Kirjoittaja Aihe: Niistä sukupuolista  (Luettu 29540 kertaa)

Snooch86

Vs: Niistä sukupuolista
« Vastaus #60 : 18.01.2019, 13:39 »
Mistä tulee se niin pakojomainen halu keksiä itselle ja oma "poikkeavuudelle" uusia nimityksiä? Onko se jollain tavalla " siihen on sanaa joten mä oon normaali" ?

Kolumnissa siitä kirjoitin. Ihmiset keksivät sanoja, koska haluavat kommunikoida aiheesta. Ilmaista, jakaa ymmärrystä ja peilata muiden kanssa vastaavia kokemuksia. Siksi täällä on moni jakanut omia kokemuksiaan tai kysynyt lisäkysymyksiä. On myös varmaan ymmärrettävää sekin että kun sukupuoli on joillekin henkilöille hyvin ahdistava asia, niin tarve ymmärtää asiaa korostuu. Eli ihmiset eivät keksi termejä huvin vuoksi vitsillään, vaikka irvailijat niin antavat ymmärtää. Se on heille vakava asia, ja aivan liian usein kuolemanvakava asia. Ja sen takia näistä puhutaan että se ei olisi kuolemanvakavaa.

Von

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 717
  • TrueMaster 1%
  • Galleria
Vs: Niistä sukupuolista
« Vastaus #61 : 18.01.2019, 13:50 »
Jos saisitte päättää, miten minä transsukupuolisena ja muunsukupuolisena eläisin?

Aivan miten haluat, muita vahingoittamatta tietenkin.

Mitä sanoja käyttäisin itsestäni ja kehostani (joka ei vastaa yksiselitteisesti ns. perinteistä mies- tai naiskehoa)?

Jälleen, aivan kuten itse tahdot. Sillä ymmärryksellä, ettei muilla ole velvollisuutta käyttää sinun haluamiasi sanoja. Kukaan ei ole sinulle mitään velkaa, etkä sinä heille.

Millä tavalla minun olisi parasta ilmaista se, jos koen jonkin teon satuttavaksi?

Priva olisi kiva. Esim. jos haukutaan kusipääksi (tänään aamuyöllä viimeksi muuten, tunne on oitis molemminpuolinen. Sen sijaan ihan vaan priva, että nyt tämä viestisi harmittaa, voisitko muokata tai poistaa tuottaisi tulosta 99% varmuudella. Ei sitä tarvi edes perustella tai mitään, mulle riittää jos puhutaan kuin ihminen ihmiselle.

Siitä voisin jopa oppia jotain, koska kiva ihminen on sellainen jota en halua loukata vastaisuudessakaan.

Jos pelottaa privailla, niin ylläpitonamiskakin on ihan toimiva. Tosin siitä välistä jää sitten joskus tieto pois, että mistä viestistä on edes kyse, niin on silleen vähän vaikeampi kenenkään oppia mitään.


Admin: Viestistä poistettu asiaton lause.
« Viimeksi muokattu: 20.01.2019, 19:23 kirjoittanut Konehuone »

Paistettu Mörkö

  • Grandmaster of Uranus
  • Administrator
  • *
  • Viestejä: 701
  • Suursmurffi 2024 ja Baarin kirstunvartija
  • Galleria
Vs: Niistä sukupuolista
« Vastaus #62 : 18.01.2019, 13:52 »
Lainaus
"Millä tavalla minun olisi parasta ilmaista se, jos koen jonkin teon satuttavaksi? "

Tässäpä juuri taitaakin olla se eniten ongelmia aiheuttava kysymys. Sama kysymys voitaneen esittää myös muissa konteksteissa ja ihmissuhteissa.

Näitä keskusteluja kun seuraa, niin resepti katastrofille on kutakuinkin aina samankaltainen (vaikka rajattaisiinkin ulkopuolelle tahalliset ja tarkoitukselliset tölväisyt).

1) Henkilö A kysyy henkilö B:ltä jotain asiaa tai tietoa, johon itsellä ei ole juuri kosketuspohjaa (vaikkapa nyt sitten tässä kontekstissa joku transihmisen maailmaan liittyvä juttu)

2) Henkilö B ahdistuu kysymyksen asettelusta, sisällöstä tai koetusta ymmärtämättömyydestä, ja reagoi joko aggressiivisesti tai loukkaantuen, kuitenkin kommunikoiden että kysymys oli nyt loukkaava. Pahimmillaan jonkun termin käyttö leimataan fobiaksi, tai muuten joksikin tunnisteeksi jonka arvopohjaa henkilö A ei itsessään tunnista.

3) Henkilö A tuntee ensin pahaa oloa siitä että toinen on loukkaantunut, sen jälkeen kiukkua koska lähestyi asiaa omasta mielestään hyvässä hengessä, ja lopulta muokkaa näkemystään koko henkilö A:n viitekehyksestä. Keskustelu joko loppuu tähän, tai:

4) Henkilö A vastaa kipakkaan sävyyn, josta henkilö B ahdistuu ja loukkaantuu enemmän.

5) Henkilöt C, D, E ja F hyökkäävät puolustamaan henkilöä A ja B.

Onko tosiaan niin, että tämän aihe on vaan tunnelataukseltaan sellainen että järkevä keskustelu on kategorisesti.. jos ei mahdotonta, niin ainakin kovin vaikeaa?

Ylläoleva resepti ei ainakaan lisää kenenkään ymmärrystä. Vaan mikä neuvoksi?

Rgds, Mörkö

stoge

  • PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2958
  • Väkivalta kuuluu makuuhuoneeseen
  • Galleria
Vs: Niistä sukupuolista
« Vastaus #63 : 18.01.2019, 13:53 »
Mulle henkilön sukupuoli määräytyy sen mukaan miten mä miellän ko. henkilön sukupuolen.
Ei sen mukaan miksikä ko. henkilö sukupuolensa itse määrittelee.

Sama pätee suurimpaan osaan henkilöön liittyvistä asioista.
Ja ei se ole musta mitenkään loukkaavaa.



Blondie77

  • Turun Baletti
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 887
  • Horotin - löytyy leluosastolta
  • Galleria
Vs: Niistä sukupuolista
« Vastaus #64 : 18.01.2019, 13:55 »
Ehkä tohon "miksei voi olla nainen peniksellisessä vartalossa", niin eikös aika moni ole? Ja käsittääkseni aika monelle taas se oma fysiikka saattaa tuntua väärältä. Toki tässä olen kuulopuheiden varassa.

Tarkoitit varmaan mun kommenttia.. Niin aika monihan onkin peniksellisessä/pillullisessa (eli siinä vartalossa mihin syntynyt) ja heille se naiseus tulee enemmän identiteetistä, mutta oma kysymykseni oli lähinnä tästä lainauksesta pohdintaa:

-- "sekä anatomialtaan että sosiaalis-yhteiskunnalliselta statukseltaan nainen". Miksi tämä ei koskis transnaista? Jos on post-op ja vagina plus muut muotoilut tehty, niin eikös se koske myös heitä?

Kaikilla transnaisilla ei ole vaginaa (ja kaikki transnaiset eivät myöskään sellaista halua), silti kaikkien transnaisten genitaalit ja anatomia ovat heidän omiaan, eli naisen genitaaleja ja naisen anatomioita.

Jos hakee naista jolla on pillu, sen voi ilmaista sanomalla että hakee naista jolla on pillu.

Eli mulle uusi ajatus on se, että jos koet olevasi nainen voit myös todeta omaavasi naisen anatomian ja genitaalit vaikka omistaisit peniksen. Mietin, että miten se vähentää naiseutta jos toteat, että anatomia on miehen jos identiteetiltäsi koet olevasi nainen? Tuota anatomian/genitaalien omimista ja vertaamalla, että ne ovat "perinteisen" naisen pillun kanssa sama asia vain ihmettelen... Tässä mennään mun mielestä siihen itsensähyväksymiseen.. Tunnetko itsesi "enemmän" naiseksi jos voit todeta, että olet nainen naisen anatomialla (vaikka olisi penis) vai yritetäänkö sillä luoda itse itselle hyväksytympi tila?

Acanth

  • Vieras
Vs: Niistä sukupuolista
« Vastaus #65 : 18.01.2019, 13:58 »
Mitä tulee kolumnin aiheeseen muuten, niin en ainakaan itse koe sitä mitenkään vaikeaksi, että joku määrittelee itsensä eri tavalla kuin minä ja käyttää siihen kuvaavaa termiä. En ymmärrä, miksi toisen toiveen kunnioittaminen olisi jotenkin kovin työlästä tai hankalaa. Varsinkin, kun useimmiten pyydetään vain lopettamaan jonkun ilmaisun käyttö. Toki silloin olisi hyvä myös kertoa, mitä ilmaisua toivotaan käytettävän. Silti joskus saattaa jollakin tottumuksesta lipsahtaa, kun ennen samainen sana on ollut, ja monissa paikoissa on edelleen, yleisessä käytössä.

Näinpä! Tää on mun mielestä sellaista perus kunnioitusta. Jos mä pystyn vaikka parisuhteessa kuuntelemaan toista silloin kun mun kumppani kertoo, että joku mun tekemä tai sanoma asia tuntuu pahalta ja sen pohjalta korjaamaan käytöstäni, niin samalla tavalla mä pystyn kunnioittamaan toisen toiveita identiteettiä koskien ja käyttämään niitä sanoja mitä kukin toivoo itsestään käytettävän. Mä olen ainakin tosi kiitollinen mun läheisille, että ovat huomauttaneet silloin kun olen puhunut hölmöjä :) Koska todellakin olen haparoinut termien kanssa, silloin kun ne olivat täysin uusia itselleni

Ninth

Vs: Niistä sukupuolista
« Vastaus #66 : 18.01.2019, 14:10 »
Miten te suhtaudutte sellaisiin keksittyihin ja varsin uudenkarheisiin termeihin kuin "subi", "dom", "switch", "fettari", "little", "dominatrix", "top", "bottom" ja "kinky"?

Miksi me ei voida vain kaikki olla vaikkapa "seksuaaleja"? Onko se jotain huomion hakemista, että on pakko erotella itsensä vaniljoista jollain vasta keksityillä sanoilla?

viaton

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 369
  • pikkuvikainen
  • Galleria
Vs: Niistä sukupuolista
« Vastaus #67 : 18.01.2019, 14:31 »
Millä tavalla minun olisi parasta ilmaista se, jos koen jonkin teon satuttavaksi?

Priva olisi kiva. Esim. jos haukutaan kusipääksi (tänään aamuyöllä viimeksi muuten, ONKO KRAPULA PIP?! :D), tunne on oitis molemminpuolinen. Sen sijaan ihan vaan priva, että nyt tämä viestisi harmittaa, voisitko muokata tai poistaa tuottaisi tulosta 99% varmuudella. Ei sitä tarvi edes perustella tai mitään, mulle riittää jos puhutaan kuin ihminen ihmiselle.

Siitä voisin jopa oppia jotain, koska kiva ihminen on sellainen jota en halua loukata vastaisuudessakaan.

Jos pelottaa privailla, niin ylläpitonamiskakin on ihan toimiva. Tosin siitä välistä jää sitten joskus tieto pois, että mistä viestistä on edes kyse, niin on silleen vähän vaikeampi kenenkään oppia mitään.
Tällä tavoin itsekin ottaisin mieluummin palautetta, jos kommentoin jotakuta loukkaavasti. Priva vaan tuntuu pehmeämmältä lähestymistavalta kuin tuo julkinen oikaiseminen. Julkinen palaute saattaa tuntua nololta/nöyryyttävältä tai muuten ikävältä. Ei niin, etteikö sitä julkistakin palautetta saisi antaa, mutta tiedä sitten onko se rakentavin tapa. Palautteen vastaanottaminen on sitäpaitsi helpompaa, kun ei ole valmiiksi negatiivisia fiiliksiä.

Edit. Lainaus palautettu alkuperäiseen muotoonsa.
« Viimeksi muokattu: 18.01.2019, 18:28 kirjoittanut viaton »

Pulse

  • Turun Baletti
  • Kanta-asiakas
  • *
  • Viestejä: 418
  • Pulse est 7\3\2011 bdsmbaari
  • Galleria
    • Fetlife profiili
Vs: Niistä sukupuolista
« Vastaus #68 : 18.01.2019, 14:34 »
Miten te suhtaudutte sellaisiin keksittyihin ja varsin uudenkarheisiin termeihin kuin "subi", "dom", "switch", "fettari", "little", "dominatrix", "top", "bottom" ja "kinky"?

Miksi me ei voida vain kaikki olla vaikkapa "seksuaaleja"? Onko se jotain huomion hakemista, että on pakko erotella itsensä vaniljoista jollain vasta keksityillä sanoilla?

Mä suhtaudun samoin kuin jos Pera sanoo olevansa pörssissä töissä ja mä arvuuttelen, mikäs mikähän ammattinimikkeensä on ?!
-analyytikko
-meklari
-hallintoassistentti
-rahastonhoitaja
-talouspäällikkö
-finanssiasiantuntija
-tarkastaja
-salkunhoitaja
-jne

Pera puolestaan utelee.. ”ai, sä oot kinky..?! Millanen?!
No, mä oon Master...

?!?


(Pera vastaa: mä oon talon ainoo - oletettusapioogovegevihreeabsolutistigenderblendernoncissuokupuolinenvääränidentiteetinmuttaoikeananatomianpoisvaihtanutregulatoryriskmanagerHenkilö)
 :o
« Viimeksi muokattu: 18.01.2019, 14:57 kirjoittanut Pulse »

peltsi

  • Ribsimestari
  • Administrator
  • *
  • Viestejä: 1194
  • Galleria
Vs: Niistä sukupuolista
« Vastaus #69 : 18.01.2019, 14:51 »
Miten te suhtaudutte sellaisiin keksittyihin ja varsin uudenkarheisiin termeihin kuin "subi", "dom", "switch", "fettari", "little", "dominatrix", "top", "bottom" ja "kinky"?

Samoin kuin vaikka "punatukkainen", "urheilija", "opiskelija", "vasenkätinen", jne. Ne kuvaavat jollain tavalla millainen ihminen on, mutta mielestäni näillä ei ole mitään tekemistä sukupuolen kanssa. Nekin ovat kaikki keksittyjä, mikään termi ei ole putkahtanut ilmoille itsestään.

Itse tuppaan ajattelemaan, että me ihmiset nyt vaan satutaan olemaan kaikki erilaisia niin fyysisiltä ominaisuuksiltamme kuin millaisiksi itsemme milloinkin koemme. Lokerointi auttaa joissain tapauksissa asioiden prosessoinnissa tai niistä kommunikoidessa, mutta luokittelujen ja termien pakottaminen suuntaan jos toiseenkin kertoo lähinnä arvostuksesta kanssaihmistä kohtaan. Koska koen sukupuolen terminä tarkoittavan anatomisia ominaisuuksia monen muunkin ketjuun vastanneen tavoin, en koe mielekkääksi keksiä olemassa olevalle termille uusia merkityksiä esim. kuvaamalla henkilön sosiaalista statusta tai muutakaan henkilöön liittyvää ominaisuutta, jotka eivät ole riippuvaisia anatomiasta.

Snooch86

Vs: Niistä sukupuolista
« Vastaus #70 : 18.01.2019, 16:20 »
Itse tuppaan ajattelemaan, että me ihmiset nyt vaan satutaan olemaan kaikki erilaisia niin fyysisiltä ominaisuuksiltamme kuin millaisiksi itsemme milloinkin koemme. Lokerointi auttaa joissain tapauksissa asioiden prosessoinnissa tai niistä kommunikoidessa, mutta luokittelujen ja termien pakottaminen suuntaan jos toiseenkin kertoo lähinnä arvostuksesta kanssaihmistä kohtaan. Koska koen sukupuolen terminä tarkoittavan anatomisia ominaisuuksia monen muunkin ketjuun vastanneen tavoin, en koe mielekkääksi keksiä olemassa olevalle termille uusia merkityksiä esim. kuvaamalla henkilön sosiaalista statusta tai muutakaan henkilöön liittyvää ominaisuutta, jotka eivät ole riippuvaisia anatomiasta.

Niin peltsi aika hyvin toi esille sen jutun mikä tässä nyt varmaan kitkaa niin pahasti, ja  oli tarkoitus tuoda asia esiin kolumnissa mutta rehellisesti myönnettäköön että unohdin sen mainita.

Tuomme sanavalinnoillamme ja puheellamme esille arvojamme, eli mitä on meille tärkeää. Sitä en kiellä etteivätkö jotkut oikeasti pyrkisi pakottamaan muita käyttämään tiettyjä luokitteluita ja termejä, mutta minusta se ei ainakaan ole millään lailla kestävää. Kolumnin pointti ei ollut vääntää kenenkään kättä käyttämään termejä erilailla, vaan tarjota perusteluja miksi asiaa kannattaisi miettiä uusiksi edes sen verran että vois kyseenalaistaa omaa näkökulmaa. Ja sit jos vielä sen jälkeen toinen tahallaan ilmaisee arvomaailmaansa minun arvomaailman suhteen päinvastaiseen suuntaan varsinkaan ilman minkäänlaista myönnytystä että joo omasta näkökulmastas saattaa olla pointtia, niin voin kyllä tehdä päätelmän siitä että kuinka paljon henkilöä voin arvostaa, tai henkilöön luottaa.

Ja sit taas toistamiseen noi termit: Mieheen ja naiseen on liitetty jo satoja vuosia paljon enemmän merkityksiä kuin pelkästään anatomiset ominaisuudet. Nyt kun perustellusti ollaan havaittu että hetkinen termit ei toimi, koska homma on paljon monimutkaisempi ja emme ole vain ymmärtäneet aihetta ja sinäkin yrität nyt muuttaa näitä termejä että ne kuvaa vain anatomiaa, niin huhheijaa. Ja kun siis tän ei tarttis olla riitaa vaan keskustelua siitä että hei, miten tää nyt olis fiksuinta. Voi olla että sukupuolen kannattaa viitata vain anatomiaan, sukupuoli-identiteetti ym. rinnalle nuosevat termit sit loppua. Koiras-naaras/mies-nainen-muu yms termistöt sit taas oman osansa. Testataan, katsotaan mikä toimii. Pakottaa ei voi ketään käyttämään uusia termejä, kuten ei kuulu pakottaa käyttämään termejä vanhoissa merkityksissäkään varsinkaan jos uusi käyttö on toimivalla pohjalla.

Ja joo todellakin toivon että ihmiset suhtautuvat toisten identiteettiin ja ilmaisuun yhtä merkitsevästi kuin suhtautuvat oikea/vasenkätisyyteen joskus hamassa tulevaisuudessa.
« Viimeksi muokattu: 18.01.2019, 16:38 kirjoittanut Snooch86 »

onez

Vs: Niistä sukupuolista
« Vastaus #71 : 18.01.2019, 16:53 »
Eiks neekeri ollut ihan normaali sana tummaihoisesta jossain historian vaiheessa. Mutta käytäppä sitä sanaa tänä päivänä samalla tavalla. Toki kyllähän sitä vieläkin käytetään monessa eri merkityksessä. Ja osa niistä käyttäjistä on niitä vanhanajan ihmisiä jotka ei edes tajua että se on nykyään erittäin negatiivinen sana (valkoihoisen sanomana).

Maailma ja ihmiset muuttuu, kieli kehittyy sen mukana. Sukupuoli termien määrä kuvastaa nykypäivää omalla tavallaan. Me eletään ihan eri aikaa kun vaikka silloin kun se n* sana oli vielä ihan ok sanoa. Silloin sukupuoli sanana oli paljon yksinkertaisempi ja vaihtoehtoja oli vaan ne kaks joihin synnyttiin. Homotkin heitettiin linnaan tai vietiin saunan taakse :o.
Mutta nykymaailma on kaikkea muuta kun yksinkertainen, siitä voi pitää merkkinä vaikka sitä sukupuoli termien määrää. Se myös kertoo vapaammasta maailmasta jossa on mahdollista olla oma itsensä. Vaikka toki vieläkin on niitä vanhan liiton tyyppejä jotka vetää turpaa kun näkee kadulla homon tai transun

Noh, pointti on että maailma ja kieli muuttuu, älkää olko kehityksen jarruja :D

Ja joo, oon samaa mieltä että väkisin tuputtaminen on väärin.. missä tahansa asiassa (vink vink jehoville). Mutta jos arvostusta haetaan siinä asiassa, niin pitäis myös itse osata arvostaa toisten vapautta käyttää niitä termejä mitä itse kokee hyväksi. Sitä ei tapahdu viljelemällä tällaisia vittuiluks tulkittavia läppiä...

oletettusapioogovegevihreeabsolutistigenderblendernoncissuokupuolinenvääränidentiteetinmuttaoikeananatomianpoisvaihtanutregulatoryriskmanagerHenkilö)

imho

Blondie77

  • Turun Baletti
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 887
  • Horotin - löytyy leluosastolta
  • Galleria
Vs: Niistä sukupuolista
« Vastaus #72 : 18.01.2019, 17:07 »
^^ Niin ehkä tässä on se ongelma, että valtaväestö ei voi ikinä osallistua tähän keskusteluun ilman, että se katsotaan loukkaavaksi, syrjiväksi tai rasistiseksi.

Jos vähemmistön edustaja kutsuu itseään neekeriksi se on fine, mutta valtaväestö ei voi näin tehdä.
Jos vähemmistön edustaja esittelee itsensä "tähän toi pitkä rimpsu" se on fine, mutta jos valtaväestön edustaja näin sanoo on se vittuilua..


pikkusisko

Vs: Niistä sukupuolista
« Vastaus #73 : 18.01.2019, 17:23 »
Millä tavalla minun olisi parasta ilmaista se, jos koen jonkin teon satuttavaksi?

Priva olisi kiva. Esim. jos haukutaan kusipääksi (tänään aamuyöllä viimeksi muuten, ONKO KRAPULA PIP?! :D), tunne on oitis molemminpuolinen. Sen sijaan ihan vaan priva, että nyt tämä viestisi harmittaa, voisitko muokata tai poistaa tuottaisi tulosta 99% varmuudella. Ei sitä tarvi edes perustella tai mitään, mulle riittää jos puhutaan kuin ihminen ihmiselle.

Siitä voisin jopa oppia jotain, koska kiva ihminen on sellainen jota en halua loukata vastaisuudessakaan.

Jos pelottaa privailla, niin ylläpitonamiskakin on ihan toimiva. Tosin siitä välistä jää sitten joskus tieto pois, että mistä viestistä on edes kyse, niin on silleen vähän vaikeampi kenenkään oppia mitään.

Jos loukkaus on julkinen niin eikö asia ole luontevaa myös selvittää julkisesti? Vallankin, jos on kyse yleisen tason keskustelusta eikä suorasta henkilökohtaisesta solvaamisesta (kuten esimerkiksi toisen alkoholinkäytöstä vittuilusta, mikä sivumennen sanoen on yhtä luokatonta touhua kuin kusipäittely). Parhaimmassa tapauksessa siinä saattaa joku muukin oppia jotain, eikä tee samaa töppäystä itse samalla foorumilla.

En jaksa käsittää, miksi ihmiset kokevat niin kammottavan vaivalloisena sen, että jos tulee tahallisesti tai tahattomasti jotakuta loukanneeksi niin sitten ottaa ja pyytää anteeksi ja/tai selittää miksi on tehnyt niin kuin on tehnyt. Tavallisia käytöstapoja. Vastaavasti täyspäinen ihminen, olkoon sukupuoleltaan tai identiteetiltään mitä hyvänsä, osaa ottaa anteeksipyynnön vastaan ja jatkaa elämäänsä kantamatta ikivihaa. Jollei näin ole, niin kyse on vain ja ainoastaan tämän kyseisen henkilön huonosta asenteesta. Kovin karkeaa on yleistää, etteivät muunsukupuoliset olisi ollenkaan siihen kykeneviä, saati että oltaisiin ketään pakottamassa käyttämään mitään sanoja.

Snooch86

Vs: Niistä sukupuolista
« Vastaus #74 : 18.01.2019, 17:27 »
^^ Niin ehkä tässä on se ongelma, että valtaväestö ei voi ikinä osallistua tähän keskusteluun ilman, että se katsotaan loukkaavaksi, syrjiväksi tai rasistiseksi.

Jos vähemmistön edustaja kutsuu itseään neekeriksi se on fine, mutta valtaväestö ei voi näin tehdä.
Jos vähemmistön edustaja esittelee itsensä "tähän toi pitkä rimpsu" se on fine, mutta jos valtaväestön edustaja näin sanoo on se vittuilua..

Toisaalta esimerkiksi termi Queer oli aiemmin haukkumasana, vähemmistö otti sen takaisin ja alkoi käyttämään sitä itse ja nykyisin voi puhua neutraalisti queer-termiä käyttäen esimerkiksi queer-piireistä.

Lähinnä kun valtaväestö on noita monia sanoja käyttänyt juurikin haukkumismielessä vittuiluna ja teidän esimerkissä tarkoituksella muita toiseuttaakseen ja alistamismielessä. Kinkynä tähän on varmasti helppo samaistua sen suhteen että monet alistuvat eivät varmasti halua heistä käytettävän samoja termejä yleisesti kuin mitä he toivovat sessiosuhteissa käytettävän. Tätä ei voi tietenkään yleistää, mutta sanoisin sen olevan todella paha moka ja monet oikeutetusti minulle suuttuisivat jos alkaisin jokaisesta nais-subista käyttämään lutka-termiä bileissä.

Motiivilla ja kontekstilla on merkitystä.