Kirjoittaja Aihe: Mitä sinulle tarkoittaa dominoiva luonne?  (Luettu 25084 kertaa)

Alistavaherra

  • Vieras
Vs: Mitä sinulle tarkoittaa dominoiva luonne?
« Vastaus #75 : 07.07.2022, 15:07 »
Dominoivuus ei ole ottamista. Se on antamista. Se ei myöskään ole pakottamista vaan vapaasta tahdosta asettaudutaan kantamaan vastuu. Domilla itsellään ei ole asemaa, ellei sitä ensin anneta. Dominoivan "voima" on siinä, miten hän kohtelee alistuvaa ja miten alistuva luottaa itsensä Dominoivalle kohdeltavaksi.

Dominoivuus on myös itsensä haavoittuvaksi ja muutokselle alttiiksi asettamista. Jos kuvittelee olevansa "valmis" tai "täydellinen" sellaisenaan, päädytään yleensä toistamaan asioita omasta näkökulmasta eikä tilanteen edellyttämällä tavalla. Jokainen päivä ei ole sama, eikä jokainen alistuva ole samanlainen. Jokaisen uuden ihmisen kohdalla kokeneenkin Domin kokemus on nolla, vaikka olisi minkälaiset lähtökohdat menneestä tai "läpikäytynä".

Dominoivuuteen kuuluu vaikuttaminen. Vaikuttaminen ei synny teoista vaan lähtee Dominoivasta ihmisestä itsestään. Vaikuttaminen on luonnollinen piirre ihmisessä, energia, joka asettaa vastapuolen usein positiivisella tavalla epäkaltevalle alustalle. Epämukavuusalueelle.

Guide-Master

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 949
  • En ole valmis, enkä toivo koskaan olevani valmis.
  • Galleria
Vs: Mitä sinulle tarkoittaa dominoiva luonne?
« Vastaus #76 : 22.07.2023, 22:36 »
Yleisesti sitä että tapahtuu mitä tahansa, niin pysyn rauhallisena, eli oikeastaan sitä että asioiden tekemisellä ei ole mitään kiire tehdä.

Pip

Vs: Mitä sinulle tarkoittaa dominoiva luonne?
« Vastaus #77 : 23.07.2023, 04:23 »
Yleisesti sitä että tapahtuu mitä tahansa, niin pysyn rauhallisena, eli oikeastaan sitä että asioiden tekemisellä ei ole mitään kiire tehdä.
Todistan tapahtumaa, että näin mainitsemaasi stooalaisuutta ei ole tapahtunut.

Sigmamies

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1025
  • Sanansa mittainen kusipää
  • Galleria
Vs: Mitä sinulle tarkoittaa dominoiva luonne?
« Vastaus #78 : 23.07.2023, 08:20 »
Monen tyyppiset ihmiset voi olla domi oivia luonteeltaan mutta dominoiva ei mielestäni voi alistua.

Paitsi ehkä seksissä jos sattuu siitä nauttiin  :o

Guide-Master

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 949
  • En ole valmis, enkä toivo koskaan olevani valmis.
  • Galleria
Vs: Mitä sinulle tarkoittaa dominoiva luonne?
« Vastaus #79 : 16.11.2023, 20:01 »
Kuuntelen toisen ehdotuksen, johon kerron miten tuo kiinnostaa toteuttaa, jos tuo ei kelpaa, niin saa keksiä jotain muuta, sillä itse siirryn muihin asioihin jotka itseäni kiinnostaa, eli en juurikaan jaksa aikaani käyttää mihinkään kovin vaikeisiin tapauksiin

Mies maalta-69

  • Kanta-asiakas
  • ***
  • Viestejä: 351
  • Sub-mies, joka on vasta astumassa hämärään.
  • Galleria
Vs: Mitä sinulle tarkoittaa dominoiva luonne?
« Vastaus #80 : 16.11.2023, 20:28 »
Käskyvaltaa ja toteuttaa toisen haluja.

Kaisla

  • Smurffit
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 72
  • & balthazar
  • Galleria
Vs: Mitä sinulle tarkoittaa dominoiva luonne?
« Vastaus #81 : 16.11.2023, 20:52 »
Dominoiva luonne on mielestäni ennenkaikkea sisäinen arvo - jos et hallitse itseäsi, niin miten helvetissä koet olevasi kykenevä hallitsemaan ketään muuta.

On sekä väkivaltaisessa suhteessa eläviä dominoivia, että alistuvia joista toinen kuvittelee elävänsä jonkinlaisessa dynamiikassa, vaikka kyse on mitä halveksuttavimmasta perheväkivallasta jossa jompikumpi tai kumpikaan ei ole kosketuksissa itseensä, saati toisiinsa.

Ongelma tuleekin siinä, että vaikka ulkoapäin asetelma olisi kuinka läpinäkyvä, niin muutos tilanteeseen voi tulla ainoastaan sisältäpäin. Jos vaikka joskus jonkun kanssa keskustelemalla voisi saada jonkinlaista reflektiota syntymään, niin "dominoivan luonteen" omaavan mahdollisuudet aitoon muutokseen ovat huomattavan vähäiset.

Ehkä siis olisi aika unohtaa koko tämä ajattelu siitä, että joku sisäsyntyisesti "on" jotakin, kun kyse on lopulta siitä että teot määrittelevät ihmisen, eivät ihmisen käsitykset itsestään. Kaikkia se ei tietenkään häiritse, että teot ovat ristiriidassa käsitysten kanssa.


-baltsu

toysnstuff

  • Baarikärpänen
  • ****
  • Viestejä: 526
  • Sinä antaudut, minä pidän sinusta huolen
  • Galleria
Vs: Mitä sinulle tarkoittaa dominoiva luonne?
« Vastaus #82 : 17.11.2023, 17:25 »
Dominoiva luonne ihmisten välisessä sosiaalisessa vuorovaikutuksessa rinnastuu narsismin eriasteisesta häiriöstä kärsivään luonteeseen - voimakkaimmillaan luonnehäiriöön. Ihminen haluaa vaikuttaa toisiin, hallita, kontrolloida ja manipuloida tunteakseen itsensä joksikin muuksi, kuin mitä sisimmässään kokee olevansa. Tällainen henkilö ei ymmärrä, miten erilaisessa maailmassa hän elää muihin verrattuna. Kun ihmisen itsensä todentaminen tapahtuu sosiaalisten suhteiden kautta, dominoivan luonteen omaava ei yksinkertaisesti kykene siihen, mitä muiden keskuudessa kutsutaan erillisyydeksi, tasa-arvoksi ja toisen kunnioittamiseksi.

Seksuaalisuuden saralla tällä voi leikkiä vaikka juuri noin, kuin GoodLife kirjoitti:

Jos laitan profiiliin, että "dom", niin se tarkoittaa dominointia seksijutuissa. Ei sitä, että haluaisin dominoida muita ihmisiä muuten. Eikä se seksissäkään kiinnosta, jos ei toinen halua olla se sub.

Mä oon ajatellut, että tuo dom-puoli on mulle luonteva koska siinä on jotain primitiivistä, ei siksi että olisin "dominoiva luonne". Eikä mun primitiivinen puoli sovi subeiluun, joten ei ole mitenkään näköpiirissä että musta tulis joku switch tms.

---

Dominoiva luonne tarkoittaa mun näkemyksen mukaan sitä, että haluaa määräillä toisia. Mä saan nautintoa dominoinnista jos tiedän että toinen henkilö saa siitä nautintoa subina.

Mitä selkeämmin on oppinut huomaamaan ja ymmärtämään joidenkin ihmisten taipumuksia pyrkiä manipuloimaan ja kontrolloimaan muita osana oman elämänsä pikkuruisia valtatrippeilyjä, sitä suuremmin on alkanut säälimään tähän olemassaolon tapaan jumiutuneita yksilöitä. Seksin puolella samaisia leikkejä, siten että molemmat osapuolet tiedostavat pelin hengen ja nauttivat siitä "as if"-tapaan, toivoisi puolestaan useammallekin ei-dominoivalle ja ei-alistuvalle ihmiselle. Jos BDSM:stä tulisi osa seksuaalikasvatusta, sen tulisi pitää juuri tämä leikkisyys tietoisena komponenttina mukanaan.