Kirjoittaja Aihe: #metoo  (Luettu 21803 kertaa)

pikkusisko

Vs: #metoo
« Vastaus #15 : 21.10.2017, 11:13 »
Omasta mielestäni en ole seksuaalisesti ketään häirinnyt, mutta nyt saa ihan luvan kanssa tulla tähän kertomaan, mikäli olet sellaista mun kohdaltani kohdannut.

Kun kerran lupaat niin kyllä minun on pakko sinua muistuttaa. Asia on aikoja sitten puhuttu ja sovittu, eikä siitä julkisesti sen enempää. Pip on rasittava ja raskas tyyppi mutta silti mulle aina rakas  :-* Tällaisia ei vain kantsis mennä noin autuaasti unohtamaan, siksi en saanut nieleskeltyä kieltäni. En myöskään tykkää siitä että ruvetaan pullistelemaan sillä ettei ole ketään ahdistellut, sen pitäisi olla selviö. Samoin kuin tilanteeseen puuttuminen, ei siinä minun mielestäni tarvitse ketään ritariksi lyödä, vaikka tietysti sitä suuresti arvostankin. Kaikkien vain pitäisi ilman muuta toimia niin.

Ahdisteluun olen itse törmännyt sekä kinky-yhteyksissä että vaniljamaailmassa. Viimeisin tapaus sattui työpaikalla, asiakaspalvelutilanteessa. Ei siinä ihan oikeasti osaa mitään tehdä, se tulee niin puskista. Baarissa olisin todennäköisesti nakannutkin juomat naamalle, mutta kun aivot oli asiakaspalvelumoodissa niin minä jäädyin täysin. Jälkeenpäin hävetti ja harmitti ja syytin itseäni siitä etten pysäyttänyt tilannetta alkuunsa. Onneksi on ihana pomo joka vei asian työsuojeluvaltuutetulle asti ja törkimys puhuteltiin asiasta. Sain lopulta jopa kirjallisen anteeksipyyynnön  :)

armadillo

  • V.I.P.
  • *****
  • Viestejä: 1025
  • Vehkeilyyn taipuvainen sieluseksuaali.
  • Galleria
Vs: #metoo
« Vastaus #16 : 21.10.2017, 11:15 »
Armadillolle.. Hmm, hauskaa miten mustavalkoisesti ihmiset provosoituessaan osaavatkin.. muotoilla omia näkemyksiään ja kuitata..

Ot: olen todistanut kymmeniä, ellen satoja kertoja kuinka se "pienikokoinen pahansisuinen toiminnan nainen" on taluttanut sen fyysisesti kookkaimman korston/hötyhihan kiltisti "korvasta"; ulos tilanteesta.. estäen "poikain välisen painin / päähänlyönti kisan"..
Harvemmin todistanut että väliinpuuttuva nainen olisi julkisesti piesty tuntemattoman miehen toimesta, vaikka olisivat olleet kuinka ja humalassa. (mm. Tästä syystä perheväkivalta ja muihin em. tilanteisiin suomenkin sisäministeriö ymmärsi alkaa kouluttamaan naispoliiseja 80-luvulla.)
Kiva että tykkäsit :)

Mä kommentoin koska sä annoit käytännön neuvon joka on kirjaimellisesti tulkittuna todella vaarallinen. Mulla oli aikoinaan naispuolinen työkaveri joka harrasti potkunyrkkeilyä. Niiden salilla oli erikseen ohjeistettu että vaikka kehässä oli miten kova mimmi, niin aina jos tulee "tositilanne" missä on mies vastassa, on parasta juosta karkuun. On totta, että moniin miehiin on (onneksi) sisäänrakennettu jonkunlainen suojeluvietti naisia kohtaan, ja kyllähän ainakin mun lapsuudessa tolkutettiin että naista ei saa lyödä (ilmeisesti miehen lyöminen ei oo niin paha juttu). Mä satun kuitenkin tietämään että tuolla tallaa ihan tuhansia eikun miljoonia todella pimeitä miehiä joilla ei tällaisia rajoituksia ole. Aika kohtuutonta vierittää naiselle vastuu pelata venäläistä rulettia terveydellään ja alkaa tappelemaan kaksi kertaa itseään isompia mahdollisesti väkivaltaisia korstoja vastaan.

Kettu vinossa

  • Vieras
Vs: #metoo
« Vastaus #17 : 21.10.2017, 11:17 »
Joskus noin 9 vuotta sitten joku tyyppi Bizarressa kouri nuorten naisten takamuksia, myös minulta. Muistan kun tästä tyypistä minä ja pari muuta tyyppiä valitti Tuntemattomalla Maalla, niin joku lähes viisikymppinen naispuolinen tyyppi totesi että minä ja muut olimme varmaan kuvitelleet koko asian, koska ainakaan hänen persettään ei ollut kukaan kourinut kyseisissä bileissä. Meinasin kommentoida että hänellä taisi olla liikaa ikää joutuakseen kyseisen miehen uhriksi, mutta jätin välistä.

Samoin absinkttikeiju-TAFFissa jouduin ihmisvilinässä ainakin kahdesti kertaan joidenkin random-tyyppien kourimaksi, kerran siinä oli joku nainenkin asialla. Mutta muistaakseni muuten en ole joutunut bileissä epämiellyttävän asiattoman koskettelun uhriksi.

Kinkybileiden ulkopuolellakin on ollut pari tilannetta, jossa olen saanut asiattomia kommentteja ulkonäöstäni tai jotain seksivihjailuja, vaikken edes ole mitenkään klassisen kaunis tai pukeudu mitenkään paljastavasti. Voin hyvin kuvitella että paljon naisellisemmat naiset saavatkin kärsiä asiattomuuksista paljon minua enemmän.

Joskus nettikeskusteluissa kysytään, että eikö seinäruusut sitten ilahdukaan heille esitetyistä kohteliaisuuksista. Täytyy kyllä myöntää, että olen muutaman kerran masennuksestani johtuvan itseinhon vallassa ilahtunut kovasti, kun joku kännikala on kaupungilla heittänyt roisin mutta positiivisen kommentin ulkonäöstäni. Mutta yleensä sellainen vain ahdistaa entistä enemmän.


Joku aika sitten eräs FetLifen Kinky&Popularissa ollut mainio kirjoitus käsitteli #metoo-kampanjaa, ja siihen ehdotettiin vastapainoksi kampanjaa #ididit, jossa seksuaalisesti häirinneet ihmiset voisivat pyytää julkisesti anteeksi tekemiään törttöilyjä.
https://fetlife.com/users/14568/posts/4704042

Kirjoitus herätti kyllä ajatuksia. Häpeäkseni joudun myöntämään etten itsekään ole täysin puhdas pulmunen. Olen joutunut pyytämään toisilta anteeksi kun olen mennyt sessiossa liian pitkälle toisen kiellosta huolimatta. Olen sanonut kännipäissäni tai väsyneenä turhan roiseja kommentteja joillekin ihmisille, ja jälkeenpäin on hävettänyt. Mutta virheistä yleensä oppii ja toivottavasti olen tulevaisuudessa parempi ihminen.

#metoo #ididit

Nvriih

  • Vieras
Vs: #metoo
« Vastaus #18 : 21.10.2017, 11:30 »
Armadillolle.. Hmm, hauskaa miten mustavalkoisesti ihmiset provosoituessaan osaavatkin.. muotoilla omia näkemyksiään ja kuitata..

Ot: olen todistanut kymmeniä, ellen satoja kertoja kuinka se "pienikokoinen pahansisuinen toiminnan nainen" on taluttanut sen fyysisesti kookkaimman korston/hötyhihan kiltisti "korvasta"; ulos tilanteesta.. estäen "poikain välisen painin / päähänlyönti kisan"..
Harvemmin todistanut että väliinpuuttuva nainen olisi julkisesti piesty tuntemattoman miehen toimesta, vaikka olisivat olleet kuinka ja humalassa. (mm. Tästä syystä perheväkivalta ja muihin em. tilanteisiin suomenkin sisäministeriö ymmärsi alkaa kouluttamaan naispoliiseja 80-luvulla.)
Kiva että tykkäsit :)

Mä kommentoin koska sä annoit käytännön neuvon joka on kirjaimellisesti tulkittuna todella vaarallinen. Mulla oli aikoinaan naispuolinen työkaveri joka harrasti potkunyrkkeilyä. Niiden salilla oli erikseen ohjeistettu että vaikka kehässä oli miten kova mimmi, niin aina jos tulee "tositilanne" missä on mies vastassa, on parasta juosta karkuun. On totta, että moniin miehiin on (onneksi) sisäänrakennettu jonkunlainen suojeluvietti naisia kohtaan, ja kyllähän ainakin mun lapsuudessa tolkutettiin että naista ei saa lyödä (ilmeisesti miehen lyöminen ei oo niin paha juttu). Mä satun kuitenkin tietämään että tuolla tallaa ihan tuhansia eikun miljoonia todella pimeitä miehiä joilla ei tällaisia rajoituksia ole. Aika kohtuutonta vierittää naiselle vastuu pelata venäläistä rulettia terveydellään ja alkaa tappelemaan kaksi kertaa itseään isompia mahdollisesti väkivaltaisia korstoja vastaan.

Itse Savate-aikoinani puutuin häirintääni väkivallalla. Toisella kertaa ehdin taksiin turvaan, toisella kerralla tuli lento katuun pää edellä. Että joo samalla linjalla Armadillon kanssa siitä, ettei reagointi ole aina se paras ratkaisu.

Suurin osa omista tapauksista on päättynyt hämmentyneeseen tilaan, jossa ei vaan kykene reagoimaan. Kaikki tapaukset vaniljapuolelta, kinkymaailmassa mua on kohdeltu erittäin hyvin. En tosin käy bileissä koskaan.

hiitamus

  • Vieras
Vs: #metoo
« Vastaus #19 : 21.10.2017, 11:56 »
Ihmiset reagoi eri tavalla - mä jäädyn totaalisesti. Sosiaalisissa tilanteissa mä "tanssin" aina kauemmas, toinen ottaa askeleen lähemmäs, mä taaksepäin. Jos joku ehtii huomaamatta iholle asti, jäädyn totaalisesti. Tuntemattoman kosketus ahdistaa niin paljon, että mä en kykene prosessoimaan asiaa. Tähänkin varmaan saisi tietoisella harjoittelulla itselleen jonkunlaisen turvareaktion, oli se sitten kiljuminen tai lyöminen tai jotain.

Ihmisten rajat menee eri kohdissa. Toisille tuntemattomienkin halaus ja poskipusut on ihan ok tervehdys. Saa ollakin, mä toivon vain että kysytään lupa ennen kuin tullaan niin lähelle.

Mistä pääsen bileisiin - kun toinen kieltää halaamasta, älä kiltti pliis jää jankuttamaan ja vonkaamaan. Se ei ole mikään pakko, perinne, tapa, rituaali... universaalisti, vaikka omassa kaveriporukassa sitä harrastaa. Ja vaikka näkee mun halaavan jotakuta muuta, en halua päästää välttämättä juuri tätä jankkaajaa niin lähelle.

Mua on ahdisteltu ja häriköity ja satutettu jo tarpeeks. Ahdisti ihan hirveesti nähdä #metoo, etten ole ainoa. Mä olen jopa jonkun verran luottanut niihin ahdistelijoihin, mm mukavan oloinen naapurin pappa haki kerran koulusta ja ajoi tyhjälle metsätielle kun olin teini. Voitaisko edes jättää ne teinit rauhaan? (Kaikki tietty, mut erityisesti teinit)

Corsected

Vs: #metoo
« Vastaus #20 : 21.10.2017, 12:02 »
Täytyy kyllä nostaa hattua sille kuinka hyvin ihmiset käyttäytyy kinkypiireissä. Negatiivisia kokemuksia on todella vähän, ja jos niitä on, niin ne on yleensä sellasten ihmisten aiheuttamia jotka ei oo kinkypiireissä ollenkaan (eli eksyny sattumalta bileisiin tms), tai ei oo ihan vielä perillä siitä miten homma toimii. :)

Itse en oikeastaan minkäänlaista tuijotusta tai kommentteja laske seksuaalisen häirinnän piiriin, jos laskisin niin sitä sais koko ajan olla pahottamassa mielensä. :D Jotenkin sitä on tottunu kaikenlaisiin kommentteihin kun oma tyyli itessään on massasta poikkeava. Se aiheuttaa aina ihmisissä reaktioita, joskus ne on positiivisia ja joskus ei. Ylipäätänsä ihmiset pahottaa aivan liian helposti nykyään mielensä. Tottakai oikeasti iholle luvatta tuleminen ja raiskaukset ynnä muut vastaavat on väärin. Mutta jos joku nyt jotain vitsiä heittää tai muuten huutelee jotain kommentteja, niin mitä väliä? Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Säästyttäis monessa asiassa niin paljolta kun tajuttais, että ihmisiä me kaikki ollaan, kaikkee ei voi aina ottaa huomioon ja kaikki me tehdään joskus virheitä.

Mutta kuten pikaisesti mainitsin, niin todellakaan minkäänlainen luvaton koskettaminen ei mielestäni ole millään tasolla ok. Näitä on itekkin nimenomaan baareissa joutunu kohtaamaan ja ylipäätään sillon kun miesten harkintakyky ei ole ollut ihan kohdillaan. Oma henkinen turvakupla on muutenkin kohtuullisen iso, en viihdy liian lähellä ihmisiä jos en niitä kunnolla tunne. Myös se, että halaan ihmistä, vaatii jo suhteellisen paljon. Ja vaikka halaaminen itessään ei seksuaalista häirintää ole, niin itsessä se aiheuttaa ihan samanlaisia fiiliksiä. Monta kertaa on joutunu uusissa piireissä selittämään, että miksi yhtäkkiä halaaminen ei oo ok. :/

Kinkybileistä ainut selkeesti negatiivinen kokemus on ollu Tampereen Mixein bileissä. Sinne oli eksyny pari ulkomaalaistaustasta ihmistä pyörimään jotka ei ihan tosiaan tajunnu sitä, että minkälainen tapahtuma on kyseessä. Nehän tosiaan kulki perässä, yritti ostaa rahalla seksiä ja kun istuit johonkin niin ne änki ihan viereen, alko hieromaan reittä jne ja kaivaan lompakosta seteleitä. Siitä on jääny kaikkein pitkäaikasin paha fiilis. Mitkään vaniljapiireissä kohdatutkaan tilanteet ei oo tota vielä voittanu.  Mutta eteenpäin mennään ja toivotaan, että ihmiset herää siihen, että seksuaalinen ahdistelu ei oo ok :)

Pip

Vs: #metoo
« Vastaus #21 : 21.10.2017, 12:15 »
Omasta mielestäni en ole seksuaalisesti ketään häirinnyt, mutta nyt saa ihan luvan kanssa tulla tähän kertomaan, mikäli olet sellaista mun kohdaltani kohdannut.

Kun kerran lupaat niin kyllä minun on pakko sinua muistuttaa. Asia on aikoja sitten puhuttu ja sovittu, eikä siitä julkisesti sen enempää. Pip on rasittava ja raskas tyyppi mutta silti mulle aina rakas  :-* Tällaisia ei vain kantsis mennä noin autuaasti unohtamaan, siksi en saanut nieleskeltyä kieltäni. En myöskään tykkää siitä että ruvetaan pullistelemaan sillä ettei ole ketään ahdistellut, sen pitäisi olla selviö. Samoin kuin tilanteeseen puuttuminen, ei siinä minun mielestäni tarvitse ketään ritariksi lyödä, vaikka tietysti sitä suuresti arvostankin. Kaikkien vain pitäisi ilman muuta toimia niin.
Ah, ihmettelen, miten tämä tapahtuma on jäänyt kirjoitushetkellä muistin hämärään. Olin tosiaan niin puulla päähän lyöty siinä tilanteessa, etten osannut tehdä yhtään mitään muuta, kuin hämmästellä ihmisen röyhkeyttä. Lisäksi työtehtävät veivät siitä eteenpäin.
Lainaus
Ahdisteluun olen itse törmännyt sekä kinky-yhteyksissä että vaniljamaailmassa. Viimeisin tapaus sattui työpaikalla, asiakaspalvelutilanteessa. Ei siinä ihan oikeasti osaa mitään tehdä, se tulee niin puskista. Baarissa olisin todennäköisesti nakannutkin juomat naamalle, mutta kun aivot oli asiakaspalvelumoodissa niin minä jäädyin täysin. Jälkeenpäin hävetti ja harmitti ja syytin itseäni siitä etten pysäyttänyt tilannetta alkuunsa. Onneksi on ihana pomo joka vei asian työsuojeluvaltuutetulle asti ja törkimys puhuteltiin asiasta. Sain lopulta jopa kirjallisen anteeksipyyynnön  :)
Tämä on hyvä kuulla, että oikeuttakin tapahtuu.

pikkusisko

Vs: #metoo
« Vastaus #22 : 21.10.2017, 12:21 »
^ No nyt sie puhut kyllä ihan eri asiasta :o mutta antaapa olla.

tiikki

  • Vieras
Vs: #metoo
« Vastaus #23 : 21.10.2017, 12:24 »
Fyysisesti en ole kehenkään koskenut ilman lupaa, mutta olen varma että väärinkäsityksiä ja ahdistusta on tullut muusta toiminnastani. Vaativa persoona ja kasvosokeus tuottavat kasan ongelmia ihmistenvälisessä kanssakäymisessä ja huumorini on jossain kaukana tuolla verrattuna keskivertotallaajaan.

Tahiti

  • Vieras
Vs: #metoo
« Vastaus #24 : 21.10.2017, 12:37 »
Itse koin ekoissa bileissä Jyväskylässä ahdistelua ja koskettelua ilman lupaa. Tyyppi myös puhui vähän häiriintyneesti, joten pelotti vähän koska olin sillä hetkellä yksin. En sitten asiasta sanonut kellekään, en oikein tiedä miksi. Jatkossa kyllä sanon, koska jutusta jäi vähän säikky olo.

Muussa elämässä ahdistelua on kyllä huomattavasti enemmän, kuin kinkybileissä. Olen vähän liian kiltti ja varmaan helppo saalis koska en aina uskalla olla kovin jämäkkä omien rajojen suhteen. Sen takia helposti ajattelenkin, että tilanne saattoi olla oma syyni.

Snithan

  • Bizarre Club
  • Asiakas
  • *
  • Viestejä: 125
  • Pikkususi
  • Galleria
Vs: #metoo
« Vastaus #25 : 21.10.2017, 12:38 »
Koen, että kinkymaailmassa olen saanut paljon asiallisempaa kohtelua kuin kinkykuplan ulkopuolisessa elämässä.

Yleisesti ottaen elämässä, kyllä sitä paskaa on aika paljon satanut niskaan tämän aiheen osalta. Ja näitä tilanteita on tullut tosi nuoresta lähtien ihan julkisilla paikoilla. Myönnettäköön, että olen aika arka ja varautunut vieraiden ihmisten seurassa. Sen lisäksi olen kohtuu pienikokoinen (olen vain 150cm pitkä). Olen siis varmaan tosi helppo kohde ahdistelijoille. Minusta näkee jo varmaan ulospäinkin aika helpolla, että tuskin huitaisen nyrkillä, vaikka saisinkin asiatonta kohtelua - ja vaikka niin tekisinkin, ei minun taltuttamiseeni kovin paljoa vaadita.

Niinä hetkinä, kun olen ahdistelun kohteeksi joutunut, pääni on tyhjentynyt ihan totaalisesti. Olen vain jähmettynyt ja pidättänyt paniikissa henkeä, kunnes tilanne on mennyt ohi. Vasta päästyäni pois tilanteesta, olen tuntenut kiukkua ja nöyryytystä. Ja ei, ei se, että olen kokenut näitä tilanteita usein, ole mitenkään opettanut jatkossa reagoimaan "paremmin". Ja tosiaan vääränlaisesta regoinnistakin voisin saada turpaani, jos vastapuoli niin päättäisi. Minusta on tökeröä syyllistää siitä, etteivät naiset osaa tai kykene aina reagoimaan ahdisteluun. Paniikki ja hämmennys eivät tarkoita suostumusta tai hyväksyntää.

Siinä mielessä allekirjoitan jonkun aiemman heittämän kommentin "hiljaisuus on myöntymisen merkki", että jos asiasta vaietaan yhteiskunnallisesti, vain kohautellaan sille olkia ja katsotaan toiseen suuntaan, se antaa ahdistelijoille kuvan, että toiminta saa jatkua. En usko, että nykyiset jo aikuiset ihmiset, jotka tuolla tallustelevat ja kokevat oikeudekseen ahdistella toisia, oppisivat tästä kampanjasta yhtään mitään. Mutta jos se yhteiskunnallinen asenne muuttuu, ehkä nykyiset nuoret ja lapset oppivat kunnioittamaan toisten koskemattomuutta paremmin. Ehkä joskus tulevaisuudessa tämä on harvinaisempi ilmiö.

Ja vaikka tässä ketjussa kysyttiinkin nimenomaan kinkypiireissä tapahtuneista ahdistelukokemuksista, kerron eräästä tapauksesta joka sattui minulle vuosia sitten. Olin silloin 12-13-vuotias. Menin kesällä ostamaan huoltoasemalta jäätelöä. Kun kumarruin pakastealtaalle, takanani olleessa pöydässä istuneet 4 hiprakassa ollutta miestä alkoivat kommentoida kovaan ääneen erittäin seksuaalissävytteisesti persettäni. En osannut sanoa, enkä tehdä mitään, vaan vaitonaisesti noukin jäätelön, maksoin sen ja poistuin paikalta. Koko ostotapahuman ajan kommentointi ja huutelu jatkui. Paikalla oli myös pari selvin päin ollutta miesasiakasta ja kassalla joku keski-iän ohittanut nainen. Kukaan paikalla olleista ei voinut olla kuulematta, mutta kukaan ei tehnyt mitään. Ei mitään. Ja vaikka muistankin edelleen sanatarkasti joitain perseestäni sanottuja kommentteja, en ole tähän päivään mennessä koskaan toistanut niitä kommentteja ääneen, koska se muisto ällöttää ja ahdistaa edelleen niin paljon. Minusta se kokemus oli täydellinen esimerkki siitä, miten ahdisteluun yhteiskunnallisesti yleensä tunnutaan suhtautuvan. Ja jos joku on sitä mieltä, että minun olisi pitänyt sanoa 4:lle känniselle, aikuiselle miehelle takaisin tai vetää niitä pataan silloin 12-vuotiaana... niin elämme kyllä ihan eri todellisuudessa.

tiikki

  • Vieras
Vs: #metoo
« Vastaus #26 : 21.10.2017, 13:13 »
Tuli tästä vielä mieleen että olen keskustellut uhkaavista tilanteista ja suojautumismekanismeista useamman kallonkutistajan kanssa. Mieleeni on jäänyt että ihmisellä on kolme perinteisintä tapaa reagoida, jotka tulevat jostain "luolamies" -ajoilta, joko taistelet, jähmetyt tai pakenet. En siis tarkoita, että kaikki ihmiset toimisivat vain ja ainoastaan jollakin näistä tavoista, mutta mielestäni se kuulostaa todella loogiselta, että ihmisestä ja tilanteesta riippuen jokin suojausmekanismi näistä iskee päälle. Ei siis ole niin helppoa häirintää kokevalle ihmiselle toimia jotenkin nasevasti ja laittaa häiritsijä samalla sekunnilla vastuuseen teostaan. Itse reagoin ainakin usein hyvin uhkaaviin tai häiritseviin tilanteisiin joko jähmettyen tai paeten, en osaa sillä tavalla taistella, edes sanallisesti.
Itse olen lukenut että tuohon listaan kuuluisi vielä neljäs F-sana, mutta se jätetään usein mainitsematta. Fight, Flight, Freeze ja Fornicate

NaughtyGorgeous

  • Helsingin akateemiset kinkyt ry
  • V.I.P.
  • *
  • Viestejä: 2249
  • Galleria
    • Blogi
Vs: #metoo
« Vastaus #27 : 21.10.2017, 13:18 »
Tuli tästä vielä mieleen että olen keskustellut uhkaavista tilanteista ja suojautumismekanismeista useamman kallonkutistajan kanssa. Mieleeni on jäänyt että ihmisellä on kolme perinteisintä tapaa reagoida, jotka tulevat jostain "luolamies" -ajoilta, joko taistelet, jähmetyt tai pakenet. En siis tarkoita, että kaikki ihmiset toimisivat vain ja ainoastaan jollakin näistä tavoista, mutta mielestäni se kuulostaa todella loogiselta, että ihmisestä ja tilanteesta riippuen jokin suojausmekanismi näistä iskee päälle. Ei siis ole niin helppoa häirintää kokevalle ihmiselle toimia jotenkin nasevasti ja laittaa häiritsijä samalla sekunnilla vastuuseen teostaan. Itse reagoin ainakin usein hyvin uhkaaviin tai häiritseviin tilanteisiin joko jähmettyen tai paeten, en osaa sillä tavalla taistella, edes sanallisesti.
Itse olen lukenut että tuohon listaan kuuluisi vielä neljäs F-sana, mutta se jätetään usein mainitsematta. Fight, Flight, Freeze ja Fornicate

Kiitos maininnasta, en ollut tähän vielä törmännytkään, mielenkiintoista!

fen84

  • Turun Baletti
  • Baarikärpänen
  • *
  • Viestejä: 503
  • Galleria
Vs: #metoo
« Vastaus #28 : 21.10.2017, 13:21 »
Häirintätapaukset on ollu mitä on, reaktiot on ollu 2/3 "hyökkäys on paras puolustus"- (eli avaria tai käsilaukkua ollu tarjolla ennen kuin on ehtiny ajatella et onko se asiallista käydä toiseen käsiksi fyysisesti edes vaikka se on tehny "saman") tyyppisiä ja 1/3 jäätyminen. Vikassa vieressä ollu kyllä hoiti läksyttämisen ja anteeksipyynnön vaatimisen.

Vaniljapiireissä nä, kinkypiireissä ei oo ikinä esiintyny mitään häirintää mun kohdalla.

Ot: Ja mä normaalisti toimin kun jotain tapahtuu, siis vaikka hätätilanteessa, jäätyminen ei kuulu tapoihin vaan enemmän kylmän rauhallinen asioiden hoito tärkeysjärjestyksessä, ihan sama onko lapsi tajuton omituisen kohtauksen jälijiltä vai joku akuutissa hengenvaarassa. Siinäkin kohtaa kun oon tajunnu et ittellään on korkeintaan pari minuuttia aikaa ratkoo ongelma ennenkuin heittää henkensä niin oon vaan toiminu. Tollaset häirinnät on sit selkeesti menny eri kategoriaan kun reaktio on ollu ihan erilainen.

vila

  • Vieras
Vs: #metoo
« Vastaus #29 : 21.10.2017, 13:39 »
Monet naiset eivät myöskään tiedä kuinka voisivat puolustautua. Esimerkiksi kuinka moni baarissa ahdistelluksi tullut nainen on valittanut asiasta portsarille? Minäkin opin kyseisen puolustautumiskeinon vasta kun ystäväni käytti sitä. Yksikään miespuolinen portsari ei kuittaa ahdistelusyytöstä olan kohtauksella, koska saattaa riskeerata baariin maineen. Ilman naisia baarissa ei ole miehiä eivätkä naiset käy "ahdistelubaareissa".

Olen muutaman kerran todistanut tätä tapahtumaa myös silloin, kun ulos heitetty mies on ensin torjunut portsarille valituksen tehneen, iholle käyneen naisen.

Toki aivan aiheellista on passittaa ulos sellaiset henkilöt (sukupuolesta viis) jotka esim. koskettelevat, ehdottelevat tai muutoin käyttäytyvät sopimattomasti, vaikka asiasta on jo huomautettu.

Olet aika suvaitsevainen kun annat erikseen vielä huomautuksen. Omalta kohdaltani koen, että on päivänselvää että jos joku koskee minua seksuaalisella tavalla ilman lupaa niin ei voida olla samassa baarissa/tilassa. En ala siitä huomauttelemaan kys. henkilölle vaan häivyn paikalta. En viihdy paikoissa, joissa minulle ei suvaita oikeutta päättää siitä kuka tulee iholle ja kuka ei. Normaalilla käsityskyvyllä varustettu ihminen tietää tasan tarkkaan miten pitää käyttäytyä.