Kirjoittaja Aihe: Panokone  (Luettu 27206 kertaa)

Icebug85

• Baarikärpänen
  • Satuolento joka ei olekaan satuolento
  • Galleria
Vs: Panokone
« Vastaus #135 : 04.05.2019, 11:42 »
Itselläni on yksi kone, jossa on käytetty sellaista kuulien varassa liukuvaa hyllyjen liukukiskoa. Rakenne on halpa ja kevyesti liikkuva, mutta siinä on muutama miinuskohtakin.

Liukukisko on sen verran ohutta materiaalia, että sen hitsaaminen paksumpaan runkoon on hankalaa. Itselläni tosin muu rakenne olikin pääasiassa puuta, eli kiinnitys tapahtui ruuveilla. Yhden kiskon kiinnitys olisi ollut vähän heppoinen, kaksi vierekkäin oli jo tukevampi.
Toisekseen kisko on herkkä likaantumaan. Pienetkin murut välissä aiheuttavat nykimistä.
Kolmanneksi nuo onttoon puurunkoon kiinnitetyt kiskot aiheuttavat jonkin verran lisää ääntä, sellaista rullaamisääntä. Mielellään panokone saisi olla vaikka äänetönkin, mutta jos soittaa kovaan ääneen taustamusaa, niin eihän se silloin haittaa.

Joissakin yksinkertaisissa ratkaisuissa on runkoon istutetut pyöreät holkit, joiden läpi sauvaa työntävä varsi liukuu. Tämä on myös aika simppeli rakenne, ja siitä saa tehtyä vähän tukevamman.
Itselläni on 3D-tulostimissa ja pienissä CNC-koneissa käytettävät lineaarilaakerit joiden ongelma tosin on melu. Jos innostun konetta vielä rakentamaan niin valmistan itse POM-muovista liukulaakeroinnin..siitä saa äänettömän ja kestävän.

Miksi vetolaatikon kiskoa ei muka saa hitsattua?? En kyllä ole itse huomannut siinä ongelmia.. (en kyllä panokonetta alkaisi itse millään laatikon kiskoilla edes tekemään vaikka se helpoin reitti onkin)