Kirjoittaja Aihe: Kuinka spotata epäilyttävä dom  (Luettu 119412 kertaa)

Hoo

Vs: Kuinka spotata epäilyttävä dom
« Vastaus #135 : 24.09.2026, 04:33 »
Todellakin. Nainen on useimmiten toiselle naiselle paljon enemmän väkivaltainen kuin mies ikinä osaa olla. Taitavia julmuudessaan. Ei tarvi kuin seurata varhaisteinien tyttöjen dynamiikkaa kaverisuhteissa. Kovan koulun vetävät läpi. Pojat vielä vaan pieksee toisiaan siinä vaiheessa fyysisesti kun tytöt on jo kiinni paljon herkemmissä paikoissa.

Mitä ei ollut omassa nuoruudessa, mutta näkyy ilmiönä nykyään, on lasten hyödyntämä erilaisten diagnoosien kirjo. He saattavat puolustaa itseään vedoten neuroepätyypillisyyteen ja sen oireiluun. Siitä saa hyvän perustelun huonolle käytökselle. Tätä kohtaa nykyään paljon lasten parissa. Viimeisin tilanne oli kun eräs pikkutyttö totesi että hänen sairautensa oirekuva aaltoilee ja tälllä hetkellä se näkyy v""tuiluna. Oli vähän naurussa pitelemistä..
« Viimeksi muokattu: 24.09.2026, 04:52 kirjoittanut Hoo »

stoge

• PoVi
  • V.I.P.
  • *
  • Väkivalta kuuluu makuuhuoneeseen
  • Galleria
« Vastaus #136 : 24.09.2026, 06:38 »
Nää netin syväluotaavat on aina hauskoja, varsinkin kun yläkerran datakeskus ei oo saanu vielä virtalähteekseen aamuvoikkaria.  :o

Toisten kanssa pitäs olla et "Joo, kato, identiteetin vastustus assimilaatiota vastaan on kova!" ja toisaalta et "We can change!" ja sit taas et
"Egoismin ohjatessa meidän näkemystä omien skeemojen kautta, usein jää tulkitsematta sopimattomat näkemykset koska aivojen piiskaoppimisprosessit ei palkitse siitä!".

Että niiQu joo, ei oo yhtä, ei oo totuutta.

Vtu.

Jos sitä voikkaria.  O0

oPoika

« Vastaus #137 : 24.09.2026, 14:50 »
Manipulaatio ei ole fyysistä tai seksuaalista väkivaltaa, mutta se voi olla psyykkistä ja psykologista. Toisen ihmisen manipuloiminen osoittaa nähdäkseni piittaamattomuutta toisten ihmisen valintaa kohtaan.

Väkivallan (ja todellisuuden) määritteleminenkin voi olla väkivaltaa. Sillä pystytään alistamaan ja vaimentamaan toinen ihminen. Henkisestä väkivallasta muita syyttävä voi tosiasiassa olla itse väkivaltainen.

Gamygym

« Vastaus #138 : 24.09.2026, 19:35 »
Manipulaatio ei ole fyysistä tai seksuaalista väkivaltaa, mutta se voi olla psyykkistä ja psykologista. Toisen ihmisen manipuloiminen osoittaa nähdäkseni piittaamattomuutta toisten ihmisen valintaa kohtaan.

Väkivallan (ja todellisuuden) määritteleminenkin voi olla väkivaltaa. Sillä pystytään alistamaan ja vaimentamaan toinen ihminen. Henkisestä väkivallasta muita syyttävä voi tosiasiassa olla itse väkivaltainen.

Todellisuuden määritteleminen on monelle defenssi ja hyökkäys.

[...]
Mitä ei ollut omassa nuoruudessa, mutta näkyy ilmiönä nykyään, on lasten hyödyntämä erilaisten diagnoosien kirjo. He saattavat puolustaa itseään vedoten neuroepätyypillisyyteen ja sen oireiluun. Siitä saa hyvän perustelun huonolle käytökselle. Tätä kohtaa nykyään paljon lasten parissa. Viimeisin tilanne oli kun eräs pikkutyttö totesi että hänen sairautensa oirekuva aaltoilee ja tälllä hetkellä se näkyy v""tuiluna. Oli vähän naurussa pitelemistä..

Tunnen ihmisiä, jotka ovat selittäneet omia kaltoinkohteluitaan vaikkapa ADHD:lla.

Olen itsekin selittänyt omaa käyttäytymistäni joskus CPTSD:lla tai muulla vastaavalla. Tilan sisällä ollessaan näkee vain oman kärsimyksensä. Ulkopuolella huomaa, kuinka oma tila on aiheuttanut muille ylimääräistä vaivaa -- ja kuinka tärkeää itsestään huolehtiminen ylipäätään on ei vain itsensä, vaan muiden takia.

Moneen mielenterveyden häiriöön kuuluu se, ettei apua hankita.

Tuhoavasta tilasta on muodostunut suojapaikka. Sortava häkki, joka kuitenkin on ainoa todellisuus jonka ihminen tietää. "Ainoa tapa olla olemassa", kuten eräs diagnosoidusta persoonallisuushäiriöstä kärsivä sitä minulle kuvaili.

Sekään ei poista tekojen vaikutusta.

Erityisesti jos kyse on pysyvästä tilasta, kuten neurokirjon erilaisuudesta tai persoonallisuushäiriöstä, haitallisista piirteistä on otettava vastuu ja niiden kanssa on opittava elämään. Häiriö avaa toimintaan vaikuttavia tekijöitä, mutta ei poista vastuuta.

Samaa rajautuneisuutta kokevat myös monet sellaiset, joilla ei varsinaisia mielenterveysongelmia ym. neurokirjon erilaisuuksia ole.

Hoo

« Vastaus #139 : 24.09.2026, 21:13 »
Varmasti noin on. On todellisia ongelmia, mitkä on käsittämättömän hankalia juttuja, usein muille täysin ymmärtämättömiä. "Madness is divine" on hieno sanonta ja kuvastaa sitä mikä ulottuvuus silläkin puolella elämässä voi olla.

toysnstuff

• Baarikärpänen
  • Sinä antaudut, minä pidän sinusta huolen
  • Galleria
« Vastaus #140 : tänään kello 11:23 »

Tässä saattaa olla tietty rajanjakaus: henkilö, joka ei omista manipulatiivista narsistisen häiriön mukaista psyykettä (ts. hänen itsetuntonsa on kunnossa ja erillistyminen yksilöksi on onnistunut riittävän pitkälle) kykenee valitsemaan haluaako hän pyrkiä manipuloimaan toista vai ei. Manipuloiva persoonallisuus ei tähän valintaan kykene, koska toisten ihmisten ei ole mahdollista antaa olla yksilöllisiä, oman mielen omaavia toimijoita. Siis itsestä erillisiä olentoja. Se kun todistaisi, että itse on myös erillinen eikä hallitsekaan ympäristöä kuin kaikkivoipa oman elämänsä puppetmaster - vaan on muiden ihmisten armoilla. Jotkut ihan konkreettisesti menettävät malttinsa ja suuttuvat, kun eivät saa toista olemaan "samaa mieltä" kanssaan. Tämä on liitetty myös nk. "ohutnahkaiseen" narsismiin. Henkilö ei välttämättä ulospäin ole selkeästi muita kontrolloivaan pyrkivä, mutta tekee sitä 'piilossa'. Juuri tätä, mikä on usein liitetty tyttöjen ominaisuudeksi. Mutta johon itse olen ainakin törmännyt kerta toisensa jälkeen myös miespuolisilla narsistisen psyykenrakenteen omaavilla yksilöillä, jotka pyrkivät esiintymään miellyttävinä ja mukavina. Jopa "seuramiehinä".

Tuhoavasta tilasta on muodostunut suojapaikka. Sortava häkki, joka kuitenkin on ainoa todellisuus jonka ihminen tietää. "Ainoa tapa olla olemassa", kuten eräs diagnosoidusta persoonallisuushäiriöstä kärsivä sitä minulle kuvaili.

Tämä on se mielenkiintoinen puoli ymmärrettäväksi: että ne arkiset tutut, joilla on persoonallisuushäiriön mukainen käyttäytyminen - mutta ei mitään reflektiokykyä asian suhteen ja siten syytä hakeutua psykiatrin luokse hakemaan diagnoosia päästäkseen hoidon piiriin - elävät "omassa todellisuudessaan", joka on heille ainoa oikea todellisuus. Jos joku väittää muuta, se koetaan yhtä vieraana kuin ei-persoonallisuushäiriöiselle tultaisiin puhumaan väärässä todellisuudessa elämisestä.

(Toki henkisen polun harrastajat ovat oma lukunsa tässä teemassa)

Toisten alistaminen mielenmaisemassa, jota pohjimmalti ohjaa "alista tai tule alistetuksi"-logiikka yhdessä "toinen on voittaja ja toinen on häviäjä" on tosiaan suojapaikka. Sillä elämästä ja ihmissuhteista saa jollakin tapaa ennakoitavissa ja hallittavissa olevia, vaikka nämä käsitykset elävät vain henkilön (ja samanmielisten) omassa päässä. Se on aika samperin traagista, kun pidemmälti ajattelee. Että osa ihmisistä elää lapsuudesta saakka tuollaisessa psyykkisessä todellisuudessa. Ja aikuisuudessa pyrkivät oikeuttamaan omaa näkökantaansa mitä erilaisin "loogisin" perustein. Jos karismaa riittää, joku saattaa uskoakin. Ehkä jopa ihailla.

Hoo

« Vastaus #141 : tänään kello 13:51 »
Olen vuosia pyöritellyt ja selvitellyt itsenäisesti aiemmin keskusteluissa kuvattua uhriutuvaa narsismia. Itse huomauttaisin tähän keskusteluun myös yleisesti että meillä kaikilla on näitä piirteitä mitä edellä on kuvattu. Ilman että ne olisivat välttämättä tuhoavia. Onhan tämänkin genren koko ajatus leikkiä näillä aiheilla. On jopa outoa jos ihmiset palstalla eivät olisi näistä keskusteluista kiinnostuneita, jos yhtään on oman pimeän puolensa kanssa käsipäivää koskaan sanonut.

Uhriutuva narsismi näyttäytyy mielestäni nurinkurisena manipulaationa. Eikä senkään tarvi olla mikään patologinen ilmiö ihmisessä. Sitä voidaan oppia hyödyntämään tilanteen mukaan. Naisten välisissä ihmissuhteissa olen ainakin itse kokenut jonkin verran uhriutuvaa narsismia siten että se on vaikuttanut haitallisesti omiin elämänvalintoihin jopa. Uskon vahvasti että nykyiset nuoret naiset elävät hieman toisenlaista todellisuutta. Naiset eivät enää nykyaikana alenna toisiaan vaan ennemmin nostattavat muiden naisten potentiaalia (enkä tällä todellakaan tarkoita amerikkalaista tradwife ihannetta, vaan eurooppalaista liberaalia aatetta). Sitä on kertakaikkiaan hieno todistaa.

Ja mitä enemmän sielultaan, mieleltään vapaita naisia on, sitä enemmän miehillä on myös subhenkisiä kumppaneita. Nurinkurista sekin, mutta totta kuin itse elämä.
« Viimeksi muokattu: tänään kello 15:09 kirjoittanut Hoo »

-mark

« Vastaus #142 : tänään kello 14:07 »

Toisten alistaminen mielenmaisemassa, jota pohjimmalti ohjaa "alista tai tule alistetuksi"-logiikka yhdessä "toinen on voittaja ja toinen on häviäjä" on tosiaan suojapaikka. Sillä elämästä ja ihmissuhteista saa jollakin tapaa ennakoitavissa ja hallittavissa olevia, vaikka nämä käsitykset elävät vain henkilön (ja samanmielisten) omassa päässä. Se on aika samperin traagista, kun pidemmälti ajattelee. Että osa ihmisistä elää lapsuudesta saakka tuollaisessa psyykkisessä todellisuudessa. Ja aikuisuudessa pyrkivät oikeuttamaan omaa näkökantaansa mitä erilaisin "loogisin" perustein. Jos karismaa riittää, joku saattaa uskoakin. Ehkä jopa ihailla.

Jälleen osuvaa tekstiä. Elin itse pitkään juuri tuollaisen ihmisen luomassa todellisuudessa. Aluksi uskoin siihen, ja sen jälkeen toivoin vuosia, että jokin 'herättäisi' hänet näkemään todellisuuden sellaisena kuin se on.

Nyt ymmärrän, ettei sitä heräämistä tapahdu koskaan. On äärimmäisen traagista elää koko elämänsä maailmankuvassa, jossa jokainen ihmissuhde on vain taistelutanner voittajien ja häviäjien välillä.

Ristiriitaisinta on se, että tunnen tätä henkilöä kohtaan välillä jopa sääliä, vaikka suhde aiheutti valtavaa tuhoa. Olenkin joutunut kysymään itseltäni, onko tuo sääli aitoa myötätuntoa vai suhteesta jäänyt traumaperäinen reaktio – syvälle opittu tapa ymmärtää ja selittää hyökkääjän käyttäytymistä.