Itse kannatan kanssa tota Flikk mainitsemaa kysymistä. Jos yksi ihminen sanoo jotakin tästä ihmisestä, ei siitä välttämättä pysty sanomaan, millä mielellä kommentit on annettu. Onko näillä kahdella esimerkiksi keskinäistä eripuraa ja toinen tahallaan mustamaalaa tätä henkilöä vai onko väitteet oikeasti paikkaansapitäviä. Sitten jos useamman suusta tulee saman tyyppisiä kommentteja, kannattaa jo vähän miettiä, onko sitten niissä enemmänkin perää.
Itselle sellainen epäilyttävän tunnusmerkki on se, että kun juttelee tämän ihmisen kanssa, syy kaikkeen on jossakin muussa kuin hänessä itsessään. On sitten kyse siitä, että se edellinen kumppani olisi ollut syypää tai asioiden syynä on ulkopuoliset henkilöt tai olosuhteet. Toki nuo kaikki vaikuttavat kenen tahansa käytökseen, ei sillä. Itsekin huomaan tietyn tyyppisissä olosuhteissa käyttäytyväni tyhmästi. Mutta ero on siinä, että se joku muu tekijä saattaa tehdä henkilön käytöksestä ymmärrettävämpäää, mutta koska vastuu omista tekemisistä on aina itsellä, ei se tee henkilön käytöksestä hyväksyttävää. Ja väitän, ettei kukaan tämän foorumin tyypeistä ole elänyt elämäänsä niin, että kaikista tekemisistään jutuista voisi olla ylpeä. Eli itselle ihminen joka ei ole koskaan tehnyt omasta mielestään mitään väärää, on epäilyttävä.
Kokonaan oma juttunsa on se, että ihmisillä tuntuu menevän välillä sekaisin sellainen, että onko joku henkilö epäilyttävä ja se onko henkilö itselle sopiva. En tarkoita tässä sitä, että onko henkilöiden välillä kemiaa, vaan muun tyyppisiä asioita. Itse ainakin huomaan, että minulle epäsopivien ihmisten kanssa tekemisissä oleminen ruokkii tuota omaa typerää käytöstä. Ja koska vastuu siitä omasta käytöksestä on itsellä, pyrin olemaan tekemisissä sitten muun tyyppisten ihmisten kanssa. Vaikeaksi homman tekee se, että elämä harvoin on stabiili ja se millaisia tarpeita itsellä on, vaihtelee jossakin määrin. Koska tuo onko joku sopiva vai epäsopiva, ei ole mikään mustavalkoinen juttu vaan niiden välin jää iso harmaa alue, saattaa käydä niin, että välillä se sama ihminen on sopiva ja välillä epäsopiva itselle. Koska sitten tiedostan reagoivani vahvasti ja olosuhteiden vaikuttavan isosti omaan ajatteluun ja käytökseen, olen tehnyt itse tietoisen päätöksen, että olen tekemisissä niistä "harmaalla alueella olevista" ihmisistä niiden kanssa, jotka ovat lähempänä sitä valkoista kuin mustaa päätyä. Aina en ole näin rajannut ja olen sitten tullut satuttaneeksi ihmisiä, eniten ehkä itseäni. Toki sitten tulen ohittaneeksi monta kuvaakin tyyppiä.
Mutta herkästi siis huomaa sellaista, että jos kysyy mielipiteitä jostakin, saa vastaukseen tuohon onko henkilö sopiva eikä siihen onko henkilö epäilyttävä. Ja sekin on inhimillistä. Mutta kannattaa muistaa kysyjän roolissa.