Kirjoittaja Aihe: Ⓐ  (Luettu 54822 kertaa)

cromzer

Vs: Ⓐ
« Vastaus #15 : 08.04.2013, 23:22 »
Kauheeta. Eka kerta kun tällä foorumilla tulee vastaan "en viitsi kanssasi keskustella, kun et kuitenkaan mitään tajua"-kommentti. Itseänikin kyllä kiinnostaisi, että mitä se anarkia oikein on.

Stylos

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 778
  • Ainoan oikean kinky-totuuden Suur-Mufti
  • Galleria
Vs: Ⓐ
« Vastaus #16 : 08.04.2013, 23:35 »
Kauheeta. Eka kerta kun tällä foorumilla tulee vastaan "en viitsi kanssasi keskustella, kun et kuitenkaan mitään tajua"-kommentti. Itseänikin kyllä kiinnostaisi, että mitä se anarkia oikein on.

Komppaan. Täällä nyt olisi anarkisteilla hyvä tilaisuus hieman kertoa siitä, mitä heidän aatemaailmansa oikein pitää sisällään ja ehkä saada lisää tukioita. Nyt vain jää vaikutelma, että se on hieman liian hienoa tavalliselle tallaajalle. Itselle tulee anarkisteista tosiaan mieleen lähinnä 1800-luvun pommimiehet ja Kreikan huligaanit, mutta ehkä olen vain harhautunut.

Jos kinkyt anarkstit haluavat jotain yhteistoimintaa keskenään, niin siitä vaan. Miksei sitten vaikka myös kinkyt keskustalaiset (eli kieroutuneet kepulaiset) tai kinkyt persut (eli perskinkyt).


tamakotsi

  • Vieras
Vs: Ⓐ
« Vastaus #17 : 08.04.2013, 23:39 »
Hei, mukava kuulla että on muitakin!

Kauheeta. Eka kerta kun tällä foorumilla tulee vastaan "en viitsi kanssasi keskustella, kun et kuitenkaan mitään tajua"-kommentti. Itseänikin kyllä kiinnostaisi, että mitä se anarkia oikein on.

Anarkia on tosi kattava sana. Se tarkoittaa mitä tahansa asioiden tolaa, jossa ei vallitse hierarkinen nokkimisjärjestys. Toki suurin osa anarkisista tiloista on täten ihan "sekasortoisia" niinkuin sanakirjatkin useesti sanoo. Anarkismi on kuitenkin pyrkimys luoda anarkia jossa vallitsee tolkku, ei mikä tahansa anarkia.
Anarkismiin kuuluu oleellisena oma vastuu itestä. Jos sua oikeesti kiinnostaa, selvität asian hyvin itsekin, vaatimatta mua vastaamaan jokaiseen trollaukseen. Yllä laitoin linkin mielestäni hyvään ja avartavaan tekstiin. Se on ihan kansantajuista enklantia ja käsittelee arjen elämää, suosittelen.
Aloituskommentissani nimenomaan kerjäsin kuulla onko täällä ihmisiä, jotka haluaa olla yhteydessä asian tiimoilta. En luvannut ryhtyä keskustelemaan kaikkien väliinhuutelijoiden kanssa. En siis koe syyllisyyttä vaikka vaikenenkin. Sana on kuitenkin vapaa, luonnollisesti, jos joku muu haluaa vääntää rautalangasta Snadistin logiikan kompastuskohdat tai pohtia vallitseeko Somaliassa kaipaamamme anarkia...

Näin ollen en edes viitsi ruveta kinaamaan tällä palstalla omista näkemyksistäni. Keskustelen mieluiten sellaisten ihmisten kanssa joiden kanssa voi saada aikaan hedelmällistäkin mielipiteiden vaihtoa.

Kuulostellaanpa jos vielä muitakin käsiä nousisi, ja katsotaan sitten onko meillä jotakin tarjottavaa toisillemme!
« Viimeksi muokattu: 09.04.2013, 00:10 kirjoittanut tamakotsi »

Tuhmakisu74

  • Vieras
Vs: Ⓐ
« Vastaus #18 : 08.04.2013, 23:49 »

 kinkyt persut (eli perskinkyt).
[/quote]

;D Toisaalta, yks hieno asia tässä skenessä/harrastuksessa on just se että tapaa ihmisiä joiden kanssa ei ole juuri muuta yhteistä kuin kiinnostus kinkyyn. Avartavia kokemuksia (en nyt viittaa ruumiinaukkojen avartumseen...). Muuten sitä helposti pyörii vain samoin ajattelevien kanssa.

-katy-

  • Vieras
Vs: Ⓐ
« Vastaus #19 : 08.04.2013, 23:57 »
Kuten alussa sanoin, peräänkuulutan ihmisiä, jotka tuntevat tarpeen erottautua tällä tapaa. Oletankin, että suurin osa baarin lukijoista ei samastu tähän.

Itse en ole kokenut tarvetta erottua ikinä mistään. Pahaksi onneksi on tieni kulkenut aina sitä hyvin yksinäistä reittiä ja varsinkin viimeiset kymmenen vuotta joutunut kamppailla ihmeellisen ristiriidan kanssa. Siis liittyä vaiko irrota. Olen yrittänyt paljon molempia ja siksi ehkä olen jossain määrin misantrooppi..ja mikä sekin käsitetään kait niin, että haluaa tehdä pommihyökkäyksiä ostoskeskuksiin tmv.
 
( mm. elannokseni ja muuksi olen hoitanut eri-ikäisiä ihmisiä liki 25 vuotta, enkä yhtään vielä surmannut ja ollut  18 vuotta ainut, hyvin yksinäinen vanhempi ,mikä ehkä vähän todistaa myös ihmisrakkaudesta   >:D )

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ihmisviha

(Harvemmin nykyään tulen ihmisten kanssa toimeen niin, että ystävystyisi. Sekin kun on yksinäinen ja alistuva, aiheuttaa jopa vanilijoissa tolkutonta halua kontrolloida ja jos ei suostu lähtemään liekaan, aletaan mököttää tai pitämään kummallisena,vittumaisena,surkeana, satanistina,salaseuralaisena
 ja ties mitä. Eli kun ei anna tarpeeksi, ei myöskään saa. )
« Viimeksi muokattu: 09.04.2013, 00:30 kirjoittanut -katy- »

Jake

Vs: Ⓐ
« Vastaus #20 : 09.04.2013, 00:16 »
Mä voin alkaa tänne anarkistijohtajaksi...

(sorry oli pakko, ainakin anarkistit ymmärtänevät vitsin...  ;D )

tamakotsi

  • Vieras
Vs: Ⓐ
« Vastaus #21 : 09.04.2013, 00:41 »
Mä voin alkaa tänne anarkistijohtajaksi...

(sorry oli pakko, ainakin anarkistit ymmärtänevät vitsin...  ;D )

Anarkismin puolestapuhujana saan tämän tästä kuulla liikettä kritisoitavan piilojohtajuudesta. Siitä syytetään ketä milloinkin. Mun nähdäkseni asia on näin: terveellä tapaa narsistinen käytös on hieno ja tarpeellinen ominaisuus, jopa edellytys saavutuksille ja nautinnolliselle yhdessäololle. Terveellä tapaa narsistiset ihmiset ovat usein "karismaattisia" muiden silmissä. On totta, niin naurettavaa kuin se onkin, että jotkut lähtevät seuraamaan toisen karismaa, oman harkintakykynsä unohtaen. Anarkistijohtajia siis on. Tähän keskusteluun olen yrittänyt tuoda mukaan sanaa "piiloalamaisuus", avaamaan silmiä koko kuvalle.

BDSM-touhuissa on hyvin viehättävää se, että nämä asiat eivät ole piilossa, ja tapahtuvat tiedostettuina ja vapaaehtoisesti. Anarkistista potentiaalia siis, jopa teissä, bitches! ;)

oddartist

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 175
  • Uusia polkuja tallaamassa
  • Galleria
    • Oddartists odditities
Vs: Ⓐ
« Vastaus #22 : 09.04.2013, 12:19 »
Joskus aikoinaan tuli luettua siitä tavallaan alkuperäisemmästä (siis erillään pommienheittelijöistä joiden tavoite tuntuu olevan kaikkien sota kaikkia vastaan) anarkismin ideologiasta, Noam Chomsky taisi sanoa sitä libertaariseksi sosialismiksi. Koen jonkinsortin lukkarinrakkautta kyseistä ideologiaa kohtaan ja olen hyvin surullinen siitä että espanjan falangistit tuhosivat ehkä ainoan todella vakavasti otettavan anarkistien yhteiskuntakokeilun espanjassa. Eli kyllä joo, sydämeltäni olen yhden sortin anarkisti, sillä koen että se on ainoa tapa jolla todellinen ihmisten välinen tasa-arvo voisi yleensä toteutua.

Miten se ihmisen itsekkään luonteen puitteissa voi onnistua, se onkin sitten asia erikseen.

tamakotsi

  • Vieras
Vs: Ⓐ
« Vastaus #23 : 09.04.2013, 12:54 »
olen hyvin surullinen siitä että espanjan falangistit tuhosivat ehkä ainoan todella vakavasti otettavan anarkistien yhteiskuntakokeilun espanjassa.

Amen tälle, mutta tuo perimä elää siellä onneksi yhä voimakkaana. On ilahduttavaa reissata sillä suunnalla, kun ihmisillä siellä yleisesti on moinen kokemus historiasta; sosiaalikeskusten toimijoissa on ainakin yhtä paljon vanhoja, mennyttä aikaa haikailevia patuja kuin räkänokkiakin, ja anarkistinen kulttuuri on joissain paikoissa (minulla kokemusta Valenciasta ja Malagasta) tämän ansiosta niin runsasta ja eloisaa, että sen toimivuus (että ihmiset kykenevät elämään täysin sen varassa, toisiaan auttaen) näkyy ja on tunnustettua "tavallisten tallaajienkin" keskuudessa.

Miten se ihmisen itsekkään luonteen puitteissa voi onnistua, se onkin sitten asia erikseen.

Tämä on hokema, joka hieman ärsyttää minua. Minusta kahtiajako itsekkääseen epäitsekkääseen on lähtökohtaisestikin keinotekoinen ja hurskasteleva; kaikki toiminta on pohjimmiltaan oman hyvinvoinnin tavoittelua. Yhteisö / yhteiskunta voi järjestyä niin, että meissä kaikissa valmiiksi sisäsyntyisenä oleva ymmärrys ympäristömme hyvinvoinnin ja omamme korrelaatiosta pääsee toteutumaan paremmin. Käsityksemme "ihmisen itsekkäästä luonteesta" perustuu havainnoille, joita olemme tehneet vankeudessa elävistä ihmisistä; ihmisistä joita kannustetaan kamppailemaan asemastaan vallanpitäjien sanelemassa hierarkiassa.

Heh... taas intouduin paasaamaan, vaikka lupasin itselleni lopettaa jo.

Norja

  • Vieras
Vs: Ⓐ
« Vastaus #24 : 09.04.2013, 16:59 »
Mua kiinnostaa ja on aina kiinnostanut yhdistyksistä, puheenjohtajista  ja pankkitileistä vapaa anarkistiseksikin luonnehdittu toimintaan keskittyvä porukkakinkyily. Oma väriluokitukseni ei niinkään enää sisältäisi punaista eikä vihreää vaan pelkän mustan. Jonkinlainen unelmani olisi järkätä vanhanaikaiset bileet ihan uugeena sopivan porukan kanssa.

http://www.youtube.com/watch?v=Ek1A-kJZJoM

peikkotyttö

  • Smurffit
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 126
  • Poly, mutta varattu
  • Galleria
Vs: Ⓐ
« Vastaus #25 : 09.04.2013, 17:49 »
Seuraavana keihästä pitelevä tripodi. Ѭ

Argh! Enkö mä ole missään turvassa muinaskirkkoslaavilta?  :o

Aino

  • Vieras
Vs: Ⓐ
« Vastaus #26 : 09.04.2013, 18:13 »
Täällä ilmoittautuu yksi anarkisti (joka on vähän väsynyt toistelemaan, että ei, anarkismi ei tarkoita pommien heittelyä ja sekasortoa, vaikka pommien heittelijät ja sekasorron aiheuttajat toisinaan itseään virheellisesti anarkisteiksi tituleeraavatkin).

Tamakotsin linkit olivat englanniksi, ihan suomeksikin löytyy infoa anarkismin merkityksestä ja historiallisista vaiheista, aloittaa voi vaikka wikipediasta:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Anarkismi

josta seuraava lainaus: 

Anarkismi on 1800-luvulta lähtien ollut vapautta ja tasavertaisuutta korostava sosialistinen työväen aate, jonka edustajat pitivät aatettaan vaihtoehtona marxilaiselle valtion haltuunottamiseen tähdänneelle sosialismille. --- Anarkismi ei välttämättä tarkoita poliittista ideologiaa. Se voi myös tarkoittaa vapautta ”ajatella omilla aivoillaan”, olla oma itsensä ja sanoa, mitä oikeasti ajattelee. Joillekin anarkismi kuvastaa puhtaasti vapautta.

(Tummensin itselleni tärkeät avainsanat.)

oddartist

  • Asiakas
  • **
  • Viestejä: 175
  • Uusia polkuja tallaamassa
  • Galleria
    • Oddartists odditities
Vs: Ⓐ
« Vastaus #27 : 09.04.2013, 19:20 »
Ainon sitaatti kiteyttää kyllä varsin hyvin minunkin ihanteeni asiassa. Se mitä itsekkyydestä tuossa puhuin ei ollut mikään tyrmäys anarkismille. Kauniit ihanteet vain ovat usein kärsineet tappion juuri tiettyjen itsekkäiden tahojen toiminnan takia, lähinnä viittasin vain siihen että sellainenkin riski on aina olemassa. Joillekin vain valta itsessään on tavoittelemisen arvoista, ja valitettavasti löytyy aina niitä jotka unohtavat itsensä seuratessaan taas yhtä ainoan oikean totuuden löytäjää. Joka tapauksessa olen kokenut anarkismin tosiaankin ainoaksi järjelliseksi vaihtoehdoksi ihan vain omantuntonikin takia.

Oneiros

  • Vieras
Vs: Ⓐ
« Vastaus #28 : 09.04.2013, 19:50 »
Käsityksemme "ihmisen itsekkäästä luonteesta" perustuu havainnoille, joita olemme tehneet vankeudessa elävistä ihmisistä; ihmisistä joita kannustetaan kamppailemaan asemastaan vallanpitäjien sanelemassa hierarkiassa.

Anarkismin vastustajien argumentit palautuvat tunnetusti Hobbesiin, joka uskoi vapaudessa ja tasa-arvossa elävien ihmisten joutuvan äärimmäisen viheliäiseen tilaan, "kaikkien sotaan kaikkia vastaan". Hobbes ei ollut kovin hyvä kulttuuriantropologi, mutta hänen kauhukuvaansa muistuttavia yhteisöjä on dokumentoitu.

Mihin siis oikeastaan perustuu anarkistien käsitys hierarkioiden ulkopuolella elävistä ihmisistä ja millainen se käsitys on? Tämä ei siis ollut kettuilua, vaan vilpitön vaikkakin hieman skeptinen kysymys. En vaadi pitkiä vastauksia, joita et selvästkään ole kiinnostunut antamaan, mutta sikäli kuin viitsit pistä pari linkkiä tai kirjallisuusviitettä. Asia kiinnostaa minua aidosti.

Sinänsä on mielestäni muistamisen arvoinen pointti, että ihminen on lajina kehittynyt ja elänyt suurimman osan olemassaolostaan hierarkiattomissa yhteisöissä.

« Viimeksi muokattu: 09.04.2013, 20:07 kirjoittanut Oneiros »

Kettu vinossa

  • Vieras
Vs: Ⓐ
« Vastaus #29 : 09.04.2013, 20:05 »
Heitä etsin, en heitä joiden tarvitsee huutaa jotain jokaiseen ketjuun.

Anarkismia on siis se, että kommentoi vain muutamaa ketjua. Ja anarkismin vastaista on se, kun kommentoi kaikkia ketjuja, joihin on jotain sanottavaa.

Asia selvä. Olisi heti pitänyt tajuta, että nuo kaikki jotka kommentoivat jatkuvasti "edellisen kanssa" -ketjuja, mutta eivät kirjoittele muualle foorumille, ovat anarkisteja.

Anteeksi, tajusin kyllä pointin, mutta oli vain pakko keljuilla määritelmällesi kaikkien foorumeille aktiivisesti kirjoittavien puolesta!  8)

siksi ehkä olen jossain määrin misantrooppi..ja mikä sekin käsitetään kait niin, että haluaa tehdä pommihyökkäyksiä ostoskeskuksiin tmv.

Täällä yksi väärin ymmärretty misantrooppi lisää. Olen vältellyt termiä käyttämästä itsestäni kun en halua profiloitua massamurhan suunnittelijaksi.
« Viimeksi muokattu: 09.04.2013, 21:19 kirjoittanut Kettu vinossa »