasti sitä mieltä, että abortin tehneille pitää tarjota tukea ja apua, jos kokee sen jotenkin vaikeaksi tai jopa traumaattiseksi asiaksi.

Toi naiskuva on vaan mun päässä oleva mielikuva, joka sinne on syntynyt, koska koen tän koko asian niin vaikeaksi että mun on vähän hankala ymmärtää kevyesti abortteja tekeviä ihmisiä, vaikka en mä edes tunne ketään sellaista. Oon varmaan päässäni vaan ulkoistanut jotkin tähän asiaan liittyvät negatiiviset fiilikset tommoseen yhteen kuvittelliseen täyspahaan ihmishahmoon, mitä voin sit vihata koska se on helpompaa kuin yrittää elää sen kanssa että asiat ei oo ikinä mustavalkoisia. En tarkoittanut antaa kuvaa, että se olis totuus tai että oikeasti jokainen, tai kukaan, abortin tekijä olis sellainen. Ilmaisin haluni myös päästä tällaisesta ilmeisestikin todellisuudenvastaisesta mielikuvasta eroon, ja siksi haluisin lisää näkökantoja ja mielipiteitä abortista. Taisit lukea mun tekstiä vähän kuin piru raamattua?
Hyvin harvoin halveksin kenenkää mielipidettä ja vielä harvemmin ihmistä ... mutta joskus ...

Mei

Vs: Abortti
« Vastaus #22 : 30.06.2015, 23:24 »
Hyvin harvoin halveksin kenenkää mielipidettä ja vielä harvemmin ihmistä ... mutta joskus ...
Oonko mä tehnyt sulle jotain pahaa, vai miksi et viitsi keskustella asiasta? Tulee semmoinen olo, että oot loukkaantunut jostakin.

heinrich

  • Vieras
Vs: Abortti
« Vastaus #23 : 30.06.2015, 23:59 »
Pitäisi lie pyrkiä ajattelemaan sitä lapsen etua...
Millaiseen maailmaan se syntyy?
Mitkä sen mahdollisuudet noin rehellisesti ajateltuna on?

Nalle Wahlruusun trollauksiin en lähde.
Mut eikös heppu vasta muuttanu oikein rodunjalostuksen kultamaille?
Puistattaa...

Mutta puhtaasti ajatellen sitä lapsen etua?
Mitä vanhemmat kykenee sille tarjoamaan?
Pelkkiä ongelmia vai oikeasti rakastavan ja tasapainoisen perheen kasvuympäristöksi?
Joo, tiedän. Vähän vaikee yhtälö.
Siksipä juuri sitä pitäisikin miettiä...

Lapsi kun ei ole mikään statusesine, joka hankitaan kun se näyttää niin ihqulta niissä vaunuissa...
Eikä lapsi ole mikään sarjakuvalehti, jota voi lukea silloin kun huvittaa.

Lapsella on isä.
Joka ainoalla.
Niitä ei synny ilman sitä.
Myös miehen tulis ottaa vastuunsa lapsesta.
Ja kyllä. Keskusteluun aiheesta. Sen Lapsen Etu.
Tulisi kuulua myös isä.

Toki lapsella voi olla ihan hyvä kasvaa erikoisemmissakin olosuhteissa.
Ja lisäksi olosuhteet voi muuttua.
Mutta mutta...
Eihän sitä niin ole tarkoitettu?
Eihän?

Macy

  • Vieras
Vs: Abortti
« Vastaus #24 : 01.07.2015, 06:57 »
Tuli miljoona ajatusta samantien tästä mieleen. Koitan puristaa ulos muutaman, toivottavasti myös luettavassa muodossa.

Yhdyn fraktaaliin sillä tiedolla mitä olen keskustellut lähesteni kanssa. Lähipiiriini kuuluu useita eri hoitohenkilökunnan jäseniä, jotka ovat kauhuissaan (lisääntyvästä) trendistä, jossa aborttia käytetään ehkäisynä. Eli seksivaiheessa ehkäisy jätetään tietoisesti ja laiskuutta hoitamatta, ja "ongelma" hoidetaan pois jos ja kun sellainen tulee. Turhaa vaivaa, aikaa, rahaa, itsensä rasitusta, kuitenkin jokaisessa operaatiossa on aina riski läsnä.
Voisiko sen ehkäisyn kuitenkin hoitaa jotenkin helpommin? Ei kutita omaa perberiä, mutta en ymmärrä kyseistä toimintaa.

Raiskauksesta alkaneet raskaudet?
Vakavan kehitysvamman toteaminen raskauden alkuvaiheessa?
Sairas nainen, jonka keho ei yksinkertaisesti kestä raskautta?

Alkuvaiheessa sikiö saattaa abortoitua itsestään; Jos kääntää asian päälaelleen, miksei näitä "pieniä ihmisiä" koiteta lääketieteen keinoin aktiivisemmin pelastaa, koska ne ovat persoonia?

Mielestäni se on on jokaisen oma valinta. Itse haluan tarjota omalle lapselleni niin hyvän tulevaisuuden kuin mahdollista ja ottaa isän mukaan päätöksentekoon.

Tuhmarouva

  • Vieras
Vs: Abortti
« Vastaus #25 : 01.07.2015, 08:08 »
Työssäni kohtaan raskaana olevia naisia, niin toivottuja raskauksia ja sitten näitä "vahinkoja". Lainausmerkit siksi, että kukaan ei voi peruskoulun käyneenä olla epätietoinen, miten raskaus alkaa. :(
En oikein fraktaalian ajatuksesta saanut kiinni? Mikä sun ongelma tämän asian kanssa on, jos nyt et ole ei-toivotusti raskaana? Tuomitset mutta et tuomitse? Elämänhallinnasta tässä on kyse. Ehkäisy on tarjolla, myös jälkiehkäisy, ja lain mukaa abortin saa sosiaalisin syin = äidin toive h.12 asti. Jos toistamiseen/jatkuvasti vierailee gyn.polilla päiväretkellä, niin kyllä silloin pipi on jossain muualla kuin jalkovälissä.

Jokaisen lapsen oikeus on syntyä toivottuna ja odotettuna. Asioilla on monesti tapana järjestyä (eli järkevät ihmiset hoitavat asiansa kuntoon 9kk aikana), mutta ihan riittämiin on näitä "systeemi hoitaa, sossun elättejä", joiden olisi ollut parasta jäädä edes alulle panematta.

Uskomatonta, että kommentoin BDSM-baarissa tätä  :P Keskustelu on kuin Vauva-lehden sivuilta. Kun näin otsikon, kuvittelin, että jollain on fetissi aborttileikkeihin ja gyn.tutkimusvälineisiin  ;D

SirianSub

  • Vieras
Vs: Abortti
« Vastaus #26 : 01.07.2015, 09:26 »
oon samoilla linjoilla edellisen kanssa, että luulis tän tosiaan kuukuvan muualle kuin tänne. Tulee vaan paha olo ja mieli kun sana "abortti" heiluu tuossa etusivulla koko ajan.

Ambra

  • Vieras
Vs: Abortti
« Vastaus #27 : 01.07.2015, 09:38 »
Tämä on aihe, joka selkeästi vaikuttaa minuun kovin ja päätin aluksi, etten kommentoi, mutta se nyt häiritsee niin paljon, että pakko kirjoittaa pari riviä, niin ehkä se sitten häviää pois häiritsemästä.

Tarina: Olen alkoholisti äidin lapsi. Kysyin häneltä ennen hänen kuolemaansa, että miksi hän teki minut vaikka tiesi, että viina vie ja hän vikisee ja hän ei pysty mua hoitamaan. Hän vain vastasi, että hän halusi mut. Luonto ei halunnut. Se yritti tyrkätä mut moneen kertaan pihalle ennenaikaisesti, mutta lääkärit oli sitkeitä ja päätti, että kyllä toi lapsi syntyy ja niin minä synnyin. Isäkin oli olemassa, onneksi, koska siinä vaiheessa, kun äidiltä karkasi mopo täysin käsistä, niin isä piti huolta ja kasvatti. Kun olin 14 v, niin sitten kuolema korjasi satoa ja vei isän. Onneksi siinä vaiheessa oli veli ja siskot täysi-ikäisiä ja he jelppasivat täysi-ikäiseksi asti ja sen jälkeen olen ollut omillani.

Kysymyksiä:
- miksi tehdä lapsia jos tietää heti kättelyssä, että ei pysty niitä hoitamaan? Minusta abortti olisi silloin niin äidin, lapsen kuin yhteiskunnan etu (nyt olettama, että isä ei ole kuvioissa mukana)
- onko isältä kysyttävä? On, jos se on maisemissa, koska se isä saattaa haluta pitää huolta siitä lapsesta.
- rodunjalostus abortoimalla ei-toivottuja ominaisuuksia? Annetaan kaikkien kukkien kukkia vaan.

Lopputoteama: Loppujen lopuksi minusta tuli vähän omituinen vipeltäjä, joka elää keskiluokkaista elämää, maksaa veronsa ja käy töissä ja on kasvattanut kaksi lasta. Olen käyttänyt yhteisön varoja moneen kertaan, niin kuin meistä kaikki (yksikään lapsi ei ole yhteiskunnalle ilmainen), mutta katson että olen maksanut velkani takaisin ja autan nyt muita maksamalla veroni ja kohta sen saatanan mp-veronkin.

Siispä tehdäkö abortti vai ei? Onko se oikein vai ei? Ei siihen voi ottaa kantaa, koska asia on täysin tilanne- ja henkilökohtainen. Jokainen tekee itse päätökset ja elää niiden kanssa.

Sitä paitsi mä tykkään tosta luonnosta, joka abortoi meidät kaikki täältä pois - ennemmin tai myöhemmin. Se on myös kinkyistä kinkyin, koska se ei kysy meiltä aikaa, paikkaa eikä tapaa ja voi olla joko hyvin lempeä tai äärettömän verinen. Siinä ei auta muuta kuin pienen ihmisen kyyristyä ja ottaa vastaan se mitä annetaan...Valtiatar.

PinkCat

  • Bizarre Club
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1012
  • nylkky
  • Galleria
Vs: Abortti
« Vastaus #28 : 01.07.2015, 10:09 »
Kun näin otsikon, kuvittelin, että jollain on fetissi aborttileikkeihin ja gyn.tutkimusvälineisiin  ;D
Mä oletin ihan samaa.
Ja kieltämättä on aika sellainen olo ettei tämä oikein ole oikea foorumi aiheelle.
Varsinkin kun aihe on sellainen missä ei oikeasti voi argumentoida lopulta kuin juupas eipäs -tasolla koska aihe on niin henkilökohtaiseen uskoon perustuva.
Vaikka aloittaja kysyikin mielipiteitä, en usko että kukaan voi tätä toiselle perustella niin että toinen vaihtaisi sen takia mielipidettään puhtaasti loogisista syistä.

Lunttu

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 1140
  • Center Of Attention Whore
  • Galleria
Vs: Abortti
« Vastaus #29 : 01.07.2015, 10:52 »
Abortti on jokaisen oma asia, ja näinkin vielä, ensisijaisesti naisen koska nainen joutuu vähintään yhdeksän kuukautta kehostaan asialle uhraamaan.
Kuten joku tuolla totesi "Jokaisen lapsen oikeus on syntyä toivottuna ja odotettuna", jos näin ei jostain syystä ole niin abortti on parasta mitä syntymättömän lapsenkaan eteen voi tehdä. Mun mielestä lisääntymisen ei (tänä päivänä) kuuluisi olla ihan jokaisen oikeus, niin heppoisin perustein "perheitä ollaan perustamassa".

Itse en ole koskaan biologisiin lapsiin kokenut tarvetta, lapsia en halua enkä aio tehdä.
Vahinkoja sattuu, aina ei vaan hoksaa, vastuunkantamista että reagoi eikä vain odota asioiden itsestään suttaantuvan.
Sen verran kokenut ja elämää nähnyt että ymmärrän senkin, kun on tilanteita joissa ehkäisyasiat voi olla sen verran toissijaisia, että aborttiin ja jälkiehkäisyyn turvautuu jopa toistuvasti. Harvassa ne oikeasti mustavalkoiset asiat joissa rajanveto on helppoa.

Abortista ei kuuluisi syyllistää niin kuin siitä nykyään tunnutaan tekevän.
Ei ole helppo päätös eikä operaatio, mutta miksei sitä voisi tehdä yhtälailla kevein mielin syyllisyyttä potematta kuin mitä tahansa muuta terveyteensä/elämäänsä liittyvää päätöstä ilman eri tuomitsemista? Ei niitä liukuhihnalta jaella ja siinä vaiheessa kun operaatio koittaa on asiaan varmasti uhrattu ajatus jos toinenkin.

Suunniteltu lapsettumuus on mielestäni keskimäärin enemmän ajatusta sisältävä konsepti kuin lisääntyminen. *provo*
En edes aloita vallitsevasta kulttuurista jossa lapsettomia painostetaan lisääntymään "vielä se mieli muuttuu"- puhein.