Kirjoittaja Aihe: Poly vai yksisarvistenmetsästäjä?  (Luettu 18705 kertaa)

Tuli

  • Vieras
Vs: Poly vai yksisarvistenmetsästäjä?
« Vastaus #45 : 06.02.2018, 19:12 »
^ eikö tuosta saa vähän kuvan, että subin pitäisi olla aina käytettävissä?

Vain jos sellaisesta on sovittu ja erityisesti jos molemmat sitä haluavat. Muuten ei pitäisi.

kuuntuli

  • Vieras
Vs: Poly vai yksisarvistenmetsästäjä?
« Vastaus #46 : 06.02.2018, 19:52 »
Miulla on sellainen olo, että on olemassa jokin "ideaali-D", joka tosiaan osaa yksinään huolehtia "kaikkien" tarpeista ja haluista ja vaikka mistä. No, joissain valtasuhteissa sitä on enemmän ja joissain vähemmän. Kuvion tasapainoisuuden kannalta näen lähtökohtaisesti helpompana, että noissa neuvotellaan ilman valta-asetelmia. Ja koska valta alkaa sitten asettua ihmisten pään sisälle mielikuviin, niin pystyykö ihminen ns. riisuutumaan valta-asetelmista siten, että kaikki olisivat tasaveroisia neuvottelupyödän ääressä. Enpä tiiä... (Ja eihän se toki ole vanilja-asetelmissakaan 100% mahdollista, imho.)

Minä olen vähän sitä mieltä, että lähes kaikissa parisuhteissa on jonkinlaisia valta-asetelmia. Toinen tapa miettiä sitä, miten tässä tilanteessa saadaan tasaveroiisempi neuvottelutilanne, onkin nähdäkseni näiden valta-asetelmien ja niiden tuomien rajoitteiden tai mahdollisten vaikutusten reflektointi ja kommunikointi, ja avoimuus niiden suhteen kaikkien neuvottelun osapuolien kanssa. Siten voidaan rakentaa luottamusta, että ollaan samoilla linjoilla siitä miten halutaan edetä.

Tottakai on mahdollista, että suhteen dominoiva osapuoli ulottaa valtaa myös kolmion toisten osapuolten väliseen suhteeseen. Mutta toisaalta D/s-suhteessa valta-asetelma voidaan myös tiedostaa paremmin, jos sen ajoittaiselle tarkastelulle ja keskustelulle annetaan tilaisuuksia, mikä mahdollistaa myös sen esille tuomisen paremmin neuvottelutilanteessa kolmannen osapuolen kanssa.

Tuli

  • Vieras
Vs: Poly vai yksisarvistenmetsästäjä?
« Vastaus #47 : 06.02.2018, 21:54 »
Tuli, hyvin selvensi. Kiitos.


Miulla on sellainen olo, että on olemassa jokin "ideaali-D", joka tosiaan osaa yksinään huolehtia "kaikkien" tarpeista ja haluista ja vaikka mistä. No, joissain valtasuhteissa sitä on enemmän ja joissain vähemmän. Kuvion tasapainoisuuden kannalta näen lähtökohtaisesti helpompana, että noissa neuvotellaan ilman valta-asetelmia. Ja koska valta alkaa sitten asettua ihmisten pään sisälle mielikuviin, niin pystyykö ihminen ns. riisuutumaan valta-asetelmista siten, että kaikki olisivat tasaveroisia neuvottelupyödän ääressä. Enpä tiiä... (Ja eihän se toki ole vanilja-asetelmissakaan 100% mahdollista, imho.)

On totta, että ainakin minulla on olemassa näkemys ideaali-D:sitä. ideaali-D ottaa vastaan vain valtaa, jota osaa vastuullisesti käyttää. Tosimaailman hyvä D on varovainen sellaisen vallan kanssa, jonka käytön osaamisesta ei ole varma ja on aina oppimassa lisää siitä miten valtaa käytetään vastuullisesti. Tuohon ainakin itse D:nä pyrin ja pidän aina outona ja subin kannalta vaarallisena ajatusta että D ei siihen pyrkisi.

bikantti

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2569
  • Ymmärrä taaksepäin, elä eteenpäin, nauti tässä.
  • Galleria

Selina

  • Rsyke
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 570
  • Nautin elämästäni.
  • Galleria
Vs: Poly vai yksisarvistenmetsästäjä?
« Vastaus #49 : 19.02.2018, 22:15 »
En näe yksisarvis-meiningissä ongelmaa, kunhan primääri-pariskunta muistaa pitää leikkikalunsa ajan tasalla ja jokaisella on selkeä oma paikkansa, minkä päivitystä käydään myös säännöllisesti tarpeen tullen läpi. Näin ei pääse syntymään erilaisia käsityksiä tai odotuksia suhteen laadusta. Kommunikaatiossa ollaan selkeitä ja vastavuoroisia ja muistetaan huolehtia kaikista osapuolista.

TEGAMi

  • Vieras
Vs: Poly vai yksisarvistenmetsästäjä?
« Vastaus #50 : 04.06.2018, 20:53 »
Tämä on yksi harvoista kolumneista, johon palaan vähän väliä. Miksi?

Tuntuu, että minusta odotettiin tietämättä yksisarvista, mutta halusin olla poly (opettelin vielä asiaa ja minua opetettiin asian suhteen. Minut opetettiin polyksi, ei yksisarviseksi) ja en kokenut toiseen primäärikumppaniin (myöhemmin y) oikein vetoa. Yritin miellyttää alkuun molempia, toki. Mutta koska tunteet eivät vain heränneet, ja omassa päässä oli ongelmaa, niin ei vaan pystynyt enempään.
Ei minulle silti ollut ongelma nukkua samassa sängyssä tai olla samassa tilassa ja palvella dominoivani dominoivaa (y:tä) siinä ohessa. Mutta seksuaaliseen kanssakäymiseen en suostunut tai muuhunkaan kinkyisään sessiointiin. Tämä oli minun oma päätös, tavallaan.

Taisin olla alkuun se HBB, mutta sitten kun ei vaan se toinen kiinnostanut niin en voinut oikein olla yksisarvinen.

Keskusteluja käytiin ja kaiken piti olla selvää, kun todettiin, että suhde on seurustelusuhde minun ja x:n kanssa. Y oli keskustelussa mukana ja kävimme oikein mainion keskustelun, mitkä ovat odotukset, toiveet, "velvoitteet" ja semmoset. Minusta asia oli kamalan selvää lihaa.

Alkuun syytin itseäni, että olen sotkenut kaiken niin, että minulle ja x:lle tuli ero. Mutta nykyisin, paljon pohtineena, ajatelleena, keskustelleena ja tutkineena, olen tullut tulokseen, että ero olisi tullut joka tapauksessa, kun y ei kiinnostanut minua. Myöhemmin olen kuullut, että y on ennakoinut minun ja x:n eroa polysuhteen ulkopuolelle. Joten 1+1=ero.

Lopultahan suhde päättyi, koska minä olin epäluotettava, epävakaa ja mitähän vielä. Olisin saanut jatkaa suhdetta, mutta tietyin ehdoin. Ja koska en suostunut niihin ehtoihin niin....

Olen itse tullut lopulta lopputulokseen, että sain y:ltä vaihtoehdot: a) minä ja x erotaan tai b) x ja y eroaa. Onneksi olen pitänyt itseäni aina uhrattavana, joten päätös oli helppo (=vaikea, mutta helppo). Lähdin jälleen kerran (ei ollut ensimmäinen kerta siis) rakkaani luolta sen takia, kun primäärisuhteen toinen osapuoli ei voi hyvin.


--- MITÄ OPIN? ---
- osaan vaatia, että minäkin olen kumppani ja polykuviossa YHDESSÄ sovituista "säännöistä" pidetään kiinni.
- osaan spesifioida ja olla pil_unnussija kaikkien pienten asioiden suhteen ja ilmaisen mielipiteeni nopeasti.
- saan ilmaista, että tämä ei ole ok ja en saa siitä xxxxxxx niskaani.
- puun ja kuoren väliä kannattaa välttää.
- jos löydän ihanan ihmisen, jolla on jo toinen kumppani, mutta en tule toimeen sen toisen kanssa, niin parempi jatkossa ehkä vaan juosta kovaa karkuun kuin hajottaa itseänsä miljooniksi pirstaleiksi.
- opin pitkästä aikaa vihaamaan itseni lisäksi muita.

Ennen kaikkea: Minäkin olen ihminen, jolla on tunteet.

Muistutan loppuun, että tämä on minun näkökulmani ensimmäiseen kokemukseeni polykuviosta. Minun ajatukseni, minun tunteeni. Voi olla, että oma viha on sokaissut ja osittain provoaa tekstiä. Pahoittelen. Epäreiluus, kohtuuttomuus yms. negatiiviset vaan ajaa pirstaleet teräksi.

Ansku

  • Vieras
Vs: Poly vai yksisarvistenmetsästäjä?
« Vastaus #51 : 04.06.2018, 22:39 »
Teguli. Tosi kiva, että teksti on tuonut sulle tukea tms. Itseänikin koitettiin ajaa yksisarvisen karsinaan ja tuli huono olla. Helpotti, kun asioille löytyi sanat ja käsitteet ja toistuva kuvio alkoi hahmottua.
Voimia murunen!

Susipentu

  • Rsyke
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 67
  • Mowgliette
  • Galleria
Vs: Poly vai yksisarvistenmetsästäjä?
« Vastaus #52 : 05.06.2018, 00:13 »
Teqami, jäin tuossa pohtimaan mikä se lopullinen syy erolle oli, minkätakia olisit ollut esim epäluotettava niinkuin sanoit? mitkä olisivat olleet ehdot?
Sanoit että syytit itseäsi että olit sotkenut kaiken, millä tavalla olisit ollut sotkenut kaiken?

En tietenkään asiasta mitään tiedä enkä tarkoita tätä mitenkään syyllistävästi, mutta tuo kuulosti ehkä hieman osatotuudelta omaan korvaani, (en sano että näin olisi) enkä oikein pidä osatotuuksista jos niistä avaudutaan julkisesti. Kertoisitko siis hieman tarkemmin?  :)

Varsinkin viestisi lopussa ollut hyvin huomaamaton pieni präntti kiinnitti huomioni että onkohan tämä ihan totuudenmukaista textiä ja onko hirveän fiksua ylipäätänsä kirjoittaa tuollaista julkisesti toisista ihmisisistä mikäli kun itsekkin lopussa myönnät että saatat provota textiä tunteidesi takia?

Hekin varmasti ovat kuitenkin ihmisiä joilla on tunteet.  :)

TEGAMi

  • Vieras
Vs: Poly vai yksisarvistenmetsästäjä?
« Vastaus #53 : 05.06.2018, 01:23 »
Teguli. Tosi kiva, että teksti on tuonut sulle tukea tms. Itseänikin koitettiin ajaa yksisarvisen karsinaan ja tuli huono olla. Helpotti, kun asioille löytyi sanat ja käsitteet ja toistuva kuvio alkoi hahmottua.
Voimia murunen!
Kiitos Ansku. Sinun tekstisi on tosiaan ollut tukena vaikeina aikoina. ^^ Joo, kun on pohtinu, tunnustellut ja keskustellut sekä lukenut, niin on aivoihin iskostunut, että mitähän on tapahtunut. Toki, tämä on minun mielipiteeni. Minun näkemykseni. ^^

Teqami, jäin tuossa pohtimaan...
Sinulle on vastattu yksityisviestillä, koska kysymyksesi ovat sellaisia, joihin ei voi julkisesti vastata vaarantamatta muita osapuolia.

Ansku

  • Vieras
Vs: Poly vai yksisarvistenmetsästäjä?
« Vastaus #54 : 05.06.2018, 09:44 »
^^ tähän voisi kirjoittaa taas vaikka mitä uhrin vastuuttamisesta, manipuloinnista ja henkisestä väkivallasta, mutta koska se olisi jälleen energian haaskausta, tyydyn sanomaan vain:

Tegu, olet arvokas ja sinulla on täysi oikeus tunteisiisi.

Galesi

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2607
  • pörröpää/lutka
  • Galleria
Vs: Poly vai yksisarvistenmetsästäjä?
« Vastaus #55 : 05.06.2018, 10:17 »
^ Olen kuullut, että miehiä on niin hirvittävän helppo löytää kolmanneksi, ettei se jotenkin vain mene yksisarvisenmetsästyskategoriaan. TAI sitten etsitään niin isomunaista ja upeeta komeeta urheilullista nuorukaista, jolla seisoo pitkään ja joka panee hyvin ja ties mitä vielä... että se sitten todellakin menee yksisarvisenmetsästyskategoriaan.


Tämä on varmaan totta, että miehiä löytyy kolmanneksi osapuoleksi niin hetero kuin bi -versioina. Hakijoita tosin taitanee olla huomattavasti vähemmän kuin niitä, jotka hakevat juuri sitä kuumaa naista molemmille.

Terkuin isomunainen "nuorukainen". Urheilullisuuden saa kukin päättää itse ;D

Susipentu

  • Rsyke
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 67
  • Mowgliette
  • Galleria
Vs: Poly vai yksisarvistenmetsästäjä?
« Vastaus #56 : 05.06.2018, 11:15 »
Ehkä suurin pointtini tuossa vastauksessa Tegamille olikin että ehkä tämä asia on sellainen mitä ei kannata jakaa julkisesti asianomaisten yksityisyyssuojan takia. En halunnut heittää bensaa, pahoittelen jos joku suuttuu kirjoituksestani. Otan kaikki torut vastaan mikäli niitä on tullakseen.

Mielestäni tätä ei tarvitse puida julkisesti enempää.  :)

Oranssilyhty

  • Rsyke
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 614
  • Galleria
Vs: Poly vai yksisarvistenmetsästäjä?
« Vastaus #57 : 05.06.2018, 11:31 »
En tietenkään asiasta mitään tiedä enkä tarkoita tätä mitenkään syyllistävästi, mutta tuo kuulosti ehkä hieman osatotuudelta omaan korvaani, (en sano että näin olisi) enkä oikein pidä osatotuuksista jos niistä avaudutaan julkisesti. Kertoisitko siis hieman tarkemmin?  :)

Varsinkin viestisi lopussa ollut hyvin huomaamaton pieni präntti kiinnitti huomioni että onkohan tämä ihan totuudenmukaista textiä ja onko hirveän fiksua ylipäätänsä kirjoittaa tuollaista julkisesti toisista ihmisisistä mikäli kun itsekkin lopussa myönnät että saatat provota textiä tunteidesi takia?

Hekin varmasti ovat kuitenkin ihmisiä joilla on tunteet.  :)

Ihmisten kokemukset ovat aina osatotuuksia, ja yleensä ihmiset tajuavat sen. On arvokasta että ihminen joka on kokenut kolumnissa mainitun tilanteen rohkenee tulla kertomaan kokemuksestaa ja kyennyt vielä noinkin hyvin analysoimaan kokemaansa ja mitä on siitä itse oppinut itsestään kuin vuorovaikuttamisesta muiden kanssa. Tämän tyylinen pohdinta hyvin auttaa välttämään muita ihmisiä kokeilemasta kantapään kautta ja silti ymmärtämään kokemusta. 

Siinä ei ole yksityiskohtia koska niillä ei ole merkitystä itse kirjoituksen aiheen kanssa, koska asiaa nimenomaan ei haluta henkilöidä.

Hieno kirjoitus Tegami ja toivottavasti saat pidettyä kiinni siitä mitä tästä kaikesta opit.

Mr.Inathu

Vs: Poly vai yksisarvistenmetsästäjä?
« Vastaus #58 : 05.06.2018, 11:51 »
Tämäpä olikin hyvä aihe, näkökulma ja kolumni, kiitos Ansku :)

Kommentoimatta muuta keskustelua, muutama ajatukseni kolumniin:

Aihe on itsellekin tuttu, niin puolin kuin toisinkin...

Silloin, kun olen itse ollut yksisarvisen roolissa, (pidempi kestoisissa kuvioissa joissa aisurimiestä on alistettu ulkopuolisella alfalla, minulla), kuvio on toiminut kun olen vapaasti pystynyt toteuttamaan itseäni ja valtafetissiäni. Mutta jutuissa joissa ulkoisesti palikat muutoin olisivatkin olleet hyvät, on haasteena ollut nimenomaan heidän parisuhteensa odotukset minua (en esim ota puhtaan bullin roolia) kohtaan ja itselleni liian pieni laatikko toimia (ei D/s-kuviota ja/tai aktiivista nöyryyttämistä).

About vuosi sitten haimme pikkulinnun kanssa toista naista cuckquean-perusteiseen pidempikestoiseen suhdekuvioon. Saimme varsin paljon yhteydenottoja, mutta emme yhtään sellaista joka olisi ollut aidosti kokeilemisen arvoinen. Cuckquean-kuvio yhdistettynä meidän itsestämme kertomiin asioihin blogissamme, johti siihen että joko henkilöt kokivat päätyvänsä liian pieniin kehyksiin, vaikka haimme hyvin yleisellä tasolla mukaan kuvioomme uutta "toista naista"...

Lisäksi tilanteesta teki meille haastavan se, että minun muut lintuni ovat kuitenkin koko suhteemme ajan olleet jatkuvasti olemassa tässä rinnalla, mutta koska he ovat "tuttuja", eivät he pysty vastaamaan pikkulinnun cuckquean-tarpeeseen... Ja haimme henkilöä, jonka kanssa rakentaa jatkuvaa, mutta sellaista joka pysyy "uutena" ja "salaisena"...

Meidän tarpeemme saivat monet tuntemaan olonsa siltä, kuin hakisimme "salarakasta pettämään" pikkulintua ja sai kuvion tuntumaan "väärältä" vaikka kaikki oli oikeasti avointa, jopa blogissa kerrottuna :D

Joten muutamankuukauden haun ja pettymysten jälkeen takaisin päädyimme vanhaan ja hyväksi havaittuun toimintatapaan... Kuten aina minä tutustun ihmisiin itse, ilman ennakko-odotuksia tai suunnitelmia. Osa ihmisistä on mielenkiintoisia, osa jopa toimivia ja jos joku osoittautuu sopimaan ruokkimaan myös cuckquean-tarvetta, nostamme asian henkilön kanssa pöydälle ja keskustelemme siitä. Nyt puoli vuotta myöhemmin voimme todeta, että valittu tapa toimii huomattavasti paremmin ja olemme saaneet kokemuksia, joita lähdimme hakemaan ;)

Toisin sanoen, oma ehdotukseni yksisarvisen metsästäjille, on unohtaa yksisarviset ja keskittyä ihmisiin. Tutustua avoimesti mielenkiintoisiin persoonallisuuksiin, keskustella, yrittää ymmärtää, sessioida ja jos kaikki toimii oikeaan suuntaan, nousee se HBB sieltä kyllä pinnalle ihan omalla painollaan (yksisarviset kelluvat)...

Aikaa, kärsivällisyyttä ja vaivaa se toki tarkoittaa. Pettymyksiäkin todennäköisesti. Ja paljon keskustelua, keskustelua ja keskustelua, mutta mikäpä suhde ei sitä edellyttäisi ;)

-Mr.I