Baarin kannatusmaksut
Minusta on tällä palstalla varoiteltu ihmisiä, joiden kanssa olen jo toiminut. He ovat kyselleet, että mikä on varoittelijoiden perusteet. Niitä tietenkään ei löytynyt. Kuten sanottua, niin kuinka spotata epäilyttävä dom on kysymyksenä pelkkä idiomismi, mille ei löydy minkäänlaista esivarottavaa esimerkkiä.
Siinä vaiheessa, kun sanotaan epäilyttävän Domin tunnisteeksi asioita tyyliin liian hyvä tyyppi, ymmärtää sua liian hyvin tai vaikuttaa just sille mitä tarvitset... Ni mulla lävähtää monttu auki.Tää on jotain filosofiaa, mikä on erittäin kaukana mun elämänkatsomuksesta. Koen tuollaisen asenteen surullisena.
Kiitos selvennyksestä. Luin tuon nimenomaan niin, että nämä yksilöt voi oppia tunnistamaan, siis kaikki.
Ymmärrän hyvin, että on käytösmalleja joista voi päätellä henkilöstä jotakin. Kuitenkin ongelmalliseksi asian tekee se, että ensinnäkin meissä kaikissa on narsistisia piirteitä ja käytösmalleja ja ei voi heti sanoa, onko kyse terveestä narsistisuudesta vai häiriöstä nimeltä narsismi. Sitten ihmisillä on erilaisia joskus ehkä omituistakin käytöstä selittäviä tekijöitä. Sosiaalisissa kyvyissä on ihmisillä eroja ja ihan vaikka pelkkä jännitys tai väsymys saattaa muuttaa ihmisen käytöstä hetkellisesti. Sitten on meitä monella tapaa neuroepätyypillisiä jotka vasta omituisia ollaankin.
Kait pointti oli sanoa, että ihmisillä käytöksestä ei välttämättä voi päätellä mitään suuntaan eikä toiseen. Isolla osalla voi, mutta ei kaikilla. Itse en luokittele ihmisiä ylipäätään noin, moinen on itselle vieras lähestymistapa.
Mutta jos ihmiset luettelee noin, niin itse kuulun ryhmään kaksi.
Nopea kommentti tuohon edelliseen, etten tarkoittanut ettäkö neuroepätyypillisyys poissulkisi jotakin muita asioita pois. Pointti oli, että siinä oli ylipäätään listattu läjä ihmisen ominaisuuksia, jotka myös saavat käytöksen näyttämään omanlaistaan ja siten ehkä vaikeuttavat tulkintojen tekemistä. Neuroepätyypillisyyteen liittyy osalla poikkeava kyky tehdä havaintoja ja osa heistä (tai meistä) on hyvinkin oppineita tarkkailemaan omaa käytöstään, yhdistettynä nuo kaksi asiaa antavat melkoisen työkalun sille ihmiselle, joka sattuu olemaan narsistinen ja tuon tyyppinen neuroepätyypillinen.